Det där är struntprat av den typ man brukar läsa i Dagens Nyheter (en av de orsaker varför jag bojkottar den tidningen). Sveriges anorektiskt nedskurna försvar ska inte dräneras på tung materiel. De där fantasierna framfördes också av den gamle högerreaktionären Nils Bildt i juli något som jag kommenterade då: viewtopic.php?p=407791#p407791Enceladus skrev: ↑söndag 28 augusti 2022 21:42 ”Sverige måste snarast skicka artilleri till Ukraina”
Behöver Ukraina ännu ett artillerisystem? I och för sig är Ukraina inte i en situation där landet kan skåda en given häst i munnen...DN skrev:Fyra tidigare höga officerare: Ukraina är i ett svårt läge och behöver tunga vapen för att kunna stå emot de ryska attackerna. Sverige har ett av världens bästa artillerisystem, Archer, och bör omgående skicka minst tolv pjäser plus ammunition. De gör bättre nytta där än här hemma just nu. Det är dags att vi hjälper till med något substantiellt.
[...]
Sverige har ett av världens bästa artillerisystem i Archer FH77 BW, anpassat till Natoammunition. Archer har också förmågan att med precision träffa mål på långa avstånd. Räckvidden är upp till 30–50 kilometer beroende på vilken ammunition som används. Archer monteras på ett bepansrat fordon för snabb gruppering och snabb urdragning efter eldgivning, vilket ger ett gott skydd mot fiendens eventuella bekämpning.
Sverige har också utvecklat och producerat en utmärkt och inom Nato väl spridd artillerilokaliseringsradar kallad Arthur. Denna radar lokaliserar fientligt artilleri, till och med innan de fientliga granaterna slagit ned, varvid det fientliga artilleriet kan bekämpas direkt.
[...]
Hotet mot Sverige är i nuläget relativt begränsat då Rysslands fokus nu och för en tid framöver, kanske år, kommer att vara Ukraina. Även om vi därmed bara får tre bataljoner kvar i Sverige får nog den risktagningen anses rimlig med hänsyn till Ukrainas akuta behov av modernt artilleri.
Ingenting har av de Bildt skisserade i sin artikel har materialiserats och tidsfönstret fram till lersäsongen krymper.
Det föranledde i alla fall Enceladus-kollektivet till följande spottloska:
Ovanstående är förstås ren lögn. Jag har varken förutspått, förebådat eller förkunnat någonting när det gäller krigets förlopp - det har jag framhållit åtskilliga gånger - vilket blomsterspråk Enceladus-kollektivet än använder. Däremot skissade jag på möjliga scenarier som man då kunde utgå från att den ryska krigsplaneringen baserade sig på. Det fanns fler som hade en betydligt mörkare bild av det kommande krigförloppet, då: Analytiker: ”När Kiev faller är kriget över”Enceladus skrev: ↑fredag 22 juli 2022 17:35dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 22 juli 2022 16:18 I början av tråden förutspådde skribenten att Ryssland skulle ta Ukraina. Så blev det inte. Senare förebådade skribenten att Ryssland skulle ta Svartahavskusten. Så blev det inte heller. Längre fram förkunnade skribenten att Ryssland skulle ta Donbas. Men inte heller det blev av.
En av artikelförfattarna till DN-artikeln ovan, Karlis Neretnieks ansåg t.ex. att Kiev när det såg som mörkast ut skulle falla inom en vecka.
Sverige kan göra mycket för Ukraina, men framför allt rörande det ekonomiska. Ytterligare ett artillerisystem behöver inte Ukraina, hur gärna än några gamla svenska officerare tycker att Sverige måste "göra något".
Det var ju en del ståhej på dagens presskonferens med regeringen: https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ro-kuleba/
när det senaste svenska stödpaketet till Ukraina presenterades.