Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av TKO »

2763 skrev:Men då så! Då är det väl onödigt med en tråd på över 100 inlägg som i stort avhandlar SL:s rätt till sitt eget varumärke.

/T
En enkel slutsats vi alla kan dra är att AB SL kanske inte är så bra på det där med upphandling... vilket är lite synd - eftersom det är i stort sett den enda praktiska verksamhet man sysslar med!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

(PS: Att man ändå är lite bättre än Landstingets upphandlingsutskott är en liten tröst i sammanhanget - det är ju svårt att vara sämre...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av spårlasse »

TKO skrev:
2763 skrev:Men då så! Då är det väl onödigt med en tråd på över 100 inlägg som i stort avhandlar SL:s rätt till sitt eget varumärke.

/T
En enkel slutsats vi alla kan dra är att AB SL kanske inte är så bra på det där med upphandling... vilket är lite synd - eftersom det är i stort sett den enda praktiska verksamhet man sysslar med!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

(PS: Att man ändå är lite bättre än Landstingets upphandlingsutskott är en liten tröst i sammanhanget - det är ju svårt att vara sämre...)
Kan man ju tycka, men å andra sidan har man ju haft väldigt få överklaganden. Så sett till hur dåliga man är i resten av landet, är man nog ändå rätt bra. Det enda som blivit överklagat på senare tid är väl MTR upphandlingen - och där förstår jag att Veolia överklagade då det var ganska oklart på vad man egentligen vann. Ett skäl till det lilla antalet överklaganden är väl förstås också att man vänder sig till stora aktörer, men främst att underlagen är rätt genomarbetade.

I huvudsak tycker jag också de flesta nya avtal fungerar rätt bra i grunden. SL:s avtal är ju ofta betydligt mer omfattande än ute i landet, där förfrågningsunderlaget oftast omfattar ett fåtal dokument.

Men även om det kan låta populistiskt, tycker jag nog att ett allmänt problem hos SL är att man själva inte har så mycket kontakt med den dagliga verksamheten och inte heller är intresserad av att ha den. Tvärtom lägger man ju över alltmer på operatörerna. På ett sätt är det förstås klokt - de har ju den bästa lokalkännedomen, men samtidigt skall man ju inte vara så naiv att tro att de saknar egenintresse i att maximera sin egen vinst (i annat fall vore det ju närmast ett brott mot aktiebolagslagenI).

Därmed styr man ju främst genom kundklagomål. Det är ju förvisso en bra väg, men kanske inte tillräcklig alla gånger - och framförallt med egen kunskap slipper man ju göra felet från början.

Så även om avtalen rent juridiskt fungerar bra, tycker jag ofta man missar i beskrivning av förutsättningar för uppdraget och vad som krävs. Där brukar det ju också till och från kärva lite mellan operatörerna och SL...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av bruse »

Inga SL-loggor nånstans vad jag kunde se för 10 min sen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1338283677.779564.jpg
ImageUploadedByTapatalk1338283677.779564.jpg (77.98 KiB) Visad 6368 gånger
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Verspieder »

Inge skrev:Frågan som inställer sig blir då hur bussen ser ut när den går till Norrtälje. Personligen tycker jag ju att det skulle räcka med att skylta SL framför numret, om man nu alls behöver skylta det.
Norrtäljependlarna bryr sig knappast om färger eller loggor. Står det "676 Norrtälje" tydligt så ifrågasätter nästan ingen skyltningen även om bussen är röd, vit, grön eller rosa. Det gick jättebra att köra 676:or med två vita och en grön buss förra sommaren, utan frågor eller förvirring från resenärerna. Så denna lilla Nobinagröna dekal lär ingen Norrtäljebo ens ta notis om.

Under hela Busslinks dåvarande kontrakt körde ju Fridströms med ett flertal SL-röda bussar helt utan SL-loggor, utan att någon påstigande ifrågasatte avsaknaden av en SL-dekal i fronten. Det gick bara bra att stiga ombord ändå.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av AdrianLangemar »

bruse skrev:Inga SL-loggor nånstans vad jag kunde se för 10 min sen.
Stolpen skymmer SL-loggan?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av bruse »

Vad kameran ser, är ju inte hela sanningen. JAG såg INGEN logga när jag gick varvet runt. Ok?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av LÅ1 »

Svenskan har en artikel om Djurgårdsbussen, illustrerad med en spårvagn! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av BSB101 »

