Margretebergshallen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.

Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

hej skrev:Ifall man bygger trähus direkt på mark så finns det en betydande risk att markfukten vandrar upp för träväggen med fuktproblem därtill. Dessutom skall man helst ha ett lager mellan själva marken och trähuset för att fukten i väggarna skall kunna rinna av. Krypgrundens funktion är denna dubbla. I gamla trähus lade man större stenar vid timmerknutarna för att lyfta upp träväggarna.

Detta fick jag en gång i tiden lära mig i gymnasiet. Kanskee finns det mer aktuell kunskap på ämnet.
Idag lägger man alltid en fuktspärr mellan träkonstruktioner och mark. Oftast har man ett kapilärbrytande skikt i form av antingen plast eller asfaltsimpregnerad papp. Man kan som alternativ använda tryckimpregnerad virke, men det är ovanligt idag. Oftast används byggplast mot betong/sten med en träregel ovanpå. Numer brukar man även gräva ut under hus på plintar och fylla med makadam eftersom det ger bättre avrinning och torrare miljö under huset.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Man lär så länge man lever, om jag fattat rätt så gjöt man träbalkar rakt i betongen på 70-talet. Betong och mark är visserligen inte samma sak men det blev ändå inget vidare med avseende på fukt och mögel...
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Första helgen i augusti stängs spårvagnstrafiken av mellan Marklandsgatan och Botaniska Trädgården. Verkar vara dags för att koppla in hallen på banan. Det såg ut som om de satt upp luftledningsmaster härom dagen, hann inte studera det så noggrant.
Harald
Inlägg: 8839
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det finns inte så mycket att ansluta ännu, men växlarna i huvudspåret ska kanske läggas in. Projektet har verkligen gått på sparlåga hittills, men lite har hänt. Här har man plockat ner staketet mot banan och även satt upp en kontaktledningsmast:

Bild

Här har man lagt på topplagret på asfalten och börjat sätta upp stängsel:

Bild

Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden :wink:

Bild
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Harald skrev:Och så hittade jag en hälsning till en av skribenterna i tråden
:D
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av M_M »

Det ska bli intressant att se vad kalaset kostat när det är klart, med tanke på att det verkar arbetas just när det finns utrymme mellan allt ordinarie spårarbete som görs i stan. Förhoppningsvis blir prislappen klart fördelaktig.
Harald
Inlägg: 8839
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Nu ligger två växlar och väntar på att läggas in. Det ser ut att vara växlarna som ska ligga i huvudspåret. Den här ligger i södra änden:

Bild

Bild

Växeldriv från Hanning&Kahl som sedvanligt i Göteborg. DT Vyhybkarna är en tjeckisk tillverkare av spårväxlar. Jag tror att växlarna har kommit i delar till platsen och monterats där. Mängden borrspån på bilderna ovan tyder på det:

Bild
Användarens profilbild
olasand
Inlägg: 379
Blev medlem: fredag 09 april 2004 15:49
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av olasand »

Det tar sig!

Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.

Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Margretebergshallen

Inlägg av danneh »

Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av alex87 »

danneh skrev:Vart är det man får köra i 40 km/h över en växel?
Snabbspåret, där man kan svänga av från snabbspåret till Olskrokstorget, även kallad svingellänken.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Harald
Inlägg: 8839
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Korsningen är inte flänsbärande så växlarna borde tillåta full fart i rakspåret.

Bild
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Margretebergshallen

Inlägg av darthjpp »

olasand skrev:Det tar sig!

Som förare tycker jag att det skall bli spännande att se hur fort vi kommer att få passera växlarna på huvudspåret. Högsta hastighet i växel i stan just nu är 40 km/h, jag hoppas att det blir minst samma hastighet här också.

Sedan tror jag inte växlarna skruvats ihop här i Göteborg, utan i Tjeckien. Eller fanns det borrspån även på marken?
Eftersom det legat en hög med träslipers som var borta, och dessa sliprar har små etiketter från trafikverket (tog dock ingen bild på etiketten) så är de nog platsbyggda. Var förbi i onsdags kväll, och då verkade inte den norra växeln helt färdig.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Fredrik E »

Snabbspåret/Svingeln hade 60 m/h fram till för några år sedan men man sänkte till 40 km/h då man hade ett flertal kontaktledningsras i komplexet så det är inte alltid spårstandarden som avgör hastigheten.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8839
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Harald »

Det ligger borrspån på marken och delarna är numrerade för att underlätta ihopsättning. Skarvarna som är provisoriskt hopsatta ska nog svetsas innan växeln läggs in:

Bild

Här får vi veta att växeln är byggd med svenska 50 kg-räler och att vinkeln i korsningen är 1:9:

Bild

Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Bild

Personalparkeringen, men det var ingen personal där, så det var nog besökare till Slottsskogen som hade hittat gratis parkering:

Bild
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Margretebergshallen

Inlägg av hej »

Harald skrev: Anslag om spårarbetet när växlarna ska läggas in. Fast jag undrar hur ett anslag som sitter uppe den 29 juli kan vara uppdaterat den 3 augusti:

Bild
Allt kan ju inte vara rätt. I det icke-uppdaterade anslaget så saknades omläggningen för linje 3.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Margretebergshallen

Inlägg av bruse »

Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

Re: Margretebergshallen

Inlägg av LFB »

Kopplar man in signalerna samtidigt?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4691
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Margretebergshallen

Inlägg av leifd »

bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Margretebergshallen

Inlägg av Nupski »

leifd skrev:
bruse skrev:Tar det verkligen 3 dygn att installera några växlar om allt redan är förberett?
Känns inte precis som de går att förbereda så speciellt mycke, de går ju lixom trafik på de där spåren, bedömt 20 av dygnets 24 timmar.
Vad man kan göra är ju i princip att bygga växlarna i förtid på annan plats.
När man väl sätter igång, ska det ju göras mycke, schaktarbeten, nytt material i botten och upp, därefter rörarbeten för dränering mm. Rörarbeten för kablar, sen på med växlarna o därefter makadam för balast. Efter detta ska spåret/växlarna justeras så de ligger där de ska, antingen med växelstoppmaskin/växelriktare eller för hand. Troligt är ju att växlarna i detta skedet låses med växelklovar, så att de går att trafikera utan signalanläggning, som väl kommer kopplas in vartefter.
3 dygn förefaller rätt lagom, men finns säkert reservtid för oförutsedda saker.
Det är skrivet kapat i marken strax efter Botaniska med slut strax innan kurvan in till Marklandsgatan så frågan är om man inte passa på att byta spåret hela vägen, standarden är inte den bästa på nämnd sträcka.
Skriv svar