Jag är sällan nöjd med propagandakollektivet "Enceladus" sakuppgifter. Varifrån kommer uppgiften 200 ton? Alla källor uppger att battervikten för färjan China Zorilla (som alltså inte har något med den kinesiska kommunistdiktaturen att göra - China Zorrilla (1922-2014) var en skådespelerska, regissör och producent från Uruguay) till mer än 250 ton och det totala energilagret till 43 MWh https://www.shippax.com/en/news/incat-l ... -ship.aspxEnceladus skrev: ↑fredag 06 juni 2025 23:55China Zorrilla: How The World’s Largest Electric Ferry Changes Maritime Electrificationdr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 06 juni 2025 14:47 Något svar på frågan har Enceladus-kollektivet i likaledes vanlig ordning inte, utan viftar bara undan den som "förlegade uppfattningar".
Avståndet mellan Nynäshamn och Visby är knappt 150 km. Världens största elfärja China Zorilla klarar 185 km på en laddning. Batterikapaciteten är 40 MWh, vilket motsvarar 200 ton i batterivikt. CleanTechnica jämför med världens första elfärja Ampere. Den australiska tillverkaren Incat minskade skrovets vikt genom att bygga i aluminium. Banbrytande Incat har också byggtvärldens snabbaste färja Francisco, men den drivs med flytande fossilgas (LNG). Är skribenten nöjd?CleanTechnica skrev:The choice of route between Argentina and Uruguay is noteworthy. The ferry will operate across the Río de la Plata, covering approximately 100 nautical miles (185 km) one way, a journey well suited to electrification given current battery technology capabilities. The Río de la Plata is a vast, estuarine waterway formed by the confluence of the Paraná and Uruguay rivers, creating a natural border between Argentina and Uruguay and serving as a vital shipping and transportation route for both countries.
[...]
At 130 meters in length and 32 meters in width spanning its twin hulls, the China Zorrilla is built from aluminum to reduce overall weight, a critical consideration in electric ferry design. Its size positions it firmly within the large-scale commercial ferry category, capable of carrying up to 2,100 passengers and approximately 225 cars per crossing. This capacity is notable, as many existing electric ferries are smaller and service shorter routes. The vessel’s ability to maintain this passenger and vehicle volume with zero direct emissions underscores the technological advancement represented by this deployment.
Central to the ferry’s groundbreaking capabilities is its massive 40 MWh battery system supplied by Corvus Energy and Wärtsilä. This represents a dramatic leap beyond previous electric ferries like Norway’s pioneering Ampere, which operates on just over 1 MWh, and other medium-scale vessels that typically range between 3 and 5 MWh. The scale of the China Zorrilla’s battery installation required significant advancements in marine battery technology, thermal management systems, and energy density improvements, as well as specialized integration for high-capacity maritime propulsion systems. Powering the ferry’s electric propulsion is a multi-megawatt, eight electric waterjet propulsor configuration, leveraging a direct-drive approach to minimize transmission losses and further enhance efficiency.
Batterilagret uppges vara Norsk-kanadensiska Corvus Energy's Dolphin NxtGen Energy, med en angiven energitäthet på 163 Wh/kg https://issuu.com/corvusenergy/docs/cor ... re_jan2025 Det stämmer hyggligt med en total battervikt på > 250 ton.
Inte särskilt imponerande, min skoter har ungefär 140 Wh/kg. Det totala motoreffekten för färjans 8 motorer vill Wärtsilä tydligen inte uppge. Som jämförelse kan nämnas att huvudmaskineriet i Gotlandsbolagets moderna färjor uppges ha en effekt på ~40-50 MW. Men de är för all del inte katamaraner utan konventionella enkelskrovsbåtar, byggda av den kinesiska kommunistdiktaturen.
Undrar hur China Zorilla ska transporteras från varvet på Tasmanien till Montevideo i Uruguay? Där räcker 43 MWh inte långt.