Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
BSB101

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av BSB101 »

Sven Blomberg skrev:Men hur många kommer att välja Djurgårdsbussen på de gemensamma hållplatserna? De som står där väljer nog bort bussen till förmån för spårvagnen.
Jag tror nog man väljer det första färdmedlet av buss eller spårväg som går dit man ska. Om ditt resonemang stämde skulle folk inte försöka tränga sig ombord på överfulla bussar och tunnelbanevagnar
Djurgårdsbussen kommer nog ha nästan hela sin eventuella trafikuppgift från och till Cityterminalen.
Troligtvis då de som står på hållplatserna efter vägen troligen redan har betalt SL för en resa, men det hindrar inte att de går på ett fordon i SL-färger i tron att deras biljetter gäller (vilket denna diskussion handlat om).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apropå Djurgårdsbussen och SL-skyltning. Så vitt jag sett så har man satt dekaler som förmodligen täcker de SL-märken som kan finnas på bussen. Så utifrån är det väl mest den vita linjen som gör att det liknar en SL-buss. Och färgen, fast den inte är röd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Apropå Djurgårdsbussen och SL-skyltning. Så vitt jag sett så har man satt dekaler som förmodligen täcker de SL-märken som kan finnas på bussen. Så utifrån är det väl mest den vita linjen som gör att det liknar en SL-buss. Och färgen, fast den inte är röd.
Här ser man att sidodekalerna "SL i samarbete med Nobina" är övertäckta:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Djurgardsbussen/

Och visst är även SL-dekalen framtill övertäckt. Det ser man här:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Djurga ... Tidtabell/
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev: Jag tror nog man väljer det första färdmedlet av buss eller spårväg som går dit man ska. Om ditt resonemang stämde skulle folk inte försöka tränga sig ombord på överfulla bussar och tunnelbanevagnar
Om jag har ett kort som gäller på SL (dagkort eller periodkort) en påbörjad resa med bytestid eller liknande är det inte troligt att jag löser ny avgift för att åka med Nobina.

//T
Med reservation för tyckfel.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

2763 skrev:
BSB101 skrev: Jag tror nog man väljer det första färdmedlet av buss eller spårväg som går dit man ska. Om ditt resonemang stämde skulle folk inte försöka tränga sig ombord på överfulla bussar och tunnelbanevagnar
Om jag har ett kort som gäller på SL (dagkort eller periodkort) en påbörjad resa med bytestid eller liknande är det inte troligt att jag löser ny avgift för att åka med Nobina.

//T
Nu är nog inte Nobinas mål heller att nå Stockholmare, utan snarare turister. Problemet är väl bara att man har rått hård konkurrens från andra turistlinjer - som går direkt från färjeterminalerna och förstås SL. Är nog ganska få som åker fram och tillbaka till Cityterminalen. Och även om man kan tycka att det låter skönt, är det få med kort (eller som kommer med biljett från pendeltågen), som tycker det är värt att gå 500 meter mindre, för 100 kronor per familj enkel resa. Dessutom är det nog få som åker tur och retur cityterminalen. Även om man kanske börjar eller avslutar sin dagstur till Stockholm från Cityterminalen vill ju turister se lite mer av stan än bara Djurgården och bussterminalen. Till detta kommer att bussen ju bara går till klockan 15.00 - peaken hem från Djurgården brukar ju snarare vara kring 16-18 (den tidiga) och förstås alla som åker hem på kvällen (då ju inte bussen heller går).

Första veckorna gick den dock helt tom på de avgånagar jag såg - har inte sett hur det ser ut nu - men jag skulle vara mycket förvånad om det är fler än några enstaka resenärer i bussen.

Däremot är det väl få som väntar på spårvägen vid Djurgårdsbron om en 69:a kommer först. Men det är ju en helt annan sak.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

En riktigt tydlig bild, med tillhörande debatt om verksamheten:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54135.0
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Verspieder skrev:En riktigt tydlig bild, med tillhörande debatt om verksamheten:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54135.0
Ja, Varför Nobina lyssnade på Norrtäljeborna angående dubbeldäckare med WiFi är för mig en gåta. Dög inte vanliga bussar? Och sedan så skjuter man sig själv i foten...Inte en normalt funtad turist skulle betala för att åka med dessa bussar, så länge både Spårväg City och Hop On Hop Off finns...
Nä, sätt in dubbeldäackarna på lämplig stomlinje i innerstaden istället mellan kl 9-15 om man nu prompt skall ha bussarna på rull...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur sent på kvällen börjar bussar vara tillgängliga igen?

