Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 796
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av Jourmaster »

Diskussionen om S-Bahn Berlin har flyttat: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 44#p282844
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av Odd »

Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av AdrianLangemar »

Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Bygg dubbelspår hela vägen istället, och det nya spåret kann gå på Stadsgården.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
I så fall behövs det också dubbelspår hela vägen till den punkt man vill ha rejält utökad trafik, antar jag.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av Odd »

Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)
Min "amatörvision" med två plattformspår är att de båda spåren fortsätter ända till en växel invid tunnelmynningen. Det borde kunna vara bra även för att hantera förseningar, antar jag.
bowoc
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 28 mars 2012 18:08

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av bowoc »

Bild
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av M_M »

Intressant. Kungsträdgården får alltså relativt få tåg i detta förslag eller?

Det kan kanske vara motiverat eftersom spårvägtrafiken ger en annan tydlig resväg till Kungsträdgården (om än "andra sidan" av kungsan) jämfört med tidigare flora av blandade busslinjer.
twr
Inlägg: 9231
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Inlägg av twr »

bowoc skrev:Bild
Vad ska adelsmännen säga om en tunnel under Riddarhuset? :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar