Karolinska

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Karolinska

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:
Sossarna skrev:Idag kan Metro avslöja att 100 miljoner av skattebetalarnas pengar kommer vara bortkastade om Moderaterna håller fast vid sitt byggstopp av tunnelbana till Nya Karolinska sjukhuset(NKS)/Hagastaden.
Haha, Sossarna har tydligen fått för sig att Moderaterna har stoppat tunnelbanebygget till Karolinska (dom skriver ju "byggstopp") men vad jag vet så har väl inte ens något beslut till bygge fattats överhuvudtaget? Hur kan man stoppa ett bygge som varken har beslutats, gjorts upphandling på eller ens påbörjats?
Det var bara att vänta. Ett förvarsarbete (är det så det kallas?) utförs vid Odenplans tunnelbanestation i händelse av att tunnelbanan ska delas där. Anledningen till att den görs är väl att man ändå håller på att arbeta med Citybanan. Merkostnaden för försvarsarbetet är 100 miljoner. Däremot är det inte beslutat att det ska användas. Men om det i framtiden ska användas är det väl bättre att arbetet är gjort nu för 100 mille än vid ett senare tillfälle då det skulle kosta betydligt mer att åtgärda.

Hade det inte inte gjorts något nu, och - eventuellt efter regimskifte - en tunnelbana hade beslutats, ja då hade Sossarna klagat på att försvarsarbetet inte gjorts.

Det är RUGGIGT lätt att klaga när man är i opposition.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Odd skrev:
Sossarna skrev:Idag kan Metro avslöja att 100 miljoner av skattebetalarnas pengar kommer vara bortkastade om Moderaterna håller fast vid sitt byggstopp av tunnelbana till Nya Karolinska sjukhuset(NKS)/Hagastaden.
Haha, Sossarna har tydligen fått för sig att Moderaterna har stoppat tunnelbanebygget till Karolinska (dom skriver ju "byggstopp") men vad jag vet så har väl inte ens något beslut till bygge fattats överhuvudtaget? Hur kan man stoppa ett bygge som varken har beslutats, gjorts upphandling på eller ens påbörjats?

Vad var det jag sa?
M_M skrev:
Odd skrev:
Delokrat skrev:Jag förstår inte riktigt hur dom ska spränga? Kommer plattformen vara redo för att "brytas loss" från gröna linjen i framtiden?
Jag undrar hur reaktionerna kommer att bli från de som ansåg att man slösade bort pengar på Djurgårdslinjen. Dessa 100 miljoner skapar exakt 0 meter t-banespår. För knappt den dubbla kostnaden fick man 600 meter dubbelspårig spårväg inne i stan.
De kommer säkert säga att man slösar bort 100 miljoner om man avstår från att bygga tunnelbana till Karolinska...
:cheesygrin: :mrgreen: :wink: :wink: :mrgreen: :cheesygrin:
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Men ingen törs skriva att den tunnelbana som verkligen skulle behöva byggas är ytterligare en linje genom innerstaden...

"Även långsiktigt ger tunnelbanan bäst möjligheter, eftersom tunnelbana mot Hagastaden i framtiden kan byggas vidare via Solna och sedan kopplas samman med röd linje mot Mörby."

Hur skulle en sådan sammankoppling kunna se ut?
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... tunnelbana

Eftersom man inte kan kommentera på DN längre säger jag det här:

Det är upp till de som pläderar för spårväg till Karolinska nu att snabbt visa att det kan bli en bättre lösning. Var tog SL:s nya utredning om spårväg till Karolinska vägen?

Annars är det kapitalslöseri att inte nu ta beslut om tunnelbana till Karolinska.

mvh/spårsnoken
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Känns lite populistiskt att yla om "kapitalslöseri" i det här sammanhanget, när det som verkligen skulle vara kapitalslöseri är att inte göra försvarsarbetena. Vad är det som säger att det skulle vara så urbota idiotiskt att tänka sig en framtid med BÅDE spårväg och tunnelbana till Karolinska?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårsnoken skrev:Var tog SL:s nya utredning om spårväg till Karolinska vägen?
Vilken ålder är "nya"?

en rapport från 2009-10-08
heasm

Inlägg av heasm »

