Varför beställdes så många A29?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Varför beställdes så många A29?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Stefan Isaksson skrev:Jag är lite fundersam över uppgiften att den blivande underfarten vid Tegelbacken skulle vara olämplig för spårvagn.
Gott så, men bron fanns väl kvar till linje 1 nedläggning 1964, så planerna på underfart kan väl inte varit alltför långt gångna när beslutet att inte gå till Tegelbacken med Brännkyrkalinjerna togs.
Stadsplanen för Tegelbacken i dess nuvarande utformning antogs 1961. Men idéer om hur den skulle se ut fanns förstås tidigare, är det väl bäst att tillägga så att ingen behöver ut och åka på tangentbordet fortare än tankarna hinner med.
I slutet av 40-talet hade man lite andra tankar om hur Tegelbacken skulle utformas i framtiden, vilket framgår av denna artikel från SoB.

Så när dök "den blivande underfarten" upp i planeringen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:---klipp---
När det gäller tunnelbana, så var det väl så att man från början tänkte sig ETT gemensamt nord-sydligt dubbelspår genom Slussen-Gamla Stan-Centralen till vilket många olika grenar skulle anslutas. Jag har sett en kartskiss, där grenar från både sydväst (röda linjen), syd (gröna linjen) och sydost (Saltsjöbanan) gick ihop vid Slussen Och sedan nya förgreningar igen några km norrut. När man kom fram till att man skulle ha längre plattformar och bygga ytterligare ett spårpar norr om Slussen visste man nog ganska väl att en tunnelbana mot sydväst låg i pipeline. Kanske redan före 1954? Däremot kan jag inte säga några årtal kring det. De mångdubbla spåren mellan Slussen och Gamla Stan var i alla fall färdigbyggda och invigda 1957.
---klipp---
När jag ändå håller på med historiekorrigering vill jag hänvisa till en tidigare diskussion på detta forum angående bl.a. Saltsjöbanans anslutning till tunnelbanenätet.

Läs och lär!

Thomas K Ohlsson
(folkbildare)
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:
Kristofer skrev:
Stefan Isaksson skrev:Jag är lite fundersam över uppgiften att den blivande underfarten vid Tegelbacken skulle vara olämplig för spårvagn.
Gott så, men bron fanns väl kvar till linje 1 nedläggning 1964, så planerna på underfart kan väl inte varit alltför långt gångna när beslutet att inte gå till Tegelbacken med Brännkyrkalinjerna togs.

SI
Tillåt mig att spekulera;
Jag tolkar det som att man ansåg att underfarten vid Tegelbacken var olämplig för tunga förortsspårvagnar, inte för spårvagnar i allmänhet. Det var väl en viss skillnad i vikt mellan en mustang och en A29 med ett eller två släp?
Nä, nu börjar väl ändå det här att spåra ur!

Till att börja med vill jag gärna citera den text (av Sören Lilja, i Stockholm på spåret) som gek hänvisade till, med sidnummer och allt, och som detta egentligen går tillbaka på!

Där står "Man ville inte ha några spårvagnar vid Tegelbacken när den slutliga lösningen skulle utformas. Bl. a. ansågs att grundläggningen för underfarten under järnvägen måste bli annorlunda om det skulle vara spårväg där. Det var även en bidragande orsak till att sydvästlinjerna aldrig blev förlängda dit" (s. 232).

A24 och A29 hade förstås cirka 1 ton större axellast än A25, men det hade givetvis ingenting med den här saken att göra. Man ville inte bygga någon spårväg där (och hade förstås diverse argument för detta) och utan spårväg, inga sydvästbanor. Svårare än så är det knappast i det här fallet!
Tack, då hade jag fel.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ute och åker skrev:Jag kommer att tänka på ett annat minst lika klassiskt debattknep: "Om argumenteringen är svag, höj rösten"! Låt oss inte fördjupa oss mer i detta nu. Tog du illa vid dig av min lilla skämtsamma kommentar, avslutad med en smiley, så ber jag om ursäkt och hoppas att jag inte förstört hela kvällen för dig. Däremot tänker jag inte be om ursäkt för att jag nämner att du använder flera retoriska debattknep. För det är ju sant.
Först låtsas du be om ursäkt och sedan kommer du med nya beskyllningar. Det kan väl också kallas ett debattknep. Det är möjligt att jag missuppfattade ditt tidigare inlägg. Det är ju inte så lätt att veta vad du menar när du förlorar dig i din ordkaskader. Träna dig på att skriva kort och koncist, så går ditt budskap fram bättre. Ett råd i all välmening.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

daniel_s skrev: Till att börja med vill jag gärna citera den text (av Sören Lilja, i Stockholm på spåret) som gek hänvisade till, med sidnummer och allt, och som detta egentligen går tillbaka på!

