Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike
Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.

/Bengt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag tror inte det är tågförarna som tagit sig in, jag tror det är "stockholms förenade pendlare" eller vad de nu kallade sig.. de skulle dit och demonstrera för fulla muggar iaf.MartinW skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 33,00.html
Om de nu har tagit sig in på Connex huvudkontor så som det beskrivs, klassas inte det som olaga intrång?
Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?NerdBoy skrev:Nu förstår jag inte riktigt, vad är det jag inte skulle klara av?Förare lih skrev:Nej det är givetvis inte lätt, du skulle säkerligen inte klara av det. Jag tror trafikanterna har följt debatten och vet vad som händer på ett ungefär. Connex spelar på franskt sätt, då svarar förarna genom att spela på franskt sätt. Klimatet blir på så sätt hårdare. Dock kommer allt att gå in i gamla banor snart igen.
Vad gäller trafikanternas kunskaper om det hela så tror jag faktiskt inte att särskilt många är mer insatta än att de vet att det har varit nån sorts strejker de senaste dagarna och att t-baneförarna ligger bakom. Bland mina kamrater, blivande akademiker som åker kollektivt varje dag, är det många som inte förstår skillnaden på SL och Connex eller vad de har för relation. För dem är kollektivtrafiken bara en tjänst man betalar för att få utförd, en tjänst bland många andra i vardagen. Ungefär som jag själv är när det gäller t.ex. elektricitet, jag är nöjd så länge lamporna lyser och struntar faktiskt helt i hur den kommer dit eller vilka konflikter de har på bolaget som ser till att den kommer dit. På samma sätt orkar jag inte bry mig om hur Roslagsvatten behandlar sina anställda, allt jag begär är att det ska komma vatten när jag vrider på duschkranen på morgonen.
Men det var väl inte det NerdBoy skrev heller? - han skrev enbart att stockholmaren i gemen är bara intresserad av att få komma dit han/hon ska - precis som allt annat du behöver runt omkring dig för att få din vardag att fungera! - självklart ska en t-baneförare som alla andra få strejka, det tror jag inte NerdBoy menade att de inte skulle få, men det är antagligen lättare att som utomstående engagera sig i ngt som du har ett specialintresse av än ngt som du bara förutsätter ska fungera!eller? skrev:Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?NerdBoy skrev:Nu förstår jag inte riktigt, vad är det jag inte skulle klara av?Förare lih skrev:Nej det är givetvis inte lätt, du skulle säkerligen inte klara av det. Jag tror trafikanterna har följt debatten och vet vad som händer på ett ungefär. Connex spelar på franskt sätt, då svarar förarna genom att spela på franskt sätt. Klimatet blir på så sätt hårdare. Dock kommer allt att gå in i gamla banor snart igen.
Vad gäller trafikanternas kunskaper om det hela så tror jag faktiskt inte att särskilt många är mer insatta än att de vet att det har varit nån sorts strejker de senaste dagarna och att t-baneförarna ligger bakom. Bland mina kamrater, blivande akademiker som åker kollektivt varje dag, är det många som inte förstår skillnaden på SL och Connex eller vad de har för relation. För dem är kollektivtrafiken bara en tjänst man betalar för att få utförd, en tjänst bland många andra i vardagen. Ungefär som jag själv är när det gäller t.ex. elektricitet, jag är nöjd så länge lamporna lyser och struntar faktiskt helt i hur den kommer dit eller vilka konflikter de har på bolaget som ser till att den kommer dit. På samma sätt orkar jag inte bry mig om hur Roslagsvatten behandlar sina anställda, allt jag begär är att det ska komma vatten när jag vrider på duschkranen på morgonen.
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."bruse skrev:Tre olika syner på händelserna vi Connex kontor:
Aftonbladet: upplopp vid Connex huvudkontor
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html
DN: Connex huvudkontor stormades
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 4&rss=1399
SR: Facklig aktion inför överläggningar ... "fackmedlemmar tågade"
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe ... kel=708041
Vem ska man lita på; upplopp, stormning, tåga till, aktion...?
