OK. Det är under den förutsättningen C40 diskuteras? Men... jag tycker att det har varit tydligt från landstingets håll att ÄVEN om det blir förarlös drift, så är det därmed inte säkert att det blir obemannat framtill i tågen, och då behöver man lämpligen stå i en hytt för att kunna fokusera på övervakning istället för att diskutera med resenärerna. Man har ju backat rejält från förarlöst, jämfört med då det var aktuellt med nytt signalsystem för röda linjen, av flera orsaker som vi inte behöver upprepa. Dessutom finns det säkert behov av att kunna rangera vagnarna, eller att som citerades ytterst kunna framföra dem då signalsystemet krånglar (åtmintone på låg fart med flerfaldig uppsikt till depå). Det skulle ju vara lite synd kanske att bortrationalisera den möjligheten för att vinna några få kvadratmeter trafikantutrymme. I så fall är väl första steget att en ”vagn” blir 145 m "fullängdståg" så får man bort hälften av de 4 kvarvarande förarhytterna i C30 (jämför gamla C2 som hade 16 förarhytter i ett fullängdståg). Kan man ju kalla C40 om man vill! De gamla C3 hade en "halv hytt" för rangeringsändamål (och lite reglage inför daglig uppstart som behövde manövreras).Enceladus skrev:Det finns goda skäl att inte upphandla fler C30-vagnar, förutsatt att tunnelbanorna förr eller senare får moderna signalsystem:
Fler får stå när t-banetågen fräschas uppHenrik Schütz skrev:Hur som helst C40 saknar hytter, eftersom automatdrift då är intrimmat. C30 byggs med hytter ifall automatdriften inte fungerar.
C20-vagnarna uppgraderas efter cirka 15-20 år i drift. Efter uppgraderingen lär nog vagnarna rulla i ytterligare 15-20 år. Det vore väl en skandal om signalsystemet fortfarande inte hade bytts ut innan dess?
Jag såg tidigare i diskussionen (i den här eller annan tråd) att det framfördes förslag om 90 m-vagnenheter, för att kunna utnyttja fulla plattformslängden på hittillsvarande stationer blå linjen. Tyvärr blir det nog av tekniska skäl lämpligast med en "släpvagn" i mitten i så fall, utan motorer och bara mekaniska bromsar (vilket är synnerligen olämpligt eftersom det försämrar luften i tunnlarna). Utan att veta säkert (det finns ju de som redan nu vet och kan korrigera) så kan C30 möjligen komma att ha vissa tekniska system per vagnsdel, vissa tekniska system per två vagnsdelar (om man jämför med konstruktionen av C14, C15, C20) och vissa tekniska system för hela vagnen (halvt fullängdståg), så blir det i så fall för dyrt att konstruera om för en femte vagnsdel. Det skulle bli som att sätta "femte hjulet" på ett fordon. Så tanken på att i en framtid för dyr kostnad "förlänga" de kommande blå stationerna för en sådan möjlighet, går fetbort i alla fall!

Dessutom kanske man förnyar signalsystemen på röd och blå linje innan det är dags för obemannat framtill, och då har man ju de signalsystemens livslängd att ta hänsyn till. Så det kan ju ligga väldigt långt fram i tiden innan framtida signalsystem har tjänat ut. Med all säkerhet bortom då C20 behöver utrangeras och ersättas. Att diskutera vagnar för ännu ej beslutade signalsystem är som att sälja skinnet innan björnen är skjuten. Rätt mycket gambling, med andra ord.