Personligen har jag svårt att bestämma mig om jag föredrar spårväg eller tunnelbana. Mycket beror på hur fortsättningen på utbyggnaden blir. Blir det inte mer än den korta blindtarmen till Karolinska (utan fortsättning vidare mot Solna-Danderyd-Täby inom överskådlig tid) föredrar jag nog en spårvägslösning med koppling mellan Tvärbanan och Odenplan (med förhoppningsvis en spårvägifierad 4:a). Men skulle tunnelbana bara vara ett första etapp i en mer omfattande tunnelbaneutbyggnad föredrar jag tunnelbana. Svårt ställningstagande, det är olyckligt att det har blivit en politiskt skiljelinje mellan tunnelbanepartier och spårvägspartier när egentligen det behövs bägge delar.

Vad det gäller kapacitetsproblem på grön linje till Hässelby vid eventuell utbyggnad har jag en idé som ni gärna får rosa eller risa.

I förstudien för tunnelbana till Karolinska finns denna schematiska bild över en eventuell spårlösning för Odenplan:
Bild
Skulle man inte kunna matcha de tåg som avviker mot Karolinska med en ny linje som endast går Hässelby-Odenplan (gärna skip-stop för att göra den attraktiv även om den inte når T-centralen). Denna nya linje skulle alltså angöra mittenspåret och vända där kanske minuten efter tåget mot Karolinska avgått. Passagerare som kommer söderifrån och från Karolinska får byte över plattform. Nackdelen är givitvis att detta tåg inte når fram till T-centralen, men man når pendeltågen och kan byta till blå linje vid Fridhemsplan. Gör man så kan man behålla turtätheten västerut. Skulle man även kunna synka tidtabellen med tågen mot Karolinska samtidigt som man låter tåget hoppa över ett par stationer på resan västerut tror jag en sådan kortlinje skulle kunna vara attraktiv.
twr

Inlägg av twr »

Var skulle skip-stoptåg kunna stanna? Vällingby, Brommaplan, Alvik, Fridhemsplan, Sankt Eriksplan och Odenplan känns som viktiga punkter. Vilka fler?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm

Inlägg av heasm »

twr skrev:Var skulle skip-stoptåg kunna stanna? Vällingby, Brommaplan, Alvik, Fridhemsplan, Sankt Eriksplan och Odenplan känns som viktiga punkter. Vilka fler?
Enligt SL fakta 2010 var påstigande en vinterdag som nedan:
Fridhemsplan (grön) 30500
Odenplan 27600
S:t Eriksplan 21800
Alvik 21100
Brommaplan 13700
Vällingby 10000
Thorildsplan 7800
Kristineberg 5500
Hässelby gård 5000
Abrahamsberg 4800
Hässelby strand 4300
Blackeberg 4200
Råcksta 3500
Stora mossen 3100
Islandstorget 2800
Åkeshov 2400
Ängbyplan 1500
Johannelund 1300

Nu kanske man behöver stanna på fler stationer för att inte åka ifatt tåget innan, men annars är ditt urval av stationer klockrent.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Skip-stop skulle tyvärr inte fungera i rusningstrafik. Anledningen är att tågen då går så ofta att snabbtåget då skulle hinna ikapp långsamtåget redan efter någon station eller två. När man körde skip-stop på 1980-talet var resandeunderlaget på Hässelbygrenen betydligt mindre än idag och tågen kunde därmed gå mer sällan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

AdrianLangemar skrev:Skip-stop skulle tyvärr inte fungera i rusningstrafik. Anledningen är att tågen då går så ofta att snabbtåget då skulle hinna ikapp långsamtåget redan efter någon station eller två. När man körde skip-stop på 1980-talet var resandeunderlaget på Hässelbygrenen betydligt mindre än idag och tågen kunde därmed gå mer sällan.
Om inte om fanns skulle man bygga ut till flerspår så att skip-stop-tågen kunde köra förbi långsamtågen. Det förutsätter dock att det finns pengar till en sådan ombyggnad.

