Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men visst, det hela kan ju verka lite småsnålt, såtillvida då att det inte är punktlighetskälen som har vägt tyngst.
Det verkar dumsnålt med tomkörning när merkostnaden för att trafikera ett tåg är så liten i relation till nyttan. Nyttan är synnerligen stor från Bro där nattbussen behöver nästan hela natten för att komma fram.

Kommer nattbussarnas avgångstider ens att anpassas till pendeltågens nya tidtabell? På helger blir det en ganska stor lucka mellan sista avgången på linje 893 och första tåget mot Nynäshamn. Dessutom går sista tåget mot Nynäshamn flera minuter efter första avgången på linje 893. På vardagar blir det en lucka mellan linje 791 och första tåget mot Södertälje. Det finns fler exempel.

Du brukar säga att Keolis är en bättre operatör än Nobina, men när det gäller nattrafiken är tyvärr Keolis usel. Förra året senarelades samtliga avgångar på linje 591 med 10 minuter av Nobina för att anpassa avgångstiderna till pendeltågens nya tidtabell. Keolis struntade i att göra motsvarande anpassning på linje 791 och ett år senare drogs den sista avgången in eftersom den var parallellgående. Som en följd av detta har nu linjen en stor lucka. Det är kanske inte så smart på Sveriges högst belastade nattbuss... :roll:

På det stora hela är jag ändå nöjd med årets trafikförändringar. Det har skett flera små men viktiga förbättringar, t.ex. utökat trafikdygn från Södertälje och förlängd 15-minuterstrafik på Mälarbanan. De stora förändringarna är snabbtåg till Tumba under vardagarnas mellantrafik samt långa tåg på söndagar. Nästa års utmaning blir väl Bålstatågen på helger. Målet bör vara att inte ha sämre utbud än blå linjen under någon tid på dygnet. Underlaget finns redan. :wink:
Nu när jag talade om dumsnålt avsåg jag väl främst att bara låta tåg gå till SCI - men desto mer jag tittar på planen, desto mer övertygad är jag om att man gjorts det just för att det skulle ställa till stora problem vid Älvsjö om tåget skulle tömmas där. Ordinarie tågen i kvartstrafik har ju tågmöte där och tåg mot Märsta avgår strax efter det från Älvsjö. Det skulle alltså också riskera att drabba utgående tåg från depån.

När det gäller tomkörningarna på morgonen från Bro är det väl lite en annan sak. Ska man planera trafik så bör man ju göra det utifrån vilka tider man vill att trafikstart ska vara, inte efter om man slipper tomkörningar. Man behöver ju ändå inte betala något till MTR för tomkörningar och sedan är ju alltid problemet om man ändrar vilken depå tåget ska utgå från. Kanske får man några extra uppställningsspår vid Tomteboda eller vad som helst. Ska man då i sådana fall dra in den avgång som man tidigare haft? Det lär ju inte vara så populärt.

Man bör ju i stället definiera när trafikstart/trafikslut ska vara utifrån en plan som man sedan försöker hålla, oavsett. Egentligen är väl fortfarande några morgonavgångar en följd av att man just velat slippa tomkörningar en gång i tiden, vilket nu gör då att att man istället får tomkörning + en tidig avgång.

Nobina brukar aldrig anpassa nattbussar förrän man skriver och klagar. Att man ändrade förra året var ju för att 591 inte längre går via Viksjö och att man behållit tiderna vid Jakobsberg och norrut. Det har medfört att sista avgången på vardagar med pendeltågen går 0.16 från SCI medan första nattbussen går 1.03 från Cityterminalen- tycker du att det är en bra lösning? Snarare tänkte jag nog skriva och klaga just på det! På helger kan det förvisso vara lite längre uppehåll till första nattbussen, men det var ju förra tidtabellen som var anpassad till pendeltågens sista avgångar, nuvarande är det inte! Därtill då att sista avgången på vardagar på pendeln går så fruktansvärt tidigt. Nu flyttas den fram ytterligare fem minuter och Nobina kommer säkert inte ändra tiderna, vilket gör att det nästan blir exakt en timmen mellan första nattbussen och sista pendeltåget. En katastrof skulle jag säga!

Det är ju du själv som argumenterat för på detta forum att man ska dra in en tur på 791, eftersom den inte behövdes. Sedan när Keolis då lyssnar på ditt förslag så gnäller du över det. Påpekar man att trafik inte behövs, så dras den in, men det innebär ju för den skull inte att det görs satsningar där det skulle behövas, vilket jag förklarat i en annan tråd.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Nu när jag talade om dumsnålt avsåg jag väl främst att bara låta tåg gå till SCI - men desto mer jag tittar på planen, desto mer övertygad är jag om att man gjorts det just för att det skulle ställa till stora problem vid Älvsjö om tåget skulle tömmas där. Ordinarie tågen i kvartstrafik har ju tågmöte där och tåg mot Märsta avgår strax efter det från Älvsjö. Det skulle alltså också riskera att drabba utgående tåg från depån.
I så fall är det märkligt att alla andra tåg från Märsta kan vända i Älvsjö på helger. Det är väl en acceptabel lösning om tågen mot Västerhaninge går strax bakom. Däremot kan upplägget skapa förvirring som hade varit bättre att undvika. Men som sagt, det finns andra tomkörningar som skulle göra större nytta i trafik. Exempelvis hade varit bättre att trafikera några av tågen som går från Älvsjödepån till City på morgonen. Nu när första tåget mot Nynäshamn går så tidigt på vardagar så skulle inte ens stationerna behöva öppna tidigare!
Lars_L skrev:När det gäller tomkörningarna på morgonen från Bro är det väl lite en annan sak. Ska man planera trafik så bör man ju göra det utifrån vilka tider man vill att trafikstart ska vara, inte efter om man slipper tomkörningar. Man behöver ju ändå inte betala något till MTR för tomkörningar och sedan är ju alltid problemet om man ändrar vilken depå tåget ska utgå från. Kanske får man några extra uppställningsspår vid Tomteboda eller vad som helst. Ska man då i sådana fall dra in den avgång som man tidigare haft? Det lär ju inte vara så populärt.

