MTR tar över SL pendeltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: MTR tar över SL pendeltåg

Inlägg av Hechtwagen »

Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen) :D

Och visst finns det omklädningsrum för pendelpersonal som skämms över att se ut som tunnelbanepersonal fast de som lokförare har en grundlön på 39.000 kr i månaden...
Vidling

Inlägg av Vidling »

LÅ1 skrev:
Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.
Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?
Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hechtwagen skrev:Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen) :D
MTR:s tunnelbanepersonal har ju sedan gammalt fritt årskort. Kommer inte MTR:s pendelpersonal att få det?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vidling skrev:
LÅ1 skrev:
Vidling skrev:... Men om de leverar punktlighet mm kanske kritiken på sikt avtar.
Men hur mycket kan operatören och dess personal påverka punktligheten? Beror inte bristen på punktlighet till stor del på Trafikverket och andra som utnyttjar samma spår?
Jo, men Citybanan invigs ju nästa år. Så MTR har fina förutsättningar.
Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev: Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli. Förvisso säger väl statistiken att relativt många förseningar uppstår vid Stockholm C, men det är nog endast på marginalen; det vill säga att ett redan försenat tåg kan bli något ytterligare försenat där, eftersom man missar sin lucka, eller p.g.a att Stockholmståg idag ofta byter tåg vid Stockholm C (p.g.a. vagnfel). Nu kommer man ju istället få ha Standby-tågen i Älvsjö/Ulriksdal eller om man väljer Sundbyberg, ger mindre risk för tågkö, men å andra sidan blir man nog försiktigare med att byta tåg, om det inte är absolut nödvändigt, eftersom det kommer ta mycket längre tid.

Nu är ju punktligheten också rätt bra generellt - särskilt utanför högtrafik. Problemet är ju när det blir fel på banan - vilket det ju kommer bli lika ofta även efter Citybanans invigning. Sedan är det väl spårspring som skapar mest förseningar. Men det är ju väldigt lite av det vid just Stockholm C, desto mer vid exempelvis Stockholms södra. Här finns det väl dock möjligheter att komma tillrätta med problemet genom mer vakter. MTR verkar ju ha en ambition att faktiskt försöka vilja styra upp den delen (om vi ser på hur man agerat i t-banan på sistone).

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet. Ökar man till 18-20 tåg under högtrafik, får vi nog dock räkna med att punktligheten blir ungefär som dagens - återställningsförmågan blir då relativt dålig. Sedan har ju inte de nya X60B fungerat så där jättebra ännu. Men det kanske man hinner få ordning på. Därtill handlar det ju om hur robust systemet blir. Som jag påpekat i tidigare trådar kommer ju vändtiderna på sina håll bli lite knappa med framförallt en skip-stoplösning (eller vad vi nu ska kalla det), vilket riskerar att försämra punktligheten.

Problemet med pendeltågen, jämfört med exempelvis tunnelbanan, är ju att om tåget får stanna en extra gång för röd signal eller annat, så riskerar man direkt en försening som får följdverkningar, eftersom tågen förlorar så mycket tid. Och mer luft går i princip inte att lägga i tidtabellerna, då problemet blir just att tågen bakom riskerar att få just extra stopp p.g.a. röd signal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Min spontana, och amatörmässiga, tanke var att där så många tåg, av olika slag, skall samsas på ett enda spår blir det lätt störningar. Men jag vet också att banverket prioriterar tåg som är i rätt tid, medan försenade tåg får vänta. Det är väl också många stopp på getingmidjan för att banans underhåll är eftersatt, något som inte borde gälla på nya spåren. Men detta kanske trotts allt inte orsakar så stor andel av alla förseningar, utan mer är något som media gärna tar upp när det händer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev: Sant! Men hela pendelnätet är inte blir väl inte frikopplad från övriga tåg. Men värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet.
Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.

BORTKLIPPT

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.
Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.

Sedan är det andra saker som kan försämra punktligheten som händer. Jag hittar direkt en handfull:
- nytt pendeltågsupplägg med fler tåg
- reparationer av broarna mellan Stockholm S och Stockholm C (f d getingmidjan) som medför att andra tåg ska vända från Stockholm S och söderut vilket kan bli struligt
- det dröjer innan alla nya regionaltåg levererats som får jämngod acceleration, som när de kommer troligen genererar ökad punktlighet på den övriga trafiken och det spiller över lite ökad punktlighet på pendeltågen
- bortfallet av getingmidjan och nya regionaltåg kan medföra att det blir fler övriga tåg som kan medföra ökad risk för störningar som spiller över på pendeltågen
- plattformsdörrar införs där det kan uppstå okända eller förutsedda störningar med

Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev:
Lars_L skrev:
Nä, så mycket bättre lär väl inte punktligheten bli.

