mats skrev:
Fast å andra sidan skulle säkert fler ställa bilen hemma.
Varför då? Har för mig att det redan konstaterats ett flertal gånger här att folk åker inte bil (istället för kollektivt) för att det skulle vara billigare utan för att man prioriterar annorlunda. Inte ens om det är nolltaxa som gäller så tror jag att man skulle locka så många fler bilister då de som kör bil ofta gör sina prioriteringar utifrån andra behov.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
mats skrev:
Varför då? Har för mig att det redan konstaterats ett flertal gånger här att folk åker inte bil (istället för kollektivt) för att det skulle vara billigare utan för att man prioriterar annorlunda. Inte ens om det är nolltaxa som gäller så tror jag att man skulle locka så många fler bilister då de som kör bil ofta gör sina prioriteringar utifrån andra behov.
Frågan är väl om det inte psykologiskt känns som att man måste använda något man betalat (fullt ut) för då? vet inte
mats skrev:
Frågan är väl om det inte psykologiskt känns som att man måste använda något man betalat (fullt ut) för då? vet inte
Det är ju just det man inte gör, eftersom SL är halvt intäktsfinansierat. För att inte tala om Skåningarna, som bara finansierar Skånetrafiken med 25% med skattepengar
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jag är helt övertygad om att det spontana resandet skulle öka vid nolltaxa. Dels gäller det personer som normalt går eller cyklar när de rör sig korta sträckor, de skulle välja kollektivtrafiken de dagar det är tråkigt väder. En annan grupp är de som bor och arbetar en bit utanför city men gärna tar en tur in då och då för att göra ärenden och shoppa. Den tredje och största gruppen är de ungdomar som inte har några som helst fritidsaktiviteter utom att hänga på/utanför det lokala McDonalds varenda kväll, de skulle förvandla t-banan till en fritidsgård och en del av dem skulle ställa till kostsamma problem.
Samtidigt är det mycket möjligt att det regelbundna resandet skulle minska som en effekt av att "vanligt folk" skulle tröttna på ökad vandalisering och otrygghet på tåg och bussar, så att det totala antalet resande stannar på nuvarande nivå men med ökade kostnader.
Bl.a. därför tror jag inte på nolltaxa, men (som jag tror att jag har sagt förut) jag tycker ändå att det är en intressant idé som förtjänar att föras fram av några andra än ett gäng kriminella.