Nu när jag talade om dumsnålt avsåg jag väl främst att bara låta tåg gå till SCI - men desto mer jag tittar på planen, desto mer övertygad är jag om att man gjorts det just för att det skulle ställa till stora problem vid Älvsjö om tåget skulle tömmas där. Ordinarie tågen i kvartstrafik har ju tågmöte där och tåg mot Märsta avgår strax efter det från Älvsjö. Det skulle alltså också riskera att drabba utgående tåg från depån.Enceladus skrev:Det verkar dumsnålt med tomkörning när merkostnaden för att trafikera ett tåg är så liten i relation till nyttan. Nyttan är synnerligen stor från Bro där nattbussen behöver nästan hela natten för att komma fram.Lars_L skrev:Men visst, det hela kan ju verka lite småsnålt, såtillvida då att det inte är punktlighetskälen som har vägt tyngst.
Kommer nattbussarnas avgångstider ens att anpassas till pendeltågens nya tidtabell? På helger blir det en ganska stor lucka mellan sista avgången på linje 893 och första tåget mot Nynäshamn. Dessutom går sista tåget mot Nynäshamn flera minuter efter första avgången på linje 893. På vardagar blir det en lucka mellan linje 791 och första tåget mot Södertälje. Det finns fler exempel.
Du brukar säga att Keolis är en bättre operatör än Nobina, men när det gäller nattrafiken är tyvärr Keolis usel. Förra året senarelades samtliga avgångar på linje 591 med 10 minuter av Nobina för att anpassa avgångstiderna till pendeltågens nya tidtabell. Keolis struntade i att göra motsvarande anpassning på linje 791 och ett år senare drogs den sista avgången in eftersom den var parallellgående. Som en följd av detta har nu linjen en stor lucka. Det är kanske inte så smart på Sveriges högst belastade nattbuss...
På det stora hela är jag ändå nöjd med årets trafikförändringar. Det har skett flera små men viktiga förbättringar, t.ex. utökat trafikdygn från Södertälje och förlängd 15-minuterstrafik på Mälarbanan. De stora förändringarna är snabbtåg till Tumba under vardagarnas mellantrafik samt långa tåg på söndagar. Nästa års utmaning blir väl Bålstatågen på helger. Målet bör vara att inte ha sämre utbud än blå linjen under någon tid på dygnet. Underlaget finns redan.
När det gäller tomkörningarna på morgonen från Bro är det väl lite en annan sak. Ska man planera trafik så bör man ju göra det utifrån vilka tider man vill att trafikstart ska vara, inte efter om man slipper tomkörningar. Man behöver ju ändå inte betala något till MTR för tomkörningar och sedan är ju alltid problemet om man ändrar vilken depå tåget ska utgå från. Kanske får man några extra uppställningsspår vid Tomteboda eller vad som helst. Ska man då i sådana fall dra in den avgång som man tidigare haft? Det lär ju inte vara så populärt.
Man bör ju i stället definiera när trafikstart/trafikslut ska vara utifrån en plan som man sedan försöker hålla, oavsett. Egentligen är väl fortfarande några morgonavgångar en följd av att man just velat slippa tomkörningar en gång i tiden, vilket nu gör då att att man istället får tomkörning + en tidig avgång.
Nobina brukar aldrig anpassa nattbussar förrän man skriver och klagar. Att man ändrade förra året var ju för att 591 inte längre går via Viksjö och att man behållit tiderna vid Jakobsberg och norrut. Det har medfört att sista avgången på vardagar med pendeltågen går 0.16 från SCI medan första nattbussen går 1.03 från Cityterminalen- tycker du att det är en bra lösning? Snarare tänkte jag nog skriva och klaga just på det! På helger kan det förvisso vara lite längre uppehåll till första nattbussen, men det var ju förra tidtabellen som var anpassad till pendeltågens sista avgångar, nuvarande är det inte! Därtill då att sista avgången på vardagar på pendeln går så fruktansvärt tidigt. Nu flyttas den fram ytterligare fem minuter och Nobina kommer säkert inte ändra tiderna, vilket gör att det nästan blir exakt en timmen mellan första nattbussen och sista pendeltåget. En katastrof skulle jag säga!
Det är ju du själv som argumenterat för på detta forum att man ska dra in en tur på 791, eftersom den inte behövdes. Sedan när Keolis då lyssnar på ditt förslag så gnäller du över det. Påpekar man att trafik inte behövs, så dras den in, men det innebär ju för den skull inte att det görs satsningar där det skulle behövas, vilket jag förklarat i en annan tråd.