Kan man inte köra dem på nån slags dagtur-färder, både Stockholm-utsocknes och utsocknes-Stockholm?

Säg avfärd Cityterminalen 09, ankomst utsocknes 11, avfärd utsocknes 12 ankomst Cityterminalen 14, och upprepa en gång till efter eftermiddagsrusningen (då bussarna iofs befinner sig ute i roslagens utposter snarare än inne i centrum, men ändå...).

Uppläggen skulle då kunna bli att Stockholmare kan åka 09 och vara hemma kanske 22, medan utsocknes skulle kunna åka till Stockholm vid 12 och vara hemma vid 20. Heldag v.s. halvdag.

Det kanske behöver vara nån slags sightseeingturer?

Varför inte haka på "överklass-safari"-idén fast köra genom alla socioekonomiska skikt? :mrgreen:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

roggek skrev:Ja, Varför Nobina lyssnade på Norrtäljeborna angående dubbeldäckare med WiFi är för mig en gåta. Dög inte vanliga bussar? Och sedan så skjuter man sig själv i foten...Inte en normalt funtad turist skulle betala för att åka med dessa bussar, så länge både Spårväg City och Hop On Hop Off finns...
Nä, sätt in dubbeldäackarna på lämplig stomlinje i innerstaden istället mellan kl 9-15 om man nu prompt skall ha bussarna på rull...
Nej, vanliga bussar dög inte! För vanliga bussar är numera förbjudna i SL-trafiken. Men vanliga bussar menar jag då 13-15 meter långa normalgolvade bussar som går på landsbygden i alla andra län utanför Stockholms länsgräns. T.ex en sån här lågbyggd fullutrustad Setra som numera är belagd med 5000 kr i vite om den kör en SL-linje i Roslagen. Detta pga två st trappsteg på 9 cm vardera innanför framdörren:

Bild
Denna buss är c:a 13 meter lång, men har bara tre stolar färre än en 18,75 meter lång ledvagn av märket Volvo B9S.

För i SL-trafiken har ju lågentré blivit en religion och är nu ett hundraprocentigt krav. Och när man bygger lågentré i en buss försvinner en massa stolar. För att få denna lågentré samt få tillräckligt många stolar, så måste man bygga ännu en våning högre!
Så skyll inte på Norrtäljeborna. Riktar er hellre mot lågentré-(*fd afgahnsk regim*) i landstinget som sätter lågentré före allt annat på prioriteringslistan. Före antal sittplatser, före säkerhetsbälten, före AC. Man får den trafik man själv beställt. Punkt slut.

Men nej, jag hatar inte alla långentréfordon. Jag är bara motståndare till när en huvudman tvingar in ett hundraprocentigt lågentrékrav på en stor landsbygdsyta, men samtidigt helt glömmer bort att kräva bälten. Dvs att man fördyrar fordonen på motorvägslinjer genom att tvinga fram krav som leder till dubbeldäckare, samt sänker trafiksäkerheten på skol- och matarlinjerna genom att ta bort bältena. Har alla landstingspolitiker redan glömt bort Rasboolyckan?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det är väl inte för tidigt att konstatera att Djurgårdsbussen är ett praktfiasko? Tror ni dom orkar säsongen ut? nästa år är dom garanterat borta!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Det är väl inte för tidigt att konstatera att Djurgårdsbussen är ett praktfiasko? Tror ni dom orkar säsongen ut? nästa år är dom garanterat borta!
"tänkte inte på det..." är det säkrt någon på Nobina som sitter och säger just nu...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Verspieder skrev:Nej, vanliga bussar dög inte! För vanliga bussar är numera förbjudna i SL-trafiken. Men vanliga bussar menar jag då 13-15 meter långa normalgolvade bussar som går på landsbygden i alla andra län utanför Stockholms länsgräns. T.ex en sån här lågbyggd fullutrustad Setra som numera är belagd med 5000 kr i vite om den kör en SL-linje i Roslagen. Detta pga två st trappsteg på 9 cm vardera innanför framdörren:
Nu tog Du nog i lite för mycket.
Länstrafiken i Örebro län har också krav på 100% lågolv.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Per Lind skrev:
Verspieder skrev:Nej, vanliga bussar dög inte! För vanliga bussar är numera förbjudna i SL-trafiken. Men vanliga bussar menar jag då 13-15 meter långa normalgolvade bussar som går på landsbygden i alla andra län utanför Stockholms länsgräns. T.ex en sån här lågbyggd fullutrustad Setra som numera är belagd med 5000 kr i vite om den kör en SL-linje i Roslagen. Detta pga två st trappsteg på 9 cm vardera innanför framdörren:
-Per
Gotland är väl bara lågentrebussar i linjetrafiken?

