Sida 8 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 13 maj 2010 14:14
av C30
20581000184197 skrev:Varför tycker jag att det ser ut som smalspår på femte bilden (den med passerande buss) i senaste omgången? Är det nån sorts optisk effekt eller är det bara min hjärna.
Växeldelar som inte är på plats ännu?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 13 maj 2010 15:08
av Patrick
20581000184197 skrev:Varför tycker jag att det ser ut som smalspår på femte bilden (den med passerande buss) i senaste omgången? Är det nån sorts optisk effekt eller är det bara min hjärna.
Jag tror inte heller att rälsen är utlagda som den ska vara, finns t ex inga slipers som rälsen ska förankras i. Troligen bara utlagd för att senare monteras på plats.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 15 maj 2010 11:07
av 20581000184197
Kommer trafiken på Tvärbana nord att ingå i samma linje som den på den befintliga Tvärbanan? Eller kommer man att få byta lokalbanevagn i Alvik (eller någon annan stans)?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 15 maj 2010 16:23
av A32
20581000184197 skrev:Kommer trafiken på Tvärbana nord att ingå i samma linje som den på den befintliga Tvärbanan? Eller kommer man att få byta lokalbanevagn i Alvik (eller någon annan stans)?
Den nya sträckningen integreras i den nu befintliga tvärbanan, men vem vet om det i framtiden kommer att finnas kortare sträckningar typ Alvik-Solna Station, eller Solna Station-Alvik eller Gullmarsplan-Alvik och Alvik-Gullmarsplan med insatståg eller dyl.
Kanske med annat linjenummer än 22.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 18 maj 2010 21:29
av A32
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 19 maj 2010 12:23
av daniel_s
A32 skrev:
En längre bit bort , där någon tycker annat om utbyggnaden
/a32

Tacka för det, om spårvägen skall vara enkelriktad så hade kanske T-bana varit en bättre idé...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 19 maj 2010 12:40
av TKO
daniel_s skrev:A32 skrev:
En längre bit bort , där någon tycker annat om utbyggnaden
/a32

Tacka för det, om spårvägen skall vara enkelriktad så hade kanske T-bana varit en bättre idé...
Spåret för den andra riktningen kommer säkert i en senare etapp så det är väl inget att gnälla om! Det viktiga är ju att man börjar...
/TKO
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: onsdag 19 maj 2010 12:49
av daniel_s
TKO skrev:Spåret för den andra riktningen kommer säkert i en senare etapp så det är väl inget att gnälla om! Det viktiga är ju att man börjar...
Hav förtröstan! Om det inte vore för banarbetena skulle det inte ens finnas ett
spår att köra på!
SL förklarar hur det ligger till
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 juni 2010 16:47
av A32
Lite uppdatering från Traneberg, Ulvsunda samt Sundbyberg för Tvärbaneutbyggnaden...

Första brostödet är klart för den låga bron över Ulvsundet

Här kan man skönja tvärbanans norrspår tv i bild... fattas bara fyllnad, slipers och räls.

Nytt hållplatsläge för bussarna 110,112 och 156 på Johannesfredsvägen

Johannesfredsvägen mot depån

Mer och mer av fastigheten rivs och när det är klart stängs nog Ekbacksvägen av från detta håll.

Johannesfred, vy mot kommande hållplats och bron över Ulvsundet.

Tre kontaktledningsstolpsfundament väntar på att sättas i marken.

Här ser man hur man höjer marknivån för nya banvallen och här kommer banan sedan att sänkas under Norrbyvägen i en spårport.

Ett stort jobb med alla gamla ledningar och annat som måste flyttas innan grävskoporna kan gräva ur under Norrbyvägen.

En gammal rest från Ulvsundabanan som åter fått se dagens ljus.

Bällsta Bro, brostöden på Sundbybergssidan är klara och inplastade...

Vy karlsbodavägen mot Ulvsunda, brostöden på Brommasidan är inte gjutna än men armeringen för en är klar.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 juni 2010 17:25
av Traesk
Nu känns det verkligen att bygget är igång! Härligt! Tack för alla bilder!

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 03 juni 2010 18:55
av Martin
Tack a32 för ett mycket intressant bildrepotage.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 10 juni 2010 1:22
av Bo Rengmark
Ett par bilder över bygget i Johannesfred 9 juni.

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 10 juni 2010 11:27
av A32
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 14 juni 2010 15:48
av A32
Ett par bilder för 4 år sedan över samma område mellan Traneberg och Ulvsunda

Vid det stora vita båttältet går snart spårvägsbron över Ulvsundet

Fotograferat utifrån piren mot kommande hållplatsläge Johannesfred
Några bilder från helgen...

Hållplatsläge Norra Ulvsunda mot Alvik, resterna efter Ulvsundabanan ligger ännu kvar

Hållplatsläge Norra Ulvsunda mot Sundbyberg

Westin Buss 3 /Mtr kommer ut från depån vid gamla bryggeriet, hållplatsläge Norra Ulvsunda
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 14 juni 2010 15:54
av bruse
Begåvat att vara ute och fotografera innan en förändring sker. Det är vi nog dåliga på många av oss. Vi vill helst gärna plåta det nya.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 15 juni 2010 0:59
av Odd
Är det någon som förstår hur ett vagnbyte skall kunna ske vid depån eller närliggande hållplats. Om man tittar på spårgeometrin så kommer det att bli besvärligt...
Bron har kommit
Postat: tisdag 20 juli 2010 10:57
av Lennart Hjelm.

- Bro.JPG (153.39 KiB) Visad 5192 gånger
Sedan skall den på plats
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 20 juli 2010 14:18
av Karsten
Odd skrev:Är det någon som förstår hur ett vagnbyte skall kunna ske vid depån eller närliggande hållplats. Om man tittar på spårgeometrin så kommer det att bli besvärligt...
Efter att ha sett diverse ritningar över depån kan jag meddela att jag inte heller förstått hur det ska gå till. Vagnbyten vid ändhållplatserna?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 20 juli 2010 14:21
av Karsten
A32 skrev:Lite uppdatering från Traneberg, Ulvsunda samt Sundbyberg för Tvärbaneutbyggnaden...

Nytt hållplatsläge för bussarna 110,112 och 156 på Johannesfredsvägen
Avdelningen för montering av bakljus till en annan bussmodell... Inte den enda verkstaden som lyckats med detta.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 20 juli 2010 20:55
av daniel_s
Karsten skrev:Odd skrev:Är det någon som förstår hur ett vagnbyte skall kunna ske vid depån eller närliggande hållplats. Om man tittar på spårgeometrin så kommer det att bli besvärligt...
Efter att ha sett diverse ritningar över depån kan jag meddela att jag inte heller förstått hur det ska gå till. Vagnbyten vid ändhållplatserna?
När det är enkelvagn i tågen går det ju bra att ta in båda vagnarna vid plattform samtidigt. I övrigt blir det väl till att ta fram skohornet