Man bör ju i stället definiera när trafikstart/trafikslut ska vara utifrån en plan som man sedan försöker hålla, oavsett. Egentligen är väl fortfarande några morgonavgångar en följd av att man just velat slippa tomkörningar en gång i tiden, vilket nu gör då att att man istället får tomkörning + en tidig avgång.
Första tåget från Mälarbanan går så sent att jag skulle säga att en tidgare tur behövs oavsett om den hade varit en tomkörning eller inte.
Lars_L skrev:Nobina brukar aldrig anpassa nattbussar förrän man skriver och klagar. Att man ändrade förra året var ju för att 591 inte längre går via Viksjö och att man behållit tiderna vid Jakobsberg och norrut. Det har medfört att sista avgången på vardagar med pendeltågen går 0.16 från SCI medan första nattbussen går 1.03 från Cityterminalen- tycker du att det är en bra lösning? Snarare tänkte jag nog skriva och klaga just på det! På helger kan det förvisso vara lite längre uppehåll till första nattbussen, men det var ju förra tidtabellen som var anpassad till pendeltågens sista avgångar, nuvarande är det inte! Därtill då att sista avgången på vardagar på pendeln går så fruktansvärt tidigt. Nu flyttas den fram ytterligare fem minuter och Nobina kommer säkert inte ändra tiderna, vilket gör att det nästan blir exakt en timmen mellan första nattbussen och sista pendeltåget. En katastrof skulle jag säga!
Ja, jag håller med. Även linje 893 har en orimligt stor lucka på vardagsnätter. Detta beror ju på att sista tåget mot Västerhaninge har tidigarelagts utan att busstrafiken har anpassats. Jag har för mig att linje 591 behövde en justering med anledning av pendeltågens nya tidtabell året innan, men det var kanske snarare en tidigareläggning som behövdes. Nu har tidtabellen i alla fall blivit helt fel. Nobina har dock 30-minuterstrafik på vardagsnätter och längre trafikering på helgnätter än Keolis. Detta gör att linje 591 trots allt kan sägas ha ett bra utbud.
Lars_L skrev:Det är ju du själv som argumenterat för på detta forum att man ska dra in en tur på 791, eftersom den inte behövdes. Sedan när Keolis då lyssnar på ditt förslag så gnäller du över det. Påpekar man att trafik inte behövs, så dras den in, men det innebär ju för den skull inte att det görs satsningar där det skulle behövas, vilket jag förklarat i en annan tråd.
Den turen behövdes ju inte. Istället infördes en rad avgångar på olika matarbussar som har passning till första tåget, vilket väl måste anses vara en förbättring för resenärerna. Däremot ska Keolis kritiseras för att ha så få avgångar på Sveriges högst belastade nattbuss. Nobina klarar av att ha 30-minuterstrafik på en linje som har betydligt färre resenärer, och det gör ju Keolis också på linje 96.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla turer på Gnestalinjen. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Gnesta: 5:18, 5:48, 6:18, 6:33, 6:48, 7:18, 7:48, 8:18, 8:45, 9:48, 10:48, 11:48, 12:48, 13:48, 14:48, 15:48, 16:18, 16:48, 17:18, 17:48, 18:18, 18:49, 19:48, 20:45, 21:48, 22:48, 0:33, 0:48 (samtliga till Södertälje)
Från Södertälje: 5:03, 5:33, 6:03, 6:33, 7:03, 7:33, 8:02, 9:03, 10:08, 11:03, 12:07, 13:03, 13:46, 14:03, 15:03, 15:33, 16:03, 16:29, 17:03, 17:33, 18:03, 19:03, 20:03, 21:03, 22:03, 0:03 (samtliga till Gnesta)

Några observationer:
*Som väntat får Gnestalinjen timmestrafik dagtid helger, men ingen styv tidtabell.
*Avgångstiderna har förändrats helt, vilket kan påverka belastningen på tågen från Södertälje.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
I så fall är det märkligt att alla andra tåg från Märsta kan vända i Älvsjö på helger. Det är väl en acceptabel lösning om tågen mot Västerhaninge går strax bakom. Däremot kan upplägget skapa förvirring som hade varit bättre att undvika. Men som sagt, det finns andra tomkörningar som skulle göra större nytta i trafik. Exempelvis hade varit bättre att trafikera några av tågen som går från Älvsjödepån till City på morgonen. Nu när första tåget mot Nynäshamn går så tidigt på vardagar så skulle inte ens stationerna behöva öppna tidigare!
Problemet är ju när tåget ska tas ur trafik, istället för att bara vändas. I det senare fallet är det inte bra, men inte hela världen om det blir någon passagerare kvar på tåget. När tågen ska in för kvällen, ställs de ju upp på andra spår och det är inte så bra om någon passagerare är kvar. Då krävs det att tågvärden går igenom tåget. Det tar några extra minuter. Men naturligtvis kunde man ha någon extragubbe som gör det jobbet. Det riskerar dock oavsett att ta lite längre tid och i sådana fall kommer ingående tåg till depån blockera U-spåret, med förseningar för tågen mot stan som följd...

Inte heller Älvsjö har ju någon optimal lösning för att vända tågen vid. Det är ju det som är det problematiska med hela pendeltågsnätet att det börjar bli problem lite här och var när man kör tätare trafik, för att man inte byggt det så från början. Var ju faktiskt kritik redan på 1960-talet (och ganska omfattande emot att man inte byggde fyrspår från början till Älvsjö från centralstationen). Man gjorde en budgetlösning från början när pendeltågstrafiken infördes och det är något vi får leva med och som kostar rätt mycket att åtgärda. Det har ju lätt till små förbättringar då och då, men helheten är ju fortfarande rätt dålig.
Enceladus skrev:
Första tåget från Mälarbanan går så sent att jag skulle säga att en tidgare tur behövs oavsett om den hade varit en tomkörning eller inte.
Så kan vara, men det bör ju vara så att man lägger en tid för när man vill att första tågen ska komma in till SCI och sista avgå. Tycker väl i och för sig att som nu föreslås att tågen kommer in ca 5.20 är rätt skapligt, medan det är försent när första från Märsta inkommer 5.37, Sätter man en gräns skulle den åtmistone ligga på att första tåg ska inkomma senast ca 5.25 och sista tåg gå efter 24.40 till vardera destination.
Enceladus skrev: Den turen behövdes ju inte. Istället infördes en rad avgångar på olika matarbussar som har passning till första tåget, vilket väl måste anses vara en förbättring för resenärerna. Däremot ska Keolis kritiseras för att ha så få avgångar på Sveriges högst belastade nattbuss. Nobina klarar av att ha 30-minuterstrafik på en linje som har betydligt färre resenärer, och det gör ju Keolis också på linje 96.
Nu tycker jag det är bra att lyfta fram bolagen eftersom man gett så stort planeringsansvar till dem (och i princip är det ju de som kommer med nästan alla förslagen i remisssen om trafikförändringar) - men i grunden är det ju i exempelvis S/H/B fortfarande ett produktionsavtal. Det är ju Trafikförvaltningen som ändå är ansvarig för den trafik som körs - särskilt då om Keolis som i det här fallet följer avtalskraven.

