Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Inge skrev:Jo visst gör de det. Förra gången fick du exempel från min brf där kommunen plottat in användningsområdet för varje kvadratdecimeter av marken. Saken är den att man för fastigheter inne i stadskärnor inte bara upphävt allt vad marknadsmekanismer heter utan nära på gått så långt att man ersatt äganderätten med någon annan minimal tveksamrättighet. Måvara att andra vill göra den gränsdragningen annorlunda
Men poängen är att du har ingen poäng. Summan av de faktiska regleringerna resulterar i ett underskott av parkeringsplatser.
Om jag förstår dig rätt så håller du med om att en parkeringsnorm är ett minimikrav som ökar bilparkeringen, men samtidigt gör tomträtten att man inte får bygga vad som helst. Så kanske det är, jag vet inte. Det är ju lustigt att man har trängselskatt samtidigt som man tvingar fram extra många parkeringsplatser via parkeringsnormer.
Erik Sandblom skrev:
Men om marginalkostnaden för en garageplats är 1500kr/månad så borde ju boendeparkeringstillstånd också kosta 1500kr.
Varför? Garageplats kostar mer än en gatuparkeringsplats.
Just precis. Om det är tryck på parkeringarna borde alla vara fyllda. I så fall återstår bara garageparkeringar, som är dyrare att bygga. På en fungerande marknad skulle därför gatuparkeringen kosta lika mycket som en garageplats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad
Men varför skulle priset nödvändigtvis vara det samma mot den som hyr? Gatuparkering ger inget mervärde i form av garanterad plats elle högre säkerhet?
MartinW skrev:Att det finns 360 lediga platser säger mig ingenting. Hur många finns det totalt?
Poängen är väl att det finns lediga bilplatser, men inga lediga lägenheter.
Här lite mer från Stockholms markkontor via wikipedia:
Stockholms markkontor skrev:En produktionskostnad på 250 000 kr innebär att man behöver ta ut en garagehyra på ca 1500 kr/mån per p-plats. Det går ganska bra att ta ut i innerstan och i Hammarby Sjöstad. I ytterstaden däremot kan man knappast ta ut mer än 800-1000 kr/mån och då slås resterande del ut på hyran/avgiften.
Det totala antalet är forfarande högst relevant. Om det är 360 lediga platser av 400 så förstår jag din argumentation. Men så är inte fallet. Jag kan bara spekulera i totalsiffran då den inte nämns i artikeln du länkar till, men med största sannolikhet är dessa 360 lediga platser utspridda på ganska många bostadsområden. Och vill du bo på en ledig parkeringsplats mellan två andra bilar, så får du väl göra det. Men tvinga inte oss andra att göra det.
Ditt rabiata bilhat och hat mot bilägare gör dig inget gott. För vi kommer att fortsätta finnas, och kommer parkera våra bilar. Oavsett vad du tycker. Vissa har nämligen ett behov som du uppenbarligen inte kan förstå.
MartinW skrev:Varför? Garageplats kostar mer än en gatuparkeringsplats.
Just precis. Om det är tryck på parkeringarna borde alla vara fyllda. I så fall återstår bara garageparkeringar, som är dyrare att bygga. På en fungerande marknad skulle därför gatuparkeringen kosta lika mycket som en garageplats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad
Men varför skulle priset nödvändigtvis vara det samma mot den som hyr? Gatuparkering ger inget mervärde i form av garanterad plats elle högre säkerhet?
Nej men om det inte finns så mycket efterfrågan på gatuparkering så finns inget behov för kommunen att införa minimiregler för parkering på tomten.
MartinW skrev:Det totala antalet är forfarande högst relevant. Om det är 360 lediga platser av 400 så förstår jag din argumentation. Men så är inte fallet. Jag kan bara spekulera i totalsiffran då den inte nämns i artikeln du länkar till, men med största sannolikhet är dessa 360 lediga platser utspridda på ganska många bostadsområden. Och vill du bo på en ledig parkeringsplats mellan två andra bilar, så får du väl göra det. Men tvinga inte oss andra att göra det.
Men om det finns lediga bilplatser och inga lediga lägenheter så tyder ju det på att Uppsalahem byggde för många parkeringar till lägenheterna. En felkalkylering som kommer från parkeringsnormen, och det var det ju det du och 37368 efterfrågade:
37368 skrev:För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen.