Där står "Man ville inte ha några spårvagnar vid Tegelbacken när den slutliga lösningen skulle utformas. Bl. a. ansågs att grundläggningen för underfarten under järnvägen måste bli annorlunda om det skulle vara spårväg där. Det var även en bidragande orsak till att sydvästlinjerna aldrig blev förlängda dit" (s. 232).
Men var har han fått den uppgiften ifrån? Här borde det definitivt vara på plats med en källhänvisning.

I SoB 5/1953 ges en annan bild som inte helt stämmer med den som ges i boken.

"En ny faktor i omläggningsproblemet har även inkommit genom att gatukontoret ej anses kunna medge ytterligare spårvägstrafik förs fram över den provisoriska Tegelbacksviadukten så länge arbetena med tunnelbanan pågå under denna"

"Ombyggnaden av Fridhemsplan avser att ifråga om spåranordningarna ge platsen en sådan utformning att man, när linjerna 16 och 17 kan föras ner till Tegelbacken, ej skall behöva göra några nya spårarbeten. härför utföres ett diagonalspår från Västerbrotillfarten mot Hantverkargatan."

"Avsikten är att på diagonalspåren så småningom framföra linjerna 2, 16 och 17 mot Tegelbacken"

Som jag tolkar det ville man inte ha alltför många spårvägslinjer vid Tegelbacken under tunnelbanebyggets mest hektiska tid, men när arbetena börjar bli klara kommer Brännkyrkalinjerna att dras fram till Tegelbacken. Borde väl betyda att 1956-57 någon gång ska det vara fritt fram. Någon passage under järnvägen berörs inte, så jag undrar var författaren har fått den uppgiften ifrån. Känns ju nästan som att det kan röra sig om en feltolkning av SoB, så därför hade jag gärna sett källan det kommer ifrån.

Sen kommer beslutet 1956 tror jag att det var, om avveckling av spårvägstrafiken och då förändras förstås förutsättningarna. Tolkar jag "På Spårets" text bokstavligt innebär det ju faktiskt att man tidigt beslutade sig för att lägga ner linje 1 och 2 eftersom man inte ville ha spårväg i underfarten.

Lite lurt är det och På Spårets text känns inte helt vederhäftig.Fast säker är jag inte.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

I och för sig finns det någonting som säger mig att spårvägen och staden kanske ville olika saker här. Kanske är både och sant, d v s att spårvägen hade avsikten att dra sydvästbanorna till Tegelbacken vare sig det skulle ske över eller under järnvägen, men att politiken satte käppar i hjulet och då med argument som "inga spårvagnar i underfarten".

Vi får väl fråga författaren helt enkelt :-)
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:---klipp---
När det gäller tunnelbana, så var det väl så att man från början tänkte sig ETT gemensamt nord-sydligt dubbelspår genom Slussen-Gamla Stan-Centralen till vilket många olika grenar skulle anslutas. Jag har sett en kartskiss, där grenar från både sydväst (röda linjen), syd (gröna linjen) och sydost (Saltsjöbanan) gick ihop vid Slussen Och sedan nya förgreningar igen några km norrut. När man kom fram till att man skulle ha längre plattformar och bygga ytterligare ett spårpar norr om Slussen visste man nog ganska väl att en tunnelbana mot sydväst låg i pipeline. Kanske redan före 1954? Däremot kan jag inte säga några årtal kring det. De mångdubbla spåren mellan Slussen och Gamla Stan var i alla fall färdigbyggda och invigda 1957.
---klipp---
När jag ändå håller på med historiekorrigering vill jag hänvisa till en tidigare diskussion på detta forum angående bl.a. Saltsjöbanans anslutning till tunnelbanenätet.