Men Trafikförvaltningens något naiva syn att man ska kunna införa en beställar/utförarmodell när det gäller att planera
trafiken även med avseende på turtäthet och linjesträckningar är felaktig, eftersom man då bortser från att bolagen har egna intressen. Däremot ska ju inte trafikförvaltningen detaljplanera tidtabellerna. För nattrafiken kan det då stå i avtalen hur långt avstånd det får vara mellan trafikstart för nattrafiken och tågens sista avgång (som exempel). Kollektivtrafik är ju inte bara en tjänst man erbjuder, utan det kräver lite mer tanke för att få systemen att fungera.

Vare sig Nobina eller Keolis har ju alltså ansvar för turtätheten i dessa två avtal, så länge man då inte överskrider andra avtalskrav (sittplatsåtaganden etc), då man är skyldig att agera. Men eftersom ingen annan bevakar frågan, så händer inte så mycket om inte bolagen som kör är intresserade av en förbättring. Nobina tror jag var intresserad av att få utökat till halvtimmestrafik för att man har en avlägsen depå som nattbussarna passerar. Då har det funnits ett egenintresse för att kunna locka personal. På samma sätt vill väl antagligen Keolis gärna ha 172 som nattbuss eftersom den (än så länge) passerar Gubbängsdepån.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Här är en sammanställning av alla turer på Gnestalinjen. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Gnesta: 5:18, 5:48, 6:18, 6:33, 6:48, 7:18, 7:48, 8:18, 8:45, 9:48, 10:48, 11:48, 12:48, 13:48, 14:48, 15:48, 16:18, 16:48, 17:18, 17:48, 18:18, 18:49, 19:48, 20:45, 21:48, 22:48, 0:33, 0:48 (samtliga till Södertälje)
Från Södertälje: 5:03, 5:33, 6:03, 6:33, 7:03, 7:33, 8:02, 9:03, 10:08, 11:03, 12:07, 13:03, 13:46, 14:03, 15:03, 15:33, 16:03, 16:29, 17:03, 17:33, 18:03, 19:03, 20:03, 21:03, 22:03, 0:03 (samtliga till Gnesta)

Några observationer:
*Som väntat får Gnestalinjen timmestrafik dagtid helger, men ingen styv tidtabell.
*Avgångstiderna har förändrats helt, vilket kan påverka belastningen på tågen från Södertälje.
Verkar ju inte helt lyckat att Gnestatågen får passning till avgångarna 7.12 och 7.42 vid Södertälje Hamn. Förvisso körs ju extratåg från Tumba 7.21 och 7.51, men det blir en kvart till tåget innan på sträckan Södertälje-Rönninge. Framförallt 7.36 tåget från Södertälje C kommer ha en del stående vid Tumba redan och totalt få minst 1000 passagerare på dim. sträcka. Lite för högt, med tanke på vad bara en mindre försening innebär.

Men det är ju bra att man har timmestrafik på helger, vilket ju kommer skapa betydligt bättre fördelning mellan avgångarna på södertäljegrenen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla återstående turer. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Älvsjö: 4:57, 5:27, 5:42, 5:49, 6:04, 6:12, 6:42, 7:08, 7:12, 7:42, 8:12, 8:38, 9:05, 9:08, 9:35, 10:05, 10:35, 11:05, 11:35, 12:05, 12:35, 13:05, 13:35, 14:05, 14:35, 15:05, 15:08, 15:35, 15:38, 16:05, 16:08, 16:35, 16:38, 17:05, 17:08, 17:35, 17:38, 18:05, 18:08, 18:35, 18:38 (de flesta till Märsta, några till Kallhäll, tre till Bro och två till Uppsala)

Några observationer:
*Den tidigare turen 5:12 mot Märsta utgår istället från Södertälje på vardagar. På helger utgår den från City, vilket är ganska märkligt med tanke på att turen innan utgår från Älvsjö.
*De tidigare turerna 7:38 och 8:08 mot Kallhäll utgår istället från Tumba. Ny tur 18:38 mot Bro, vilken förlänger rusningstiden.
*Många tidigare turer på vardagar utgår istället från Tumba som snabbtåg. Två nya turer från Tumba går som mjölktåg, vilka förlänger rusningstiden.
*Inga förändringar på helger förutom smärre minutjusteringar.

Från City mot Ostkustbanan: 4:08, 4:38, 4:53, 5:23
Från City mot Mälarbanan: 4:41, 5:11
Från City mot Nynäsbanan: 4:36, 4:51, 5:06, 5:21
Från City mot Södertäljebanan: 4:54, 5:24, 5:54

Några observationer:
*Samtliga turer mot Ostkustbanan är tidigarelagda med 4 minuter. På helger utgår första tåget från Älvsjö, varför ovanstående lista kan vara något missvisande.
*Samtliga turer mot Mälarbanan är tidigarelagda med 5 minuter.
*Samtliga turer mot Nynäsbanan är tidigarelagda med 10 minuter. På helger dras första tåget mot Nynäshamn in, vilket innebär att första tåget senareläggs med 20 minuter.
*Samtliga turer mot Södertäljebanan är senarelagda med 4 minuter.