BORTKLIPPT

Men visst, kör man med dagens trafikutbud, kommer det givetvis bli ökad punktlighet.
Jag klippte bort mellanpartiet och då blev det motsägelsefullt. Nog är det väl så att "värsta biten försvinner! Så det borde öka möjligheten att få bättre punktlighet"? Det som kallats för "getingmidjan" och begränsat trafiken och punktligheten försvinner.

Sedan är det andra saker som kan försämra punktligheten som händer. Jag hittar direkt en handfull:
- nytt pendeltågsupplägg med fler tåg
- reparationer av broarna mellan Stockholm S och Stockholm C (f d getingmidjan) som medför att andra tåg ska vända från Stockholm S och söderut vilket kan bli struligt
- det dröjer innan alla nya regionaltåg levererats som får jämngod acceleration, som när de kommer troligen genererar ökad punktlighet på den övriga trafiken och det spiller över lite ökad punktlighet på pendeltågen
- bortfallet av getingmidjan och nya regionaltåg kan medföra att det blir fler övriga tåg som kan medföra ökad risk för störningar som spiller över på pendeltågen
- plattformsdörrar införs där det kan uppstå okända eller förutsedda störningar med

Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)
Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:
1. Det är bara 2 spår, vilket gör det störningskänsligt fall något händer.
2. Det begränsar den totala kapaciteten när det gäller tåg

Vad löser vi då med citybanan?
1. Det blir förvisso nästan fördubblad kapacitet totalt sett. MEN det är ju fortfarande bara dubbelspår för pendeltågen och dubbelspår för övrig trafik. Händer det något så kommer ju inte pendeltågen kunna åka över getingmidjan. En temporär sak som något försämrat punktligheten nu har väl varit att man inte kunnat använda ena spåret vid Stockholm södra p.g.a. inkopplingen till Citybanan, men det kommer ju inte pendeltågen att kunna göra efter Citybanan invigds heller.
2. Det viktiga är ju hur många tåg som totalt rör sig i systemet. Fler regionaltåg orsakar förstås större risk att påverka pendeltågstrafiken. Detta gäller ju dock framförallt norr om stan. Använder vi en mindre del av möjliga tåglägen - idag som max 24 av 28 över getingmidjan (dock med ganska bra marginal), så blir det förstås bättre punktlighet om vi i citybanan kör 16 tåg per timmen av en teoretisk kapacitet på 24. Men att köra 20 tåg av 24 är förstås på pappret något bättre än att använda 24 av 28 tåglägen. Eftersom alla tågen av dessa 20 dock är tänkta att stanna vid Stockholms Södra och Odenplan, blir nog kapaciteten något sämre för Citybanans del än att köra över getingmidjan - ett försenat regional/fjärrtåg hinner man nästan idag "klämma in", mellan två pendeltåg utan att det skapar följdförseningar. Detta eftersom kapaciteten är så pass hög (för att bara vara dubbelspår) över getingmidjan. Ett försenat pendeltåg vid 20 tåg per timme och som missar sitt tågläge, kommer dock att orsaka större följdförseningar för efterföljande pendeltåg, än vad regional/fjärrtågen orsakar.

Så nej, man kan inte säga att man slipper något problem eller att citybanan i sig kommer innebära bättre punktlighet (annat än att underhållet inte hunnit bli eftersatt ännu), men om vi inte utnyttjar systemet lika nära den teoretiska kapaciteten, så får vi givetvis en bättre punktlighet.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Lars_L skrev:
Ute och åker skrev:Det skadar inte att tänka över vilka slutsatser man drar och vad det är man drar slutsatser av. Ett evigt dilemma i all sorts slutsatsdragande. ;)
Min poäng var väl att diskussionen kring getingmidjan överdrivs så mycket i diskussionerna och alla tror att bara man inte behöver åka över den så löser sig allt. Då måste man ju identifiera vad som är problemet med getingmidjan. Egentligen kan man säga att det är två saker:
1. Det är bara 2 spår, vilket gör det störningskänsligt fall något händer.
2. Det begränsar den totala kapaciteten när det gäller tåg
Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror". ;)

