Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Diskussionen om S-Bahn Berlin har flyttat: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 44#p282844
Jourhavande forummoderator.
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Bygg dubbelspår hela vägen istället, och det nya spåret kann gå på Stadsgården.Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
I så fall behövs det också dubbelspår hela vägen till den punkt man vill ha rejält utökad trafik, antar jag.Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Min "amatörvision" med två plattformspår är att de båda spåren fortsätter ända till en växel invid tunnelmynningen. Det borde kunna vara bra även för att hantera förseningar, antar jag.daniel_s skrev:Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Intressant. Kungsträdgården får alltså relativt få tåg i detta förslag eller?
Det kan kanske vara motiverat eftersom spårvägtrafiken ger en annan tydlig resväg till Kungsträdgården (om än "andra sidan" av kungsan) jämfört med tidigare flora av blandade busslinjer.
Det kan kanske vara motiverat eftersom spårvägtrafiken ger en annan tydlig resväg till Kungsträdgården (om än "andra sidan" av kungsan) jämfört med tidigare flora av blandade busslinjer.
Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Vad ska adelsmännen säga om en tunnel under Riddarhuset?bowoc skrev:

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.