Men kan man gnälla på SL så måste ta tillfället i akt verkar det som på vissa skribenter... :|
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Hechtwagen skrev:Det är väl inte för tidigt att konstatera att Djurgårdsbussen är ett praktfiasko? Tror ni dom orkar säsongen ut? nästa år är dom garanterat borta!
Jag tror nog det gått något sämre än de räknat med, men jag tror inte man faktiskt räknat med någon större vinst (ingen annan har ju trott på idén). Om än man väl hoppats på något bättre resultat än vad som nu blivit fallet. Nu har man ju dock lagt sitt tjänstepaket för i år, så då lär man ju köra till augusti månad ut iaf. Man merutnyttjar ju bussar och förare som annars bara har "uppehåll" under dagen. Visst kostar det ändå mer att ha förare i tjänst än att ha dem som "delad tjänst", eller med uppehåll på annan ort. Men säkerligen har det varit en bra lösning även av andra schematekniska skäl (exempelvis att kunna erbjuda heltid). Kostnaden för att fortsätta i år lär väl dock alltså vara försumbar (personalen får du ju betala helt för efter som blir en högst tillfällig arbetsbrist) - och kostnaderna för bussarna finns ju ändå.

Detta har ju varit en test - man har nog velat se på möjligheterna och det är klart visar det sig så här svårt att få lönsamhet i linjer som går direkt till turistmål, så lär ju förstås bussbolagen i Sverige kunna dra en del slutsatser. Egentligen den som vi väl alla dragit redan innan den nya lagstiftningen kom; möjligheten att konkurrera med SL är i det närmaste obefintligt om man inte gör en stor vinst för resenäerna (eller i alla fall slipper ett antal byten). Och något större antal möjliga linjer för att göra det på lär inte finnas - om man inte kan erbjuda starkt rabatterat pris genom att någon annan aktör (exempelvis företag) sponsrar linjen.

Återkommer det nästa år, så lär det väl iaf ske i annan form, men nej jag tror nog inte man gör det.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ett av deltesterna, som vi som utomstående nog inte lär veta resultatet av (utan att spionera på Cityterminalen...) är nog hur bra/dåligt det funkar att haka på lokalresa på långfärdslinjebussarna.

Har nån som rör sig kring linjen noterat ifall vissa turer har avsevärt fler resenärer än andra turer?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Karsten skrev:
Per Lind skrev:
-Per
Gotland är väl bara lågentrebussar i linjetrafiken?

Men kan man gnälla på SL så måste ta tillfället i akt verkar det som på vissa skribenter... :|
Det är skillnad på 100% låggolv och lågentré.

Enligt min mening finns det ingen anledning att ha en buss med 100% låggolv i gång-ståutrymmena. Det räcker med att tex främre halvan eller mitten har låggolv och lågentré, trots allt är det så att de flesta kan använda sig av trappsteg och endast en mindre del behöver nyttja låggolvet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Odd skrev:

Enligt min mening finns det ingen anledning att ha en buss med 100% låggolv i gång-ståutrymmena. Det räcker med att tex främre halvan eller mitten har låggolv och lågentré, trots allt är det så att de flesta kan använda sig av trappsteg och endast en mindre del behöver nyttja låggolvet.
Jo du, det har jag full koll på. Det finns knappast någon huvudman som kräver 100% låggolv i landsbygdtrafik, men det finns ett antal som kräver lågentre.

Om det sedan är rätt eller fel kan man diskutera. I stort tycker jag att det är bra med lågentrebussar, eftersom de underlättar för ganska många resenärer. Däremot bör man nog överväga mer kapacitetsstarka alternativ på långa sträckor med få stopp där resandet är så stort att skillnaden i sittplatskapacitet mellan lågentrebussen och den högbyggda bussen gör att det går åt många fler bussar med lågentrealternativet (t.ex. Stockholm-Rimbo och Stockholm-Värmdö).
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Karsten skrev:
Odd skrev:

Jo du, det har jag full koll på. Det finns knappast någon huvudman som kräver 100% låggolv i landsbygdtrafik, men det finns ett antal som kräver lågentre.

