Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av bruse »

Inga SL-loggor nånstans vad jag kunde se för 10 min sen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1338283677.779564.jpg
ImageUploadedByTapatalk1338283677.779564.jpg (77.98 KiB) Visad 6359 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Verspieder »

Inge skrev:Frågan som inställer sig blir då hur bussen ser ut när den går till Norrtälje. Personligen tycker jag ju att det skulle räcka med att skylta SL framför numret, om man nu alls behöver skylta det.
Norrtäljependlarna bryr sig knappast om färger eller loggor. Står det "676 Norrtälje" tydligt så ifrågasätter nästan ingen skyltningen även om bussen är röd, vit, grön eller rosa. Det gick jättebra att köra 676:or med två vita och en grön buss förra sommaren, utan frågor eller förvirring från resenärerna. Så denna lilla Nobinagröna dekal lär ingen Norrtäljebo ens ta notis om.

Under hela Busslinks dåvarande kontrakt körde ju Fridströms med ett flertal SL-röda bussar helt utan SL-loggor, utan att någon påstigande ifrågasatte avsaknaden av en SL-dekal i fronten. Det gick bara bra att stiga ombord ändå.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

bruse skrev:Inga SL-loggor nånstans vad jag kunde se för 10 min sen.
Stolpen skymmer SL-loggan?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Vad kameran ser, är ju inte hela sanningen. JAG såg INGEN logga när jag gick varvet runt. Ok?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Svenskan har en artikel om Djurgårdsbussen, illustrerad med en spårvagn! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Verspieder skrev:
Inge skrev:Frågan som inställer sig blir då hur bussen ser ut när den går till Norrtälje. Personligen tycker jag ju att det skulle räcka med att skylta SL framför numret, om man nu alls behöver skylta det.
Norrtäljependlarna bryr sig knappast om färger eller loggor. Står det "676 Norrtälje" tydligt så ifrågasätter nästan ingen skyltningen även om bussen är röd, vit, grön eller rosa. Det gick jättebra att köra 676:or med två vita och en grön buss förra sommaren, utan frågor eller förvirring från resenärerna. Så denna lilla Nobinagröna dekal lär ingen Norrtäljebo ens ta notis om.
Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

svd.se skrev:Den nya busslinjen kommer att ha i stort sett samma linjesträckning som gamla buss 47, mellan Tomteboda och Djurgården, som SL drog in när Spårväg City började rulla.
Stämmer detta? Jag trodde den bara gick sträckan Cityterminalen - Djurgården?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:
Verspieder skrev:
Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Till Vaxholm är det ju mest vaneresenärer. Men till Djurgården är det mest turister, de har ju av naturliga skäl ingen aning om Stockholms trafikhistoria de senaste 20 åren. Tänker återigen på Djurgårdslinjens tidigare år när SL-kort inte gällde, vad många det var som tog för givet att det var så.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Vad är en SL-hållplats och var finns dessa, på Roslagsbanan?
För de flesta som reser med SL dagligen så tänker de kanske inte "SL", de tänker snarare att deras kort gäller på bussar, spårvagnar och tunnelbanor. (Obs, medveten "felskrivning".) Om en buss stannar på en buss/spårvagnshållplats med SL-skylt så är det för många - inte bara vaneresenärer, utan också turister - mer eller mindre självklart att deras för resan inköpta biljett ska fungera.
För att svara på just din fråga (som verkar lite onödigt provocerande, eftersom du troligen vet svaret själv - egentligen) är en "SL-hållplats" enligt ovan en buss/spårvagnshållplats med en kur (alternativt en skylt) med en SL-logga på, på vilken det inte sällan står vilken buss/spårvagn som går där.
Professionell tyckare
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Men SvD är ju ändå fantastiska! Man verkligen letar efter att hitta något fel på spårväg city! Nu har man upptäckt ett antal inställda turer och lyfter fram detta, utan att det har någon som helst relevans för artikeln. Att man har bland den högsta kundnöjdheten och bland den bästa puntligheten kunde ju då vara lika relevant att nämna! Kanske att innerstadsbussarna bara har en punktlighet på 75,5 procent och Spårväg city på 98,2! Det är förstås inte bra med inställda turer, men har ju haft sina skäl - framförallt är det inte speciellt relevant för artikeln!

Hur vore det om man istället framhöll det lyft som spårvägen inneburit mot alla bussar som tidigare åkte förbi fullsatta till Djurgården! Men man förstår ju frestelsen i att försöka framstå spårväg city som ett misslyckande, när det ju i själva verket är en stor succé!

För den skull är jag inte emot Nobinas försök, tvärtom Tror dock man överskattar resenärerna från Finlandsbåtarna etc. Men om man nu inte använder själva terminalen, behöver man å andra sidan inte många resenärer för att täcka de rörliga kostnaderna.

Angående bussar som inte gäller på kortet så är det nog problem. Helt enkelt för att man ju som turist inte är van att stöta på företeelsen. Även i utlandet är det ju rätt ovanligt med bussar där "turistkort" eller dygnsbiljett (motsvarande) inte gäller. Här får nog Nobina en del att förklara. Och det nog oberoende av vilken färg bussen har.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Det finns många skyltar på dessa allmänna hållplatser. SL-fordon borde inte få stanna på "hop-on hop-off hållplatser". -Eller?
Observera citattecknen (ja jag ser dina också). Jag menar att det inte heter SL-hållplatser, jag menar att de flesta fordon som stannar där är SL-fordon och att hållplatserna är markerade så också.

