Enceladus skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 20:06
Sverige skickar mer ammunition till Ukraina – inte Archersystem
Ny Teknik skrev:Nu avslöjar regeringen sitt nya vapenstöd till Ukraina. Det blir artilleriammunition – men inga Archer-artilleripjäser, vilket M och KD krävt.
[...]
– Ammunitionen kan användas direkt här och nu och ger Ukraina högre förmåga att bekämpa motståndaren direkt men också bakom deras frontlinje, säger statsminister Magdalena Andersson på en pressträff.
En av kommentarerna till artikeln hävdar att Sverige inte behöver alla Archer-pjäser i nuläget:
Andreas45 skrev:De sista 12 Archer-pjäserna har väl inte ens något förband att placera dem i än så borde inte vara något problem att ersätta med nyinköp och minimal påverkan på egen försvarsförmåga.
Försvarsmakten och Försvarets materielverk ska dock utreda vad Sverige kan avvara framöver.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 31 augusti 2022 18:19
Dessutom får Ukraina i förekommande fall då ett femte SPH (self propelled howitzer - självgående haubits) artillerisystem, utöver de som redan har tillförts (
PH2000, K9/Krab, M109A2/3, Caesar). I min värld vore det bättre att först undersöka om det går att skrapa fram fler exemplar av de typer Ukraina redan har, med svensk finansiering. Men det är klart, man kniper inga populistiska poäng i en (alltför) upphetsad valrörelse, då.
Zuzana 2 är Ukrainas
femte SPH-system, vilket kan påpekas om samma person inte ligger bakom båda inläggen. Archer skulle vara det sjätte.
Fåna sig inte, kollektivet! Men tack för påpekandet, jag visste att det var ett vapensystem jag hade glömt men kunde inte komma på vad det hette, och då var det svårt att söka. Det ger ju ändå bara mer tyngd åt min åsikt.
Beträffande det där med förbandssättningen (dvs. att Försvarsmakten inte har personal nog att bemanna ens alla 48 pjäserna) hade jag förstås läst (bl.a. hos Wilderäng och hans hatsvans - det är ungefär samma slödder som häckar i kommentarsfälten i "Ny Teknik" - den signatur som refereras ovan tycker jag mig känna igen från Wilderäng) men jag har inte kunskaper nog om Försvarsmaktens personalstruktur för att kommentera eller bemöta det. Wilderäng uttrycker sig som han har förstånd till: "
En del höjer rösten och menar att Sverige inte kan avvara några av våra 48 Archer..." .De som inte delar hans åsikter "höjer rösten"!
Bra beslut av Regeringen i varje fall, såhär långt, att inte falla undan för populismen. Dessutom var den ekonomiska ramen denna gång 1 miljard, varav hälften militärt stöd. 12 Archer-haubitser hade ätit upp hela stödpaketet med råge.
Norge hade lite tur, som just höll på att ersätta M109 med K9 och kunde skaffa sig lite hjältegloria. Sverige har inte riktigt den möjligheten eftersom de system Archer ska ersätta var undermåliga med dagens mått mätt, Bandkanonvagn 1C utmönstrades 2003 - kvar fanns då bara haubits 77B som kan jämföras med amerikanska M777. Archer är f.ö. - mycket förenklat - en vidareutveckling av haubits 77B placerad på ett lastbilschassi.

Konceptet brukar kallar dumper-artilleri och kan jämföras med fransosernas Caesar.
Zuzana 2 ser däremot ut såhär:
PH2000, K9/Krab, M109A2/3 återkommer vi till en annan gång, kanske. Önskar att min salig morbror Fritiof hade kunnat se detta. Han var artillerikapten i reserven, och brukade alltid skylla sin lomhördhet på vänster öra på allt skjutande.