Små förbättringar för Ostkustbanan och Mälarbanan, liten försämring för Södertäljebanan samt både förbättringar och försämringar för Nynäsbanan. Men helheten har blivit usel. Det är inte rimligt att första tåget mot Södertälje går så sent. Ny tur 4:24 borde införas. Även på helger borde trafiken börja tidigare. Det blir ju en massiv försämring för Nynäshamn, speciellt om tidtabellen för linje 893 inte anpassas. Gör om, gör rätt - eller gör rätt från början!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Verkar ju inte helt lyckat att Gnestatågen får passning till avgångarna 7.12 och 7.42 vid Södertälje Hamn. Förvisso körs ju extratåg från Tumba 7.21 och 7.51, men det blir en kvart till tåget innan på sträckan Södertälje-Rönninge. Framförallt 7.36 tåget från Södertälje C kommer ha en del stående vid Tumba redan och totalt få minst 1000 passagerare på dim. sträcka. Lite för högt, med tanke på vad bara en mindre försening innebär.
Redan idag får ju inte alla sittplats från Tumba. Det blir väl trots allt bättre med två extra avgångar?
Lars_L skrev:Vare sig Nobina eller Keolis har ju alltså ansvar för turtätheten i dessa två avtal, så länge man då inte överskrider andra avtalskrav (sittplatsåtaganden etc), då man är skyldig att agera. Men eftersom ingen annan bevakar frågan, så händer inte så mycket om inte bolagen som kör är intresserade av en förbättring. Nobina tror jag var intresserad av att få utökat till halvtimmestrafik för att man har en avlägsen depå som nattbussarna passerar. Då har det funnits ett egenintresse för att kunna locka personal. På samma sätt vill väl antagligen Keolis gärna ha 172 som nattbuss eftersom den (än så länge) passerar Gubbängsdepån.
Detta förklarar väl också varför linje 96 har så pass hög turtäthet. Men varför gäller inte samma argument för turerna från Brodepån?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Verkar ju inte helt lyckat att Gnestatågen får passning till avgångarna 7.12 och 7.42 vid Södertälje Hamn. Förvisso körs ju extratåg från Tumba 7.21 och 7.51, men det blir en kvart till tåget innan på sträckan Södertälje-Rönninge. Framförallt 7.36 tåget från Södertälje C kommer ha en del stående vid Tumba redan och totalt få minst 1000 passagerare på dim. sträcka. Lite för högt, med tanke på vad bara en mindre försening innebär.
Redan idag får ju inte alla sittplats från Tumba. Det blir väl trots allt bättre med två extra avgångar?
Jovisst, det så klart. Men även insatstågen som avgår från Tumba innan (framförallt 7.47) borde ha utgått från Södertälje Central. Nu blir ju ändå inte resultatet mindre trängsel på de mest belastade avgångarna.

Men det är ju alltid bra vid störningar förstås. Gäller väl då bara att inte linje 44 ställs in för ofta eller går med korta tåg....
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 06 juni 2019 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Låt oss ta en titt på de första och sista tågen på respektive bana.

Sista tåget mot Nynäshamn på vardagar: 0:21 (förbättring från 0:16)
Första tåget mot Nynäshamn på vardagar: 4:36 (förbättring från 4:46)
Sista tåget mot Nynäshamn på helger: 1:51 (förbättring från 1:31)
Första tåget mot Nynäshamn på helger: 5:21 (försämring från 5:01)

Linje 893 behöver en ny tur 4:40 på helger. Första turen 1:40 behövs inte längre. På vardagar kan sista turen 4:30 också dras in. De frigjorda resurserna kan användas till en ny tur 3:00 på vardagar för att skapa 30-minuterstrafik under hela natten. Linje 892 är väl ganska oberoende och behöver därför inte ändras.

Sista tåget mot Södertälje på vardagar: 0:24 (förbättring från 0:20)
Första tåget mot Södertälje på vardagar: 4:54 (försämring från 4:50)
Sista tåget mot Södertälje på helger: 1:54 (förbättring från 1:50)
Första tåget mot Södertälje på helger: 5:24 (försämring från 5:20)

Linje 791 behöver en ny tur 4:57 på helger. Första turen 1:53 behövs inte längre. På vardagar har sista turen 4:47 redan dragits in. Linjerna 794 och 796 behöver inte ändras. Däremot skulle linje 796 kunna trafikeras hela vägen på vardagar på grund av den höga belastningen på linje 791. Detta skulle vara en förbättring för det numera utsatta området Storvreten och beläggningen på linjerna 791 och 796 skulle fortfarande vara högre än på de flesta andra linjer. Men Keolis vill väl bara trafikera bussdepåer...

Sista tåget mot Bålsta på vardagar: 0:11 (försämring från 0:16)
Första tåget mot Bålsta på vardagar: 4:41 (förbättring från 4:46)
Sista tåget mot Bålsta på helger: 1:41 (försämring från 1:46)
Första tåget mot Bålsta på helger: 5:11 (förbättring från 5:16)

Linje 591 behöver en ny tur 0:33 på vardagar. Sista turen 4:33 kan dras in. Linje 591 behöver också en ny tur 2:03 på helger. Sista turen 5:03 kan dras in.

Sista tåget mot Väsby på vardagar: 0:23 (försämring från 0:27)
Första tåget mot Väsby på vardagar: 4:08 (förbättring från 4:12)
Sista tåget mot Väsby på helger: 1:53 (försämring från 1:57)
Första tåget mot Väsby på helger: 5:08 (förbättring från 5:12)

