Sida 6 av 6

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 10:43
av 2763
Tack och lov att man inte kör så i verkligheten, då hade landstinget direkt tagit från sin kollektivtrafikbudget till lårhalslagningsbudgeten.

Hörde du... Det är flera av oss som säger emot dig som jobbar med kollektivtrafik på olika sätt och på olika nivåer. Om det nu är så att du får mothugg på mothugg är det inte läge att tänka igenom om de idéer du har kanske behöver revideras?

/Tony

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 10:57
av Björn Ehnberg
C20_rules skrev:
NerdBoy skrev:Inser du att de flesta som du diskuterar med här (dock inte jag själv) har flerårig erfarenhet av att köra spårvagn, tunnelbanetåg och/eller pendeltåg, och tycker att dina teoretiska resonemang är skrattretande?
Med tanke på hur många bilförare med flerårig erfarenhet kan köra - så tror jag inte ett dugg på att dom är skickliga. Det ända dom är "skickliga" på är att köra mjukt.
Det här är ju helt fantastiskt - en person som inte vet någonting om vad det praktiskt innebär att framföra ett spårforon sitter här och läxar upp folk som kör yrkesmässigt, efter att ha lekt lite med "simulatorer". Bara för att du fått lära dig lite om Newtons mekanik så tror du att du vet hur man gör. Accelerometrar?! Och hur var de kalibrerade, då?

Smaka på det här, go'vänner:
A32 är dom nyare vagnarna som används på Tvärbanan och Nockebybanan (dessa går också härligt, men förarna kör som piss.)
eller
Förarnas körstil är det jag hatar mest med kollektivtrafiken och en av dom största faktorerna till att dom inte håller tiden. Tyvärr finns det ju också ett antal kärringar och gubbar som förpestar resan (inte bara förarna) och kallar 2 m/s² inbromsning för tvärnit. T o m i tunnelbanan gnäller dom och när man åker buss gnäller på att dom kör för fort bara man börjar komma upp över 60 km/h (så fort man börjar kunna höra ett visst vindbrus och känner att "nu rullar det iallafall"), så detta tidsslöseri lär få fortsätta.
Man får väl vara glad att du här ännu inte använt ditt favorituttryck "fis-körning". Hör här, saxat från kommentarer i trafiklandstingsrådet Wennerholms blogg:

Om Lidingöbanan:
Schyssta vagnar - även nyare än Tvärbanans, verkar vara samma tillverkare som pendeltågens X60-vagnar också (Alstom). Men var är det som gör föraren skicklig egentligen? Att han är duktig på att "fis-köra" vid inbromsningar och accelerationer (och dra på sig förseningar)?. Körningen är den största anledningen till att snart skaffa körkort själv.
Om Tvärbanan:
Dock är det ingen höjdare om dom planerar att köra som t ex Tvärbanan - förarna accar/bromsar nåt förjäkligt långsamt och fiskör i kurvorna. I Göteborg var det mycket bättre och höll ungefär samma snittfart genom stan som Tvärbanan på egen banvall.
Det mest tragiska är ändå att du inte inser att du gör dig själv till åtlöje. Men som salig Alf Robertson brukade säga, det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst. Du skulle ju kunna prova att söka till någon spårförarutbildning i SL-trafiken, men med din attityd skulle du inte komma långt. Faktum är att jag tror att du inte ens skulle bli antagen.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 11:02
av Björn Ehnberg
C20_rules skrev:Bara en sån sak som att Tvärbanan är byggd för minst 80 men vagnarna får bara köra 50 (och så har det varit sedan banan byggdes), att maxfarten är 60 på egen banvall i Göteborg, att man kör 30 stopp utan att ha direkturer som passerar några (som därmed kan dra på rejält på dom längre sträckorna mellan uppehållen - iallfall där det går på egen banvall), att saltsjöbanan bara får köra 70 etc. etc säger ju också en hel del. Det skulle vara möjligt att fixa med enkla åtgärder.
Att tunnelbanans maxfart är 78 km/h mellan Hallonbergen och Kista är också löjligt (C20 kunde gott och väl få "varva ut" där och köra sig toppfart utan spärr - kanske 110 km/h med några anpassningar av signalsystemet).

