Och visst finns det omklädningsrum för pendelpersonal som skämms över att se ut som tunnelbanepersonal fast de som lokförare har en grundlön på 39.000 kr i månaden...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.LÅ1 skrev:Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.
MTR:s tunnelbanepersonal har ju sedan gammalt fritt årskort. Kommer inte MTR:s pendelpersonal att få det?Hechtwagen skrev:Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen)![]()
Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.Vidling skrev:Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.LÅ1 skrev:Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.
Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli. Förvisso säger väl statistiken att relativt många förseningar uppstår vid Stockholm C, men det är nog endast på marginalen; det vill säga att ett redan försenat tåg kan bli något ytterligare försenat där, eftersom man missar sin lucka, eller p.g.a att Stockholmståg idag ofta byter tåg vid Stockholm C (p.g.a. vagnfel). Nu kommer man ju istället få ha Standby-tågen i Älvsjö/Ulriksdal eller om man väljer Sundbyberg, ger mindre risk för tågkö, men å andra sidan blir man nog försiktigare med att byta tåg, om det inte är absolut nödvändigt, eftersom det kommer ta mycket längre tid.LÅ1 skrev: Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.Lars_L skrev:Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.LÅ1 skrev: Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
BORTKLIPPT
Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.
Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:Ute och åker skrev:Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.Lars_L skrev:Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.LÅ1 skrev: Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
BORTKLIPPT
Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.
Sedan är det andra saker som kan försämra punktligheten som händer. Jag hittar direkt en handfull:
- nytt pendeltågsupplägg med fler tåg
- reparationer av broarna mellan Stockholm S och Stockholm C (f d getingmidjan) som medför att andra tåg ska vända från Stockholm S och söderut vilket kan bli struligt
- det dröjer innan alla nya regionaltåg levererats som får jämngod acceleration, som när de kommer troligen genererar ökad punktlighet på den övriga trafiken och det spiller över lite ökad punktlighet på pendeltågen
- bortfallet av getingmidjan och nya regionaltåg kan medföra att det blir fler övriga tåg som kan medföra ökad risk för störningar som spiller över på pendeltågen
- plattformsdörrar införs där det kan uppstå okända eller förutsedda störningar med
Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande.
Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror".Lars_L skrev:Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:Ute och åker skrev:Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande.
1. Det är bara 2 spår, vilket gör det störningskänsligt fall något händer.
2. Det begränsar den totala kapaciteten när det gäller tåg
Men det är väl det som är poängen att Citybanan inte löser några punktlighetsproblem som jag beskrivit ovan, men som du tycks mena. Däremot kan man välja att inte använda Citybanans kapacitet - likväl som man får bättre punktlighet idag om an drar in alla insatståg i högtrafik. Båda förslagen kan i sådana fall möjligen ge något bättre punktlighet. Min poäng är ju att getingmidjan inte är "värsta biten" och knappast det största problemet när gäller punktligheten. Det som citybanan löser är ju i princip att det möjliggör tätare trafik för fjärrtåg/regionaltåg och ett par ytterligare avgångar för pendeltågen per timme. Men när det gäller punktligheten blir ju skillnaden ytterst marginell.Ute och åker skrev: Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror".![]()
Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.Anders Hanquist skrev:MTR:s tunnelbanepersonal har ju sedan gammalt fritt årskort. Kommer inte MTR:s pendelpersonal att få det?Hechtwagen skrev:Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen)![]()
Eftersom många av oss körde blandat på både tunnelbanan och lokalbanorna så var det väldigt praktiskt. Däremot krävdes det väl faktiskt rätt mycket jobb för att få fram en uniform som både var någorlunda hållbar och uppfyllde alla möjliga käpphästar hit och dit. Det sämsta uniformsplagg vi någonsin skådat var ju, när allt kommer omkring, SL Tunnelbanans märkliga s k skaljacka som infördes nån gång strax före privatiseringen. Den var verkligen en frukt av ett sånt här knasigt PROJEKT som man till varje pris skulle hålla på med redan på den tiden. Efter det kunde allt bara bli bättre, och det blev det också. (Och personalen på norrlandstågen verkade oroa sig mer över den kommande övergången till SJ än över risken för att bli mordhotad för sin likhet med tunneltågförarna i Stockholm...)lirdo skrev:Veolia drev ju både tunnelbanan och tvärbanan åren 2000-2009. Personal på tvärbanan hade vad jag minns då samma uniformer som personalen i tunnelbanan. Förare och konduktörer på tvärbanan borde därför ha erfarenheter av eventuella problem med en gemensam uniform med tunnelbanepersonalen.