Läs och lär!

Thomas K Ohlsson
(folkbildare)
För att inte den här tråden ska spåra ur till Saltsjöbanan, och framförallt inte bli för lång, gör jag så att jag klipper in citat från den tråd du länkade till och bifogar länkar till hela inläggen, som har kartor man kan fördjupa sig i. Den karta jag skrev om först, hittar jag inte i nuläget. Däremot hittade jag en annan karta från 1947, som visar hur tunnelbanetankegångar såg ut då. Även beträffande sydvästra tunnelbanan, som väl har viss koppling till den här tråden. :)
Harald skrev:Det fanns många olika tankar och utredningar innan man kom fram till det som utfördes. Detta är ett förslag från Stockholms stads kommunikationskommité 1910:
Länk till hela inlägget med karta från 1910
gek skrev:Redan 1938 tycks man ha varit inne på en förgrening ungefär vid Skärmarbrink, men det var likväl fyra banor som skulle grenas av vid Johanneshov/Gullmarsplan - även Saltsjöbanan skulle anslutas här:
Länk till hela inlägget med karta från 1938

Karta med tunnelbanetankegångar från 1947:
Bild
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar i Riksarkivet hittade jag ytterligare en karta över planerat nät, cirka 1945. Kanske skall man tolka de röda linjerna som befintliga eller principbeslutade sträckor, och de heldragna svarta som ganska genomarbetade planer på framtida utbyggnad? Intressant att man här inte har med Saltsjöbanan och Årstabanan, inte heller något mot Ropsten och Lidingö, däremot en kort streckad stump till Nybroplan. Banan mot sydväst är, liksom i alla planer fram till kanske någon gång på 1950-talet, tänkt att dras via södra station och gamla järnvägssträckningen vidare mot Liljeholmen.
/Gunnar Ekeving
TKO

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev: Karta med tunnelbanetankegångar från 1947:
Bild
Intressant karta!
Men varifrån kommer den?

undrar
TKO
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Bild

Vid läsning av SoB 9/1953 framkommer intressanta detaljer med koppling till den här tråden.

Sedan tidigare har konstaterats att ombyggnaden av Fridhemsplan efter att Brommalinjerna försvann, gjordes för att inom en snar framtid kunna förlänga Brännkyrkalinjerna till Tegelbacken. Eftersom Tegelbacken de närmaste åren skulle komma att påverkas av tunnelbanebygget anpassades Fridhemsplan vid ombyggnaden så att den också skulle kunna användas som ändhållplats under tiden fram till att tunnelbygget vid Tegelbacken blev klart.

Den enda betydande anpassningen för att provisoriskt kunna vända vid Fridhemsplan blev att man la in en övergångsväxel så att linje 17 skulle kunna vända i en säckstation mitt på planen. Notera här att det var endast en växel som planerades. Senare kom en växel till så att det gick att nå avgångsspåret mot Västertorp/Fruängen även vid körning runt kvarteret Kulsprutan.

I artikeln framgår det tydligt att linje 16 ska vända runt kvarteret, medans

"för linje 17 kommer Ängbyvagnar att användas på de tåg som framföras till Fridhemsplan".

Planeringen 1953 innebär alltså inga Ängbyvagnar alls på blivande linje 14.

Det leder mig osökt in på frågan när A29:or började användas på linje 14, och när övergångsväxeln nummer två lades in så att det gick att köra A29:or på den linjen också. Gick det kanske inte A29:or alls på 14 innan den förlängdes till Fruängen? Och kanske var det så att förlängningen till Fruängen gjorde att Ängbyvagnarna inte räckte till för att täcka hela linje 14:s trafikbehov längre.

En annan intressant detalj på kartan är att det vid hållplatsen för trådbusslinjerna 32 och 42 på Drottningholmsvägen står 32,34. Jag har svårt att tro att det skulle vara en felskrivning, men jag har heller aldrig hört talas om några planer att förlänga 34:an till Fridhemsplan, Fast idén var ju inte så tokig kan man tycka.
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Jag har hittat en bild på en A29:a skyltad 14 i slingan i Västertorp, vilket betyder att övergångsväxel nummer 2 vid Fridhemsplan måste ha funnits senast 1956
TKO

Inlägg av TKO »

Tack "Mr G" för intressant information!