Verspieder skrev:
Inge skrev:Frågan som inställer sig blir då hur bussen ser ut när den går till Norrtälje. Personligen tycker jag ju att det skulle räcka med att skylta SL framför numret, om man nu alls behöver skylta det.
Norrtäljependlarna bryr sig knappast om färger eller loggor. Står det "676 Norrtälje" tydligt så ifrågasätter nästan ingen skyltningen även om bussen är röd, vit, grön eller rosa. Det gick jättebra att köra 676:or med två vita och en grön buss förra sommaren, utan frågor eller förvirring från resenärerna. Så denna lilla Nobinagröna dekal lär ingen Norrtäljebo ens ta notis om.
Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Kantorn »

svd.se skrev:Den nya busslinjen kommer att ha i stort sett samma linjesträckning som gamla buss 47, mellan Tomteboda och Djurgården, som SL drog in när Spårväg City började rulla.
Stämmer detta? Jag trodde den bara gick sträckan Cityterminalen - Djurgården?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:
Verspieder skrev:
Inge skrev:Frågan som inställer sig blir då hur bussen ser ut när den går till Norrtälje. Personligen tycker jag ju att det skulle räcka med att skylta SL framför numret, om man nu alls behöver skylta det.
Norrtäljependlarna bryr sig knappast om färger eller loggor. Står det "676 Norrtälje" tydligt så ifrågasätter nästan ingen skyltningen även om bussen är röd, vit, grön eller rosa. Det gick jättebra att köra 676:or med två vita och en grön buss förra sommaren, utan frågor eller förvirring från resenärerna. Så denna lilla Nobinagröna dekal lär ingen Norrtäljebo ens ta notis om.
Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Till Vaxholm är det ju mest vaneresenärer. Men till Djurgården är det mest turister, de har ju av naturliga skäl ingen aning om Stockholms trafikhistoria de senaste 20 åren. Tänker återigen på Djurgårdslinjens tidigare år när SL-kort inte gällde, vad många det var som tog för givet att det var så.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Vad är en SL-hållplats och var finns dessa, på Roslagsbanan?
För de flesta som reser med SL dagligen så tänker de kanske inte "SL", de tänker snarare att deras kort gäller på bussar, spårvagnar och tunnelbanor. (Obs, medveten "felskrivning".) Om en buss stannar på en buss/spårvagnshållplats med SL-skylt så är det för många - inte bara vaneresenärer, utan också turister - mer eller mindre självklart att deras för resan inköpta biljett ska fungera.
För att svara på just din fråga (som verkar lite onödigt provocerande, eftersom du troligen vet svaret själv - egentligen) är en "SL-hållplats" enligt ovan en buss/spårvagnshållplats med en kur (alternativt en skylt) med en SL-logga på, på vilken det inte sällan står vilken buss/spårvagn som går där.
Professionell tyckare
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av spårlasse »

Men SvD är ju ändå fantastiska! Man verkligen letar efter att hitta något fel på spårväg city! Nu har man upptäckt ett antal inställda turer och lyfter fram detta, utan att det har någon som helst relevans för artikeln. Att man har bland den högsta kundnöjdheten och bland den bästa puntligheten kunde ju då vara lika relevant att nämna! Kanske att innerstadsbussarna bara har en punktlighet på 75,5 procent och Spårväg city på 98,2! Det är förstås inte bra med inställda turer, men har ju haft sina skäl - framförallt är det inte speciellt relevant för artikeln!

Hur vore det om man istället framhöll det lyft som spårvägen inneburit mot alla bussar som tidigare åkte förbi fullsatta till Djurgården! Men man förstår ju frestelsen i att försöka framstå spårväg city som ett misslyckande, när det ju i själva verket är en stor succé!

För den skull är jag inte emot Nobinas försök, tvärtom Tror dock man överskattar resenärerna från Finlandsbåtarna etc. Men om man nu inte använder själva terminalen, behöver man å andra sidan inte många resenärer för att täcka de rörliga kostnaderna.

Angående bussar som inte gäller på kortet så är det nog problem. Helt enkelt för att man ju som turist inte är van att stöta på företeelsen. Även i utlandet är det ju rätt ovanligt med bussar där "turistkort" eller dygnsbiljett (motsvarande) inte gäller. Här får nog Nobina en del att förklara. Och det nog oberoende av vilken färg bussen har.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Det finns många skyltar på dessa allmänna hållplatser. SL-fordon borde inte få stanna på "hop-on hop-off hållplatser". -Eller?
Observera citattecknen (ja jag ser dina också). Jag menar att det inte heter SL-hållplatser, jag menar att de flesta fordon som stannar där är SL-fordon och att hållplatserna är markerade så också.