Allt går, om man vill att det skall gå och kan prioritera medel till det man vill. Det gick, som bekant att ställa en man på månen inom varande decennium och då går det också att köra skip-stop på gröna linjen om man väljer att dimensionera infrastrukturen för det. Frågan är dock om det är rätt val sett ur hela länets perspektiv. Tunnelbana till Nacka kanske är bättre och bra omstigningsmöjligheter till en väloljad innerstadsspårväg vid Fridhemsplan är kanske bättre prioriteringar.

/T
Med reservation för tyckfel.
heasm

Inlägg av heasm »

AdrianLangemar skrev:Skip-stop skulle tyvärr inte fungera i rusningstrafik. Anledningen är att tågen då går så ofta att snabbtåget då skulle hinna ikapp långsamtåget redan efter någon station eller två. När man körde skip-stop på 1980-talet var resandeunderlaget på Hässelbygrenen betydligt mindre än idag och tågen kunde därmed gå mer sällan.
Givitvis krävs det utbyggnad om man skall köra skip-stop med någon effektivitet. Om jag har förstått rätt är kapaciteten tillräcklig för tillfället att grena av de tåg som vänder vid Alvik och Odenplan till Karolinska (speciellt om man kan köra 30 tåg/h). Om (är?) kapaciteten sedan behöver ökas kan man inrätta en ny linje Odenplan-S:t Eriksplan-Fridhemsplan-Thorildsplan-Kristineberg-Alvik-Brommaplan-Vällingby. Om man då har gott om pengar skulle man kunna göra den skip-stop genom att bygga ytterspår så att det blir fyra spår någonstans innan Stora mossen till något efter Abrahamsberg. Låter det vara två spår vid Brommaplan och sedan bygger fyra spår efter Brommaplan till något efter Råcksta. Vändmöjligheten vid Vällingby måste också kanske skapas/förbättras.

Ex (där = är 4 spår och - är 2 spår):
Odenplan---S:t Eriksplan---Fridhemsplan---Thorildsplan---Kristineberg---Alvik--=Stora mossen===Abrahamsberg=--Brommaplan--=Åkeshov===3 stn===Råcksta=--Vällingby---2 stn---Hässelby strand

I teoretiskt exempel där det slussas ut ett tåg varannan minut och varje stationsuppehåll tar en minut. 10 tåg/h är skip-stop (och 10 tåg/h går mot Karolinska). I detta exempel skulle skip-stop tåget behålla sitt tågläge fram till Alvik, mellan Alvik-Brommaplan skulle tåget vinna ett tågläge, mellan Brommaplan-Vällingby skulle tåget vinna två tåglägen. Slutresultatet skulle bli en tidsvinst på 6-7 min.

Vet inte om det är det här vi skall satsa pengar på, men det går självklar att köra tåg utan skip-stop om man skipar 4-spår.

T ex.
10 tåg/h Farsta strand-Karolinska
10 tåg/h Skarpnäck-Åkeshov
10 tåg/h Hagsätra-Hässelby strand
10 tåg/h Odenplan-Vällingby
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Nja, något större problem är det inte. Så många tåg går det inte. Däremot kräver det överlag en bättre punktlighet på tunnelbanan än vad som finns idag. Det kan kräva fler vagnar också än man kanske har tillgång till, men det handlar ju om hur man prioriterar. Däremot går det förstås bara fram till Alvik från Hässelby - därefter blir ju trafiken för tät. Och det går förstås inte när man kör med 30 tåg i timmen. Man sparar också bara ca 3 minuter på en sådan lösning. Men det är 3 minuter som är rätt betydelsefulla för de som åker.

Sedan blir det förstås en nackdel för den ändå relativt stora andel som bor på de stationer som då skulle passeras. Samtidigt skulle de in mot stan i morgonrusningen lättare få sittplats. Alla tåg kan ju inte heller vara skip-stoptåg. Men en linje 19 som går var tionde minut från Hässelby som skip-stop (med stopp i Hässelby gård, Vällingby, Brommplan och från och med Alvik), samt en ordinarie 19 från Vällingby var femte minut. Därtill en 18 från Vällingby, respektive 17 från Åkeshov i tiominuterstrafik får det att fungera utmärkt. Man kan t.o.m då ha 2-minuterstrafik från Alvik in till stan. Sedan blir det förstås så ibland att ett tåg framför blir försenat. Men det är ju egentligen ingen skada med. Med 24 tåg fram till Alvik, räcker det rätt bra för att det inte ska bli för trångt på något tåg.