Om det sedan är rätt eller fel kan man diskutera. I stort tycker jag att det är bra med lågentrebussar, eftersom de underlättar för ganska många resenärer. Däremot bör man nog överväga mer kapacitetsstarka alternativ på långa sträckor med få stopp där resandet är så stort att skillnaden i sittplatskapacitet mellan lågentrebussen och den högbyggda bussen gör att det går åt många fler bussar med lågentrealternativet (t.ex. Stockholm-Rimbo och Stockholm-Värmdö).
Å andra sidan är ju inte ledbussar speciellt bra alternativ på motorvägar - vägegenskaperna brukar ju inte vara så där överväldigande bra. Då är ju dubbeldäckare egentligen det utmärkta alternativet. Det är ju egentligen inte bara låggolvet som tar bort sittplatser - utan även all plats för barnvagnar som man ofta valt att ha stort utrymme för i moderna bussar och att man sätter in dubbla dörrar. Är ju viss skillnad om man jämför med H44A - även om man jämför med senare höggolvsledbussar i normallängd..B9S tar ju också bort onödigt mycket plats genom sin mittmotor.

Med dubbeldäckare klarar man av både låggolv med bra komfort och många passagerare. Givetvis att det är problem med höjden att köra till depån vid Halstavik och att köra in i Slussenterminalen (för att nämna dina exempel). Men det skall ju nu ändå byggas en ny Slussenterminal och att hitta en alternativ lösning vid Hallstavik känns ju inte som speciellt svårt egentligen (gäller ju bara att fatta beslut om en lösning).
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

spårlasse skrev:Med dubbeldäckare klarar man av både låggolv med bra komfort och många passagerare. Givetvis att det är problem med höjden att köra till depån vid Halstavik och att köra in i Slussenterminalen (för att nämna dina exempel). Men det skall ju nu ändå byggas en ny Slussenterminal och att hitta en alternativ lösning vid Hallstavik känns ju inte som speciellt svårt egentligen (gäller ju bara att fatta beslut om en lösning).
Hallstavik löser man "enkelt" genom att helt sonika flytta depån till annat ställe inom byn. Att ha en handfull bussar (7-8 st?) mitt i centrum känns lite väl onödigt. Själva hållplatsen "Hallstaviks station" kan enkelt flyttas "ut på vägen". Det är ju inte så att det är platsbrist i Hallstavik direkt. Ställ bara bussarna på en av alla redan etablerade industritomter i industriområdet strax väster om järnvägen. Sen flyttar man bara upp nuvarande rastlokal och SL-rampen dit. Bygg c:a 10 st rampplatser, så blir det fler än idag. Då kan man även ha ändhållplatsen för 639, 641 & 642 på västra sidan av den långa järnvägsbron, samt kunna köra med dubbeldäckare på 639.

Hallstavik ligger dock långt från ämnet... som är Djurgården... Sorry!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Karsten skrev:Men kan man gnälla på SL så måste ta tillfället i akt verkar det som på vissa skribenter... :|
Ursäkta den tråkiga tonen, men när landstinget tvingar folk att kasta trafiksäkerheten i Östersjön har jag svårt att hålla mig positiv.
T.ex när man får en förfrågan om att hämta en grupp scouter från Ellan på Singö och köra dem till Tekniska högskolan i Stockholm. En resgrupp/förstärkning av en ordinarie 637 helt enkelt. Fast utan stopp. Inga problem! Ta en ledvagn så alla får plats. Jaha, nu har ju en ledvagn bara 55 stolar mot en boogivagns c:a 49 stolar, men visst. De har dessutom en massa packning. Jaså? Jaha, men då tar vi väl en buss som syns på bilden ovan, så vi kan bälta alla scouter och ha bagaget i bagageutrymmet? Nähä, inte det! Det är numera lågentrékrav även när man kör en via SL bokad resgrupp med fullt friska ungdomar.
Där tar det stopp för mig. Om tungt bagage är förbjudet att lasta inne i passagerarkupén i en expressbuss (Swebus, Bus4you, GoByBus), så tänker jag inte ta på mig ansvaret att fylla en B9S full med tunga väskor för att sedan bege mig på 70-väg mot Norrtälje och därefter i 90 km/t på E18. Jag kör i så fall inte den körningen.

Sen får alla tycka vad de vill om att jag "alltid" klagar på SL, men som yrkesförare och landstingsskattebetalare kommer jag alltid vara emot att ett landsting motverkar trafiksäkerheten och sätter sina kunder i en riskzon. Landsting skall ägna sig åt vård samt förebygga trafiksäkerhet.

Även om vissa SL-anslutna personer redan verkar ha glömt Rasbo, så minns jag den olyckan än idag...
Skriv svar