AdrianLangemar skrev:
Bäst vore förstås om vändspåret kunde nås både från Karolinska och från S:t Eriksplan. Då kan man i morgonrusningen låta vissa tåg gå Hässelbygrenen<->Söder och andra tåg gå Söder->Karolinska->Odenplan-(tom)>Hässelbygrenen->Söder och i eftermiddagsrusningen tvärtom. Då får man direktförbindelse till/från Karolinska i rusningsriktningen utan att kapaciteten på Hässelbygrenen försämras i rusningsriktningen. Men allt detta har jag ju redan skrivit.
Fungerar den lösningen även om man bygger vidare norr om Karolinska och därmed får annat resemönster med rusning i båda riktningarna på sträckan Odenplan-Karolinska?
Jag efterlyser en plan för "tunnelbanenät 2050" eller liknande innan man börjar bygga kortare sträckor, annars slutar det lätt som med tunnelbanan i Paris som har en del underliga smålinjer (varav vissa stationer bara trafikeras i en riktning) som rester av att man först byggt en linje och sen ändrat sig.
Allvarligt tycker jag att sträckan Odenplan-Fridhemsplan egentligen bara lämpar sig riktigt bra för en framtida ringlinje.
Om man ska bygga tunnelbana från Odenplan till Karolinska så borde man bygga ända till Solna C och där bygga en gren så att Akallabanans tåg kan gå både till Kungsträdgården och mot Gullmarsplan (och vidare på nån bra gren), och likaså bygga om Fridhemsplan så att Hässelbybanan också kan köra till Kungsträdgården. Detta känns som en minimilösning för att tunnelbana till Karolinska ska bli bra som ett hållbart koncept.
Nästa steg skulle kunna vara att bygga tunnelbana Fridhemsplan-Södermalm och kanske t.ex. vid Mariaplan bygga en "Camden Town i London"-station där man korsar med röda banan och sedan ansluter detta kalas på Saltsjöbanan (!).
En annan variant skulle kunna vara Odenplan-Fridhemsplan-Södermalm-Gullmarsplan och "ta" en av gröna banans grenar eller "ta" vissa tåg från gröna banans alla grenar, eller vad man nu vill göra.
Som sagt, en mer fullständig framtidsvision med ett linjenät som nyttjar befintlig och ny infrastruktur vettigt.