Spårväg city etapp två på gång
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Spårväg city etapp två på gång
Det verkar gå väl så trögt med kontors och bostadsbyggandet från Ropsten till Loudden! Planerna har varit spikade i över tio år nu och efter att SEB meddelat att man inte flyttar dit och marknaden för försäljning av bostadsrätter på ritning minst sagt kollapsat så lär det dröja minst tio år till, kanske 20 år innan behovet av en spårväg till Loudden finns, det går inte ens buss dit idag!
Det går inte buss dit idag för att resandet är mycket litet, det är ju bara en oljehamn.Hechtwagen skrev:Det verkar gå väl så trögt med kontors och bostadsbyggandet från Ropsten till Loudden! Planerna har varit spikade i över tio år nu och efter att SEB meddelat att man inte flyttar dit och marknaden för försäljning av bostadsrätter på ritning minst sagt kollapsat så lär det dröja minst tio år till, kanske 20 år innan behovet av en spårväg till Loudden finns, det går inte ens buss dit idag!

Konjunkturer kan ändras. Att det skulle dröja 20 år innan Loudden bebyggs tycker jag inte verkar så troligt. Och när de första invånarna kommer bör kollektivtrafiken vara på plats från början. Det finns ingen anledning att vänta med spårvägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ribban för riksintresse kanske inte är riktigt så hög som du tänker dig. Jag tror att alla riksvägar är det till exempel. Vi kan förstås ha olika uppfattningar om motorvägen bör byggas eller ej (jag har ingen definitiv åsikt själv). Men om den byggs så påverkar det trafiken på Essingeleden, Förbifarten etc. Även om den kanske skulle användas främst av Nacka- och Värmdöbor påverkar det hela trafiken i Stockholmsregionen, där en fjärdedel av Sveriges befolkning bor. Så oavsett om man är för eller emot tycker jag att det är en fråga av betydelse för hela riket!TKO skrev:Även om vi nu rör oss bort från trådämnet tycker jag det är på sin plats att fråga sej hur Österleden kan betraktas som ett "riksintresse"? Det är bara en bråkdel av ens regionens innevånare har någon nytta av detta stolleprov!twr skrev:Det har väl inte varit klart hur trafikplatserna ska se ut, och därför finns det inte reservat.TKO skrev: Ja det brukar ju vara populärt att få "någon annan att betala" för att gräva ner järnvägar och motorvägar... förmodligen är det så man tänker även här.
Finns det med "reservat" för Österleden i de planer som tagits fram för området, eller är det något som ska få plats ändå?
/TKO
Problemet här är väl att Trafikverket ensidigt tar fram en utformning och sen gör ett reservat, trots att ingen ens vet om vägen någonsin ska byggas.
Det är problematiskt på två sätt tycker jag. Dels rent formellt att staden i praktiken blir maktlös och att alla normala processer med samråd etc sätts ur spel. Dels att Trafikverkets fokus gissningsvis bara är på vägtrafikens behov. Om istället Trafikverket, regionen och staden kunde arbeta tillsammans skulle man kunna hitta lösningar som är bra både för vägtrafiken, kollektivtrafiken och stadsbyggnadsperspektivet.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är förmodligen så att jag missuppfattat begreppet 'riksintresse'! Troligen kan det mesta hamna i den kategorin - bara man vill...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag skulle tro att det finns något slags definition eller kriterier på vad som ska uppfyllas. Men det är mycket som finns med.TKO skrev:Det är förmodligen så att jag missuppfattat begreppet 'riksintresse'! Troligen kan det mesta hamna i den kategorin - bara man vill...
/TKO
Ett exempel är Lidingöbron. Man kan ju hävda att det egentligen bara är en kommun (Lidingö förstås) som berörs av den bron och att den därför är ett kommunalt intresse. Å andra sidan, om bron inte skulle finnas skulle det säkert beröra hela Sverige att 45 00 svenskar saknar vägförbindelse med resten av landet och världen. Något i den stilen tänker jag är bakgrunden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Så är det förmodligen.