Det går väldigt många nattbussar längs Ostkustbanan. Linje 595 är ganska oberoende, men inte linjerna 592, 593, 598, 599 och 697. Sista turen 4:10 på linje 592 och sista turen 4:09 på linje 697 går efter först tåget. Sista turen 3:50 på linje 593 går nära första tåget. Denna trafik kan effektiviseras, åtminstone på vissa delsträckor. Som vanligt har Ostkustbanan det bästa utbudet. Nej, det finns absolut ingen regionalpolitisk aspekt i trafikplaneringen... :roll:
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Och ingen av nattbussarna kommer antagligen att ändras förrän året efter - om nu någon orkar klaga hos SL. Men visst det är ingen regionalpolitik eftersom det inte är någon politik alls eftersom det inte finns någon styrning av kollektivtrafiken när man kommer ned på linjenivå. Ofta olika traditioner etc. sen går det ju inte bara att räkna antal linjer - turtätheten på Ostkustbanans linjer är ju inte så imponerande - så man kanske inte är så nöjda där ändå och 697 är ju inget bra alternativ till Sollentuna som exempel.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Och ingen av nattbussarna kommer antagligen att ändras förrän året efter - om nu någon orkar klaga hos SL. Men visst det är ingen regionalpolitik eftersom det inte är någon politik alls eftersom det inte finns någon styrning av kollektivtrafiken när man kommer ned på linjenivå. Ofta olika traditioner etc. sen går det ju inte bara att räkna antal linjer - turtätheten på Ostkustbanans linjer är ju inte så imponerande - så man kanske inte är så nöjda där ändå och 697 är ju inget bra alternativ till Sollentuna som exempel.
Det är väl nästan ingen som är nöjd med nattbussar, d.v.s. bussar som ersätter andra trafikslag på natten. Nattbussar är ju en ganska ovanlig lösning i Sverige. Göteborgs pendeltåg, Öresundstågen, Östgötapendeln och Upptåget har alla mer omfattande nattrafik än Stockholms pendeltåg och ersätts aldrig av nattbussar. Även spårvagnarna i Göteborg och Norrköping låter sig inte ersättas. Det är bara i Stockholm som det sker.

Jag tror därför att nattbussar är en återvändsgränd om målet är nöjda resenärer. De skribenter på forumet som förespråkar nattbussar åker främst tunnelbana och buss, och det är ju underförstått att tunnelbana inte kan ersättas av nattbussar - annars hade det blivit ramaskri. Det är klart att det går att skapa en attraktiv trafik med nattbussar, men den skulle kräva en stor insats som kan bli dyrare än motsvarande tågtrafik.

Ett annat problem är att bussoperatörerna saknar incitament att göra nattrafiken mer attraktiv eftersom kundnöjdheten ändå inte mäts på nattbussarna. Det blir ju pendeltågsoperatören som drabbas av ett eventuellt missnöje. Det enda pendeltågsoperatören kan göra åt saken är att köra nattrafiken själv.

Men det är egentligen inte bussoperatörernas fel att pendeltågens nattrafik har försämrats systematiskt i många år. På den gamla goda tiden gick pendeltågen efter klockan 1 även på vardagar. Efter flera års försämringar är den sista turen nu nere på 0:11 på en av grenarna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Jag har ett svagt minne av att jag sett siffror på att 98% av de boende i stockholmsregionen aldrig åker med SL:s natttrafik... jag har tyvärr glömt var. Kan detta stämma?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag har ett svagt minne av att jag sett siffror på att 98% av de boende i stockholmsregionen aldrig åker med SL:s natttrafik... jag har tyvärr glömt var. Kan detta stämma?
Det är möjligt att nattrafiken står för 2 procent av det totala resandet, men det är inte samma sak som att 2 procent av resenärerna använder nattrafiken. De flesta behöver åka på natten någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.

Oavsett om du mäter antalet resenärer eller kostnaden per resenär så är nattrafik mer lönsam än pendelbåtstrafik, och den senare vill ju våra politiker satsa på.

Tillägg: Det finns faktiskt en kvarleva från den gamla goda tiden då pendeltågen gick efter klockan 1. Linjerna 716 och 718 har fortfarande avgångar från Tumba klockan 1:30 på vardagar trots att det inte längre kommer ett tåg klockan 1:24. Annars har linje 796 samma trafikuppgift.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Jag har ett svagt minne av att jag sett siffror på att 98% av de boende i stockholmsregionen aldrig åker med SL:s natttrafik... jag har tyvärr glömt var. Kan detta stämma?

undrar
Thomas K Ohlsson
Som Enceladus är inne på så är det snarare en procentsiffra - del av resandet. I Köpenhamn på S-togen, som har ungefär samma resandetal som Stockholm, så anger man att man har 10 000 resenärer på fredag- och lördagsnätter, alltså ca 2,5 procent av resandet (som kvot av resandet en vardag). Nu kör man ju i och för sig då nattrafik på helgnätter även i pendeln i Stockholm till ca 1.45. Resandet är väl rätt bra någon timme ytterligare. Sedan mellan 3-5 är det ju mer service förstås. Järmför man med Västtrafik så går ju inga pendeltåg alls efter ca kvart över 3. Men samtidigt är det ju ingen större idé att köra ett par avgångar med buss. Gör det ju bara rörigt för resenärerna. Och jag antar nog att Enceladus ändå tycker det är bra att det finns bussalternativ när det inte går några tåg

Vardagsnätter är det förstås en annan sak. Men även sista tunnelbanan på gröna linjen söderut brukar ju ha en ganska tung belastning - efter klockan 1 är det exempelvis 71 avstigande bara vid Gullmarsplan - vilket ju då bara är från ett tåg. (Västerut går de ju var tionde minut eftersom det är ingående vagnar, så där är ju lugnare) och det skulle säkert kunna motiveras att köra till ca 1.30, både i tunnelbanan och på pendeln.

