Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Kristoffer Tamsons är som bekant ivrig i att bygga Österleden och är nog kapabel att hålla alla förlovade spårvägar som gisslan tills han får sin 60-talsdoftande stadsmotorväg. Det han sannolikt kommer sockra med är att även förlänga Tvärbanan med sagda motorväg.
Men jag har oerhört svårt att se Miljöpartiet gå med på någonting som möjliggör Österleden.
Men jag har oerhört svårt att se Miljöpartiet gå med på någonting som möjliggör Österleden.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Nu är väl motorvägsbyggen ingen landstingsfråga - så vad Tamsons tycker spelar mindre roll.
Men risken finns ju att vi även i det här fallet får se Broder Daniel gråta krokodiltårar över att det inte gick att stoppa betongpartierna den här gången heller!
/TKO
Men risken finns ju att vi även i det här fallet får se Broder Daniel gråta krokodiltårar över att det inte gick att stoppa betongpartierna den här gången heller!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Daniel Hellden tror på spårväg: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 8rlJSCacA/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Broder Daniel har alltid trott på spårvägen!twr skrev:Daniel Hellden tror på spårväg: https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... 8rlJSCacA/
(Och jag tror han har rätt den här gången)
Notera dock hur han likt en farisé lyckas få världens största parkeringsgarage (lätt överdrift - medges) att framstå som en miljösatsning. Han kan nog gå långt i politiken den gossen!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Indirekt kan det minska bilinnehavet. Kommunen ger inte bygglov för fastigheter som har egna parkeringsgarage. De boende i blir hänvisade till stadens garage. Sedan sätter staden prislappen på parkeringsplatsen. När det kostar kanske 3-4 tusen i månaden att ha bil parkerad, då kanske många kan hålla sig från att äga egen bil.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Fast det är inte riktigt så det är tänkt att fungera - det är inte de enskilda bilisterna som betalar garagehyran till staden utan fastighetsägaren, i de flesta fall en bostadsrättsförening. Om föreningen inte får tillräckligt stora hyresintäkter från vidareuthyrningen av p-platserna får samtliga medlemmar i föreningen dela på den resterande kostanden, oavsett om man hyr p-plats eller ej!Christian Spår skrev:Indirekt kan det minska bilinnehavet. Kommunen ger inte bygglov för fastigheter som har egna parkeringsgarage. De boende i blir hänvisade till stadens garage. Sedan sätter staden prislappen på parkeringsplatsen. När det kostar kanske 3-4 tusen i månaden att ha bil parkerad, då kanske många kan hålla sig från att äga egen bil.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Bergrummet finns väl redan. Det har väl används för lagring av nafta för gasverket. Då är det ju ett parkeringsgarage en vettig användning. Bättre att bilarna står i ett garage än parkerade längs gatorna eller på stora trista parkeringsfält. Folk även i innerstan måste ju kunna få äga bilar, även om det naturligtvis är bäst om de använder kollektivtrafiken för sina dagliga arbetsresor.
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Att fixa förvaring för sin egendom vs rätt att ha egendom är väl skilda saker?
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Exactemente!Christian Spår skrev:Att fixa förvaring för sin egendom vs rätt att ha egendom är väl skilda saker?
Det normala är att man först funderar på var man skall förvara en pryl och sedan köper man den. Bilister tenderar att först skaffa bil och sedan tycka att det är någon annan som skall fixa en uppställningsplats...
(För övrigt har jag svårt att se Gasverksområdet som innerstad - hur mycket man än tjatar om "Norra Djurgårdsstaden"!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Jodå... Thomas ...visst är det innerstad.... Och snart är hela Årsta en del av "innerstaden" Liljeholmen och Årstadal kan man väl säga redan är det. Hagalund är snart ihop med Norra station....
Sen att det råkars smyga sig in lite vatten, industriområden ett träd eller två och en plätt gräs är ingen hinder för att få kalla det innerstad.