MartinW skrev:Ditt rabiata bilhat och hat mot bilägare gör dig inget gott. För vi kommer att fortsätta finnas, och kommer parkera våra bilar. Oavsett vad du tycker. Vissa har nämligen ett behov som du uppenbarligen inte kan förstå.
Hm ok men att sluta med parkeringsnormer är inte samma sak som att ta bort alla parkeringar.
Erik Sandblom skrev:
Just precis. Om det är tryck på parkeringarna borde alla vara fyllda. I så fall återstår bara garageparkeringar, som är dyrare att bygga. På en fungerande marknad skulle därför gatuparkeringen kosta lika mycket som en garageplats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marginalkostnad
Men varför skulle priset nödvändigtvis vara det samma mot den som hyr? Gatuparkering ger inget mervärde i form av garanterad plats elle högre säkerhet?
Nej men om det inte finns så mycket efterfrågan på gatuparkering så finns inget behov för kommunen att införa minimiregler för parkering på tomten.
Det finns ett extremt stort behov av gatuparkering. Harald berättade ju just det. Kanske just för att köerna till de garage som finns är långa. Som en annan skribent nämnde.
MartinW skrev:Men varför skulle priset nödvändigtvis vara det samma mot den som hyr? Gatuparkering ger inget mervärde i form av garanterad plats elle högre säkerhet?
Nej men om det inte finns så mycket efterfrågan på gatuparkering så finns inget behov för kommunen att införa minimiregler för parkering på tomten.
Det finns ett extremt stort behov av gatuparkering. Harald berättade ju just det. Kanske just för att köerna till de garage som finns är långa. Som en annan skribent nämnde.
Om behovet är extremt högt är det väl bara att höja priserna? Då blir det lönsamt med parkering på tomten, och det behövs ingen parkeringsnorm.
Det finns i alla fall lediga garageplatser hos Uppsalahem och tydligen på många garage i Stockholm också.
Inge skrev:Du menar att kommunen inte ser något behov av att de privata markägarna tillåts bygga egna parkeringar eftersom det riskerar att något urgröpa kommunens egna ockeravgifter?
-Ja det var mycket sannolikt en av anledningarna till att man fann att den kommunala regulatorn behövde direktiv...
Jag har ju förklarat flera gånger att parkeringsnormen är ett minimikrav. Skulle kommunen höja priserna på gatuparkering blir det lönsamt med tomtparkering, och då byggs parkering även utan det minimikrav som parkeringsnormer utgör.
Erik Sandblom skrev:Skulle kommunen höja priserna på gatuparkering blir det lönsamt med tomtparkering, och då byggs parkering även utan det minimikrav som parkeringsnormer utgör.
Men saken är väl den att man inte har garanterad plats vid boendeparkering och det finns nog gränser för hur mycket man kan ta betalt för något som man inte utfäster sig att leverera. Boendeparkering och garageplats är inte likvärdiga tjänster och kan därför inte ha samma pris. Att det är svårt att komma in på Operakällaren betyder inte att man kan ställa sig utanför och sälja varmkorv till priset av en middag på Operakällaren.
37368 skrev:För att bekräfta din i allra högsta grad tveksamma teori vill jag att du Erik ger exempel på en fastighet där det man går back på sitt garage som man tvingades bygga p.g.a. parkeringsnormen. .
En bra början är kanske att granska alla möjligheter att bygga hus som det inte blivit nåt av, både på grund av krav på parkering tillhörande dessa hus och också på grund av att mängder av andra parkeringar är ivägen för att huset ska kunna ligga tillräckligt centralt.
Inge skrev:MM: "samhällsekonomisk", "politiskt korrekt", "vänsterintellektuell"; varför inte använda normal negationsformer som "o-", "in-" och "anti-"?
Oekonomiskt, inkorrekt och ointellektuell eller tom antiintellektuell är tydligare och direktare ordformer.
Oj vilken otur du verkar ha haft när du tänkte ut det där inlägget...
MartinW skrev:Erik, kan du förklara för mig hur man bygger nya parkeringsgarage i en stad som Göteborg eller Stockholm? Utan att riva något som redan finns?
På samma sätt som man bygger andra hus. Eller missförstår jag frågan?
Erik Sandblom skrev:Skulle kommunen höja priserna på gatuparkering blir det lönsamt med tomtparkering, och då byggs parkering även utan det minimikrav som parkeringsnormer utgör.