Bengt Jönsson skrev:Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..
Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike
Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
![]()
Förare lih skrev:Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."
Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.
Coppas skrev:Bengt Jönsson skrev:Verkar som om "franska metoder" har spridit sig ända upp till våra nordliga breddgrader..
Kan förstå om ett franskt företag vilket styrs av franska managementprinciper tillgriper medel som är vanliga i Frankrike
Att då motpartner svarar också den med "franska metoder" torde de väl vara mycket väl medvetna om.
Förare lih skrev:Citat ur http://www.sr.se: "Almegas vd Jonas Milton anser att aktionen riskerar att göra det helt omöjligt att sluta centrala avtal för hela branscher framöver."
Sverige har verkligen europeiserats. Samförståndets tid är över. Själv tror jag det vore bra om avtal sluts lokalt snarare än centralt. Att förhandla bort strejkrätten som Seko har gjorts borde inte göras framöver. Facket blir utan vapen och vilda strejker måste tas till.
Citerar inte ovanstående enbart som direkta repliker utan även för att bl.a. dessa inlägg har föranlett mina egna funderingar på ett par områden.
För det första så undrar jag verkligen om det finns specifikt ’franska managementprinciper’ egentligen? Har antytt det förut och personligen så misstänker jag att de flesta som är verksamma inom den privata sektorn har läst ungefär samma saker i nästintill identiska böcker om ekonomi. Jämför man med andra discipliner, t.ex. inom naturvetenskap så finns det väl ingen större skillnad på olika tillämpningar.
För det andra så är det väl inte så konstigt att vissa saker förändras över tid. Inget varar för evigt, vare sig samförstånd eller urberg. Det är väl ofta lite det som är fackens stora akilleshäl. Just det här med att acceptera att man måste förändra och anpassa sig efter världen och inte tvärtom.
För det tredje (och nu spekulerar jag verkligen fritt) så undrar jag lite över denna enorma animositet som verkar finnas inom den spårburna lokaltrafiken mot just Connex. Kör ju själv buss (visserligen bara extra, men det blir en del ändå) i SL-land åt sagda bolag, men har inte märkt av samma starka känslosvall.
Personligen misstänker jag att denna ilska till stor del bygger på att man jämför mellan förr (den gamla trygga SL-tiden) och nu (som är på en mer oviss konkurrensutsatt marknad) och att det, helt oberoende av entreprenör, hade uppstått schismer. Inom bussarna har man vant sig vid att entreprenörerna har andra sätt att jobba, men ser man rent krasst på det (och det är inte elakt menat) så har T-banan varit lite av en skyddad verkstad.
När man nu tvingats till att konfronterats med verkligheten så gnisslar det betänkligt. Samma situation hade som sagt troligen uppstått med vilken privat entreprenör som helst, men troligen hade även SL varit tvungna att rationalisera om de fortsatt med drift i egen regi. Även det hade säkert dragit på sig missnöje.
För det fjärde om man ser till dagens aktioner så har åtminstone inte jag märkt av någon direkt positiv inställning till det hela. Som Nerdboy skrev så förväntar sig de flesta av oss att få levererat det som man betalat för. Frågan är ju även hur SL kommer att ställa sig till det hela.
Fortfarande gäller ju att denna typ av aktion helt förbigår demokratiska rutiner. Jag försvarar inte Connex på något vis, men en konflikt av denna typ ska dras inför domstol som sedan ska besluta. Det som skett idag liknar ju mera något slags lynchmobb på jakt efter någon att ösa sitt missnöje över.
En fråga som därför infinner sig är varför en part (Connex i det här fallet) förväntas följa spelreglerna och avvakta ett eventuellt domstolsutslag medan motparten anser att det är helt OK att förfalla till pöbelfasoner. Fortfarande är det ju mina personliga åsikter, men jag tror att de förare som deltagit i dagens övningar mera har skadat sin sak än stärkt den.
