Sida 7 av 7

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 28 juli 2013 16:26
av M_M
218 skrev:
M_M skrev:
218 skrev:Regionplaneförslagen 1921 och 1936 andas sådana ansatser, 1936 för att man insåg att något måste göras och 1921 för att inte bilen slagit igenom fullt ännu!
Var kan man finna dessa delikata publikationer måntro?
För 1921 har jag själv en karta storlek ungefär som en gammal SS-karta. Den har jag fått vid utstädning av dupletter på Stockholms universitets Kulturgeografiska institution. För 1936 har jag ett utdrag av det som rör kollektivtrafiken och den samordnande lösningen. Den kommer också från Stockholms universitet.

Jag fick de redan på 80-talet men visst så kan man väl försöka med Stockholms universitets bibliotek alternativt kan jag tänka mig Landstingets trafikkontor (eller vad det kan heta numera) som ju borde ha koll. De är väl värda att försöka att få tag på!
Det är möjligtvis inte så att dina exemplar finns i närheten av en scanner? :wink: :wink:

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 08 augusti 2013 19:04
av Leif Spångberg
Följande filmsnutt hittade jag häromdagen. En annorlunda vinkel, beskriver snyggt lastningen. Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

-



-

/leif

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 08 augusti 2013 22:19
av BSB101
roggek skrev:
Joakim W skrev:
Hechtwagen skrev:Ska rivas. Slut
Och ersättas av vadå...? Antar att man helst vill ha en vänthall, och helst i anslutning till tågena... Just Ropsten intresserar mig rätt mycket, så vore kul att veta vad som egentligen händer där :)

Har väl gått bra vid Ropsten "utan väntsal" förr, så varför skulle det inte gå nu?:
Vem har påstått att det inte går? bara för att en sak går betyder inte att den är önskvärd.

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: lördag 10 augusti 2013 12:03
av Bussmicke
Leif Spångberg skrev:Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

/leif
Så är det när man heter SL och har bråttom att skrota bort allt och inte ens kan spara en enda vagn...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: lördag 10 augusti 2013 21:05
av Odd
aga-10aug.jpg
aga-10aug.jpg (168.76 KiB) Visad 3566 gånger

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 11 augusti 2013 3:17
av Hechtwagen
Ser inte vad plattformsklockan visar men antar att det är fem i tolv...

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 11 augusti 2013 11:56
av BSB101
Bussmicke skrev:
Leif Spångberg skrev:Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

/leif
Så är det när man heter SL och har bråttom att skrota bort allt och inte ens kan spara en enda vagn...

//Bussmicke
http://www.bussmicke.se
SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: söndag 18 augusti 2013 2:00
av Christer J
BSB101 skrev:SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Utan att gå in på vad som bör sparas som museiföremål, så har du fel. SL/trafikförvaltningen har Spårvägsmuseet under sina vingar. Då de statliga centralmuseerna samordnar bevarandeansvaret tar man hänsyn till lokala museer av olika slag och "fördelar" vilka som har vilket ansvar. Spårvägsmuseet ingår i detta upplägg.

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 20 augusti 2013 10:29
av Leif Spångberg
Denna gång stämmer mitt inlägg faktiskt med rubriken, ty igår kväll dristade jag mig till att agera handledare åt min 18-årings övningskörning, medelst bil, på nämnda ö.
Givetvis kombinerat med lämpliga "bensträckar/få-ned-pulsen" pauser på intressanta platser.

Så här såg det ut vid Talludden o Gåshaga

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

/leif

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: tisdag 20 augusti 2013 13:19
av roggek
Christer J skrev:
BSB101 skrev:SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Utan att gå in på vad som bör sparas som museiföremål, så har du fel. SL/trafikförvaltningen har Spårvägsmuseet under sina vingar. Då de statliga centralmuseerna samordnar bevarandeansvaret tar man hänsyn till lokala museer av olika slag och "fördelar" vilka som har vilket ansvar. Spårvägsmuseet ingår i detta upplägg.
Kan vi alla försöka vara överens om att vi slutar upp med den här "begravnings- och sorgstämningen" angående Södra Lidingöbanan och dess vagnar...
(Vi har gång på gång fått förklarat för oss SSS bevarandeplan och SLs/Spårvägsmuseets dito.)

Och faktiskt gläds åt vad som komma skall... :roll:
Utvecklingen måste gå framåt...