Några fler tankar kring 'riksintresset':
- Remisstiden gick ut 15 maj, jag tror därför inte att det ännu finns något beslut. Och det går förmodligen att begära överprövning.
- Det finns tidigare ett riksintresse för 'Österleden' - det borde därför inte komma som en överraskning för Anna König Järlmyr att det måste beredas plats i planarbetet.
- Verkar det inte som om man letar en ursäkt för att det (hittills) inte blivit så mycket av de stolta planerna för 'Norra Djurgårdsstaden'?
funderar
Thomas K Ohlsson
- Remisstiden gick ut 15 maj, jag tror därför inte att det ännu finns något beslut. Och det går förmodligen att begära överprövning.
- Det finns tidigare ett riksintresse för 'Österleden' - det borde därför inte komma som en överraskning för Anna König Järlmyr att det måste beredas plats i planarbetet.
- Verkar det inte som om man letar en ursäkt för att det (hittills) inte blivit så mycket av de stolta planerna för 'Norra Djurgårdsstaden'?
funderar
Thomas K Ohlsson
Nu ska vi kanske inte gräva ner oss i "Riksintresset Östlig förbindelse" aka Österleden, men eftersom frågan dykt upp vill jag hänvisa den intresserade till remissutgåvan av Trafikverkets "Precisering av riksintresse". I varje fall jag har svårt att se att riksintresset får de konsekvenser som Anna König Järlmyr gastar om... och om trafikplatsen "Frihamnen" plockas bort blir det väl ingen påverkan alls?
Skriften beskriver även översiktligt hur kollektivtrafiken kan utformas, med två busslinjer genom tunneln. Den ena föreslås märkligt nog gå mellan Loudden och Nacka Forum, alltså utan anslutning till kapacitetsstark kollektivtrafik på norrsidan... men det här är ju ett biltrafiksprojekt så vem bryr sej?
/TKO
Skriften beskriver även översiktligt hur kollektivtrafiken kan utformas, med två busslinjer genom tunneln. Den ena föreslås märkligt nog gå mellan Loudden och Nacka Forum, alltså utan anslutning till kapacitetsstark kollektivtrafik på norrsidan... men det här är ju ett biltrafiksprojekt så vem bryr sej?
/TKO
- Hechtwagen
Jovars! Det finns en spårvägslinje i Dublin som byggdes i väntan på genomförandet av stora byggplaner längs spårvägen, sedan gick botten ur byggmarknaden och nu vänder linjen vid några öde betonggrunder!twr skrev:Det går inte buss dit idag för att resandet är mycket litet, det är ju bara en oljehamn.Hechtwagen skrev:Det verkar gå väl så trögt med kontors och bostadsbyggandet från Ropsten till Loudden! Planerna har varit spikade i över tio år nu och efter att SEB meddelat att man inte flyttar dit och marknaden för försäljning av bostadsrätter på ritning minst sagt kollapsat så lär det dröja minst tio år till, kanske 20 år innan behovet av en spårväg till Loudden finns, det går inte ens buss dit idag!![]()
Konjunkturer kan ändras. Att det skulle dröja 20 år innan Loudden bebyggs tycker jag inte verkar så troligt. Och när de första invånarna kommer bör kollektivtrafiken vara på plats från början. Det finns ingen anledning att vänta med spårvägen.
Vet ej.TKO skrev:Så är det förmodligen.
Förstås. Den förra planen från början av 90-talet hade en trafikplats i ytläge över en stor del av Frihamnen.TKO skrev:- Det finns tidigare ett riksintresse för 'Österleden' - det borde därför inte komma som en överraskning för Anna König Järlmyr att det måste beredas plats i planarbetet.
Det är en möjlig tolkning.TKO skrev:- Verkar det inte som om man letar en ursäkt för att det (hittills) inte blivit så mycket av de stolta planerna för 'Norra Djurgårdsstaden'?

Jag vet inte när OMX flyttade till gamla Fordfabriken, men där någonstans måste väl idén ha uppstått att NDS skulle bli ett "finanskluster". i början av 2010-talet var det bråttom att bygga Spårväg City för att ta hand om alla som skulle arbeta i SEB:s nya huvudkontor, som skulle öppna i kvarteret Antwerpen år 2013. Men det hände ju aldrig.
