Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.
Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.
Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.
Idag lägger man alltid en fuktspärr mellan träkonstruktioner och mark. Oftast har man ett kapilärbrytande skikt i form av antingen plast eller asfaltsimpregnerad papp. Man kan som alternativ använda tryckimpregnerad virke, men det är ovanligt idag. Oftast används byggplast mot betong/sten med en träregel ovanpå. Numer brukar man även gräva ut under hus på plintar och fylla med makadam eftersom det ger bättre avrinning och torrare miljö under huset.hej skrev:Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.
Man lär så länge man lever, om jag fattat rätt så gjöt man träbalkar rakt i betongen på 70-talet. Betong och mark är visserligen inte samma sak men det blev ändå inget vidare med avseende på fukt och mögel...
Första helgen i augusti stängs spårvagnstrafiken av mellan Marklandsgatan och Botaniska Trädgården. Verkar vara dags för att koppla in hallen på banan. Det såg ut som om de satt upp luftledningsmaster härom dagen, hann inte studera det så noggrant.
Det finns inte så mycket att ansluta ännu, men växlarna i huvudspåret ska kanske läggas in. Projektet har verkligen gått på sparlåga hittills, men lite har hänt. Här har man plockat ner staketet mot banan och även satt upp en kontaktledningsmast:

Här har man lagt på topplagret på asfalten och börjat sätta upp stängsel:

Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden

Här har man lagt på topplagret på asfalten och börjat sätta upp stängsel:

Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden

Harald skrev:Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden

Det ska bli intressant att se vad kalaset kostat när det är klart, med tanke på att det verkar arbetas just när det finns utrymme mellan allt ordinarie spårarbete som görs i stan. Förhoppningsvis blir prislappen klart fördelaktig.
Nu ligger två växlar och väntar på att läggas in. Det ser ut att vara växlarna som ska ligga i huvudspåret. Den här ligger i södra änden:

Växeldriv från Hanning&Kahl som sedvanligt i Göteborg. DT Vyhybkarna är en tjeckisk tillverkare av spårväxlar. Jag tror att växlarna har kommit i delar till platsen och monterats där. Mängden borrspån på bilderna ovan tyder på det:

Växeldriv från Hanning&Kahl som sedvanligt i Göteborg. DT Vyhybkarna är en tjeckisk tillverkare av spårväxlar. Jag tror att växlarna har kommit i delar till platsen och monterats där. Mängden borrspån på bilderna ovan tyder på det:

Det tar sig!
Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.
Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?
Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.
Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?
Snabbspåret, där man kan svänga av från snabbspåret till Olskrokstorget, även kallad svingellänken.danneh skrev:Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Korsningen är inte flänsbärande så växlarna borde tillåta full fart i rakspåret.

Eftersom det legat en hög med träslipers som var borta, och dessa sliprar har små etiketter från trafikverket (tog dock ingen bild på etiketten) så är de nog platsbyggda. Var förbi i onsdags kväll, och då verkade inte den norra växeln helt färdig.olasand skrev:Det tar sig!
Snabbspåret/Svingeln hade 60 m/h fram till för några år sedan men man sänkte till 40 km/h då man hade ett flertal kontaktledningsras i komplexet så det är inte alltid spårstandarden som avgör hastigheten.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Det ligger borrspån på marken och delarna är numrerade för att underlätta ihopsättning. Skarvarna som är provisoriskt hopsatta ska nog svetsas innan växeln läggs in:

Här får vi veta att växeln är byggd med svenska 50 kg-räler och att vinkeln i korsningen är 1:9:

Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Personalparkeringen, men det var ingen personal där, så det var nog besökare till Slottsskogen som hade hittat gratis parkering:

Här får vi veta att växeln är byggd med svenska 50 kg-räler och att vinkeln i korsningen är 1:9:

Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Personalparkeringen, men det var ingen personal där, så det var nog besökare till Slottsskogen som hade hittat gratis parkering:

Allt kan ju inte vara rätt. I det icke-uppdaterade anslaget så saknades omläggningen för linje 3.Harald skrev: Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:
Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kopplar man in signalerna samtidigt?
Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.leifd skrev:Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.