Men med längre nattrafik ökar ju å andra sidan behovet av att ställa in trafik oftare även när man endast måste göra relativt små åtgärder etc, eftersom man knappt hinner få ut arbetsfordonen. Många städer har ju ständiga avstängningar på helgerna i tågsystemen. London är väl världsmästare på det men även på S-togen i Köpenhamn görs ju väldigt mycket arbeten både på kvällar och med helgavstängningar. Å andra sidan kanske de har det antal avstängningar som krävs om man ska ha en trafik som inte ständigt dras med förseningar på grund av brister i infrastrukturen. Och det går ju trots allt att kombinera med att ha nattrafik i alla fall på helger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Som Enceladus är inne på så är det snarare en procentsiffra - del av resandet. I Köpenhamn på S-togen, som har ungefär samma resandetal som Stockholm, så anger man att man har 10 000 resenärer på fredag- och lördagsnätter, alltså ca 2,5 procent av resandet (som kvot av resandet en vardag). Nu kör man ju i och för sig då nattrafik på helgnätter även i pendeln i Stockholm till ca 1.45. Resandet är väl rätt bra någon timme ytterligare. Sedan mellan 3-5 är det ju mer service förstås. Järmför man med Västtrafik så går ju inga pendeltåg alls efter ca kvart över 3. Men samtidigt är det ju ingen större idé att köra ett par avgångar med buss. Gör det ju bara rörigt för resenärerna. Och jag antar nog att Enceladus ändå tycker det är bra att det finns bussalternativ när det inte går några tåg
Gustavsberg har så gott som länets bästa nattrafik fram till klockan 3:40. Därefter är det ingen trafik alls fram till klockan 6:04. Ungefär så ser hela Västtrafiks nattrafik ut, d.v.s. bra nattrafik och sedan en stor lucka. Det stämmer att jag inte tycker att det är en önskvärd lösning. Jag har dock aldrig hört Värmdö klaga på den stora luckan, men det säger kanske mer om kommunens kunskap om trafiken än vad som är önskvärt.

Om jag får föreslå en lösning för Nacka och Värmdö så är den att trafikera linje 422 hela dygnet. Den kan ersätta linje 496 i Nacka. Den går visserligen ganska långsamt till Gustavsberg, men bättre det än ingen trafik alls. Om linje 496 dras in så finns det underlag för trafik hela dygnet. Under nattens första timmar kan linje 471 få vara det snabba alternativet för Ektorp och Orminge, precis som linje 474 är för Gustavsberg.

I samma veva vill jag ifrågasätta påståendet att det saknas underlag för nattlig pendeltågstrafik mellan klockan 3 och 5. Linje 474 kan betraktas som en pendeltågslinje. Det finns underlag för nattlig pendeltågstrafik fram till klockan 3:40. Därefter är det mer service. Det rör sig dock om knappt en och en halv timme. Det går att öka underlaget genom att bara köra mellan Uppsala och Södertälje, men på helgnätter anser jag att alla grenar ska ha 30-minuterstrafik. Underlaget är ju inte större på de mindre tunnelbanegrenarna, utan det handlar som sagt om service.
Lars_L skrev:Vardagsnätter är det förstås en annan sak. Men även sista tunnelbanan på gröna linjen söderut brukar ju ha en ganska tung belastning - efter klockan 1 är det exempelvis 71 avstigande bara vid Gullmarsplan - vilket ju då bara är från ett tåg. (Västerut går de ju var tionde minut eftersom det är ingående vagnar, så där är ju lugnare) och det skulle säkert kunna motiveras att köra till ca 1.30, både i tunnelbanan och på pendeln.
Gröna linjen har nog underlag för avbrottsfri 30-minuterstrafik på den centrala sträckan, men kanske inte på grenarna. Med en attraktiv bussterminal i Gullmarsplan skulle dock avbrottsfri trafik till Gullmarsplan kunna vara en intressant lösning. Tack vare lägre driftkostnader kan de flesta matarbussar ha regelbunden 30-minuterstrafik utan luckor. Detta skulle vara en förbättring jämfört med idag. För Tyresös del skulle varannan avgång kunna gå på lokalvägen som linje 816 och varannan på motorvägen som linje 875. Tyresö har ju klagat på att linje 890 är för långsam. Men linje 491 skulle behöva ses över samtidigt.

Röda linjen har redan en attraktiv bussterminal i Liljeholmen, men jag är inte helt säker på om det finns underlag för avbrottsfri 30-minuterstrafik där. Med fler matarbussar till Liljeholmen, t.ex. från Gröndal, skulle resandet på linjen kanske kunna bli tillräckligt. Blå linjen har nog ännu inte underlag för avbrottsfri trafik, men möjligtvis efter förlängningarna. Mellan Uppsala och Södertälje borde det finnas underlag för avbrottsfri pendeltågstrafik. Flera stationer har underlag för matarbussar.
Lars_L skrev:Men med längre nattrafik ökar ju å andra sidan behovet av att ställa in trafik oftare även när man endast måste göra relativt små åtgärder etc, eftersom man knappt hinner få ut arbetsfordonen. Många städer har ju ständiga avstängningar på helgerna i tågsystemen. London är väl världsmästare på det men även på S-togen i Köpenhamn görs ju väldigt mycket arbeten både på kvällar och med helgavstängningar. Å andra sidan kanske de har det antal avstängningar som krävs om man ska ha en trafik som inte ständigt dras med förseningar på grund av brister i infrastrukturen. Och det går ju trots allt att kombinera med att ha nattrafik i alla fall på helger.
Förutsättningarna för avbrottsfri pendeltågstrafik i Stockholm borde vara ganska goda med tanke på att både Citybanan och Getingmidjan kan användas. Att hänvisa till den andra stationen är ju mycket mindre problematiskt än att hänvisa till bussar med helt andra körvägar.

Mitt förslag i korthet: Slopa alla nattbussar och ersätt dem med ordinarie trafik, inklusive bussar!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Det finns väl redan ett antal trådar här om nattrafik i länet och på pendeln och det kanske inte bör spridas till denna tråd på ett mer generellt plan. Men man kan ju ändå påpeka att exempelvis Ekerö ju har väldigt dålig nattrafik och ingen alls i princip på vardagsnätter. Värmdö är ju inte så mycket större. Med ökad andel flerfamiljshus där finns väl troligen underlag för att förlänga nattrafiken, men 422 når ju bara vissa delar av Värmdö. Annars gillar jag i sig principen att nattlinjer som inte ersätter spårtrafik, gärna kan ha sitt dagnummer och samma sträckning om så är möjligt. Har ju blivit allt vanligare också internationellt. Många åker ju nattbuss så sällan att de omöjligt vet annars vart den går. Men för den skull finns ju ingen anledning att dra ner på turer på 474. De trafikerar ju olika områden - förutom Gustavsberg centrum, men just där bor ju nästan inga. Nacka har ju över 100 000 invånare och visst det bor nästan lika många i Södertälje - men restiden är ju också avgörande för hur attraktivt resandet blir på natten (det är väl ett av skälen för pendeltågstrafik på natten).