Men problemet är egentligen bristen på vagnar på gröna linjen. Och idag räcker ju inte vagnarna till för att köra med 24 tåg i timmen fram till Alvik. Har man inte det - är jag rädd för att det kan bli för trångt med en sådan lösning.
AdrianLangemar

spårlasse skrev:
Nja, något större problem är det inte. Så många tåg går det inte. Däremot kräver det överlag en bättre punktlighet på tunnelbanan än vad som finns idag. Det kan kräva fler vagnar också än man kanske har tillgång till, men det handlar ju om hur man prioriterar. Däremot går det förstås bara fram till Alvik från Hässelby - därefter blir ju trafiken för tät. Och det går förstås inte när man kör med 30 tåg i timmen. Man sparar också bara ca 3 minuter på en sådan lösning. Men det är 3 minuter som är rätt betydelsefulla för de som åker.

Sedan blir det förstås en nackdel för den ändå relativt stora andel som bor på de stationer som då skulle passeras. Samtidigt skulle de in mot stan i morgonrusningen lättare få sittplats. Alla tåg kan ju inte heller vara skip-stoptåg. Men en linje 19 som går var tionde minut från Hässelby som skip-stop (med stopp i Hässelby gård, Vällingby, Brommplan och från och med Alvik), samt en ordinarie 19 från Vällingby var femte minut. Därtill en 18 från Vällingby, respektive 17 från Åkeshov i tiominuterstrafik får det att fungera utmärkt. Man kan t.o.m då ha 2-minuterstrafik från Alvik in till stan. Sedan blir det förstås så ibland att ett tåg framför blir försenat. Men det är ju egentligen ingen skada med. Med 24 tåg fram till Alvik, räcker det rätt bra för att det inte ska bli för trångt på något tåg.

Men problemet är egentligen bristen på vagnar på gröna linjen. Och idag räcker ju inte vagnarna till för att köra med 24 tåg i timmen fram till Alvik. Har man inte det - är jag rädd för att det kan bli för trångt med en sådan lösning.
Om man bara sparar 3 minuter förstår jag inte varför man ska hoppa över så många stationer. Sen har det blivit några fel också. Ordinarie 19 från Vällingby ska väl gå var 10:e minut och inte var 5:e. Johannelund ska tydligen vara utan uppehåll helt och Skarpnäcksgrenen får tydligen klara sig med 10-minuterstrafik i morgonrusningen...
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

AdrianLangemar skrev: ]
Om man bara sparar 3 minuter förstår jag inte varför man ska hoppa över så många stationer. Sen har det blivit några fel också. Ordinarie 19 från Vällingby ska väl gå var 10:e minut och inte var 5:e. Johannelund ska tydligen vara utan uppehåll helt och Skarpnäcksgrenen får tydligen klara sig med 10-minuterstrafik i morgonrusningen...
Du misssförstod mig nog - eller så var jag otydlig. Man har givetvis 19X (eller vad man nu ska kalla det) som går var 10:e minut från Hässelby. Ordinarie 19 går likaledes var 10:e minut från Hässelby. Därtill går linje 18 var tionedeminut från Vällingby och 17 var 10:e från Åkeshov. Vill man vända tåg i Alvik går förstås det också bra. Men givetvis kan man ju inte ha utgående tåg från Råcksta under den tid man har denna trafik. Det blir därför givetvis en merkostnad. Nu försöker ju MTR SL gå ifrån att ha extatåg från Hässelby mer konsekvent, men som synes med kaos som följd. Men det var det jag antydde att det kan behövas fler vagnar.
Vill man köra stop-skiptågen tidigare, kan man ju välja att låta dem gå till Skarpnäck och Farsta också förstås (eller om man lägger det på "ordinarie" 19.

Inga problem. Jo, det kan tyckas att tre minuter inte är så lång tid. Men den upplevda tidsvinsten är mycket större. Och det är det som är det väsentliga. När jag åkte på 1980-talet denna sträcka höll man tiden rätt bra faktiskt, så det är nog det som går ungefär. Någongång klarade man väl på 11 minuter - och å andra sidan kan ju ordinarietåg bli något sena. Men max 4-minuter ska man behöva räkna med. Det som drar upp tiden på morgonen är ju egentligen inte småstationerna, utan Vällingby och Brommaplan, där ju även skip-stop-tåget skulle stanna.

