Sida 7 av 34

Re: M32?

Postat: tisdag 30 november 2010 20:51
av Harald
När man införde systemet numrerade man uppenbarligen först alla motorvagnstyperna som då fanns och kom då till 25. Sedan tog man släpvagnarna som alltså fick 26 och 27, men för det kan man ju inte påstå att 28 och 29 skulle ha tillhört någon släpvagnsserie från början. De var lediga nummer i spårvagnsserien.

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 11:12
av hej
Nu när vi skriver 2011 är det någon som hört något om när 401 kommer ut i trafik?

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 12:40
av danneh
Det jag hörde från en kille på vagnhallen Majorna, så överväger man en ny typ, M33, som skall bli 35-40m...

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 12:57
av olasand
danneh skrev:Det jag hörde från en kille på vagnhallen Majorna, så överväger man en ny typ, M33, som skall bli 35-40m...
Man kan ju alltid hoppas!

Fast först skall det komma 25 M32:or till, och så 401 då, men har inte hört något om den...

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 13:21
av hej
Och innan vi får längre vagnar måste de hållplatser som kortats ner de senaste åren förlängas igen...
Frölunda Torg är väl ett ställe där det inte blir lätt att få 45 m hållplats, likaså blir det väl problem vid Korsvägen också.

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 14:29
av alex87
olasand skrev:
danneh skrev:Det jag hörde från en kille på vagnhallen Majorna, så överväger man en ny typ, M33, som skall bli 35-40m...
Man kan ju alltid hoppas!

Fast först skall det komma 25 M32:or till, och så 401 då, men har inte hört något om den...
401 står på Rantorget, nedplockad :)

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 19:58
av danneh
Inga större problem och få ihop en längre hållplats på Frölunda Torg... Framför spårvagnarna finns en ganska lång yta. Där sitter det idag ett staket.

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 20:25
av hej
Efter ombyggnaden av Frölunda torg har man placerat in en övergång i plan vilken måste i sådana fall flyttas på vilket även gör att man måste flytta hållplatsen på andra sidan. Övergången för gående är planerad utifrån entrén till köpcentrat. Alltså kommer det resultera i en ny stor ombyggnad av hållplatsen (vilket egentligen behövs eftersom att det inte är ovanligt att sista dörren hamnar i tunneln.

Re: M32?

Postat: söndag 02 januari 2011 20:29
av Fredrik E
Faktum är att på Frölunda torg blir det inte stora ingrepp vid en ev förlängning av vagnparken, men det där är flera år fram över och då kanske det ändå var dags för en ev upppiffning av hållplatsen?

Re: M32?

Postat: tisdag 04 januari 2011 0:29
av M_M
Nackdelen med att flytta hållplatsen längre österut är att det blir ännu längre gångväg för byten spårvagn-buss...

Man skulle kunna ha ramper/hiss på båda sidor av spåren och stänga igen helt mellan spåren (som det var förr, ungefär, fast med passage ovanför istället för under spåren), då lär 60+ meter långa tåg och i nuvarande läge inte vara nåt problem.

Frågan är vad som är bäst/sämst...

Re: M32?

Postat: torsdag 13 januari 2011 11:34
av olasand
Kan meddela att jag såg vagn 401 rulla på stan idag med två orangeklädda herrar i förarhytten. Så den kommer nog i trafik snart!

Re: M32?

Postat: torsdag 13 januari 2011 18:18
av alex87
olasand skrev:Kan meddela att jag såg vagn 401 rulla på stan idag med två orangeklädda herrar i förarhytten. Så den kommer nog i trafik snart!
Den äldsta kommer bli den senaste i trafik ;)

Re: M32?

Postat: lördag 15 januari 2011 18:50
av hej
Det verkar som min gissning att 401 skulle komma ut i trafik i februari inte var helt fel :D

Re: M32?

Postat: söndag 16 januari 2011 12:01
av Stefan_Brännström
Ang. Frölunda, man kan väl bygga till 15 m smal perrong in mot vändslingan? Det blir smalt, men annars kanske man kan göra om trappan där, så att plats under den grävs fram?

Att förlänga perrongen på andra sidan mot nordost är väl en baggis?

Re: M32?

Postat: fredag 04 februari 2011 22:58
av alex87
Hörde en fågel viska idag att 441 troligen kommer till Göteborg nu i Mars. Så serie 2 är på väg!

Re: M32?

Postat: lördag 05 februari 2011 1:12
av danneh
I like! Härligt med fler M32

Re: M32?

Postat: lördag 05 februari 2011 10:05
av olasand
Måste tillstå att spänningen är olidlig. För egen del är jag kanske mest spänd på att se hur förarplatsen kommer se ut...

Re: M32?

Postat: lördag 05 februari 2011 11:30
av hej
Någon som hört något mer om 401 i ordinarietrafik?

Är det några större skillnader på de vagnar som nu kommer och de som tidigare har levererats?

Har man fått några garantier att leveransen av 441 - 465 kommer att levereras planenligt eller kommer den vanliga förseningen inträffa, 2 - 3 månader mellan varje vagn?

Re: M32?

Postat: lördag 05 februari 2011 12:27
av alex87
olasand skrev:Måste tillstå att spänningen är olidlig. För egen del är jag kanske mest spänd på att se hur förarplatsen kommer se ut...
kan inte mer än hålla med

Re: M32?

Postat: söndag 06 februari 2011 11:22
av Nupski
Skall vi göra vadslagning på vilken som kommer först i trafik 401 eller 441?