I vilket fall som helst: Vi får väl se vad verkligheten visar. Om folk går fel eller inte.
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
svd.se skrev:Den nya busslinjen kommer att ha i stort sett samma linjesträckning som gamla buss 47, mellan Tomteboda och Djurgården, som SL drog in när Spårväg City började rulla.
Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Ja, av kompetent journalist. Fast det har ju iofs aldrig hänt i en dagstidning...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Ja, av kompetent journalist. Fast det har ju iofs aldrig hänt i en dagstidning...
Skulle förstås specificerat dagstidning, inte bara tidning.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Vad är en SL-hållplats och var finns dessa, på Roslagsbanan?
Fundera på det du så kan vi andra fortsätta diskutera det som tråden handlar om.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Svenskan har en artikel om Djurgårdsbussen, illustrerad med en spårvagn! :D
Jag studsade inför uppgiften i SvD.

Vid en kontroll med driftbolaget SS säger informationschefen Björn Sylvén att den korrekta uppgiften för 2011 ska vara 0,9 procent inställda avgångar, vilket torde placera Spårväg City bland de mer tillförlitliga systemen i SL-trafiken.

Vidare fick jag fram dessa uppgifter för den senaste redovisade trafikmånaden för Spårväg City:

Av SS utförd trafik i relation till av SL beställd trafik, april 2012
• 99,29%% utfört av den beställda trafiken
• 99,42% av den utförda trafiken i tid
• 98,71 % av den beställda trafiken i tid
• 0,004% ersattes med buss

Så vad kan slutsatsen bli annat än att SvD har en egen agenda? De korrekta uppgifterna är ju tillgängliga om man frågar efter dem.

På frågan om konkurrensen om resenärerna till och från torde den inte skrämma någon. Blir bussexperimentet framgångsrikt minskar den ekonomiska belastningen på SL, som ju slipper sätta in så mycket extra kapacitet på linje 7 som man annars skulle behöva.

Däremot ökar den ekonomiska belastningen på resenärerna som får betala ett högre pris för resan än till SL. Men den kanske kompenseras av glädjen över att få åka buss.

Den stora knäckfrågan är i stället kapaciteten i hållplatsområdena och kollektivkörfälten. Där är de nya sightseeing-linjerna ett större problem än den kommande Djurgårdsbussen från Nobina. Genom att de annonserar sig som linjetrafik "äter" de kapacitet vid hållplatserna utan att leverera transportnytta. Hur då? Jo, genom att många av resenärerna inte skall resa från A till B utan sitter kvar ombord eftersom de köpt sig en sightseeing-biljett med guidning. Däremot tar bussarna tid på sig för att förarna måste hantera frågor om vart bussarna går, vilka biljetter som gäller osv. Förlängda hållplatsuppehåll utan trafikantnytta har redan blivit fallet enligt rapporter från fältet.
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 31 maj 2012 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Thomas Lange skrev: Jag studsade inför uppgiften i SvD.

Vid en kontroll med driftbolaget SS säger informationschefen Björn Sylvén att den korrekta uppgiften för 2011 ska vara 0,9 procent inställda avgångar, vilket torde placera Spårväg City bland de mer tillförlitliga systemen i SL-trafiken.
...
Ännu underligare är det vad dessa uppgifter har med den nya busslinjen att göra. I detta fall är det väl ovidkommande vad andra trafikslag har för tillförlitlighet. Dessutom lär ju den nya busslinjen inte direkt öka tillförlitligheten på övriga linjer om den kommer att orsaka förseningar för dom.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Men hur många kommer att välja Djurgårdsbussen på de gemensamma hållplatserna? De som står där väljer nog bort bussen till förmån för spårvagnen. Djurgårdsbussen kommer nog ha nästan hela sin eventuella trafikuppgift från och till Cityterminalen.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

@ Thomas och alla andra

I SL:s årberättelse 2011 står det faktiskt att 4,8% av alla avgångar på Spårväg City var inställda 2011. Däremot var 98,2% av alla avgångar i tid.

Jämför man alla talen för samtliga trafiklag i årsberättelsen 2011 för man följande data

trafikslag - Andel i rätt tid /andel inställda [%]

T-bana
grön - 93,1 / 3
röd - 94,4 / 2,4
blå - 97,4 / 1,1

Pendeltåg - 88,9 / 1,4

Roslagsbanan - 94,7 / 0,5
Lidingöbanan - 92,6 / 1,2
Tvärbanan - 94,9 / 1,2
Nockebybanan - 99,4 / 0,2
Saltsjöbanan - 94,6 / 0,7
Spårväg City - 98,2 / 4,8

Buss
Norra reg - 93,6 / 0,4
centrala reg - 82 / 0,7
varav innerstan - 75,5 / 1
södra reg - 94,1 - 0,6

När man tittar på sammanställningen slås man av tre saker

1) Spårväg city är det enda trafikslaget som har lägre andel avgångar som inte är punktliga än andelen inställda avgångar Det är i o f s möjligt om basen för andelen punktliga avgångar är verkligt utförda avgångar och inte beställda, men det framgår inte av årsberättelsen vad som är basen för punktligehetsberäkningen. Om jag vore SL skulle jag ange punktligheten i andel av beställda avgångar.

2) Spårväg City utmärker sig med en andel inställda avgångar som är i runda slängar en tiopotens större än övriga lokalbanor.

3) Innerstadsbussarna har en andel inställda avgångar som är ungefär en 1/5 av Spårväg Citys.

Jag tror inte att jag är fel ute när jag tror att nyckfelstrisse har varit framme i årsberättelsen och gjort Spårväg Citys andel inställda avgångar en tiopotens högre än den verkligen rapporterade.

mvh /Jörgen G

Edit - jag har redigerat inlägget eftersom jag uttryckte mig på ett sätt så att innehållet blev inkoncistent.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Kanske är det så att avgångar som ersätts med bussar som följer tidtabellen räknas som inställda och i rätt tid?
Skriv svar