Trafikering på framtidens röda linjer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Trafikering på framtidens röda linjer
Men nu är jag ingen fågel...
Istället vill jag åka kollektivt från t ex Liljeholmen. Förklara hur jag skall göra för att det skall gå fortast!
/TKO
Istället vill jag åka kollektivt från t ex Liljeholmen. Förklara hur jag skall göra för att det skall gå fortast!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag utgår från denna karta.TKO skrev:Men nu är jag ingen fågel...
/TKO
Alternativ 1:
Liljeholmen–Danderyds sjukhus 25 min
Totalt 25 min
Alternativ 2:
Liljeholmen–Fridhemsplan 3 min
Byte och väntetid vid Fridhemsplan 5 min
Fridhemsplan–Odenplan 4 min
Byte och väntetid vid Odenplan 5 min
Odenplan–Mörby 6 min
Totalt 23 min
Nu har visserligen det andra alternativet sämre stationslägen, men för resenärer från Norsborgsgrenen blir restidsskillnaden tillräckligt stor för att motivera detta.
På den kartan finns ju inte det senare resealternativet med...Enceladus skrev:Jag utgår från denna karta.TKO skrev:Men nu är jag ingen fågel...
/TKO
Alternativ 1:
Liljeholmen–Danderyds sjukhus 25 min
Totalt 25 min
Alternativ 2:
Liljeholmen–Fridhemsplan 3 min
Byte och väntetid vid Fridhemsplan 5 min
Fridhemsplan–Odenplan 4 min
Byte och väntetid vid Odenplan 5 min
Odenplan–Mörby 6 min
Totalt 23 min
Nu har visserligen det andra alternativet sämre stationslägen, men för resenärer från Norsborgsgrenen blir restidsskillnaden tillräckligt stor för att motivera detta.
Att bytestiden vid Fridhemsplan och Odenplan skulle vara 5 minuter tror jag är en underskattning. Och sen kommer jag ju ändå inte till Danderyds sjukhus... ingen vettig människa kommer att resa enligt ditt andra alternativ!
Nej - som dom säger på Grönan: "Lösa bollar går om!"
/TKO
Vi hade en liknande diskussion om blå linjens stationsläge vid Gullmarsplan. Där konstaterade signaturen Lars_L att eventuell trängsel på gröna linjen skulle leda till en omfördelning till blå linjen. Situationen är högst jämförbar här. Ingen vettig människa vill väl trängas frivilligt?
Nej.Enceladus skrev:Vi hade en liknande diskussion om blå linjens stationsläge vid Gullmarsplan. Där konstaterade signaturen Lars_L att eventuell trängsel på gröna linjen skulle leda till en omfördelning till blå linjen. Situationen är högst jämförbar här. Ingen vettig människa vill väl trängas frivilligt?
Och ingen vettig människa vill byta två gånger när det går att åka direkt och snabbare...
Prioritet ett måste naturligtvis vara att få maximal trafik på Tub2:s gemensamma sträcka Liljeholmen-Östermalmstorg.
Om tokerierna med tunnelbana till Fridhemsplan blir verklighet så ger den naturligtvis en viss avlastning av Tub2:s centrala del - men till ett orimligt högt pris.
(När det gäller Gullmarsplan och eventuell trängsel på Tub 1 så skall vi komma ihåg att den dåligt utformade bytespunkten /jag utgår från att den blir det!/ medför att resenärer från Vantörsbanan inte kommer att byta vid Gullmarsplan, varför trängseln norrut på Tub 1 snarare kommer att minska... kom ihåg var ni läste detta först!)
/TKO
Menar du att resenärer som ska till Skanstull–Slussen istället byter vid T-Centralen? Det låter inte speciellt troligt, även om det vore önskvärt ur ett kapacitetsperspektiv.TKO skrev:(När det gäller Gullmarsplan och eventuell trängsel på Tub 1 så skall vi komma ihåg att den dåligt utformade bytespunkten /jag utgår från att den blir det!/ medför att resenärer från Vantörsbanan inte kommer att byta vid Gullmarsplan, varför trängseln norrut på Tub 1 snarare kommer att minska... kom ihåg var ni läste detta först!)
/TKO
Jag tycker att man åtminstone borde ha övervägt alternativet att dra Roslagsbanan till Fridhemsplan, Liljeholmen och Årstaberg istället för City. Helhetslösningen fick tyvärr lida när projekten utreddes var för sig.TKO skrev:Och ingen vettig människa vill byta två gånger när det går att åka direkt och snabbare...
(Hur blir det då med nattrafiken? Det ÄR ett problem att Årstafältet och Östberga tillhör linje 791:s upptagningsområde, men restidsvinsterna skulle kanske bli tillräckligt stora dagtid för att motivera kaoset nattetid.)
Jag håller med.Enceladus skrev:Jag tycker att man åtminstone borde ha övervägt alternativet att dra Roslagsbanan till Fridhemsplan, Liljeholmen och Årstaberg istället för City. Helhetslösningen fick tyvärr lida när projekten utreddes var för sig.TKO skrev:Och ingen vettig människa vill byta två gånger när det går att åka direkt och snabbare...
