roggek skrev:Ja, Varför Nobina lyssnade på Norrtäljeborna angående dubbeldäckare med WiFi är för mig en gåta. Dög inte vanliga bussar? Och sedan så skjuter man sig själv i foten...Inte en normalt funtad turist skulle betala för att åka med dessa bussar, så länge både Spårväg City och Hop On Hop Off finns...
Nä, sätt in dubbeldäackarna på lämplig stomlinje i innerstaden istället mellan kl 9-15 om man nu prompt skall ha bussarna på rull...
Nej, vanliga bussar dög inte! För vanliga bussar är numera förbjudna i SL-trafiken. Men vanliga bussar menar jag då 13-15 meter långa normalgolvade bussar som går på landsbygden i alla andra län utanför Stockholms länsgräns. T.ex en sån här lågbyggd fullutrustad Setra som numera är belagd med 5000 kr i vite om den kör en SL-linje i Roslagen. Detta pga två st trappsteg på 9 cm vardera innanför framdörren:

Denna buss är c:a 13 meter lång, men har bara tre stolar färre än en 18,75 meter lång ledvagn av märket Volvo B9S.
För i SL-trafiken har ju lågentré blivit en
religion och är nu ett hundraprocentigt krav. Och när man bygger lågentré i en buss försvinner en massa stolar. För att få denna lågentré samt få tillräckligt många stolar, så måste man bygga ännu en våning högre!
Så skyll inte på Norrtäljeborna. Riktar er hellre mot lågentré-(*fd afgahnsk regim*) i landstinget som sätter lågentré före allt annat på prioriteringslistan. Före antal sittplatser, före säkerhetsbälten, före AC. Man får den trafik man själv beställt. Punkt slut.
Men nej, jag hatar inte alla långentréfordon. Jag är bara motståndare till när en huvudman tvingar in ett
hundraprocentigt lågentrékrav på en stor landsbygdsyta, men samtidigt helt glömmer bort att kräva bälten. Dvs att man fördyrar fordonen på motorvägslinjer genom att tvinga fram krav som leder till dubbeldäckare, samt sänker trafiksäkerheten på skol- och matarlinjerna genom att ta bort bältena. Har alla landstingspolitiker redan glömt bort Rasboolyckan?