/TKO
218

Inlägg av 218 »

Mr G skrev:Jag har hittat en bild på en A29:a skyltad 14 i slingan i Västertorp, vilket betyder att övergångsväxel nummer 2 vid Fridhemsplan måste ha funnits senast 1956
Den kanske finns där på Hantverkargatan men inte syns i bild? Jag tyckte alltid att spåren spretade åt alla håll där! Ser i alla fall ut att vara ett "kryss" för mycket där E-vagnsslingan går ut. Kunde ju lika bra gå fram på linje 14:s spår och vika av utan kryss (om bara radien klarar det). Det som jag kallar linje 14:s spår (Brommalinjernas spår österut) var väl inte heller anslutet i någon växel i korsningen Hantverkargatan/S:t Eriksgatan?

F.ö intressant med den tänkta trafikregleringen där de skickade in bilarna på Fridhemsgatan!

218
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Min minnesbild är att det öster om Fridhemsplan på Drottningholmsvägen fanns tre spårvagns spår par och några övergångsväxlar. Finns det någon som har skiss och kännedom om tankegången bakom dessa tre spårpar?

Har någon skiss över spåren på Fridhemsplan före västra Tunnelbanans start? Det vore intressant som jämförelse.

Tack på förhand.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
218

Inlägg av 218 »

Mr G skrev:Bild

I artikeln framgår det tydligt att linje 16 ska vända runt kvarteret, medans

"för linje 17 kommer Ängbyvagnar att användas på de tåg som framföras till Fridhemsplan".

Planeringen 1953 innebär alltså inga Ängbyvagnar alls på blivande linje 14.
Ptrooo!
Men det var ju just de tåg på linje 17 som skulle till Fridhemsplan som kom att kallas linje14.
Intressant är också den pompösa slingan i Västertorp med två spår i ganska så duktig radie.
Väldigt påkostad för att bara användas ett par år och sedan så revs ju hela klabbet.
Kanske man från början hade andra tankar om den slingan också?

218
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Där skrev jag fel förstås,

Planeringen 1953 innebär alltså inga A29:or alls på blivande linje 14.

Så trodde jag att jag skrev, men det gjorde jag alltså bevisligen inte.
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Jag tycker att de senaste inläggen sätter fokus på frågan:

Varför fick de nya T-banelinjerna nummer 13 och 14, trots att de i mycket större utsträckning följer de gamla linjerna 16 och 17?

Någon som vet, vore kul att få en förklaring?

//henrik
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Mr G skrev:Jag har hittat en bild på en A29:a skyltad 14 i slingan i Västertorp, vilket betyder att övergångsväxel nummer 2 vid Fridhemsplan måste ha funnits senast 1956
Vore väldigt tacksam om Du kunde visa bilden.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
218

Inlägg av 218 »

Mr G skrev:Där skrev jag fel förstås,

Planeringen 1953 innebär alltså inga A29:or alls på blivande linje 14.

Så trodde jag att jag skrev, men det gjorde jag alltså bevisligen inte.
Kanon då fattar jag också!

218
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

De bilder på A29:or i slingan i Västertorp som jag har tillgång till är inte mina egna, ej heller allmänna, så jag är tyvärr förhindrad att visa dem här. Det är snö på marken, och eftersom linje 14 vände där en mycket kort tid 22/11 1954 - 14/5 1956 och det inte går att se någon pågående utbyggnad av linjen till Fruängen på bilderna känns det som att bilderna troligtvis är tagna vintern 1954-55, och då känns det också mest sannolikt att övergångsväxel nummer 2 fanns på Fridhemsplan från början. Dvs spårritningen ovan har kompletterats med ytterligare en övergångsväxel innan arbetena påbörjades.

1953 planerade man alltså för att trafikera kommande linje 14 endast med Ängbyvagnar. Men rätt snart har man ändrat i planerna för att även kunna köra A29-tåg, liksom gammelvagnar också för den delen på linjen. Nya fakta tycks ha tillkommit som man har tagit hänsyn till. En teori kan vara att det är den förestående förlängningen till Fruängen som gör att man måste se över planerna, och att den inte hade tagits hänsyn till i 1953 års planer.
Skriv svar