För att återknyta till det här med att MTR tar över SL pendeltåg, så tror jag inte heller där man ska dra för stora slutsatser innan man vet hur det blir. Kommer MTR sköta trafiken bättre eller sämre? Kommer den valda uniformen leda till stora problem i arbetssituationen? Det ligger i människans natur att oroa sig, men benägenheten för det kan nog skilja sig lite mellan olika individer. ;)
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Ute och åker skrev: Och min poäng är fortfarande att man blandar ihop vad Citybanan löser, med annat och försöker dra slutsatser av det. Sedan tror jag inte heller man ska dra alltför stora slutsatser av vad man själv tror vad "alla tror". ;)
Men det är väl det som är poängen att Citybanan inte löser några punktlighetsproblem som jag beskrivit ovan, men som du tycks mena. Däremot kan man välja att inte använda Citybanans kapacitet - likväl som man får bättre punktlighet idag om an drar in alla insatståg i högtrafik. Båda förslagen kan i sådana fall möjligen ge något bättre punktlighet. Min poäng är ju att getingmidjan inte är "värsta biten" och knappast det största problemet när gäller punktligheten. Det som citybanan löser är ju i princip att det möjliggör tätare trafik för fjärrtåg/regionaltåg och ett par ytterligare avgångar för pendeltågen per timme. Men när det gäller punktligheten blir ju skillnaden ytterst marginell.

Sedan kan man ju då förstås också prata om vad man "tror". Då kan det ju finnas argument som att Odenplan riskerar bli en ny "getingmidja" etc -såsom många förare tror. Men det har jag för lite belägg för i dagsläget för att kunna riktigt avgöra hur kapacitetshämmande den delen blir, mer än att det kommer begränsa den praktiska turtäthet som är möjlig att ha i systemet.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Anders Hanquist skrev:
Hechtwagen skrev:Håller på statusteorin angående varför man vill ha egna uniformer! Det är väl knappast spärrvakterna på pendeln som drivit frågan? Se det positivt! Det är bara att morsa på kollegan i tunnelbanespärrkiosken i likadan uniform så glider spärren upp ljudlöst! Gratis jobbresor! (ja jag vet att man inte åker gratis på uniformen) :D
MTR:s tunnelbanepersonal har ju sedan gammalt fritt årskort. Kommer inte MTR:s pendelpersonal att få det?
Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.

Är det någon som arbetar på MTR / Arriva som kan meddela vad som gäller i denna fråga?
lirdo

Inlägg av lirdo »

Veolia drev ju både tunnelbanan och tvärbanan åren 2000-2009. Personal på tvärbanan hade vad jag minns då samma uniformer som personalen i tunnelbanan. Förare och konduktörer på tvärbanan borde därför ha erfarenheter av eventuella problem med en gemensam uniform med tunnelbanepersonalen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

lirdo skrev:Veolia drev ju både tunnelbanan och tvärbanan åren 2000-2009. Personal på tvärbanan hade vad jag minns då samma uniformer som personalen i tunnelbanan. Förare och konduktörer på tvärbanan borde därför ha erfarenheter av eventuella problem med en gemensam uniform med tunnelbanepersonalen.
Eftersom många av oss körde blandat på både tunnelbanan och lokalbanorna så var det väldigt praktiskt. Däremot krävdes det väl faktiskt rätt mycket jobb för att få fram en uniform som både var någorlunda hållbar och uppfyllde alla möjliga käpphästar hit och dit. Det sämsta uniformsplagg vi någonsin skådat var ju, när allt kommer omkring, SL Tunnelbanans märkliga s k skaljacka som infördes nån gång strax före privatiseringen. Den var verkligen en frukt av ett sånt här knasigt PROJEKT som man till varje pris skulle hålla på med redan på den tiden. Efter det kunde allt bara bli bättre, och det blev det också. (Och personalen på norrlandstågen verkade oroa sig mer över den kommande övergången till SJ än över risken för att bli mordhotad för sin likhet med tunneltågförarna i Stockholm...)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:2008 fanns ett projekt som gick ut på att ta fram en gemensam uniform för all personal i SL-trafiken, oberoende av entreprenör. En provkollektion syddes till och med upp och entreprenörerna verkade vara med på noterna. Helt plötsligt avbröts alltihop.
Ja du skrev ett nästan identiskt inlägg för ca. ett år sedan och fick då detta förklarat för dig redan då. Jag upprepar inte detta utan hänvisar bara till den tidigare tråden, för den händelse någon skulle vara intresserad:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 2&p=339594
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