Att facket sedan i sig är svagt är ju just för att centraliserade avtal och motsvarande kanske fungerade 1950 osv. Däremot fungerar det inte i dagens läge. Att många fack dessutom mer eller mindre dissar de medlemmar som inte delar deras politiska ideologier blir också fel. Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.
Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.
Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Förare lih skrev:Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.
Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
För mig får vem som helst strejka (även om jag gärna ser att poliser, brandmän och läkare låter bli. Och de där i vita rockar som övervakar kärnkraftverk). Däremot tycker jag att det ska vara riktiga strejker, med riktiga krav som företaget kan uppfylla eller förkasta, istället för maskningsaktioner där folk inte vågar stå för sina åsikter.eller? skrev:Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
Jaha ok då förstår jagNerdBoy skrev:För mig får vem som helst strejka (även om jag gärna ser att poliser, brandmän och läkare låter bli. Och de där i vita rockar som övervakar kärnkraftverk). Däremot tycker jag att det ska vara riktiga strejker, med riktiga krav som företaget kan uppfylla eller förkasta, istället för maskningsaktioner där folk inte vågar stå för sina åsikter.eller? skrev:Men är det inte lite orättvist att alla yrkesgrupper har rätt att strejka utom tunnelbaneförare bara för att folket är ointresserade av kollektivtrafik?
Eller du kanske menar att ingen ska få strejka? Eller menar du att bara de med yrken som inte påverkar någon annan får strejka? Vad menar du egentligen? Varför spelar resenärernas intresse av kollektivtrafiken någon roll?
Det jag skrev om trafikanternas ointresse var att när det ser ut som om det är förararnas fel att man kommer försent till olika viktiga saker så får förarna, som kollektiv, räkna med att vissa trafikanter utgår ifrån att föraren j-vlas med flit nästa gång det blir förseningar i tunnelbanan.
iofs var det inte så vansinnigt märkligt att ohly var där eftersom han är är gammal tågmästare/konduktör och även haft fackliga uppdrag när han jobbade på SJ. Så förmodligen är han helt enkelt intresserad av konflikten och vill visa Per Johansson sitt stöd. Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?Bengt Jönsson skrev:Förare lih skrev:Håller med om att det du skriver är ett stort problem. Vi är många som ligger till höger om mitten och vi kan ibland känna oss obekväma i den politiska vind som blåser hos facket. Att Ohly kom var dåligt för vår trovärdighet eftersom våra krav därigenom kan förknippas med politisk extremism vilket vore förödande.Coppas skrev:Det var väl SEKO som t.o.m. hade länkar på sin hemsida till diverse politiska hemsidor.
Även dagens jippo vid Connex HQ, med bl.a. Lars Ohly (ledande demokratiförespråkare eller var det den starkares rätt som gällde?), fick ju ett löjets skimmer över sig. Var ju nästan bara internationalen i bakgrunden som saknades. Om facken åtog sig att företräda sina medlemmar rakt av tror jag att de skulle stå starkare överlag, samförståndsanda eller ej.
Mvh // Nico
Verkligen trist att en viss partiledare och företrädare för ett allt annat än "rumsren" ideologi försöker dra billiga poänger av en konflikt!![]()
/Bengt
Tillåter mig en avvikande åsikt. Detta då ett fack främst bör företräda sina medlemmars intressen utifrån en helt neutral och politiskt obunden ståndpunkt.flanders skrev:iofs var det inte så vansinnigt märkligt att ohly var där eftersom han är är gammal tågmästare/konduktör och även haft fackliga uppdrag när han jobbade på SJ. Så förmodligen är han helt enkelt intresserad av konflikten och vill visa Per Johansson sitt stöd. Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?
Det är inte bra eftersom det börjar lukta partipolitik. Människors förståelse och eventuella sympati för strejken påverkas säkerligen negativt. Det kan framstå som ett extremistiskt jippo à la Planka eller Reclaim the city.flanders skrev:Det är väl inte fy skam att ha en partiledares stöd i ryggen?