I vilket fall som helst: Vi får väl se vad verkligheten visar. Om folk går fel eller inte.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
svd.se skrev:Den nya busslinjen kommer att ha i stort sett samma linjesträckning som gamla buss 47, mellan Tomteboda och Djurgården, som SL drog in när Spårväg City började rulla.
Stämmer detta? Jag trodde den bara gick sträckan Cityterminalen - Djurgården?
Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
svd.se skrev:Den nya busslinjen kommer att ha i stort sett samma linjesträckning som gamla buss 47, mellan Tomteboda och Djurgården, som SL drog in när Spårväg City började rulla.
Stämmer detta? Jag trodde den bara gick sträckan Cityterminalen - Djurgården?
Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Ja, av kompetent journalist. Fast det har ju iofs aldrig hänt i en dagstidning...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:Har du någon gång sett en tidningsartikel, i ett ämne som du behärskar, som helt saknar sakfel? 8)
Ja, av kompetent journalist. Fast det har ju iofs aldrig hänt i en dagstidning...
Skulle förstås specificerat dagstidning, inte bara tidning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av BSB101 »

Inge skrev:
BSB101 skrev:Norrtäljependlarna kommer säkert klara sig bra. Frågan är om Djurgårdsresenärerna kommer förstå lika tydligt att SL-taxa inte gäller på en SL-blå buss med texten "Djurgården/Djurgårdsbussen" på när man står på en SL-hållplats och väntar på ett SL-fordon som ska ta en till Djurgården. Är nog stor risk för missförstånd och följdförseningar som drabbar spårvägen (en spårväg som inte precis har visat bra punktlighet innan).
Vad är en SL-hållplats och var finns dessa, på Roslagsbanan?
Fundera på det du så kan vi andra fortsätta diskutera det som tråden handlar om.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Thomas Lange »

LÅ1 skrev:Svenskan har en artikel om Djurgårdsbussen, illustrerad med en spårvagn! :D
Jag studsade inför uppgiften i SvD.

Vid en kontroll med driftbolaget SS säger informationschefen Björn Sylvén att den korrekta uppgiften för 2011 ska vara 0,9 procent inställda avgångar, vilket torde placera Spårväg City bland de mer tillförlitliga systemen i SL-trafiken.

Vidare fick jag fram dessa uppgifter för den senaste redovisade trafikmånaden för Spårväg City:

Av SS utförd trafik i relation till av SL beställd trafik, april 2012
• 99,29%% utfört av den beställda trafiken
• 99,42% av den utförda trafiken i tid
• 98,71 % av den beställda trafiken i tid
• 0,004% ersattes med buss

Så vad kan slutsatsen bli annat än att SvD har en egen agenda? De korrekta uppgifterna är ju tillgängliga om man frågar efter dem.

På frågan om konkurrensen om resenärerna till och från torde den inte skrämma någon. Blir bussexperimentet framgångsrikt minskar den ekonomiska belastningen på SL, som ju slipper sätta in så mycket extra kapacitet på linje 7 som man annars skulle behöva.

Däremot ökar den ekonomiska belastningen på resenärerna som får betala ett högre pris för resan än till SL. Men den kanske kompenseras av glädjen över att få åka buss.

Den stora knäckfrågan är i stället kapaciteten i hållplatsområdena och kollektivkörfälten. Där är de nya sightseeing-linjerna ett större problem än den kommande Djurgårdsbussen från Nobina. Genom att de annonserar sig som linjetrafik "äter" de kapacitet vid hållplatserna utan att leverera transportnytta. Hur då? Jo, genom att många av resenärerna inte skall resa från A till B utan sitter kvar ombord eftersom de köpt sig en sightseeing-biljett med guidning. Däremot tar bussarna tid på sig för att förarna måste hantera frågor om vart bussarna går, vilka biljetter som gäller osv. Förlängda hållplatsuppehåll utan trafikantnytta har redan blivit fallet enligt rapporter från fältet.
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 31 maj 2012 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Odd »

Thomas Lange skrev: Jag studsade inför uppgiften i SvD.

Vid en kontroll med driftbolaget SS säger informationschefen Björn Sylvén att den korrekta uppgiften för 2011 ska vara 0,9 procent inställda avgångar, vilket torde placera Spårväg City bland de mer tillförlitliga systemen i SL-trafiken.
...
Ännu underligare är det vad dessa uppgifter har med den nya busslinjen att göra. I detta fall är det väl ovidkommande vad andra trafikslag har för tillförlitlighet. Dessutom lär ju den nya busslinjen inte direkt öka tillförlitligheten på övriga linjer om den kommer att orsaka förseningar för dom.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårväg city får konkurrens till Djurgården!

Inlägg av Sven Blomberg »

Men hur många kommer att välja Djurgårdsbussen på de gemensamma hållplatserna? De som står där väljer nog bort bussen till förmån för spårvagnen. Djurgårdsbussen kommer nog ha nästan hela sin eventuella trafikuppgift från och till Cityterminalen.
Medlem nr 266
Skriv svar