lirdo skrev:Veolia drev ju både tunnelbanan och tvärbanan åren 2000-2009. Personal på tvärbanan hade vad jag minns då samma uniformer som personalen i tunnelbanan. Förare och konduktörer på tvärbanan borde därför ha erfarenheter av eventuella problem med en gemensam uniform med tunnelbanepersonalen.
Det var naturligtvis inga problem med detta. Både under Veolia-tiden, och den efterföljande tiden hade dessutom ju spårtrafikpersonal - ve och fasa :o - samma uniform som bussförare. Inte heller detta ställde förstås till några problem.

I övrigt har SEKO-klubben ställt högst rimliga krav i uniformsfrågorna.
https://sekopendelklubben.com/blogg/2233-2/

Kravet på en egen uniformsdesign kan man naturligtvis ställa, men när man inte får igenom detta gör man sig bara löjlig genom att hävda saker som
där MTR envist står fast vid att de inte vill att vi har egen färg på uniformen och egen logga. Vi kommer att fortsätta att jobba vidare i frågan i framtiden. Vi har begärt en riskanalys om nackdelen med att ha samma uniform som tunnelbanan som kommer att utföras i början av oktober. Skulle analysen visa på risker för personalen kommer frågan om egen färg och logga att tas upp på nytt.
och man försvagar bara sin egen position genom detta agerande istället för att släppa frågan, till glädje för diverse nättroll och hatpredikanter som tyvärr är är representerade även på detta forum.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Krille400

Inlägg av Krille400 »

Hechtwagen skrev: Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.

Är det någon som arbetar på MTR / Arriva som kan meddela vad som gäller i denna fråga?
Kör på Stockholmståg nu, men har varit på Roslagsbanan. På Arriva är det tji årskort, de har inte råd (enligt min dåvarande arbetsledare).
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Hechtwagen skrev:Fritt kanske men man måste betala förmånsskatt, och jag har bestämt för mig att Arrivas personal på Roslagsbanan inte får några frikort längre! Förmodligen får MTR betala korten åt personalen.

På TBT som skötte underhållet på tunnelbanan hade medarbetare årskort. Inte bara pendeltågen utan även TBT har MTR tagit över (helt). Som en liten parentes. Inte bara uniform utan även årskort och annat harmonieras väl inom MTR. ;)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det beror väl på vad respektive kollektivavtal säger. Tunnelbanans avtal ger en sådan rättighet, men på pendeltågen vet jag inte vad som gäller. Sen kan förstås arbetsgivaren välja att ge personalen den här förmånen även utan att det krävs enligt avtalet, som man t ex gjorde på Roslagsbanan tidigare, men det är ju en annan historia.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:Det beror väl på vad respektive kollektivavtal säger. Tunnelbanans avtal ger en sådan rättighet, men på pendeltågen vet jag inte vad som gäller. Sen kan förstås arbetsgivaren välja att ge personalen den här förmånen även utan att det krävs enligt avtalet, som man t ex gjorde på Roslagsbanan tidigare, men det är ju en annan historia.
Du har ju helt rätt i det. Jag uttryckte mig medvetet vagt därför att jag inte visste för framtiden vad avtal stadgar och vad som är "goodwill". Frikorten fortsatte i alla fall att fungera då MTR helt tog över TBT och det var det jag tänkte kanske var lite (väldigt lite) intressant/jämförbart. Men "Frikort" gäller inte för tid och evighet utan har giltighetstid för ett år i taget (samma typ/funktion/utseende som Access-kort). Vet ej om det finns andra typer och exklusivare typer (det har åtminstone funnits frikort för en liten grupp särskilt utvalda som gällt i hela Sverige). ;)
"
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Uniformer hit och uniformer dit! Faktum är att en förkrossande majoritet av den uniformerade personalen i tuben ser ut som anskrämliga hösäckar/obäddade sängar i sina uniformer! Antar rätt ut i luften att det är bättre puts på personalen i Hong Kong!
Skriv svar