Bengt Jönsson skrev:Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..
Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike
Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
Förare lih skrev:Citat ur
http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."
Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.
Citerar inte ovanstående enbart som direkta repliker utan även för att bl.a. dessa inlägg har föranlett mina egna funderingar på ett par områden.
För det första så undrar jag verkligen om det finns specifikt ’franska managementprinciper’ egentligen? Har antytt det förut och personligen så misstänker jag att de flesta som är verksamma inom den privata sektorn har läst ungefär samma saker i nästintill identiska böcker om ekonomi. Jämför man med andra discipliner, t.ex. inom naturvetenskap så finns det väl ingen större skillnad på olika tillämpningar.
För det andra så är det väl inte så konstigt att vissa saker förändras över tid. Inget varar för evigt, vare sig samförstånd eller urberg. Det är väl ofta lite det som är fackens stora akilleshäl. Just det här med att acceptera att man måste förändra och anpassa sig efter världen och inte tvärtom.
För det tredje (och nu spekulerar jag verkligen fritt) så undrar jag lite över denna enorma animositet som verkar finnas inom den spårburna lokaltrafiken mot just Connex. Kör ju själv buss (visserligen bara extra, men det blir en del ändå) i SL-land åt sagda bolag, men har inte märkt av samma starka känslosvall.
Personligen misstänker jag att denna ilska till stor del bygger på att man jämför mellan förr (den gamla trygga SL-tiden) och nu (som är på en mer oviss konkurrensutsatt marknad) och att det, helt oberoende av entreprenör, hade uppstått schismer. Inom bussarna har man vant sig vid att entreprenörerna har andra sätt att jobba, men ser man rent krasst på det (och det är inte elakt menat) så har T-banan varit lite av en skyddad verkstad.
När man nu tvingats till att konfronterats med verkligheten så gnisslar det betänkligt. Samma situation hade som sagt troligen uppstått med vilken privat entreprenör som helst, men troligen hade även SL varit tvungna att rationalisera om de fortsatt med drift i egen regi. Även det hade säkert dragit på sig missnöje.
För det fjärde om man ser till dagens aktioner så har åtminstone inte jag märkt av någon direkt positiv inställning till det hela. Som Nerdboy skrev så förväntar sig de flesta av oss att få levererat det som man betalat för. Frågan är ju även hur SL kommer att ställa sig till det hela.
Fortfarande gäller ju att denna typ av aktion helt förbigår demokratiska rutiner. Jag försvarar inte Connex på något vis, men en konflikt av denna typ ska dras inför domstol som sedan ska besluta. Det som skett idag liknar ju mera något slags lynchmobb på jakt efter någon att ösa sitt missnöje över.
En fråga som därför infinner sig är varför en part (Connex i det här fallet) förväntas följa spelreglerna och avvakta ett eventuellt domstolsutslag medan motparten anser att det är helt OK att förfalla till pöbelfasoner. Fortfarande är det ju mina personliga åsikter, men jag tror att de förare som deltagit i dagens övningar mera har skadat sin sak än stärkt den.
Att facket sedan i sig är svagt är ju just för att centraliserade avtal och motsvarande kanske fungerade 1950 osv. Däremot fungerar det inte i dagens läge. Att många fack dessutom mer eller mindre dissar de medlemmar som inte delar deras politiska ideologier blir också fel. Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.
Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico