Sida 7 av 18

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 30 juli 2012 17:47
av Harald
Nupski skrev:Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.
Ja, det måste ju läggas in ett antal isolerskarvar för signalanläggningen och det vore väl lite dumt att svetsa in dem i gamla slitna räler. Troligen gör man allt som behöver göras i spåret, för att inte behöva stänga av någon mer gång.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 30 juli 2012 20:35
av leifd
Nupski skrev:
leifd skrev:
bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.
Låter väl som en klok idé

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 03 augusti 2012 17:28
av Harald
Nu är jobbet igång. Här håller man på med infarten:

Bild

och här med utfarten:

Bild

Man ska tydligen byta mera räler. Här slår man ur rälbefästningarna ända ned till kurvan vid slingan Slottsskogsvallen. Det gick till så att skopan sattes ned i höjd med befästningarna och sedan kördes maskinen längs spåret:

Bild

Den befintliga rälen är lite snedsliten:

Bild

De här rännrälerna ska nog ligga i infarten. De har isolerskarvar och i hitänden är de förberedda för att svetsas ihop med BV50.

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 15:29
av darthjpp
Jag var förbi i lördags eftermiddag och tog några bilder. Växlarna låg i trafikspåret och det svetsades ihop räler. Lite miljöbilder blev det också.

Bildtexter under varje bild.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_002 by darthjpp, on Flickr

Den del av trafikspåret, som inte längre behövs.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_005 by darthjpp, on Flickr

Materiel för växelinstallationen.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_009 by darthjpp, on Flickr

Här svetsas det.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_008 by darthjpp, on Flickr

Det ser ut som om man bytt plats på rälerna, höger räl har blivit vänster räl. Slitaget borde ju vara på insidan....
En fundering, är det vanlig att göra på detta sätt för att slita jämnt på rälerna? Eller är det en snålvariant?

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_012 by darthjpp, on Flickr

Detaljstudie på slitaget....

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_014 by darthjpp, on Flickr

Uppe på berget har skyddsstaket kommit upp, det är ju dumt om nyfikna, spårvagnsintresserade fotografer trillar ner. :cheesygrin:

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_016 by darthjpp, on Flickr

Fast, staketet kunde ju stått lite närmare.... :-) Här flyttas en räl

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_019 by darthjpp, on Flickr

Infartsväxeln, med en rältralla i kranen.

Bild
Margretebergshallen_VXL_Arbete_Augusti_2012_023 by darthjpp, on Flickr

Ett litet melanmål blev belöningen för klättrandet i berg :-)
PS. Blåbären är slut :-)

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 17:40
av Fredrik E
Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?

Staketet, det gröna, är inte så nytt men nere vid depåområdet byggs det högre staket med taggtråd.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 18:05
av 2763
Fredrik E skrev:Rätt så vanligt att man byter sida och kör slut på den också, snålvariant i all ära men varör inte använda det om det går?
I mitt tycke är det inte en snålvariant. För mig är en snålvariant något som kan användas men där resultatet inte är lika bra. I det här fallet är resultatet lika bra och varför då inte göra det. Hur många av oss köper ett paket mjölk och låter bli att dricka det som är i den nedersta halvan av paketet bara för att det råkade hamna i botten?

Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.

//T

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 19:12
av Fredrik E
Håller med dig fullt ut Tony.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 20:10
av darthjpp
OK, då har jag fått svar på varför man bytt sida på rälerna. Jag hade en tanke om att det kunde bli snedslitningar på hjulringarna.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 21:27
av Harald
Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 05 augusti 2012 23:02
av hej
Hoppas att växlarna är rejält blockerade så att en vagn inte irrar sig in i förtid...
Lär ha hänt både vid rälsbussgaraget och vid Slottskogsvallens delning på den tid då det begav sig.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 7:20
av Fredrik E
Harald skrev:Det gröna staketet har inte funnits där tidigare. Det har kommit upp någon gång under sommaren. Dessutom sitter det längre in på berget än markeringarna på marken som visar hur det ska gå. Men att de som gör jobb åt kommunen inte följer anvisningar och att ingen bryr sig om att kolla resultatet av jobbet är ju ingen nyhet.
Jagade bort stenkastande barn från den kullen i höstas och efteråt skulle jag gena lite men blev stoppad av ett staket, gammal i kroppen så klättrar man ju inte i onödan. :)

Finns det en antydan om att det ska bli spår öster om byggnaden också?

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 8:06
av alex87
Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 10:05
av daniel_s
alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....
Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 15:54
av bark
Tackar för trevliga bilder!

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 18:50
av alex87
daniel_s skrev:
alex87 skrev:Enligt den tillfälliga trafikorder som gäller är det denna hastighetsbegräsning i växlarna vid körning mellan Botaniska och Marklandsgatan;
I motväxeln är det 15km/h och i medväxeln 30km/h....
Är inte det samma hastigheter som skulle ha gällt om det inte hade funnits någon order om saken?!?
Jodå, men eftersom den är tillfällig så betyder det att ju att det inte kommer finnas för alltid, ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig :lol:

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 06 augusti 2012 23:20
av Harald
alex87 skrev:ungefär som 15km/h på götaälvbron över klaffen som också är tillfällig
Ja, den försvinner väl när de river bron om 10 år eller så. :wink:

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 08 augusti 2012 19:58
av Harald
Det gröna staketet är nyuppsatt. Första gången jag såg det var nu i juli. På den här bilden syns det ju tydligt att hålen för stolparna är nygrävda:

Bild

Och här går staketet över en stig som har använts till nyligen:

Bild

Men det är inte svårt att ta sig ut på utsidan av staketet om man t.ex. vill ta en bild på infartsväxeln :D :

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 08 augusti 2012 21:10
av Gbgcyklaren
Kul att följa bygget genom bilderna. :)
Minns inte om nån redan frågat - men finns det nån skiss på nätet där man kan se hur det kommer att se ut?

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 08 augusti 2012 23:13
av M_M
2763 skrev:Att använda båda sidor av rälhuvudet är en ekonomiskt riktig och framförallt miljöriktig möjlighet.
En bonusfråga är om det finns räler och matchande slipers där man dessutom kan vända upp-och-ned på rälen och därför alltså kunna "slita den" fyra gånger? Det kanske inte skulle funka, speciellt när den slitna delen av rälen ligger mot slipersen och kanske inte passar? (Man får väl ha två sorters slipers, en för slitna och en för nya "bottnar". Montera på slipers upp-och-ned när spåren ligger på plats och är slitna, vänd sen hela paketet och ta bort de gamla slipersarna och återanvänd dem där man behöver lägga nya spår :D )

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 09 augusti 2012 8:00
av Harald
Du är inte först med den idén. Den är över 170 år gammal, men övergavs eftersom den inte fungerade så bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_profi ... eaded_rail