Enceladus skrev: ↑fredag 06 juni 2025 12:35
Manchester kan bli den första icke-megastaden i Europa att passera den magiska gränsen. 2030 ska förbränningsmotorn ha fimpats i hela storstadsregionen.
KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval
Bussmagasinet skrev:Häromdagen blev Transport for Londons (TfL) linje 337 mellan Clapham Junction och Richmond helt elektrifierad när tolv nya eldrivna dubbeldäckare sattes i trafik på linjen. Därmed trafikeras 107 busslinjer i London med emissionsfria bussar och 20 linjer delvis med emissionsfria bussar. Två linjer trafikeras med vätgasdrivna bränslecellsbussar.
[...]
JBM den tredje största leverantören av elbussar på sin indiska hemmamarknad och sålde där 556 elbussar. Tata var störst med 1 431 sålda elbussar och två Olectra med 630 sålda elbussar i Indien. Totalt såldes i Indien förra året 3 568 elbussar. Under de fem första månaderna i år registrerades 1 571 nya elbussar i Indien.
Den koreanska fordonsjätten Hyundai återkallade nyligen samtliga bränslecellsbussar som man levererat i Sydkorea. Det handlar om 1 269 bussar av modell Hyundai Elec City som återkallades sedan man funnit en felaktig komponent som kan orsaka vätgasläckage och explosionsrisk enligt landets infrastruktur- och transportdepartement.
Likt Manchester vill London fimpa förbränningsmotorn 2030. Sedan 2021 är alla nya bussar elektriska, och nu är de
2 000 stycken. Indien har egna ambitioner.
Enceladus skrev: ↑tisdag 15 april 2025 14:59
Miljötekniksajten CleanTechnica fortsätter att rapportera om vätgasbussar - och deras motgångar.
Den sydkoreanska chaebolen Hyundai tvingades nyligen att återkalla samtliga bränslecellsbussar i Sydkorea (se ovan). Är det inte samma historia i varje land?
Enceladus skrev: ↑fredag 06 juni 2025 23:55
Europa behöver växla upp omställningen till eldrift. Heart Aerospace lämnade nyss Göteborg för Los Angeles på grund av att EU håller fast vid gammal teknik:
CATL founder Robin Zeng expects China truck market to be 50% electric by 2028
Financial Times skrev:Zeng’s claims suggest traditional truckmakers such as Sweden’s Volvo and Germany’s MAN and Daimler could soon encounter a wave of intense Chinese competition of the sort that has swept through the market for passenger cars.
[...]
In the first quarter of 2025, about 14 per cent of trucks sold in China were plug-in hybrids, fully-electric or hydrogen-powered, according to data from the China Passenger Car Association.
Zeng also touted CATL’s new “dual-power batteries”, which combine two different battery chemistries in an attempt to give vehicles the best features of both, such as fast-charging, long-range or low cost.
CATL, världens största batteritillverkare, räknar med att hälften av alla nya lastbilar i Kina blir elektriska 2028. Företaget försöker få ut den sista droppen genom att kombinera olika kemier, t.ex. litium- och natriumjonbatterier. Jag hoppas att buss- och lastbilstillverkarna är redo. Samtidigt börjar batterier
användas i luften!
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 01 april 2025 10:42
Dessutom avsåg ovanstående kryogen transport, dvs. flytande väte, som
som bekant kondenserar vid −252,8°C, jämfört med naturgas/metan -161,6 °C. Vid fordonspumpen är det förstås fråga om gasformigt väte, och hanteringen blir då liknande den för naturgas/biogas. Men den infrastruktur som krävs för denna särlösning blir för dyr.
Realistic roles for hydrogen in the future energy transition
Nature Reviews Clean Technology skrev:Yet, heavy-duty fuel cell vehicles also face challenges. Longer lifetimes, higher utilization and longer trips compared with cars mean that fuel cell trucks must become both more durable and efficient. The typical lifetime of fuel cell heavy-duty vehicles is around 400,000 km (250,000 miles), less than one-quarter that of equivalent diesel vehicles, and the efficiency advantage over combustion engines is much smaller for fuel cell trucks compared with cars (<20% versus 100–200%). Battery electric trucks can have long lifetimes and potentially lower ownership costs than diesel trucks, particularly if fast charging or battery swapping is available to reduce onboard battery capacity. By contrast, fuel cell trucks are unlikely to reach cost parity until the 2040s even with widespread deployment, owing to high fuel costs.
[...]
Ships provide an alternative means of transport over longer distances or when land transport is not possible. However, the volumetric energy density of liquid hydrogen is particularly challenging, and ports are unprepared for international hydrogen trade. The size of canals and ports constrains ship volumes, and 2.5 liquid hydrogen ships are required to carry the same quantity of energy as one liquid natural gas (LNG) carrier. Repurposing the world’s largest Q-max LNG carrier to transport liquid hydrogen would reduce its capacity from 1.7 TWh to 0.7 TWh. Higher boil-off losses (1% per day, nine times greater than that for LNG) and cooling loads further increase this gap with distance, although losses could be reduced with technical progress. The cryogenic temperatures and high pressures required for storage, flammability of hydrogen and the venting of boil-off gases all pose safety issues.
[...]
Key differences emerge between countries around hydrogen trade. Numerous countries aim to export hydrogen, notably fossil fuel producers (such as the United Arab Emirates, Australia and Russia), yet only 12 countries in Asia and Europe plan to import (Fig. 6a). The USA prioritizes the domestic market, aiming for self-sufficiency, whereas hydrogen imports are central to Japanese and European strategies, with the Netherlands and Italy expecting to become hydrogen trading hubs. Around 15 Mt of low-carbon hydrogen could be traded internationally by 2030, summing all announced projects. With a mismatch between economical hydrogen production and demand centres, global hydrogen trade seems likely, but will require careful coordination and long-term certainty for both producers and consumers.
Vätgas låter sig varken transporteras eller förvaras utan svårigheter. Vid transportering behöver dess energitäthet höjas genom komprimering, förvätskning eller omvandling till ammoniak. Vid förvaring behöver behållare utstå väteförsprödning, vilket begränsar livslängden. Slutligen är viss vätgas smutsigare än fossilgas:
Nature Reviews Clean Technology skrev:c, The emissions intensity of producing blue hydrogen as a function of upstream methane leakage rates and global warming metric, accounting for CO2 emissions not captured by carbon capture and storage (CCS), additional fuel consumed owing to the energy cost of carbon capture and CH4 leakage in the supply chain. Points represent estimates from five studies that use various approaches and assumptions. Coloured lines represent emissions from burning natural gas directly with 100% efficiency. Points below the corresponding coloured line signify blue hydrogen having a lower climate impact than direct unabated burning of natural gas.
Se figur 4 i texten. Föga förvånande är Saudiarabien ett av de länder som lobbar hårdast för koldioxidinfångning och fortsatt användning av fossila bränslen...