Ja du skrev ett nästan identiskt inlägg för ca. ett år sedan och fick då detta förklarat för dig redan då. Jag upprepar inte detta utan hänvisar bara till den tidigare tråden, för den händelse någon skulle vara intresserad:Anders Hanquist skrev:2008 fanns ett projekt som gick ut på att ta fram en gemensam uniform för all personal i SL-trafiken, oberoende av entreprenör. En provkollektion syddes till och med upp och entreprenörerna verkade vara med på noterna. Helt plötsligt avbröts alltihop.
Det var naturligtvis inga problem med detta. Både under Veolia-tiden, och den efterföljande tiden hade dessutom ju spårtrafikpersonal - ve och fasalirdo skrev:Veolia drev ju både tunnelbanan och tvärbanan åren 2000-2009. Personal på tvärbanan hade vad jag minns då samma uniformer som personalen i tunnelbanan. Förare och konduktörer på tvärbanan borde därför ha erfarenheter av eventuella problem med en gemensam uniform med tunnelbanepersonalen.
och man försvagar bara sin egen position genom detta agerande istället för att släppa frågan, till glädje för diverse nättroll och hatpredikanter som tyvärr är är representerade även på detta forum.där MTR envist står fast vid att de inte vill att vi har egen färg på uniformen och egen logga. Vi kommer att fortsätta att jobba vidare i frågan i framtiden. Vi har begärt en riskanalys om nackdelen med att ha samma uniform som tunnelbanan som kommer att utföras i början av oktober. Skulle analysen visa på risker för personalen kommer frågan om egen färg och logga att tas upp på nytt.
Kör på Stockholmståg nu, men har varit på Roslagsbanan. På Arriva är det tji årskort, de har inte råd (enligt min dåvarande arbetsledare).Hechtwagen skrev: Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.
Är det någon som arbetar på MTR / Arriva som kan meddela vad som gäller i denna fråga?
På TBT som skötte underhållet på tunnelbanan hade medarbetare årskort. Inte bara pendeltågen utan även TBT har MTR tagit över (helt). Som en liten parentes. Inte bara uniform utan även årskort och annat harmonieras väl inom MTR.Hechtwagen skrev:Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.
Är det någon som arbetar på MTR / Arriva som kan meddela vad som gäller i denna fråga?
Du har ju helt rätt i det. Jag uttryckte mig medvetet vagt därför att jag inte visste för framtiden vad avtal stadgar och vad som är "goodwill". Frikorten fortsatte i alla fall att fungera då MTR helt tog över TBT och det var det jag tänkte kanske var lite (väldigt lite) intressant/jämförbart. Men "Frikort" gäller inte för tid och evighet utan har giltighetstid för ett år i taget (samma typ/funktion/utseende som Access-kort). Vet ej om det finns andra typer och exklusivare typer (det har åtminstone funnits frikort för en liten grupp särskilt utvalda som gällt i hela Sverige).daniel_s skrev:Det beror väl på vad respektive kollektivavtal säger. Tunnelbanans avtal ger en sådan rättighet, men på pendeltågen vet jag inte vad som gäller. Sen kan förstås arbetsgivaren välja att ge personalen den här förmånen även utan att det krävs enligt avtalet, som man t ex gjorde på Roslagsbanan tidigare, men det är ju en annan historia.