Här är alla föreslagna lösningar för de tolv identifierade och utvalda behoven:
1.
Bromma flygfält: Förlängning av grön linje från Solna eller gul linje från Fridhemsplan, förgrening av grön linje mot Hässelby eller blå linje mot Hjulsta.
2.
Norra Djurgårdsstaden: Spårväg City med möjlig sammankoppling med Lidingöbanan.
3.
Norra innerstaden: Ny station på röd linje mot Mörby, förlängning av gul linje från Fridhemsplan, spårväg på linje 4, persontrafik på Värtabanan.
4.
Söderort – Nacka: Stomlinje Skärholmen – Nacka enligt rekommendation från ÅVS Stomlinje Söderort – Nacka.
5.
Västerort – Solna/Sollentuna: Förlängning av grön linje från Solna i västlig riktning, tunnelbana Hjulsta – Barkarby, spårväg Kista – Vällingby.
6.
Stombusslinjer: Förlängning av gul linje från Fridhemsplan till Loudden, Hagastaden eller Solna C, spårväg på linje 4/5/6, Spårväg City till Lidingöbanan.
7.
Sickla – NDS: Östlig kollektivtrafikförbindelse med spårväg eller tunnelbana, spårlösning Solna – Värtabanan – Sickla (möjlig ringlinje).
8.
Tyresö – City: Spårlösning Tyresö – Gullmarsplan/City, tunnelbana Skarpnäck – Tyresö via Älta, tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med ny bytespunkt.
9.
Sköndal – City: Tunnelbana Skarpnäck – Sköndal med eventuell fortsättning till Älta och Tyresö.
10.
Västra Södertörn: Tunnelbana Fruängen – Kungens kurva, Södertörnsbana via Norra Botkyrka, snabbspår på röd linje Liljeholmen – Skärholmen.
11.
Botkyrka – Högdalen: Tunnelbana Högdalen – sydväst och Hagsätra – Älvsjö, spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo.
12.
Kista/Solna – Nordost: Förlängning av grön linje från Solna i nordöstlig riktning, spårväg Helenelund – Täby, spårväg Solna – Danderyd.
Som synes förekommer vissa förslag som lösningar för flera behov. Dessa förslag har rimligen goda chanser att förverkligas - om berörda kommuner vill betala.
twr skrev: ↑torsdag 18 januari 2024 10:24
slaeshjag skrev: ↑onsdag 17 januari 2024 19:24
Roslagsbanan nämns inte som alternativ till Tyresö, däremot "fristående spårsystem", vad det nu betyder.
På sidan 6 i rapporten står
"I vissa fall är det tydligt att konceptvalet bör vara tunnelbana och i andra fall spårväg. Det finns dessutom fall där det är tvetydligt [sic] vad som är föredragen lösning och ytterligare studier behövs. På särskilt längre sträckor passar ett pendeltågsliknande koncept som Saltsjöbana eller Roslagsbana för att uppnå konkurrenskraftiga restider."
Så det verkar som att man arbetar trafikslagsneutralt vilket är mycket glädjande.
Lösningar som omfattar åtgärder i pendeltågsnätet har inte tagits vidare. Inte heller busslösningar har tagits vidare. Helt trafikslagsneutralt är arbetet alltså inte. Samtidigt nämns Södertörnsbana, är väl samma järnväg som Södertälje förespråkar. Ordvalet "spårlösning" för Tyresö – City är också märkligt om RB avses.