Jag tycker att det är en vettig idé att bygga spår väster om T-Centralen. Det borde ha gjorts en Åtgärdsvalsstudie som studerade lösningar för regionaltåg, pendeltåg, Roslagsbana, tunnelbana och spårväg. Hade man följt denna process tror jag man hade konstaterat att tunnelbana är det sämsta av alternativen.
Nu var det inte så utan valet av tunnelbana var redan gjort, eftersom alla tror att tunnelbana är bra (eller kanske att alla tror att alla andra tycker att tunnelbana är bra). Kopplingen till Norsborgsgrenen gör att det åtminstone är ett någorlunda vettig projekt inom ramen för tunnelbana. Men ett annat trafikslag hade nog varit bättre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag tror ändå att situationen på linje 791 (vilken även har Årstafältet och Östberga som upptagningsområde) har haft inverkan på valet av trafikslag. Av samma skäl som du vill spårvägskonvertera fyran!twr skrev:Jag håller med.Enceladus skrev:Jag tycker att man åtminstone borde ha övervägt alternativet att dra Roslagsbanan till Fridhemsplan, Liljeholmen och Årstaberg istället för City. Helhetslösningen fick tyvärr lida när projekten utreddes var för sig.TKO skrev:Och ingen vettig människa vill byta två gånger när det går att åka direkt och snabbare...
Jag tycker att det är en vettig idé att bygga spår väster om T-Centralen. Det borde ha gjorts en Åtgärdsvalsstudie som studerade lösningar för regionaltåg, pendeltåg, Roslagsbana, tunnelbana och spårväg. Hade man följt denna process tror jag man hade konstaterat att tunnelbana är det sämsta av alternativen.
Nu var det inte så utan valet av tunnelbana var redan gjort, eftersom alla tror att tunnelbana är bra (eller kanske att alla tror att alla andra tycker att tunnelbana är bra). Kopplingen till Norsborgsgrenen gör att det åtminstone är ett någorlunda vettig projekt inom ramen för tunnelbana. Men ett annat trafikslag hade nog varit bättre.
Så mao OM T-banan mellan Liljeholmen och fridhemsplan byggs, bör man nog ha I planeringen att ha funderat på om den I ett senare skede ska förlängas. Om så så bör man väl försöka få till att det blir bra byten för resenärerna men även för hur den ska fortsätta. T.ex. så torde en förlängning som sker genom inflätning på befintliga linjer kräva mer tanke än en förlängning I egen tunnel, eller hur?
Nu är jag inte med på vad du menar, varken den första eller andra meningen.Enceladus skrev: Jag tror ändå att situationen på linje 791 (vilken även har Årstafältet och Östberga som upptagningsområde) har haft inverkan på valet av trafikslag. Av samma skäl som du vill spårvägskonvertera fyran!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Du vill väl spårvägskonvertera fyran för att bussar innebär sämre framkomlighet och att alla inte alltid får plats? Samma argument kan användas för nattlig spårtrafik till Årstafältet och Östberga (samt Huddinge och Södertälje). Återigen har vi motsatsförhållandet mellan kommuner och landsting!twr skrev:Nu är jag inte med på vad du menar, varken den första eller andra meningen.Enceladus skrev: Jag tror ändå att situationen på linje 791 (vilken även har Årstafältet och Östberga som upptagningsområde) har haft inverkan på valet av trafikslag. Av samma skäl som du vill spårvägskonvertera fyran!
Linje 4 bör vara spårväg för att resandet är stort (och kan bli ännu större) och spårväg har högre kapacitet.Enceladus skrev:Du vill väl spårvägskonvertera fyran för att bussar innebär sämre framkomlighet och att alla inte alltid får plats? Samma argument kan användas för nattlig spårtrafik till Årstafältet och Östberga (samt Huddinge och Södertälje). Återigen har vi motsatsförhållandet mellan kommuner och landsting!twr skrev:Nu är jag inte med på vad du menar, varken den första eller andra meningen.Enceladus skrev: Jag tror ändå att situationen på linje 791 (vilken även har Årstafältet och Östberga som upptagningsområde) har haft inverkan på valet av trafikslag. Av samma skäl som du vill spårvägskonvertera fyran!
Vad gäller nattrafik har vi haft den diskussionen förut. Det är inte för alltid givet att vissa trafikslag inte går på natten. Jag tror inte heller det har den stora betydelse i övervägandena som du ger det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det beror på vad som menas med stor betydelse. Jag tror att Roslagsbanans restidsvinster skulle överväga avsaknaden av nattrafik om det hade övervägts som ett seriöst alternativ. Däremot kan nattrafiken ha varit avgörande i valet mellan tunnelbana och spårväg. Tänk också på att linje 791 har ungefär dubbelt så stor belastning som alla andra nattbussar. För Årstafältet och Östberga är frågan om nattrafik särskilt relevant.twr skrev:Linje 4 bör vara spårväg för att resandet är stort (och kan bli ännu större) och spårväg har högre kapacitet.
