Vid läsning av SoB 9/1953 framkommer intressanta detaljer med koppling till den här tråden.
Sedan tidigare har konstaterats att ombyggnaden av Fridhemsplan efter att Brommalinjerna försvann, gjordes för att inom en snar framtid kunna förlänga Brännkyrkalinjerna till Tegelbacken. Eftersom Tegelbacken de närmaste åren skulle komma att påverkas av tunnelbanebygget anpassades Fridhemsplan vid ombyggnaden så att den också skulle kunna användas som ändhållplats under tiden fram till att tunnelbygget vid Tegelbacken blev klart.
Den enda betydande anpassningen för att provisoriskt kunna vända vid Fridhemsplan blev att man la in en övergångsväxel så att linje 17 skulle kunna vända i en säckstation mitt på planen. Notera här att det var endast en växel som planerades. Senare kom en växel till så att det gick att nå avgångsspåret mot Västertorp/Fruängen även vid körning runt kvarteret Kulsprutan.
I artikeln framgår det tydligt att linje 16 ska vända runt kvarteret, medans
"för linje 17 kommer Ängbyvagnar att användas på de tåg som framföras till Fridhemsplan".
Planeringen 1953 innebär alltså inga Ängbyvagnar alls på blivande linje 14.
Det leder mig osökt in på frågan när A29:or började användas på linje 14, och när övergångsväxeln nummer två lades in så att det gick att köra A29:or på den linjen också. Gick det kanske inte A29:or alls på 14 innan den förlängdes till Fruängen? Och kanske var det så att förlängningen till Fruängen gjorde att Ängbyvagnarna inte räckte till för att täcka hela linje 14:s trafikbehov längre.
En annan intressant detalj på kartan är att det vid hållplatsen för trådbusslinjerna 32 och 42 på Drottningholmsvägen står 32,34. Jag har svårt att tro att det skulle vara en felskrivning, men jag har heller aldrig hört talas om några planer att förlänga 34:an till Fridhemsplan, Fast idén var ju inte så tokig kan man tycka.