Sida 7 av 10
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 26 januari 2014 15:08
av BSB101
Det känns som att Solnaförläningen hittills måste ses som ett fiasko.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 26 januari 2014 18:19
av Henrik Schütz
Kunde dom inte bara gjort klart allt och öppnat hela solnagrenen i ett svep 2014. Med vagnarna intrimmade och signaleringen stabil.
HS
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 26 januari 2014 19:42
av daniel_s
Eller varför inte 2013?

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 26 januari 2014 21:55
av Hechtwagen
In med ERTCMS nivå 4 i X60 och på citybanan så kan "SL" upprepa succén 2017...

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: måndag 27 januari 2014 22:10
av Magnus Ahltorp
Hechtwagen skrev:In med ERTCMS nivå 4 i X60 och på citybanan så kan "SL" upprepa succén 2017...

Just det scenariot verkar inte så troligt:
Trafikverket skrev:Inledningsvis utrustar vi Citybanan med signalsystemet ATC2 och gör förbereder så mycket som möjligt för att installera ERTMS level 1.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 29 januari 2014 1:23
av Bo Rengmark
Tagbitaren skrev:tvarbanan22 skrev:Mans skrev:Tagbitarens påstående om" förhållandevis låga utnyttjandet från allmänhetens sida" förstår jag inte riktigt, i rusningen är det ofta rätt välbesatt (dvs ståplatser).
Antar att du åker i främre vagnen på Solnagrenen, vet ej exakt hur fullt det är där men skulle inte förvåna mig om antalet resenärer där överstiger 72. Själv åker jag alltid i bakre vagnen och där är det ganska tomt.
Ja, jag är nog böjd att hålla med. Som resandet är nu är det egentligen inte befogat med dubbelvagnståg, annat än i möjligen något enstaka omlopp. Och så kommer det nog också att bli de närmaste dagarna, med tanke på att vagn A35 fått körförbud pga. bromsproblem. A32-parken räcker knappast till för tre dubbelvagnståg till Solna, eftersom flera A32-or är avställda pga. krockskador etc.
25-26/2 är i alla fall spårtrafiken ersatt med buss pga. signalarbeten. Ev. görs också provkörningar av ATC-systemet, i så fall lämpligen med de ombyggda A32-vagnarna 423 och 435. Senast någon gång i månadsskiftet jan/febr måste SLL/TF bestämma sig för om signalsystemet är så pass stabilt att man man stänga av Tvärbanans Sickla Udde-gren i sommar för ombyggnad. Mitt tips är att det inte blir någon avstängning i sommar (heller). Men vem vet, landstinget har ju chansat förr.......
På tisdagseftermiddagen gick de 3 turerna med dubbla vagnar. En A32 stod inne i nya Ulvsundadepån.
Första vagnen jag observerade i helgen var just vagn 423 i Sundbyberg sen söndag eftermiddag. Singelvagnen var skyltad "Provkörning".
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: lördag 01 februari 2014 8:58
av gek
Jag har fått intrycket att det varit ovanligt mycket signalproblem på den nya sträckan. Detta trots att endast de mest grundläggande funktionerna i signalsystemet tagits i bruk.
Och just nu annonseras på sl-se att trafiken Alvik - Solna centrum är "helt inställd... pga signalfel".
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: fredag 07 februari 2014 17:00
av ålstensgård
Idag var det A35 458 som enkelvagn på Solnalinjen. Kanske är det så, att det mesta av A35-problemen hänför sig till multipelkopplingen och de uppfällda koppelhuvorna. Jaja, nu verkar det i alla fall som om det inte blir någon extremvinter i år.
//henrik
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: fredag 07 februari 2014 18:52
av Bo Rengmark
ålstensgård skrev:Idag var det A35 458 som enkelvagn på Solnalinjen. Kanske är det så, att det mesta av A35-problemen hänför sig till multipelkopplingen och de uppfällda koppelhuvorna. Jaja, nu verkar det i alla fall som om det inte blir någon extremvinter i år.
//henrik
Även 453 och 456 gick som singelvagnar idag. Första gången jag sett enbart A35 på Solnalinjen. Något vagnbyte har skett under dagen för på eftermiddagen gick 457 i trafik.
Åkte med 459 på Nockebybanan i eftermiddags. Hur länge har A35 gått i trafik på Nockebybanan?
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: fredag 07 februari 2014 22:43
av daniel_s
Bo Rengmark skrev:Hur länge har A35 gått i trafik på Nockebybanan?
Svaret finns naturligtvis i tråden
Veckans 12:a där den oförvitlige
ålstensgård skrev:Idag den 24 januari 2014 är första dagen med planerad reguljär tursättning av A35 på 12:an. Först ut var 455 på den utgående turen kl 6.19 från Alvik, därefter 453 på den likaledes utgående turen kl 6.39 från Alvik. De gick in vid morgonrusningens slut, och på bilden ser vi den ingående 453 när det till slut blev tillräckligt ljust för att fota.
//henrik

