SEKO-ordförande sparkas av Connex

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..

Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike

Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
8)

/Bengt
oij

Inlägg av oij »

MartinW skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 33,00.html

Om de nu har tagit sig in på Connex huvudkontor så som det beskrivs, klassas inte det som olaga intrång?
Jag tror inte det är tågförarna som tagit sig in, jag tror det är "stockholms förenade pendlare" eller vad de nu kallade sig.. de skulle dit och demonstrera för fulla muggar iaf.
eller?

Inlägg av eller? »

NerdBoy skrev:
Förare lih skrev:Nej det är givetvis inte lätt, du skulle säkerligen inte klara av det. Jag tror trafikanterna har följt debatten och vet vad som händer på ett ungefär. Connex spelar på franskt sätt, då svarar förarna genom att spela på franskt sätt. Klimatet blir på så sätt hårdare. Dock kommer allt att gå in i gamla banor snart igen.
Nu förstår jag inte riktigt, vad är det jag inte skulle klara av?

Vad gäller trafikanternas kunskaper om det hela så tror jag faktiskt inte att särskilt många är mer insatta än att de vet att det har varit nån sorts strejker de senaste dagarna och att t-baneförarna ligger bakom. Bland mina kamrater, blivande akademiker som åker kollektivt varje dag, är det många som inte förstår skillnaden på SL och Connex eller vad de har för relation. För dem är kollektivtrafiken bara en tjänst man betalar för att få utförd, en tjänst bland många andra i vardagen. Ungefär som jag själv är när det gäller t.ex. elektricitet, jag är nöjd så länge lamporna lyser och struntar faktiskt helt i hur den kommer dit eller vilka konflikter de har på bolaget som ser till att den kommer dit. På samma sätt orkar jag inte bry mig om hur Roslagsvatten behandlar sina anställda, allt jag begär är att det ska komma vatten när jag vrider på duschkranen på morgonen.
Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

eller? skrev:
NerdBoy skrev:
Förare lih skrev:Nej det är givetvis inte lätt, du skulle säkerligen inte klara av det. Jag tror trafikanterna har följt debatten och vet vad som händer på ett ungefär. Connex spelar på franskt sätt, då svarar förarna genom att spela på franskt sätt. Klimatet blir på så sätt hårdare. Dock kommer allt att gå in i gamla banor snart igen.
Nu förstår jag inte riktigt, vad är det jag inte skulle klara av?

Vad gäller trafikanternas kunskaper om det hela så tror jag faktiskt inte att särskilt många är mer insatta än att de vet att det har varit nån sorts strejker de senaste dagarna och att t-baneförarna ligger bakom. Bland mina kamrater, blivande akademiker som åker kollektivt varje dag, är det många som inte förstår skillnaden på SL och Connex eller vad de har för relation. För dem är kollektivtrafiken bara en tjänst man betalar för att få utförd, en tjänst bland många andra i vardagen. Ungefär som jag själv är när det gäller t.ex. elektricitet, jag är nöjd så länge lamporna lyser och struntar faktiskt helt i hur den kommer dit eller vilka konflikter de har på bolaget som ser till att den kommer dit. På samma sätt orkar jag inte bry mig om hur Roslagsvatten behandlar sina anställda, allt jag begär är att det ska komma vatten när jag vrider på duschkranen på morgonen.
Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
Men det var väl inte det NerdBoy skrev heller? - han skrev enbart att stockholmaren i gemen är bara intresserad av att få komma dit han/hon ska - precis som allt annat du behöver runt omkring dig för att få din vardag att fungera! - självklart ska en t-baneförare som alla andra få strejka, det tror jag inte NerdBoy menade att de inte skulle få, men det är antagligen lättare att som utomstående engagera sig i ngt som du har ett specialintresse av än ngt som du bara förutsätter ska fungera!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Tre olika syner på händelserna vi Connex kontor:

Aftonbladet: upplopp vid Connex huvudkontor
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

DN: Connex huvudkontor stormades
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 4&rss=1399

SR: Facklig aktion inför överläggningar ... "fackmedlemmar tågade"
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=708041

Vem ska man lita på; upplopp, stormning, tåga till, aktion...?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Förare lih

Inlägg av Förare lih »

bruse skrev:Tre olika syner på händelserna vi Connex kontor:

Aftonbladet: upplopp vid Connex huvudkontor
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

DN: Connex huvudkontor stormades
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 4&rss=1399

SR: Facklig aktion inför överläggningar ... "fackmedlemmar tågade"
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=708041

Vem ska man lita på; upplopp, stormning, tåga till, aktion...?
Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."

Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Bengt Jönsson skrev:Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..

Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike

Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
8)
Förare lih skrev:Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."

Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.


Citerar inte ovanstående enbart som direkta repliker utan även för att bl.a. dessa inlägg har föranlett mina egna funderingar på ett par områden.

För det första så undrar jag verkligen om det finns specifikt ’franska managementprinciper’ egentligen? Har antytt det förut och personligen så misstänker jag att de flesta som är verksamma inom den privata sektorn har läst ungefär samma saker i nästintill identiska böcker om ekonomi. Jämför man med andra discipliner, t.ex. inom naturvetenskap så finns det väl ingen större skillnad på olika tillämpningar.

För det andra så är det väl inte så konstigt att vissa saker förändras över tid. Inget varar för evigt, vare sig samförstånd eller urberg. Det är väl ofta lite det som är fackens stora akilleshäl. Just det här med att acceptera att man måste förändra och anpassa sig efter världen och inte tvärtom.

För det tredje (och nu spekulerar jag verkligen fritt) så undrar jag lite över denna enorma animositet som verkar finnas inom den spårburna lokaltrafiken mot just Connex. Kör ju själv buss (visserligen bara extra, men det blir en del ändå) i SL-land åt sagda bolag, men har inte märkt av samma starka känslosvall.

Personligen misstänker jag att denna ilska till stor del bygger på att man jämför mellan förr (den gamla trygga SL-tiden) och nu (som är på en mer oviss konkurrensutsatt marknad) och att det, helt oberoende av entreprenör, hade uppstått schismer. Inom bussarna har man vant sig vid att entreprenörerna har andra sätt att jobba, men ser man rent krasst på det (och det är inte elakt menat) så har T-banan varit lite av en skyddad verkstad.

När man nu tvingats till att konfronterats med verkligheten så gnisslar det betänkligt. Samma situation hade som sagt troligen uppstått med vilken privat entreprenör som helst, men troligen hade även SL varit tvungna att rationalisera om de fortsatt med drift i egen regi. Även det hade säkert dragit på sig missnöje.

För det fjärde om man ser till dagens aktioner så har åtminstone inte jag märkt av någon direkt positiv inställning till det hela. Som Nerdboy skrev så förväntar sig de flesta av oss att få levererat det som man betalat för. Frågan är ju även hur SL kommer att ställa sig till det hela.

Fortfarande gäller ju att denna typ av aktion helt förbigår demokratiska rutiner. Jag försvarar inte Connex på något vis, men en konflikt av denna typ ska dras inför domstol som sedan ska besluta. Det som skett idag liknar ju mera något slags lynchmobb på jakt efter någon att ösa sitt missnöje över.

En fråga som därför infinner sig är varför en part (Connex i det här fallet) förväntas följa spelreglerna och avvakta ett eventuellt domstolsutslag medan motparten anser att det är helt OK att förfalla till pöbelfasoner. Fortfarande är det ju mina personliga åsikter, men jag tror att de förare som deltagit i dagens övningar mera har skadat sin sak än stärkt den.

Att facket sedan i sig är svagt är ju just för att centraliserade avtal och motsvarande kanske fungerade 1950 osv. Däremot fungerar det inte i dagens läge. Att många fack dessutom mer eller mindre dissar de medlemmar som inte delar deras politiska ideologier blir också fel. Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.

Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Coppas skrev:
Bengt Jönsson skrev:Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..

Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike

Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
8)
Förare lih skrev:Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."

Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.