Men saken är väl den att man inte har garanterad plats vid boendeparkering och det finns nog gränser för hur mycket man kan ta betalt för något som man inte utfäster sig att leverera. Boendeparkering och garageplats är inte likvärdiga tjänster och kan därför inte ha samma pris. Att det är svårt att komma in på Operakällaren betyder inte att man kan ställa sig utanför och sälja varmkorv till priset av en middag på Operakällaren.
Ja, och om inte korvkioskerna blir så många att de hindrar trafiken så finns inget behov för kommunen att kräva restauranger som villkor för bygglov. Finns ett Operakällaren på varje hörn måste det rimligtvis påverka lönsamheten även för korvkioskerna.
Om bilisterna är beredda att betala mer för garage så är det bara bra. Då måste inte kommunen inte gå in med tvingande regler. Byggarna är ju fullt kapabla att bygga garage till lägenheterna, även om kommunen inte befaller dem att göra det.
MartinW skrev:Erik, kan du förklara för mig hur man bygger nya parkeringsgarage i en stad som Göteborg eller Stockholm? Utan att riva något som redan finns?
På samma sätt som man bygger andra hus. Eller missförstår jag frågan?
För det finns så mycket obebyggd mark? Är du en av de där som hetsar för en sjuklig förtätning av storstäderna också?
Erik Sandblom skrev:Skulle kommunen höja priserna på gatuparkering blir det lönsamt med tomtparkering, och då byggs parkering även utan det minimikrav som parkeringsnormer utgör.
Men saken är väl den att man inte har garanterad plats vid boendeparkering och det finns nog gränser för hur mycket man kan ta betalt för något som man inte utfäster sig att leverera. Boendeparkering och garageplats är inte likvärdiga tjänster och kan därför inte ha samma pris. Att det är svårt att komma in på Operakällaren betyder inte att man kan ställa sig utanför och sälja varmkorv till priset av en middag på Operakällaren.
Ja, och om inte korvkioskerna blir så många att de hindrar trafiken så finns inget behov för kommunen att kräva restauranger som villkor för bygglov. Finns ett Operakällaren på varje hörn måste det rimligtvis påverka lönsamheten även för korvkioskerna.
Om bilisterna är beredda att betala mer för garage så är det bara bra. Då måste inte kommunen inte gå in med tvingande regler. Byggarna är ju fullt kapabla att bygga garage till lägenheterna, även om kommunen inte befaller dem att göra det.
Men är det någon annan som klagat över normerna än miljöpartister, och bilhatare som du?
MartinW skrev:Erik, kan du förklara för mig hur man bygger nya parkeringsgarage i en stad som Göteborg eller Stockholm? Utan att riva något som redan finns?
På samma sätt som man bygger andra hus. Eller missförstår jag frågan?
För det finns så mycket obebyggd mark? Är du en av de där som hetsar för en sjuklig förtätning av storstäderna också?
Oj är det sjukligt? Säg det till de 90 000 personer som jobbar i Docklands. Där finns 3000 garageplatser. Som du säkert vet byggdes Docklands som en ekonomisk frizon under Margaret Thatchers tid.
Varifrån får du siffran 3000, dålig engelsk läsförståelse kanske?
Det enda som konkret framkommer ur din länk är att avgifterna är betydligt lägre än hälften av de i Stockholm trots betydligt högre markpriser i Docklands...
Ja det gjordes till en frizon för att få fart på byggandet. Lägre skatt och färre byggregler.
Menar du att det skulle finnas 3000 lediga platser? Nej jag tror de menar att det finns 3000 garageplatser totalt.
Erik Sandblom skrev:
På samma sätt som man bygger andra hus. Eller missförstår jag frågan?
För det finns så mycket obebyggd mark? Är du en av de där som hetsar för en sjuklig förtätning av storstäderna också?
Oj är det sjukligt? Säg det till de 90 000 personer som jobbar i Docklands. Där finns 3000 garageplatser. Som du säkert vet byggdes Docklands som en ekonomisk frizon under Margaret Thatchers tid.
Och att hänvisa till en länk om Canary Wharf och kalla det för Docklands är inte rätt. Docklands är större och har garanterat fler parkeringar än de du nämner. Canary Wharf är bara en del av det.