Det är när det börjar bli många villor vi kan prata om stadsliknande miljö eller ej.
Fast i ett större perspektiv borde hela Stockholms län vara "innerstad" och orter som Trosa, Nyköping, Eskilstuna, Strängnäs, Enköping, Uppsala är förorter till Stockholm....
Fö hoppas jag på att man snabbt som bara den bygger ihop.......banorna....Parollen från Spårvägspartiet är ju " mer spårväg till alla NU! " och vi kan tänka oss att ingå i en konstellation som följer vår paroll.
Stefan
Sen att det råkars smyga sig in lite vatten, industriområden ett träd eller två och en plätt gräs är ingen hinder för att få kalla det innerstad.
Det är när det börjar bli många villor vi kan prata om stadsliknande miljö eller ej.
Fast i ett större perspektiv borde hela Stockholms län vara "innerstad" och orter som Trosa, Nyköping, Eskilstuna, Strängnäs, Enköping, Uppsala är förorter till Stockholm....

Fö hoppas jag på att man snabbt som bara den bygger ihop.......banorna....Parollen från Spårvägspartiet är ju " mer spårväg till alla NU! " och vi kan tänka oss att ingå i en konstellation som följer vår paroll.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Nej Stefan, än så länge slipper vi innerstadsatmosfären i Årsta!
Och ska det bli "nyslum" som i Årstadal så flyttar jag bums - så det så.
/TKO
Och ska det bli "nyslum" som i Årstadal så flyttar jag bums - så det så.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Va så där mycket ledig mark...... där måste genast byggas ett hus..... tänka på alla trångbodda och ungdomar som tvingas bo hemma.....De som vill uppleva skogen kan väl åka till......norrland...
I Hagsätra kommer vi enligt den senaste infon få ett nytt fint hus med nya grannar i stället för en gräsmatta och lite skog....Om de sen deckar över Huddingevägen kan man skapa ett par nya kvarter samt att jag slipper få ljudet av tunnelbanans underbara gnissel utstört av gummifordon....
Stefan

I Hagsätra kommer vi enligt den senaste infon få ett nytt fint hus med nya grannar i stället för en gräsmatta och lite skog....Om de sen deckar över Huddingevägen kan man skapa ett par nya kvarter samt att jag slipper få ljudet av tunnelbanans underbara gnissel utstört av gummifordon....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
För att nu fortsätta trådens urspårning: Stockholms stad (kommunen) har tre huvuddelar. Västerort, Söderort och innerstaden. Vill TKO föra över gasverksområdet till Västerort eller Söderort?
De gånger jag åkte buss dit ut, av sightseeing-skäl, så förvånas jag över hur kort avståendet är mellan stadion och den nya stadsbebyggelsen. Och kortare skall det väl bli, antar jag?
Sen tycker jag man inte bara skal tala om innerstad kontra förort, utan också om innerstadsmiljö och förortsmiljö. Tanto, bostadsområdet, är innerstad med förortsmiljö. Riktigt hur man ska klassa delar av NGS och t.ex. Årstadal vet jag inte, men det senare tenderar väl att bli innerstadsmiljö. Gränsen är diffus, och kanske sitter i betraktarens ögon. (Eller hjärna.)

De gånger jag åkte buss dit ut, av sightseeing-skäl, så förvånas jag över hur kort avståendet är mellan stadion och den nya stadsbebyggelsen. Och kortare skall det väl bli, antar jag?
Sen tycker jag man inte bara skal tala om innerstad kontra förort, utan också om innerstadsmiljö och förortsmiljö. Tanto, bostadsområdet, är innerstad med förortsmiljö. Riktigt hur man ska klassa delar av NGS och t.ex. Årstadal vet jag inte, men det senare tenderar väl att bli innerstadsmiljö. Gränsen är diffus, och kanske sitter i betraktarens ögon. (Eller hjärna.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Den del av Årstaskogen som blev naturreservat (cirka 80 procent) kommer nog att bevaras under överskådlig tid. Vad som händer med resten får vi se - politikerna är inte riktigt överens på den punkten. Ju hänsynslösare Årstafältet exploateras, desto större behov finns det av närliggande naturområden.TKO skrev:Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske?