På morgonen kommer detta i normalfallet fungera bra. På eftermiddagen är jag medveten om att man i sådana fall måste ha bättre vändmarginaler - som det är nu kommer ju nästan alltid extravagarna från Farsta strand efter 17...
AdrianLangemar

spårlasse skrev:Inga problem. Jo, det kan tyckas att tre minuter inte är så lång tid. Men den upplevda tidsvinsten är mycket större. Och det är det som är det väsentliga. När jag åkte på 1980-talet denna sträcka höll man tiden rätt bra faktiskt, så det är nog det som går ungefär. Någongång klarade man väl på 11 minuter - och å andra sidan kan ju ordinarietåg bli något sena. Men max 4-minuter ska man behöva räkna med. Det som drar upp tiden på morgonen är ju egentligen inte småstationerna, utan Vällingby och Brommaplan, där ju även skip-stop-tåget skulle stanna.
Intressant! SL har ju hela tiden hävdat att man tog bort snabbtågen för att minska störningskänsligheten, men det stämmer alltså inte. Och argumentet att snabbtåg skulle vara förvirrande för resenärerna kan ju knappast gälla morgonrusningen med nästan bara vaneresenärer.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Skip-stop skulle fungera tex i rusningsriktningen om man anlade ett tredje spår längs sträckningen. Exempelvis om ett tredje spår lades mellan Alvik-Islandstorget med stopp Brommaplan så skulle tidsbesparingen inte bli mer än ca 4 minuter, men skulle bli relativt billigt att lägga, särskilt om man gör det i samband med framtida ombyggnad av Hässelbygrenen.
Motsvarande skulle kunna göras med Liljeholmen-Skärholmen utan stopp och besparingen skulle bli ca 6 minuter men skulle bli betydligt dyrare.

I det första fallet skulle det kanske vara värt det..

Ang debattartikeln i DN så räcker det med att man kommer till mening nr 2 i ingressen så fattar man att det inte är seriöst.

Men hoppar man ner lite grann så kan man läsa:
• Kapaciteten med tunnelbana är tre gånger hög­re än spårvägsalternativet.
• Spårväg har tre gånger högre driftskostnader per år än tunnelbana.
• Spårväg kräver omfattande kompletterande busstrafik, vilket ökar trängseln och försämrar framkomligheten.
• Spårväg i innerstadsmiljö blir ofta dyrare än beräknat. Första etappen av Spårväg City ledde till fördyringar på över 60 procent
Klart kapaciteten är högre med tunnelbana än med spårväg, men det är ju inte av kapacitetsskäl man bygger spårväg till Karolinska eftersom kapaciteten ändå kommer att räcka till. Tunnelbanan har omfattande anläggningskostnader och kräver dyra stationslösningar djupt under marken, med långa utrymningsvägar och rulltrappsschakt. Tunnelbana kommer även att kräva omfattande kompletterande busstrafik eftersom den bara har hälften till en tredjedel av yttäckningen som spårvägen kommer att få. Kommentaren om "fördyringar på över 60%" kan låta övertygande men om man granskar den lite så märker man att tunnelbana fortfarande kostar många gånger mer att bygga per kilometer än spårvägen. En tunnelbanelösning med två stationer längs vägen skulle kräva minst 4 spärrvaktstjänsteställen extra, plus städ- och underhåll etc. Frågan är om driftskostnaden verkligen blir så mycket högre med spårväg, särskilt i ett större perspektiv med ett större spårvägsnät. Tidsmässigt måste man även räkna in en genomsnittlig tid att färdas i rulltrappor på kanske 2-3 minuter, väntetid på i genomsnitt 5 minuter och en färdtid på kanske 4 minuter. För spårvägens del i 5-minutersluckor skulle väntetiden bli 2,5 minuter och restiden kanske 6 minuter (20km/h i genomsnitt). Betänk även att ett spårvägsalternativ skulle kunna utformas som en ring med såväl en västlig som östlig anslutning till området vilket skulle ge en yttäckning som långt skulle överstiga den t-banan kan ge.