Vad gäller nattrafik har vi haft den diskussionen förut. Det är inte för alltid givet att vissa trafikslag inte går på natten. Jag tror inte heller det har den stora betydelse i övervägandena som du ger det.
Är det verkligen problem med framkomligheten på nätterna? Om inte, går det att ändra på turtätheten på nattbussarna. Det är ett politiskt beslut som går att genomföra mycket snabbare och till en väsentligt lägre kostnad än att bygga tunnelbana. Hela ditt resonemang om att bygga tunnelbana för att få nattrafik till olika ställen är helt bakvänt. Saknas nattrafik på pendeln och/eller bussnattrafiken är otillräcklig bör man köra nattrafik på pendeln och öka turtätheten på nattbussarna, inte bygga tunnelbana.Enceladus skrev:Du vill väl spårvägskonvertera fyran för att bussar innebär sämre framkomlighet och att alla inte alltid får plats? Samma argument kan användas för nattlig spårtrafik till Årstafältet och Östberga (samt Huddinge och Södertälje). Återigen har vi motsatsförhållandet mellan kommuner och landsting!twr skrev:Nu är jag inte med på vad du menar, varken den första eller andra meningen.Enceladus skrev: Jag tror ändå att situationen på linje 791 (vilken även har Årstafältet och Östberga som upptagningsområde) har haft inverkan på valet av trafikslag. Av samma skäl som du vill spårvägskonvertera fyran!
Vad skönt att någon annan säger det! Javisst är det bakvänt! Jag tvivlar på att detta verkligen har den betydelse i övervägandena om trafikslag som Enceladus menar, och om det trots allt stämmer bör vi försöka påverka ansvariga i stället för att föreslå orimliga projekt.heasm skrev: Är det verkligen problem med framkomligheten på nätterna? Om inte, går det att ändra på turtätheten på nattbussarna. Det är ett politiskt beslut som går att genomföra mycket snabbare och till en väsentligt lägre kostnad än att bygga tunnelbana. Hela ditt resonemang om att bygga tunnelbana för att få nattrafik till olika ställen är helt bakvänt. Saknas nattrafik på pendeln och/eller bussnattrafiken är otillräcklig bör man köra nattrafik på pendeln och öka turtätheten på nattbussarna, inte bygga tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Linje 791 går ju inte ens till de områden som berörs av tunnelbanan. Den går en kilometer bort.Enceladus skrev:Tänk också på att linje 791 har ungefär dubbelt så stor belastning som alla andra nattbussar. För Årstafältet och Östberga är frågan om nattrafik särskilt relevant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Denna artikel är från 2010. Redan då var utbudet otillräckligt. Sedan dess har det byggts tusentals bostäder, inte minst på sträckan Valla gärde (Årstafältet)–Tussmötevägen (Östberga). Det du beskriver är en utopi! Jag har varit med om avgångar då antingen jag eller andra resenärer inte har fått plats, så verkligheten jag beskriver är högst reell!heasm skrev:Är det verkligen problem med framkomligheten på nätterna? Om inte, går det att ändra på turtätheten på nattbussarna. Det är ett politiskt beslut som går att genomföra mycket snabbare och till en väsentligt lägre kostnad än att bygga tunnelbana. Hela ditt resonemang om att bygga tunnelbana för att få nattrafik till olika ställen är helt bakvänt. Saknas nattrafik på pendeln och/eller bussnattrafiken är otillräcklig bör man köra nattrafik på pendeln och öka turtätheten på nattbussarna, inte bygga tunnelbana.
Vilket alternativ tycker du att invånarna i dessa områden ska använda? Tvärbanan? Nä, den går visst inte på natten. Långa promenader är tyvärr nödvändiga med den nattrafik vi har idag.twr skrev:Linje 791 går ju inte ens till de områden som berörs av tunnelbanan. Den går en kilometer bort.Enceladus skrev:Tänk också på att linje 791 har ungefär dubbelt så stor belastning som alla andra nattbussar. För Årstafältet och Östberga är frågan om nattrafik särskilt relevant.
Artikeln jag länkade till är ganska bra. Nattrafiken ser ut som den gör av politiska skäl. I Norrort har man råd att köra nattbussar till varenda kvarter med en medelbeläggning på två resenärer per tur. Söder om Slussen får alla inte alltid plats, och om resenärerna väl får plats så måste de ofta ta en lång promenad.
Enceladus, om jag nu tolkar dig rätt:
Varför menar du att det är omöjligt att köra pendeltåget på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att köra Tvärbanan på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att köra Roslagsbanan på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att inrätta en nattbuss till Årstafältet/Östberga?
Varför menar du att det är omöjligt att köra pendeltåget på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att köra Tvärbanan på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att köra Roslagsbanan på natten?
Varför menar du att det är omöjligt att inrätta en nattbuss till Årstafältet/Östberga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.