Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 29 mars 2011 14:45
Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Det är samma sak i det här fallet: det som ur rättslig synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats. (Vad folk anser spelar, trots oupphörliga antaganden om motsatsen, ingen roll...)Kantorn skrev:Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Ok. Jag var osäker vem som ansåg. Men då är jag med.daniel_s skrev:Det är samma sak i det här fallet: det som ur juridisk synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats.Kantorn skrev:Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.Jonas1968 skrev:Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.Cyclocop skrev:Nolltaxa medför en hel del okynnesbesökande. Jag tänker inte på de som åker korta sträckor istället för att gå, utan jag tänker på dem som utnyttjar stationerna som uppehållsrum. Detta måste motverkas med vakter och bestämmelser att man inte får vänta inomhus hur länge som helst mm, mm.
Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Nej, man får inte skaffa sig tillträde till området innanför spärrarna utan biljett, det är ett brott mot ordningslagen. Om du hade läst ordentligt hade du dessutom kunnat upptäcka att diskussionen gällde området utanför spärrlinjen men fortfarande i biljetthallen.M_M skrev:Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.Jonas1968 skrev:Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.
En ganska intressant sitaution alltså, man får vara där utan biljett men man kan åka på en fet avgift. Det borde också innebära att man inte kan bli utkastad om man inte kan betala avgiften?
Det är en dålig lösning. Men antagligen den minst dåliga. Detta system med respengar skulle ha levererats i årsskiftet 2007/2008. Nu har det gått 3,5 år sen dess. Och i princip har SL nått ett läge då det bara finns två alternativ - antingen fortsätter man med remsorna även i framtiden, eller så introducerar man respengar nu. Men att förklara för ex.vis turister och andra sällanresenärer att de först ska registrera antalet zoner för "vanligaste resan" på kortet. Sen varje gång de gör en resa som avviker från det, måste de registrera det själva i automaten eller hos spärrvakten. Det blir en minst sagt svår uppgift. Många har inte en susning om vad zoner är.Odd skrev:Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Allt för att man inte tänkte på att det skulle vara bra med knapp på spärren så att trafikanten kan tala om var den skall någonstans.
Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.lirdo skrev:Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.lirdo skrev:Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm?
Jo, så kommer det nog bli. Och ännu fler möjligheter till "differentierade" periodbiljetter än så kommer komma. Det är en av visionerna alliansen uttryckt.Verspieder skrev:Borde man inte även kunna sälja rena månadskort som är begränsade till en eller två zoner istället för som idag alla tre? Då kan ju innerstadsfolket ha ett billigare zon-A kort (eller A+B) och slippa betala extra för möjligheten att kunna resa till Torö i söder och Singö i norr.
Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?lirdo skrev:Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.
Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Varför? För att bo på billigare hotell kanske? Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Aha, "Londonsituationen".Kantorn skrev:Varför? För att bo på billigare hotell kanske?M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Fast det löser man lämpligtvis dels genom att alla resor på linjer som går i färre zoner än kortet är programmerat för bara dras som resa inom den zon/de zoner linjen kör på, och dels löser man det genom att se till att yttrafiken faktiskt framstår som ett bra alternativ även för de som inte är vana att åka inne i Stockholm.Kantorn skrev:Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.
Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Aha!bruse skrev:Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Vilka ska missa tåget? Ex.vis någon som har sms-biljett, någon som vill fylla på respengar på kortet men bara har kontanter (automaterna tar bara kort) eller någon som har problem med sitt kort och behöver hjälp med validering i spärren.M_M skrev:Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?lirdo skrev:Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.
Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Den som i ditt scenario men med dagens system missar tåget skulle med access givetvis använda automatspärrarna (och på nån slags förbestämmar-apparat välja avvikande zonresa mot vad kortet är förprogrammerat med).
För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Jämför förresten med Göteborgtrakten, där "alla" verkar känna till att Mölndal är en separat zon och ingen tycker att det är ett problem...