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Kanske borde vi ha en tråd under Ordet är fritt om vilken/vilka typer av bebyggelse vi vill se i Stockholm?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Jag gjorde också en sightseeing-resa till Gasverksområdet i våras - och jag tyckte det låg på "andra sidan skogen"!LÅ1 skrev:För att nu fortsätta trådens urspårning: Stockholms stad (kommunen) har tre huvuddelar. Västerort, Söderort och innerstaden. Vill TKO föra över gasverksområdet till Västerort eller Söderort?![]()
De gånger jag åkte buss dit ut, av sightseeing-skäl, så förvånas jag över hur kort avståendet är mellan stadion och den nya stadsbebyggelsen. Och kortare skall det väl bli, antar jag?
Sen tycker jag man inte bara skal tala om innerstad kontra förort, utan också om innerstadsmiljö och förortsmiljö. Tanto, bostadsområdet, är innerstad med förortsmiljö. Riktigt hur man ska klassa delar av NGS och t.ex. Årstadal vet jag inte, men det senare tenderar väl att bli innerstadsmiljö. Gränsen är diffus, och kanske sitter i betraktarens ögon. (Eller hjärna.)
Vi får väl införa begreppet "Norra Djurgårds Förstaden" för de områden som nu skall exploateras...
Visst finns det områden i Ytterstaden (som jag tror är det begrepp staden använder) som till det yttre är innerstadslika. I några enstaka fall - Midsommarkransen, kanske Aspudden - är även den sociala och kommersiella miljön innerstadslik. Men för det mesta blir det som Årstadal (ja det är mitt nuvarande hatobjekt inom stadsbyggnad) - det blir trångt och mörkt om du inte tillhör det fåtal som har råd med sjöutsikt. Vi får alltså det mesta av innerstadens nackdelar men få av dess fördelar.
Men för mej får man gärna bygga NYA innerstadspastischer på jungfrulig mark. Men låt bli att förstöra de bästa och vackraste bostadsområden som någonsin byggts i Sverige!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Den del av Årstaskogen som nu är naturreservat är på grund av topografin till övervägande del omöjlig att bebygga! Men det var bra att det äntligen blev naturreservat.Enceladus skrev:Den del av Årstaskogen som blev naturreservat (cirka 80 procent) kommer nog att bevaras under överskådlig tid. Vad som händer med resten får vi se - politikerna är inte riktigt överens på den punkten. Ju hänsynslösare Årstafältet exploateras, desto större behov finns det av närliggande naturområden.TKO skrev:Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske?
Årstafältet däremot är en utmärkt plats för dom som vill bygga "mer innerstad". Jag har ofta promenerat där och oavsett tidpunkt har jag varit väldigt ensam där. Några enstaka hundägare som uppenbarligen inte kan läsa har varit mitt enda sällskap. Så bygg gärna HÄNSYNSLÖST tätt och högt där.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Varför inte!twr skrev:Kanske borde vi ha en tråd under Ordet är fritt om vilken/vilka typer av bebyggelse vi vill se i Stockholm?
Själv funderade jag på att starta en tråd om bebyggelse vi INTE vill se i Stockholm. "Hus vi hatar" är arbetsnamnet.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
Den som startar tråden får välja rubrik!TKO skrev:Varför inte!twr skrev:Kanske borde vi ha en tråd under Ordet är fritt om vilken/vilka typer av bebyggelse vi vill se i Stockholm?
Själv funderade jag på att starta en tråd om bebyggelse vi INTE vill se i Stockholm. "Hus vi hatar" är arbetsnamnet.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.