T-banan skall byggas där man verkligen behöver den och till den nya stadsdelen och Karolinska är det inte nödvändigt eftersom det redan finns tunnelbana till regionerna bortom. Om det hade varit så att Solna och Sumpan inte hade haft pendeltåg och tunnelbana så skulle det dock kanske vara en idé att bygga.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Skip-stop skulle fungera tex i rusningsriktningen om man anlade ett tredje spår längs sträckningen. Exempelvis om ett tredje spår lades mellan Alvik-Islandstorget med stopp Brommaplan så skulle tidsbesparingen inte bli mer än ca 4 minuter, men skulle bli relativt billigt att lägga, särskilt om man gör det i samband med framtida ombyggnad av Hässelbygrenen.
Motsvarande skulle kunna göras med Liljeholmen-Skärholmen utan stopp och besparingen skulle bli ca 6 minuter men skulle bli betydligt dyrare.

Ang debattartikeln i DN så räcker det med att man kommer till mening nr 2 i ingressen så fattar man att det inte är seriöst.

• Spårväg kräver omfattande kompletterande busstrafik, vilket ökar trängseln och försämrar framkomligheten.
• Spårväg i innerstadsmiljö blir ofta dyrare än beräknat. Första etappen av Spårväg City ledde till fördyringar på över 60 procent
Klart kapaciteten är högre med tunnelbana än med spårväg, men det är ju inte av kapacitetsskäl man bygger spårväg till Karolinska eftersom kapaciteten ändå kommer att räcka till. Tunnelbanan har omfattande anläggningskostnader och kräver dyra stationslösningar djupt under marken, med långa utrymningsvägar och rulltrappsschakt. Tunnelbana kommer även att kräva omfattande kompletterande busstrafik eftersom den bara har hälften till en tredjedel av yttäckningen som spårvägen kommer att få. Kommentaren om "fördyringar på över 60%" kan låta övertygande men om man granskar den lite så märker man att tunnelbana fortfarande kostar många gånger mer att bygga per kilometer än spårvägen. En tunnelbanelösning med två stationer längs vägen skulle kräva minst 4 spärrvaktstjänsteställen extra, plus städ- och underhåll etc. Frågan är om driftskostnaden verkligen blir så mycket högre med spårväg, särskilt i ett större perspektiv med ett större spårvägsnät. Tidsmässigt måste man även räkna in en genomsnittlig tid att färdas i rulltrappor på kanske 2-3 minuter, väntetid på i genomsnitt 5 minuter och en färdtid på kanske 4 minuter. För spårvägens del i 5-minutersluckor skulle väntetiden bli 2,5 minuter och restiden kanske 6 minuter (20km/h i genomsnitt). Betänk även att ett spårvägsalternativ skulle kunna utformas som en ring med såväl en västlig som östlig anslutning till området vilket skulle ge en yttäckning som långt skulle överstiga den t-banan kan ge.

T-banan skall byggas där man verkligen behöver den och till den nya stadsdelen och Karolinska är det inte nödvändigt eftersom det redan finns tunnelbana till regionerna bortom. Om det hade varit så att Solna och Sumpan inte hade haft pendeltåg och tunnelbana så skulle det dock kanske vara en idé att bygga.
Att du inte gör alla utredningar åt SL du som verkar veta precis hur man ska räkna för att spårväg ska bli det bästa alternativet!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Odd skrev:Skip-stop skulle fungera tex i rusningsriktningen om man anlade ett tredje spår längs sträckningen. Exempelvis om ett tredje spår lades mellan Alvik-Islandstorget med stopp Brommaplan så skulle tidsbesparingen inte bli mer än ca 4 minuter, men skulle bli relativt billigt att lägga, särskilt om man gör det i samband med framtida ombyggnad av Hässelbygrenen.

Att du inte gör alla utredningar åt SL du som verkar veta precis hur man ska räkna för att spårväg ska bli det bästa alternativet!
/TKO
Men en kommentar är ju intressant:
Säg det bygge som INTE blir rätt mycket dyrare än beräknat. Och svara sedan på varför tunnelbanan skulle vara ett undantag.
Professionell tyckare
Skriv svar