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: lördag 08 februari 2014 9:39
av Henrik Schütz
Hade det gått att få Albertkoppel, vikbara, med multkablar för så tunga och snabba fordon?
HS
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 09 februari 2014 19:35
av /jes
Det är dåligt med positiva nyheter i detta forum, det finns så klart inga eller det är inte värt att skriva om?
- ställverksuppgraderingen 25-26 januari, hur gick den?
- ATC i funktion?
- vagnhallen i Ulvsunda i drift?

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: söndag 09 februari 2014 20:55
av daniel_s
/jes skrev:- ATC i funktion?
- vagnhallen i Ulvsunda i drift?
Nej
Nej
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: tisdag 11 februari 2014 19:38
av Leif Steen
Det ser idag inte ut som om det blir någon avstängning eller ombyggnad av den befintliga Tvärbanan i vår. Orsaken är väl inte så svår att förstå. Men inget är ännu bestämt så beslut om hur Trafikförvaltningen gör, väntas efter nämndmötet i februari eller mars.
För projektet, leverantörerna, trafikoperatören Arriva, Trafikförvaltningen och inte minst resenärerna på Tvärbanan, är situationen en ren mardröm.
Om vi alla håller tummarna, önskar medvind och sol i ryggen kanske situationen förbättras.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: tisdag 11 februari 2014 19:52
av Henrik Schütz
Gänget som bygger Signaleriet på lidingö kanske blir klara före, och kan leverera ett kompatibelt system till Tvärbanan?
HS
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 12 februari 2014 11:23
av /jes
De nya signalstolparna som redan satts upp i Skärsätra på Lidingö har en extra krok till höger nedanför skärmen - kan det vara för tågstaven?

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 12 februari 2014 13:09
av LÅ1
/jes skrev:De nya signalstolparna som redan satts upp i Skärsätra på Lidingö har en extra krok till höger nedanför skärmen - kan det vara för tågstaven?

Som backup-system då!

Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 12 februari 2014 14:15
av Henrik Schütz
Konstaterade att infartssignalen Brevik från Högberga har Tre Ljusöppningar, borde betyda att det går att lägga tågväg in på spår 1 eller 2, valfritt. I andra änden låg det en motorväxel, så det verkar bli samma där.
Kommer det finnas kvar några uppkörbara växlar på lidingö efter ombyggnaden?
HS
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 12 februari 2014 14:23
av Jourmaster
Det är inte mycket om Solna i några av de senaste inläggen. Det finns en idé i att man förväntas skriva sina inlägg i den tråd de hör hemma eller starta ny om ingen finns.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Postat: onsdag 12 februari 2014 15:25
av ålstensgård
En lakonisk kommentar om Solnalinjen är att den mest verkar trafikeras av A35 enkelvagnar för närvarande. Men då slipper man ju kopplen och koppelhuvorna. Jag har sett alla vagnar upp till 459 i trafik, de är mycket behagliga att åka med
//henrik