Jag tror att stora huvudkontor dras till platser där stora delar av regionen nås, till exempel med tunnelbana, pendeltåg eller motorväg. Alltså är den gamla innerstaden, västra Kungsholmen, Solna, Sundbyberg och möjligen Kista bra lägen. NDS är helt enkelt inte ett lika bra läge.
Något finanskluster kommer det definitivt inte bli, men frågan är ens hur många arbetsplatser det kommer att bli i slutändan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag vet inget om hur den platsen ser ut, men jag har svårt att tro att Loudden inte kommer att bebyggas. Att då börja med buss tror jag är oklokt.Hechtwagen skrev:Jovars! Det finns en spårvägslinje i Dublin som byggdes i väntan på genomförandet av stora byggplaner längs spårvägen, sedan gick botten ur byggmarknaden och nu vänder linjen vid några öde betonggrunder!twr skrev:Det går inte buss dit idag för att resandet är mycket litet, det är ju bara en oljehamn.Hechtwagen skrev:Det verkar gå väl så trögt med kontors och bostadsbyggandet från Ropsten till Loudden! Planerna har varit spikade i över tio år nu och efter att SEB meddelat att man inte flyttar dit och marknaden för försäljning av bostadsrätter på ritning minst sagt kollapsat så lär det dröja minst tio år till, kanske 20 år innan behovet av en spårväg till Loudden finns, det går inte ens buss dit idag!![]()
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Detta är Trafikverket i ett nötskal. Genom att hävda riksintresse har man bland annat lyckas lägga en en blöt hand under utvecklingen av Sollentuna längs med Ostkustbanan. Till och med styckningar av villatomter överklagar man.twr skrev: Problemet här är väl att Trafikverket ensidigt tar fram en utformning och sen gör ett reservat, trots att ingen ens vet om vägen någonsin ska byggas.
Det är problematiskt på två sätt tycker jag. Dels rent formellt att staden i praktiken blir maktlös och att alla normala processer med samråd etc sätts ur spel. Dels att Trafikverkets fokus gissningsvis bara är på vägtrafikens behov. Om istället Trafikverket, regionen och staden kunde arbeta tillsammans skulle man kunna hitta lösningar som är bra både för vägtrafiken, kollektivtrafiken och stadsbyggnadsperspektivet.
Citerar från en annan tråd:
Enceladus skrev: ↑onsdag 04 oktober 2023 19:12 Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
Det är samma skattepengar oavsett om de kommer direkt från staten eller från regionen via staten.twr skrev: ↑torsdag 05 oktober 2023 9:36 Citerar från en annan tråd:
Enceladus skrev: ↑onsdag 04 oktober 2023 19:12 Dyrare resa med sämre kollektivtrafik i Storstockholm
SL ska skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten, men regeringen har just avskaffat stadsmiljöavtalen. Det blir fyra mörka år.Bussmagasinet skrev:SL ska också skriva en avsiktsförklaring om en utbyggnad av Spårväg City till Ropsten och kraven på utbildning av de ordningsvakter som arbetar i SL-trafiken ska skärpas avsevärt.
Riktade statsbidrag är öronmärkta för ett visst ändamål. Staten tvingade i praktiken Uppsala att bygga spårväg. Annars hade det troligen inte blivit något.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 05 oktober 2023 21:03 Det är samma skattepengar oavsett om de kommer direkt från staten eller från regionen via staten.
Bensin- och dieseldrivna bilar förbjuds i centrala Stockholm
Detta kan vara relevant för förlängningen till Ropsten. I stort sett måste biltrafiken bort från Hamngatan väster om Birger Jarlsgatan - inklusive elbilar!SVT Nyheter skrev:Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. Det innebär att inga bensin- och dieselbilar får köra på gatorna som ligger i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Däremot får man köra på de nämnda gatorna, ungefär som en ringled runt området.
[...]
