Sida 8 av 18

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 10 augusti 2012 9:38
av daniel_s
alex87 skrev:
daniel_s skrev:
alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....
Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?
Jodå, men eftersom den är tillfällig så betyder det att ju att det inte kommer finnas för alltid, ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig :lol:
Nu fattar jag ingenting! Om det redan finns en regel som säger att det är 15 i oförreglad motväxel och 30 i medväxel så behöver man väl inte ge ut en order som säger samma sak i ett specifikt fall, vare sig den är tillfällig eller inte. Men jag har kanske missförstått något... :roll:

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 10 augusti 2012 15:11
av M_M
Kan man gissa att ordern finns för att man ska kunna sätta högre STH på växlarna på ett för byråkratin smidigare vis, t.ex. att banan i sig är godkänd för högre STH men ordinarie spårvagnstrafik måste följa ordern?

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 11 augusti 2012 22:03
av alex87
Det kommer förmodligen att bli 40km/h som STH, därav en tillfällig trafikorder.

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 11 augusti 2012 23:21
av daniel_s
alex87 skrev:Det kommer förmodligen att bli 40km/h som STH, därav en tillfällig trafikorder.
Det var väl ändå en ovanligt snurrig förklaring! Om det som står i ordern är precis samma sak som står i Tri (vilket det är enligt vanligtvis välunderrättad källa, rätta om fel!) så är det naturligtvis en lika onödig order oavsett vad som eventuellt är avsett att införas senare. Jag tycker mera att det låter som om man vill påminna om vad som redan gäller med automatik...

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 2:24
av olasand
Jag skulle tro att trafikorden kommit upp mest för att göra oss förare uppmärksamma på att det numera finns två växlar på en sträcka som inte haft det förut.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 13:22
av Fredrik E
Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 20:17
av daniel_s
Fredrik E skrev:Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.
Jo, men att det finns vissa hastighetsregler som gäller i växlar är inget tillfälligt förhållande, det är ju permanent föreskrivet i Tri. Det är en annan sak att man kan påminna om reglerna när man ändå är i farten! Vore kul att veta vad som egentligen står i den där ordern...

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 20:22
av hej
daniel_s skrev:
Fredrik E skrev:Angående trafikordern: Det är en tillfällig trafikorder, följande står i TRI om tillfällig trafikorder: Tillfällig trafikorder används för information om tillfälliga förhållanden. Den skall ha angiven giltighetstid och anslås och meddelas på samma sätt som trafikorder. En tillfällig lösning är gjord tills den permanenta lösningen är klar för bruk kort sagt.
Jo, men att det finns vissa hastighetsregler som gäller i växlar är inget tillfälligt förhållande, det är ju permanent föreskrivet i Tri. Det är en annan sak att man kan påminna om reglerna när man ändå är i farten! Vore kul att veta vad som egentligen står i den där ordern...
Är det inte så att STH kommer vara 40 eller 60 när allt är klart men att för tillfället så är det inte färdigt och därför tillfällig trafikorder?

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 20:31
av daniel_s
hej skrev:Är det inte så att STH kommer vara 40 eller 60 när allt är klart men att för tillfället så är det inte färdigt och därför tillfällig trafikorder?
Är du spårvagnsförare? Den hastighet du ska köra NU är den som står i regelboken NU, inte sant? Så det är ointressant vad det ska bli för sth senare, det intressanta är vad reglerna säger om den situation som råder idag. Om du kommer till en medväxel så följer du reglerna för medväxel, och så vidare.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 21:34
av Fredrik E
Jag håller med dig Daniel, lite hängslen och livrem blir det :roll: .

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 12 augusti 2012 23:45
av alex87
Sen kan ju alltid tillfälliga trafikordrar bli permanenta trafikordrar. :D

Kom jag åt en akilleshäl här när jag skrev om tillfällig trafikorder?

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 05 september 2012 19:10
av Skogshuggarn
Är bygget klart? När börjar hallen användas ?

Någon som har nya bilder kanske? :)

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 05 september 2012 19:34
av Harald
Jag var där och tittade i förra veckan och då hade det inte hänt mycket synligt sedan man lade in växlarna. Dock har jag hört att man jobbar inne i huset. Jag kanske tar en sväng förbi i morgon eller på fredag och ser om det har hänt något som syns. Det antas väl att hallen ska tas i bruk vid tidtabellsskiftet i december.

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 05 september 2012 20:04
av darthjpp
Har kört förbi flera gånger under veckan, och det har varit maskiner och folk igång, men vad de gjort är svårare att se. Förmodligen markarbeten och liknande. Det står ett gäng containrar och fordon mellan berget och hallen, så det är nog inte orimligt att det arbetas inne i hallen.
Åtminstone en av växlarna inne på bangården är utlagd.

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 05 september 2012 23:38
av Gbgcyklaren
Vet inte om det länkats till förut, men Wikimedia har en del bilder från Margretebergshallen:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... ottsskogen

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 06 september 2012 21:39
av Harald
Som nämnt ovan har man börjat lägga ut växlarna inne på området nu. Här är utfarten:
Bild

En tvåa passerar:
Bild

Ytterligare en växel längre norrut:
Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 29 september 2012 19:15
av Harald
En liten uppdatering. Nu har man satt upp rejält stängsel. Frågan är hur mycket det hjälper. Hugade "konstnärer" lär nog hitta vägar in i alla fall.

Bild

Kontaktledningsmasterna på hallgården ska tydligen inte bli av modellen "kanonrör":

Bild

Det ser ut som om portarna ska höjas. Höjden var väl inte tilltagen för kontaktledning :) :

Bild

Lite spår på hallgården. Till vänster på bilden syns ett fundament för en kontaktledningsmast:

Bild

Flänsbärande korsningar är ett otyg, men tyvärr ofta nödvändiga i gatuspår. Förr lades sådana slentrianmässigt överallt, men numera använder man djuprilla vid små vinklar som här:

Bild

Det är svårt att avgöra vilket avstånd moträlen sitter på med ögonmått. Vi får väl hoppas att det är rätt så att vi slipper en upprepning av fadäsen i Angered. Ja, här är det medväxel så det går väl bra ändå, men det finns ju en likadan motväxel vid infarten:

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 04 oktober 2012 22:01
av Harald
Moträler i växlar har ju varit ett tema på sistone. På bilden nedan, som är tagen vid den blivande Slottsskogshallen, kan man se att även gautspårsväxlar kan ha ett slags moträler. Mitt för korsningen är flänsen på insidan av rillan förtjockad för att hålla hjulet på den andra sidan borta från korsningsspetsen.

Bild

En enkel korsningsväxel blir det också på hallgården. Det är den första i Göteborg. Spårfolket ville lägga dubbla korsningsväxlar på Fontänbron för att få större radier när spåren i Norra Hamngatan byggdes, men stadsplanerarna ville inte ha någon "rangerbangård" på bron så det blev inget med det. Notera att växlarna är enkeltungade. Det har vi haft förr, men såvitt jag vet är borta nu.

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 05 oktober 2012 11:23
av Vardon
FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 05 oktober 2012 21:08
av alex87
Vardon skrev:FInns det inte en enkeltungad på Rantorget ut mot E6an har jag för mig. Nu är ju det på hallgård.
Nepp finns in nån. Slx blir första att få en.