En märklig sak med det hela är att man väljer att ta med "Hagalunds industriområde" utan att varken ha beställning, beslut eller finansiering klar. Det framgår även att avsikten med utbyggnaden är att kollektivtrafikförsörja det nya Norra Stationsområdet, den s k "Hagastaden" och området runt Karolinska. Av oklar anledning avfärdade man spårvägsalternativet direkt trots att det skulle vara den pris/prestandamässigt mest effektiva kollektivtrafikförsörjningen till området och som skulle ha gett en stor del av området tillgång till spårtrafik. Med nuvarande tunnelbanealternativ kommer endast en mindre del av dessa områden att försörjas med spårtrafik, resten kommer att vara tvungna att åka buss.
Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.
Station "Arenastaden" missar lustigt nog hela "Arenastaden" helt och hållet och får dessutom en omständig förbindelse med Pendeltågen. De stora attraktionerna Mallof scandinavia och Swedbank Arena ligger mer än 500 meter från närmaste stationsingång.
Station Hagalund hamnar ca 50 meter under marknivån, vilket är djupare än Östermalmstorg, vilket ger en försämrad tillgänglighet med längre hissar och långa rulltrappor. Även "Arenastaden" kommer att hamna djupt, inte riktigt som Ömt, men inte lång ifrån.
I flera avseenden missar man alltså ett av huvudmålen helt, nämligen det som står på sidan 16:
1.4.1-1. Attraktiva resor
Tunnelbanan ska vara en del av ett sammanhållet och samordnat kollektivtrafiksystem som
uppfyller resenärernas behov. Planeringen av stationernas lägen ska göras samordnat med
bebyggelseplaneringen. Stationsmiljöerna ska vara attraktiva och utformade för enkla och
effektiva byten. Tillgängligheten till stationerna och till olika målpunkter för kollektivtrafiken ska
vara god.
På sidan 22 lyckas man ändå konstatera just det uppenbara:
2.2.3 Bedömda framtida resenärsmängder
Analyser har gjorts av det framtida resandet med och utan tunnelbana år 2030. Antalet resande på
den nya tunnelbanelinjen bedöms bli förhållandevis lågt jämfört med övriga centrala
tunnelbaneavsnitt.
En anledning till det relativt låga resandet är att tunnelbanan går parallellt med pendeltåget som
har en kortare restid och bättre möjlighet till byten eftersom det passerar fler stationer.
Trots att man totalt sågar den nya tunnelbanan vid fotknölarna så väljer man ändå att gå vidare med projektet, vilket är rätt anmärkningsvärt...
Av någon anledning så har man höjt prognosen på antal resande i rusningstimmarna från ca 5000 mellan kl 06-09 till ca 7000 resande. Det är färre än vad Tvärbanan transporterar mellan Gullmarsplan och Liljeholmen i morgonrusningen.
Så, efter att ha läst planbeskrivningen så kan man konstatera att avgreningen mot Hagalund inte skall byggas. För en betydligt lägre kostnad så skulle man få en eller två spårvägslinjer som hade gjort större nytta och täckt upp mer yta. Men om det jag hört stämmer så kommer projektet ändå att läggas ner så då måste man ju titta på alternativ...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.