Citerar inte ovanstående enbart som direkta repliker utan även för att bl.a. dessa inlägg har föranlett mina egna funderingar på ett par områden.

För det första så undrar jag verkligen om det finns specifikt ’franska managementprinciper’ egentligen? Har antytt det förut och personligen så misstänker jag att de flesta som är verksamma inom den privata sektorn har läst ungefär samma saker i nästintill identiska böcker om ekonomi. Jämför man med andra discipliner, t.ex. inom naturvetenskap så finns det väl ingen större skillnad på olika tillämpningar.

För det andra så är det väl inte så konstigt att vissa saker förändras över tid. Inget varar för evigt, vare sig samförstånd eller urberg. Det är väl ofta lite det som är fackens stora akilleshäl. Just det här med att acceptera att man måste förändra och anpassa sig efter världen och inte tvärtom.

För det tredje (och nu spekulerar jag verkligen fritt) så undrar jag lite över denna enorma animositet som verkar finnas inom den spårburna lokaltrafiken mot just Connex. Kör ju själv buss (visserligen bara extra, men det blir en del ändå) i SL-land åt sagda bolag, men har inte märkt av samma starka känslosvall.

Personligen misstänker jag att denna ilska till stor del bygger på att man jämför mellan förr (den gamla trygga SL-tiden) och nu (som är på en mer oviss konkurrensutsatt marknad) och att det, helt oberoende av entreprenör, hade uppstått schismer. Inom bussarna har man vant sig vid att entreprenörerna har andra sätt att jobba, men ser man rent krasst på det (och det är inte elakt menat) så har T-banan varit lite av en skyddad verkstad.

När man nu tvingats till att konfronterats med verkligheten så gnisslar det betänkligt. Samma situation hade som sagt troligen uppstått med vilken privat entreprenör som helst, men troligen hade även SL varit tvungna att rationalisera om de fortsatt med drift i egen regi. Även det hade säkert dragit på sig missnöje.

För det fjärde om man ser till dagens aktioner så har åtminstone inte jag märkt av någon direkt positiv inställning till det hela. Som Nerdboy skrev så förväntar sig de flesta av oss att få levererat det som man betalat för. Frågan är ju även hur SL kommer att ställa sig till det hela.

Fortfarande gäller ju att denna typ av aktion helt förbigår demokratiska rutiner. Jag försvarar inte Connex på något vis, men en konflikt av denna typ ska dras inför domstol som sedan ska besluta. Det som skett idag liknar ju mera något slags lynchmobb på jakt efter någon att ösa sitt missnöje över.

En fråga som därför infinner sig är varför en part (Connex i det här fallet) förväntas följa spelreglerna och avvakta ett eventuellt domstolsutslag medan motparten anser att det är helt OK att förfalla till pöbelfasoner. Fortfarande är det ju mina personliga åsikter, men jag tror att de förare som deltagit i dagens övningar mera har skadat sin sak än stärkt den.

Att facket sedan i sig är svagt är ju just för att centraliserade avtal och motsvarande kanske fungerade 1950 osv. Däremot fungerar det inte i dagens läge. Att många fack dessutom mer eller mindre dissar de medlemmar som inte delar deras politiska ideologier blir också fel. Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.

Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.

Mvh // Nico

I Frankrike är man ju lite "hetare på gröten" minst sagt och går gärna ut och visar sitt missnöje över saker och ting på ett konkret sätt!

Vem har inte sett TV-bilder på bönder som antingen protesterar med att köra sina traktorer l å n g s a m t på vägarna, vräka ut tonvis med dynga eller ruttna jordbruksprodukter på maktens boningars trappor.

Långtradare som blockerar motorvägarna och som måste bogseras bort med stridsvagnar eller som nu senast när ett fartyg tillhörande ett statligt rederi helt sonika kapades av några anställda och som inte förrän fartyget bordades av polisens antiterroriststyrka (?) gav upp.

Klart att managementet / ledarstilen blir på ett visst sätt då!
:lol:

/Bengt
Förare lih

Inlägg av Förare lih »

Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.

Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.
Homann
Inlägg: 299
Blev medlem: lördag 02 oktober 2004 10:28

Inlägg av Homann »

Hur många (ungeför alltså) organiserar SEKO hos Connex?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Förare lih skrev:
Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.

Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.

Verkligen trist att en viss partiledare och företrädare för ett allt annat än "rumsren" ideologi försöker dra billiga poänger av en konflikt! :evil:

/Bengt
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

eller? skrev:Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
För mig får vem som helst strejka (även om jag gärna ser att poliser, brandmän och läkare låter bli. Och de där i vita rockar som övervakar kärnkraftverk). Däremot tycker jag att det ska vara riktiga strejker, med riktiga krav som företaget kan uppfylla eller förkasta, istället för maskningsaktioner där folk inte vågar stå för sina åsikter.

Det jag skrev om trafikanternas ointresse var att när det ser ut som om det är förararnas fel att man kommer försent till olika viktiga saker så får förarna, som kollektiv, räkna med att vissa trafikanter utgår ifrån att föraren j-vlas med flit nästa gång det blir förseningar i tunnelbanan.
eller? :P

Inlägg av eller? :P »

NerdBoy skrev:
eller? skrev:Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
För mig får vem som helst strejka (även om jag gärna ser att poliser, brandmän och läkare låter bli. Och de där i vita rockar som övervakar kärnkraftverk). Däremot tycker jag att det ska vara riktiga strejker, med riktiga krav som företaget kan uppfylla eller förkasta, istället för maskningsaktioner där folk inte vågar stå för sina åsikter.

Det jag skrev om trafikanternas ointresse var att när det ser ut som om det är förararnas fel att man kommer försent till olika viktiga saker så får förarna, som kollektiv, räkna med att vissa trafikanter utgår ifrån att föraren j-vlas med flit nästa gång det blir förseningar i tunnelbanan.
Jaha ok då förstår jag :)
Ja det kan nog stämma men nu verkar det som om connex har satt en liten snöboll i rullning nerför mount everest och saker och ting verkar ha gått lite överstyr så jag tror inte förarna bryr sig särskilt mkt om vad resenärerna tycker och tänker. Det enda som spelar någon roll är att connex skadas... typ.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

I en artikel i dagens Svenska Dagbladet (!) får Connex svidande kritik av Järnvägsinspektionen.

"..Oklara regler för underhåll av vagnar, felaktigheter som inte åtgärdas, bristande förtroende för ledningen. Connex säkerhetsarbete kritiseras på flera punkter i en färsk rapport av Järnvägsstyrelsen. - Det här bekräftar bara vad jag har försökt säga, säger den sparkade fackordföranden Per Johansson. .."

"..Rutiner för riskanalys saknas, likaså vilka regler som gäller för underhållet av vagnarna", står det i revisionen av Connex verksamhet i tunnelbanan. Oklarheter "avseende ordergivning och säkerhetsmeddelanden" tas upp.

Rapporten berättar också om anställdas "bristande förtroende gentemot ledningen", "ett allmänt missnöje med arbetet och avsaknad av synbara åtgärder vid påtalade felaktigheter". .."

Svd - Säkerheten i t-banan brister

/Bengt
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Nja, det där är ju bara länken till SvD:s artikel och jag blir lite fundersam över innehållet. Det handlar kanske mera om hur de tre kockarna, f'låt, artikelförfattarna skrivit och disponerat artikelns information (vad har man valt att ta med och vad har utelämnats på det begränsade utrymme som stod till buds?) än konkret fakta alla gånger. I övrigt så tog Järnvägsstyrelsen över som ny tillsynsmyndighet från Järnvägsinspektionen den 1/7-04 och frågan är ju dels hur adekvata och exakta dessa rapporter är och dels även hur man egentligen ska (eller väljer) tolka dem alla gånger?. Visserligen tvivlar jag inte på att det finns brister som behöver åtgärdas, men sådant uppstår oftast löpande och det är ju även därför man har olika specifika tillsynsmyndigheter just för att hålla efter det löpande. Ser man till själva rapporten så slår den ändå i den inledande sammanfattningen fast att Connex ”system för säkerhetsstyrning är generellt god”. Då SvD inte gör det så länkar jag direkt till tillsynsrapporten hos Järnvägsstyrelsen och sammanfattningen finns på sidan 3. Så svidande tycker jag inte att kritiken är när man läser direkt hos källan.