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 2:53
av Christer J
roggek skrev:
Christer J skrev:
BSB101 skrev:SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Utan att gå in på vad som bör sparas som museiföremål, så har du fel. SL/trafikförvaltningen har Spårvägsmuseet under sina vingar. Då de statliga centralmuseerna samordnar bevarandeansvaret tar man hänsyn till lokala museer av olika slag och "fördelar" vilka som har vilket ansvar. Spårvägsmuseet ingår i detta upplägg.
Kan vi alla försöka vara överens om att vi slutar upp med den här "begravnings- och sorgstämningen" angående Södra Lidingöbanan och dess vagnar...
(Vi har gång på gång fått förklarat för oss SSS bevarandeplan och SLs/Spårvägsmuseets dito.)

Och faktiskt gläds åt vad som komma skall... :roll:
Utvecklingen måste gå framåt...
Öhhh...

Jag förstår inte varför du kommenterar mitt och BSB101s inlägg. Vare sig han eller jag visar oss ha någon "begravnings- och sorgstämning" över saken. Däremot andra ovanför våra inlägg kan vara värda din kommentar. Det finns ingen anledning att blanda in oss i den klagosång du angriper.

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 3:01
av roggek
Christer J skrev:Öhhh...

Jag förstår inte varför du kommenterar mitt och BSB101s inlägg. Vare sig han eller jag visar oss ha någon "begravnings- och sorgstämning" över saken. Däremot andra ovanför våra inlägg kan vara värda din kommentar. Det finns ingen anledning att blanda in oss i den klagosång du angriper.
Du har så rätt, förlåt :oops:

Nåväl, jag anser fortfarande att vi skall lägga det som hänt åt sidan (vi kan i nuläget inte längre rädda någon A30B/B30B) och istället se fram emot en upprustad Lidingöbana...

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 5:33
av Henrik Schütz
Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

Nu vill jag följa hur framtiden växer fram!

HS

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 10:25
av roggek
Henrik Schütz skrev:Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

Nu vill jag följa hur framtiden växer fram!

HS
Ja, det här har nog varit den mest urspårade tråden med avvikelser om TRIs tillämning, Kubas Hershey-linje, Glad Jazzen i Östersjön, en stackars kioskägare i Ropsten och en hel del annat... :cheesygrin:
Undrar hur framtiden blir?

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 11:49
av Kantorn
roggek skrev:
Henrik Schütz skrev:Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

Nu vill jag följa hur framtiden växer fram!

HS
Ja, det här har nog varit den mest urspårade tråden med avvikelser om TRIs tillämning, Kubas Hershey-linje, Glad Jazzen i Östersjön, en stackars kioskägare i Ropsten och en hel del annat... :cheesygrin:
Undrar hur framtiden blir?
På Forum? Lika förvirrad som vanligt. Åtminstone så länge jag är med... :)

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Postat: torsdag 22 augusti 2013 12:28
av 643
Som jämförelse vill jag gärna nämna de Magnumtrauma som hörde till ordningen för
dagen under främst sextiotalets tragiska nedläggningsvåg som kulminerade med högertrafik-
omläggningens nästan totala ändring över en natt av Lokaltrafiksverige. Vi hade varit
överlyckliga om vi BARA hade haft "en spik i foten" - att EN linje tillfälligt inställde
trafiken för att upprustas och förbättras och ganska snart skulle återuppstå i stort sett
som förut men med nya vagnar! Nej ALLT skulle eldas upp och smältas ned - rökmolnen
låg tunga över bl a Högdalshallen - särskilda små gula maskiner sågade sönder gatorna
för att ta bort de räler som de själva körde på - den värdefulla kopparen i kontaktledningen
har väl ännu inte redovisats vart den tog vägen (suck)

Tänker inte här gå in på svårigheterna att samtidigt rädda ett mycket stort antal stora
lokaltrafikfordon OCH etablera Malmköpingsmuséet helt på idéell väg vid sidan av studier
och arbete. Och dagens ungdom skulle inte TRO oss... :)

I skuggan av detta kan man ju ha åsikter om skrivbordsputtar som först två dagar innan
nedläggningen av Lidingöbanan tycker saker om bevarande av ett och annat - men jag
avstår helt från detta - det torde stå klart för de allra flesta att bevarande lämpligen
ska vara en långsiktig och noggrann procedur. Det är inget som helst fel att börja
planera 5 år eller mera innan ett omhändertagande tidigast kan vara aktuellt!