Visst att man kan växla mellan centralstationen och citybanan gör ju en viss flexibilitet i City för att upprätthålla nattrafik på den centrala sträckan, men det görs ju en del arbete också utanför på grenarna.


Tyckte det inte fungerade så bra på t-banan när man hade nattrafik som slutade på stationerna utanför tullarna tidigare. För flertalet blir det ju bara ett extra byte. Det är ju få som bor vid "grenstationerna". Men visst Södermalm skulle väl ha underlag för nattrafik. Sedan är väl frågan om värdet är så stort - särskilt som turtätheten skulle bli avsevärt sämre. Dock är det ju en brist som är stor idag och det är att det är väldigt omständigt att resa mellan olika platser i innerstaden. Men man får vara glad ändå att i alla fall 96:an går relativt ofta, så att det går att ta sig till nattbussen ut till förorterna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men för den skull finns ju ingen anledning att dra ner på turer på 474. De trafikerar ju olika områden - förutom Gustavsberg centrum, men just där bor ju nästan inga. Nacka har ju över 100 000 invånare och visst det bor nästan lika många i Södertälje - men restiden är ju också avgörande för hur attraktivt resandet blir på natten (det är väl ett av skälen för pendeltågstrafik på natten).
Vem har sagt något om att minska utbudet på linje 474? Mitt förslag går ut på att göra linjerna 422, 471 och 474 till stommen för nattrafiken i Nacka och Värmdö. Tillsammans täcker dessa tre linjer många av de större områdena och varje linje borde ha tillräckligt underlag för att få en attraktiv turtäthet och trafikeringstid, vilket kanske inte hade varit fallet om det hade funnits nattliga direktlinjer till Orminge och Värmdölandet.

Det är de långsamma nattbussarna, d.v.s. linjerna 492 och 496, som ska slopas. Lokallinje 422 tar hand om det lokala resandet och stomlinjerna 471 och 474 tar hand om det mer långväga resandet. Jag förstår inte varför du menar att förslaget skulle förlänga restiden. En av anledningarna till att slopa nattbussarna, både här och i Södertälje, är ju för att undvika orimligt långa restider.
Lars_L skrev:Tyckte det inte fungerade så bra på t-banan när man hade nattrafik som slutade på stationerna utanför tullarna tidigare. För flertalet blir det ju bara ett extra byte. Det är ju få som bor vid "grenstationerna". Men visst Södermalm skulle väl ha underlag för nattrafik. Sedan är väl frågan om värdet är så stort - särskilt som turtätheten skulle bli avsevärt sämre. Dock är det ju en brist som är stor idag och det är att det är väldigt omständigt att resa mellan olika platser i innerstaden. Men man får vara glad ändå att i alla fall 96:an går relativt ofta, så att det går att ta sig till nattbussen ut till förorterna.
Det var ju på helgnätter. Resandet var för stort för en sådan lösning. Nattbuss hela vägen hade inte heller fungerat. Nattbussarna som ersätter pendeltågen har samma problem utan ett extra byte. På vardagsnätter är förutsättningarna annorlunda. Fördelen med matarbussar är att områden som Gröndal och Östberga också kan få trafik på vardagsnätter.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Vem har sagt något om att minska utbudet på linje 474? Mitt förslag går ut på att göra linjerna 422, 471 och 474 till stommen för nattrafiken i Nacka och Värmdö. Tillsammans täcker dessa tre linjer många av de större områdena och varje linje borde ha tillräckligt underlag för att få en attraktiv turtäthet och trafikeringstid, vilket kanske inte hade varit fallet om det hade funnits nattliga direktlinjer till Orminge och Värmdölandet.

Det är de långsamma nattbussarna, d.v.s. linjerna 492 och 496, som ska slopas. Lokallinje 422 tar hand om det lokala resandet och stomlinjerna 471 och 474 tar hand om det mer långväga resandet. Jag förstår inte varför du menar att förslaget skulle förlänga restiden. En av anledningarna till att slopa nattbussarna, både här och i Södertälje, är ju för att undvika orimligt långa restider.
Okej då läste jag fel. Men visst, nu tycker jag väl inte 471 och 474 är så snabba linjer. Skillnaden mellan 496 och 471 är ju minimal. Snarare har ju 471 och 474 en linjesträckning som väl då passar för nattrafik i och för sig. Dagtid borde man ha ett helt annat nät. Men visst 471 kan ju passa för nattrafiken, även om det då kompliceras med att 471 hoppar över en del hållplatser.

Fast 492 går ju bara på vardagsnätter och underlaget är troligen ganska lågt på Värmdödelen. Ekerö har ju som sagt ingen nattrafik alls på vardagsnätter. 422 skulle nog gå nästan tom bortom Orminge, men ändå kräva rätt hög turtäthet fram till Ektorp. Så det finns väl för och nackdelar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Okej då läste jag fel. Men visst, nu tycker jag väl inte 471 och 474 är så snabba linjer. Skillnaden mellan 496 och 471 är ju minimal. Snarare har ju 471 och 474 en linjesträckning som väl då passar för nattrafik i och för sig. Dagtid borde man ha ett helt annat nät. Men visst 471 kan ju passa för nattrafiken, även om det då kompliceras med att 471 hoppar över en del hållplatser.

Fast 492 går ju bara på vardagsnätter och underlaget är troligen ganska lågt på Värmdödelen. Ekerö har ju som sagt ingen nattrafik alls på vardagsnätter. 422 skulle nog gå nästan tom bortom Orminge, men ändå kräva rätt hög turtäthet fram till Ektorp. Så det finns väl för och nackdelar.
Detta går ju att lösa genom att variera linjerna som går lokalvägen. Exempelvis skulle lokaltrafiken kunna utgöras av linjerna 409, 414 och 422 som går växelvis. Huvudsaken är att nattbussarna slopas. Det finns en stor fördel med att inte ha några nattbussar. Trafiken blir mycket mer överskådlig. Detta gäller inte bara i Nacka och Värmdö, utan i ännu större utsträckning där nattbussar ersätter spårtrafik.

