Inge skrev:Jahopp, "resonemanget" bygger alltså på iaktagelsen att elektronikprylar på hemköp i Fellingsbro är dyrare än på Claes Olsson varför slutsatsen att det är de fruktansvärt hårda parkeringsnormerna i Fellingsbro som driver upp priserna på hemköp och att alla därför måste betala för bilarna.
Jaja, trot den som vill. Men se upp för farbröderna med vita rockar.
Håll reda på vad du diskuterar, snurrpelle.
Du skrev just detta:
Inge skrev:Råder det någon slags tvekan kring att priserna i affärer med stora mängder gratis parkeringsplatser är lägre än i affärer utan det?
varpå jag kontrade med ett exempel där det är högre pris på en affär med stora mängder gratis parkeringsplatser (relativt antalet kunder, det är "aldrig" fullt) är dyrare än i en affär där det inte finns några gratisparkeringar i närheten. (Det gällde dessutom inte elektronikprylar utan mer allmänt fixa-dona-praktiskt-saker, d.v.s. allt från en termometer till en rulle kontorstejp eller liknande. Tänk de grejer som faktiskt är användbara i ÖoB's sortiment, ungefär).
=================
Allmänt, debatten gällande kostnaderna för parkeringsplatser:
Det vore kanske lämpligt om fastighetsavgiften (f.d. fastighetsskatten) sattes så att den är omvänt proportionell till hur samhällsekonomiskt lönsam en fastighet är. Det torde vara svårt att över huvud taget bevisa någon samhällsekonomisk nytta med mer än enstaka bilparkeringar i Stockholms innerstad, och därmed borde parkeringsplatserna leda till en rätt hög avgift.
Trots allt så är det - som jag tidigare nämnt - så att alla "nätverk" (vägar, kollektivtrafik, elnät, avlopp, vatten, bredband, telefoni o.s.v.) behöver sträckas ut och bli längre i förhållande till antalet invånare om en fastighet har få invånare per kvadratmeter markyta.
Att det inte finns outhyrda parkeringsplatser i innerstaden (i nämnvärd utsträckning) är väl snarast ett tecken på att trängselskatten är för låg. Så länge stombusslinjerna inte kan nå maximal hastighet (d.v.s. de inte kan köra så fort som hastighetsgränsen tillåter och så fort de klarar att accelerera från hållplatserna) så är det IMHO för mycket biltrafik i innerstaden.