– Klaratunnelns in- och utfarter vid Mäster Samuelsgatan ingår i den nya miljözonen, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Förlåt min måhända dumma fråga - men vilken del av Hamngatan går inte väster om Birger Jarlsgatan?
Professionell tyckare
Ingen del, men jag ville bara understryka att Strandvägen öster om Birger Jarlsgatan inte behöver bli bilfri för att förverkliga sammankopplingen i Ropsten.
Aha. Det är logiskt.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 14:25Ingen del, men jag ville bara understryka att Strandvägen öster om Birger Jarlsgatan inte behöver bli bilfri för att förverkliga sammankopplingen i Ropsten.
Professionell tyckare
Stämmer verkligen rubriken på denna tråd?
På Regionens sida över projekt inom spårtrafiken fanns Djurgårdsbron - Ropsten med för ett par månader sedan (då jag tittade där senast), men med notering att projektet var pausat. Nu är det borttaget helt.
Spårväg syd verkar även hänga löst då Regionen anser sig ha för dålig ekonomi.
Samtidigt går Förvaltningen för utbyggd tunnelbana ut med hård marknadsföring och avisersing av samråd mm för de allra dyraste projekten som om inga ekonomiska ramar fanns alls. Lever den förvaltningen ett helt eget liv?
Men till den här trådens fråga:
Förekommer det överhuvudtaget någon aktivitet eller planering för att bygga "Den felande länken"?
På Regionens sida över projekt inom spårtrafiken fanns Djurgårdsbron - Ropsten med för ett par månader sedan (då jag tittade där senast), men med notering att projektet var pausat. Nu är det borttaget helt.
Samtidigt går Förvaltningen för utbyggd tunnelbana ut med hård marknadsföring och avisersing av samråd mm för de allra dyraste projekten som om inga ekonomiska ramar fanns alls. Lever den förvaltningen ett helt eget liv?
Förekommer det överhuvudtaget någon aktivitet eller planering för att bygga "Den felande länken"?
Regeringen skrotar satsning på hållbara stadsmiljöer – ”En katastrof”Hans W skrev: ↑måndag 20 november 2023 22:15 Stämmer verkligen rubriken på denna tråd?
Det är ganska svårt att finansiera den här typen av satsningar utan stadsmiljöavtal. De goda nyheterna är att opinionsundersökningar pekar på maktskifte. Tidöpartierna har dubblat ner på att föra ett kulturkrig mot hållbara städer, men de tappar stort. De dåliga nyheterna är att det är tre år kvar till nästa val.Di skrev:Tidöpartierna stryper stödet till kommuner och regioners satsningar på hållbara stadsmiljöer. ”Beklagligt”, tycker Nybros toppolitiker. ”En katastrof”, säger Stockholms trafikborgarråd. Klimatkommunernas ordförande varnar för stora risker med att halka efter näringslivets omställning.
Var fjärde kommun har tecknat stadsmiljöavtal med Trafikverket. Nu är det slut med det. Regeringen avvecklar gradvis stödet och drar in det helt 2027. Ingångna avtal hålls – inga nya projekt kommer att finansieras.
-
Motsatsen i Helsingfors, linje 8 ändrades från sin dåvarande sluthållplats i väster till dåvarande ödeområde, sedan byggdes husen överallt där. Dessutom smyger linje 9 förbi där.Hechtwagen skrev: ↑fredag 05 juni 2020 16:47Jovars! Det finns en spårvägslinje i Dublin som byggdes i väntan på genomförandet av stora byggplaner längs spårvägen, sedan gick botten ur byggmarknaden och nu vänder linjen vid några öde betonggrunder!twr skrev:Det går inte buss dit idag för att resandet är mycket litet, det är ju bara en oljehamn.Hechtwagen skrev:Det verkar gå väl så trögt med kontors och bostadsbyggandet från Ropsten till Loudden! Planerna har varit spikade i över tio år nu och efter att SEB meddelat att man inte flyttar dit och marknaden för försäljning av bostadsrätter på ritning minst sagt kollapsat så lär det dröja minst tio år till, kanske 20 år innan behovet av en spårväg till Loudden finns, det går inte ens buss dit idag!![]()