Visst är det bara några minuters skillnad mellan linjerna 471 och 496, men det är ju bättre än inget. Linjerna 409, 414 och 422 har faktiskt redan timmestrafik på helgnätter. Linje 409 utgår från Ektorps centrum, men de andra utgår från Slussen och har exakt samma linjesträckning som linje 496. Dessutom har de exakt samma avgångstider. Dubblerade avgångar av den här typen är inte effektiv kollektivtrafik.

Tillsammans skulle linjerna 409, 414 och 422 ha 20-minuterstrafik på det gemensamma stråket, vilket borde vara tillräckligt. Senare på natten kan linje 409 sluta trafikeras så att det blir 30-minuterstrafik. Linje 471 går parallellt med dessa, men den har ju en annan trafikuppgift. Utbudet kan enkelt anpassas till efterfrågan. Linje 471 skulle kunna ha samma turtäthet som lokalbussarna. Då skulle Ektorp få 10-minuterstrafik i början av natten genom ett vettigare upplägg som inte ens utökar antalet avgångar! Linje 496 har idag 15-minuterstrafik, men två avgångar per timme är dubblerade med linjerna 414 och 422.

Linjerna 610 och 690 mot Vallentuna/Rosengården har dubblerade avgångar på ett liknande sätt, men där beror det på att tunnelbanan har 30-minuterstrafik till Danderyds sjukhus. Det finns ingen anledning att köra i klump från Slussen!
Lars_L skrev:Nacka har ju över 100 000 invånare och visst det bor nästan lika många i Södertälje - men restiden är ju också avgörande för hur attraktivt resandet blir på natten (det är väl ett av skälen för pendeltågstrafik på natten).
Om nu restiden är så avgörande som du säger så går det att byta ut linje 471 mot linje 444 i ovanstående trafikupplägg. Det skulle fungera lika bra, om inte bättre!

(Det går alltid att ändra ett förslag, speciellt om det finns kloka synpunkter.)
Enceladus skrev:Fördelen med matarbussar är att områden som Gröndal och Östberga också kan få trafik på vardagsnätter.
Jag utvecklar det här resonemanget. Långsamma nattbussar är oattraktiva i sig, men det är ännu mindre attraktivt är behöva åka med en långsam nattbuss för att sedan byta till en matarbuss. Det är inte många som skulle stå ut med en sådan standard. Därför finns det inte så många matarbussar på vardagsnätter och längs pendeltågsnätet även på helgnätter. På samma sätt som avbrottfri tunnelbanetrafik till Liljeholmen skulle kunna leda till trafik på vardagsnätter till Gröndal och Östberga så skulle nattlig pendeltågstrafik kunna medföra nattrafik till områden som Riksten och Viby, om än bara timmestrafik. Detta är en aspekt som kan vara värd att ta hänsyn till. :wink:
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Verkar ju inte helt lyckat att Gnestatågen får passning till avgångarna 7.12 och 7.42 vid Södertälje Hamn. Förvisso körs ju extratåg från Tumba 7.21 och 7.51, men det blir en kvart till tåget innan på sträckan Södertälje-Rönninge. Framförallt 7.36 tåget från Södertälje C kommer ha en del stående vid Tumba redan och totalt få minst 1000 passagerare på dim. sträcka. Lite för högt, med tanke på vad bara en mindre försening innebär.
Redan idag får ju inte alla sittplats från Tumba. Det blir väl trots allt bättre med två extra avgångar?
Jovisst, det så klart. Men även insatstågen som avgår från Tumba innan (framförallt 7.47) borde ha utgått från Södertälje Central. Nu blir ju ändå inte resultatet mindre trängsel på de mest belastade avgångarna.

Men det är ju alltid bra vid störningar förstås. Gäller väl då bara att inte linje 44 ställs in för ofta eller går med korta tåg....
Hur mycket kan trafiken utökas under rusningen med nuvarande vagnpark?

Inriktningsbeslut ERTMS Signalsystem och samkörbarhet (sidan 66)
TF skrev:Genomförandet skall kunna ske med en befintlig flotta på 129 fordon. Något permanent eget fordonstillskott är inte att räkna med under de närmaste åren. I dagsläget trafiksätts 105 fordon inklusive trafikreserv. För 2020 planeras en trafikutökning till 109 fordon. Under genomförandet så bedöms trafikutsättningen att successivt öka till 110-112 fordon 2025.
Det finns också tecken på att det faktiska resandet är större än vad statistiken säger (sidan 64):
TF skrev:ATR finns idag installerad på 8 st. X60 och 15 st. X60B. Alla fordon som har ATR idag har samma typ av system installerat. Installationerna skiljer sig något åt då X60B fick sitt kablage draget i samband med nyproduktion av fordonen medan det på X60/A är eftermonterat. Leverantören till dagens system uppger att noggrannheten är 95% (±2,5% jämfört med verkligt antal resenärer), dock finns idag inom MTR ett pågående projekt att verifiera noggrannheten i dagens system som ifrågasätts för de avgångar som har högt resenärstryck.
Tråden "Behovet av tiominuterstrafik i pendeltågstrafiken" föreslår ett helt annat trafikupplägg. Pendeltågstrafiken 2020 förändrar utgångspunkterna något. 15-minuterstrafik med korta tåg anses inte längre räcka på Södertäljelinjen på söndagar. Detta trots alla invändningar:
Karsten skrev:
Enceladus skrev:Yttrande över remiss: Inför trafikförändringar i SL-trafiken och Waxholmsbolagets trafik 2019/2020
Södertälje kommun skrev:Att utbudet behålls är i grunden bra. Många tåg på kvällar och helger körs dock i dagsläget ofta som korta tåg, vilket ofta innebär en oacceptabel trängsel. Fler turer bör köras som långa tåg.
Varför envisas SL med att köra korta tåg trots oacceptabel trängsel?
1. För att "oacceptabel trängsel" är ett subjektivt begrepp.
2. För att långa tåg då också kommer köras "i onödan" norr om stan.
3. För att fordonskilometer är dyrt och driver underhållskostnader.
Hur ser förutsättningarna ut för 10-minuterstrafik nu? 15-minuterstrafik med korta tåg räcker väl inte länge till på Mälarbanan heller. Frågan är dock hur länge 10-minuterstrafik med korta tåg räcker på Södertäljelinjen.
Skriv svar