Annars vidhåller jag fortfarande att det inte är upp till oss att avgöra vem som är skyldig eller inte här. Ingen av oss, förutom de både parterna själva, har väl egentligen någon detaljkännedom i ärendet vilket gör att man kanske väljer sida på helt subjektiva grunder som då baseras på hörsägen. Sådant kan nog ganska ofta slå åt fel håll. Karl XV hade valspråket ”Land ska med lag byggas” och det ligger faktiskt fortfarande en hel del i det. Det är ju inte upp till vare sig oss, massmedia, SEKO, Connex eller ens de anställda överlag att besluta i ärenden av denna typ. I ett parlamentariskt samhälle så har vi accepterat att sådana frågor som t.ex. arbetsrättsliga tvister hänskjuts till domstol (och motsvarande opartiska instanser). Vad olika enskilda personer anser är ju däremot helt irrelevant. Här gäller som sagt fortfarande att avvakta vad AD säger. Allt annat innebär i princip bara att man sidsteppar det demokratiska systemet för att det passar ens egna åsikter just nu och här, vilket då är något jag har svårt att förlika mig med.


Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
flanders
Inlägg: 36
Blev medlem: söndag 19 december 2004 11:20
Ort: Varberg/Göteborg

Inlägg av flanders »

Bengt Jönsson skrev:
Förare lih skrev:
Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.

Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.

Verkligen trist att en viss partiledare och företrädare för ett allt annat än "rumsren" ideologi försöker dra billiga poänger av en konflikt! :evil:

/Bengt
iofs var det inte så vansinnigt märkligt att ohly var där eftersom han är är gammal tågmästare/konduktör och även haft fackliga uppdrag när han jobbade på SJ. Så förmodligen är han helt enkelt intresserad av konflikten och vill visa Per Johansson sitt stöd. Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

flanders skrev:iofs var det inte så vansinnigt märkligt att ohly var där eftersom han är är gammal tågmästare/konduktör och även haft fackliga uppdrag när han jobbade på SJ. Så förmodligen är han helt enkelt intresserad av konflikten och vill visa Per Johansson sitt stöd. Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?
Tillåter mig en avvikande åsikt. Detta då ett fack främst bör företräda sina medlemmars intressen utifrån en helt neutral och politiskt obunden ståndpunkt.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Tub/lih
Inlägg: 12
Blev medlem: lördag 01 oktober 2005 2:50

Inlägg av Tub/lih »

flanders skrev:Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?
Det är inte bra eftersom det börjar lukta partipolitik. Människors förståelse och eventuella sympati för strejken påverkas säkerligen negativt. Det kan framstå som ett extremistiskt jippo à la Planka eller Reclaim the city.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Ska det gå så långt att man väljer att strejka, så ska det finnas fog för det. Till exempel att arbetsmiljön är så dålig att det är livsfara, eller om arbetsgivaren inte betalar ut löner.
Men den här strejken verkar vara ett sätt att gömma sig bakom en mantel. Man arbetsvägrar på grund av att en person ska avskedas, som man ännu inte vet om han har handlat riktigt. Ord står mot ord i denna process.
Antingen är det Connex som gjort fel. Annars är det en ordförande som vill leka sitt eget lilla imperium.
Vad jag däremot reagerar starkt på är att "mängder förare skulle sjukskriva sig". Använder man sig av sådana billiga knep då tappar man allt förtroende för dem. Och det är väl inte så konstigt att vissa partier vill begränsa sjukförsäkringarna kraftigt. För det är så här det är i samhället, att vissa missbrukar systemet. Tacka dessa i framtiden när sjukersättningen är låg vid sjukdom :evil: Då kan vi inte skylla på politikerna :wink:

Mikael
Skriv svar