Det skulle inte vara svårt att bygga en snabbare kollektivtrafik (utan att det behöver kosta enorma pengar) om viljan finns och det skulle vara kul att åka - men ni bevisar verkligen varför "det inte går".
Precis allt detta har berörts och förklarats i tidigare trådar, utom möjligen Tvärbanan där jag inte själv förstår varför inte SL och Veolia kan enas om att tillåta den hastighet som banan är projekterad för.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 11:19
av Slagpåse
C20_rules skrev:Konstigt att Slagpåse inte nämner signalprioriteringen i sina argument om att köra ekonomiskt - då stanna i onödan slösar mycket energi. Dessutom sänker det snittfarten så jag håller med om att dom borde slå om i tid, så man hålla fullt ös genom korningarna (bromsningar får man rätt många vid hållplatserna ändå) :wink:
Nu fick jag ett bevis iallafall att Du läser och även kan påpeka det jag inte skrivit om.
Signalprio i Gbg lärde man sig hur den funkade efter nånn månad i trafiken, man lärde sig nämligen hur lång tid det tar för signalerna att slå om till rött för andra fordon och när kollektivtrafiken skulle gå ner till "kör" och därmed anpassade man hastigheten så man slapp stanna osv.
Planerad körning är något man eftersträvar speciellt med större fordon, att framföra ett fordon som väger ca 30 ton tomt plus passagerare i den trafikmiljö som råder i Göteborg anser jag vara yrkeskicklighet.

Visst, det finns förare som skiter i allt, det vet jag också, dock är det större flertalet riktigt duktiga yrkesmän som ser med stolthet på sitt jobb varje dag där man medvetet räddat livet på x antal gång/fordonstrafikanter, inte haft någon som ramlat och slått sig för att man kör planerat osv.
Anser det vara MYCKET viktigare än att man ska köra ryckigt och tycka att det är tufft så "C20rules" med några undantag till kan känna sig glada.

Att jag inte kör spårvagn idag beror INTE på mitt körsätt utan jag ville vidare i livet, kände att jag fastnat i ett ohållbart läge som människa ;)

OT!! Jag skriver Du med stort D av den orsaken att det är att visa respekt för Dig och andra jag pratar med ;) OFF OT!!

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 13:33
av C20_rules
Björn Ehnberg skrev:Precis allt detta har berörts och förklarats i tidigare trådar, utom möjligen Tvärbanan där jag inte själv förstår varför inte SL och Veolia kan enas om att tillåta den hastighet som banan är projekterad för.
Men det är ju till stor del detta tänk med s k komfortabel körning och överdrivet säkerhetstänk som försvårar såna åtgärder.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 13:56
av 2763
Genom att prioritera säkerhet uppnår man framkomlighet.
Genom att prioritera framkomlighet uppnår man trafikproppar och -faror

Man kan ju undra varför Göteborg är den säkraste stadskärnan i Sverige, kan det vara för att man prioriterar säkerheten?

//Tony

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 13:58
av daniel_s
C20_rules skrev:
Björn Ehnberg skrev:Precis allt detta har berörts och förklarats i tidigare trådar, utom möjligen Tvärbanan där jag inte själv förstår varför inte SL och Veolia kan enas om att tillåta den hastighet som banan är projekterad för.
Men det är ju till stor del detta tänk med s k komfortabel körning och överdrivet säkerhetstänk som försvårar såna åtgärder.
Nej, det är det inte. Det är tekniska problem med vagnarna som orsakar hastighetsnedsättningen till 50 km/h på A32.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 14:34
av C20_rules
daniel_s skrev:Nej, det är det inte. Det är tekniska problem med vagnarna som orsakar hastighetsnedsättningen till 50 km/h på A32
Då har det felet funnits på vagnarna ett bra tag då
Björn Ehnberg skrev:Accelerometrar?! Och hur var de kalibrerade, då?
Kalibrera accelerometrar är lätt - man använder bara tyngdkraften, vertikalt har man ju exakt 1 G eller 9,82 m/s², och plant har man ju 0 - sedan kan man använda vinklar däremellan, t ex 10% lutning (10 cm per m) motsvarar 0,1 G (0,98 m/s²) 20% 0,2 G (1,96 m/s²) osv.
Björn Ehnberg skrev:Det här är ju helt fantastiskt - en person som inte vet någonting om vad det praktiskt innebär att framföra ett spårforon sitter här och läxar upp folk som kör yrkesmässigt, efter att ha lekt lite med "simulatorer".

Inlägg som detta visar verkligen vilken typ av körning förarna prioriterar:
Nu undrar jag om du skojar; i vilket fall som helst verkar du inte ha kört så mycket spårvagn. En spårvagn är inte som ett tunnelbanetåg, den driftbromsar ungefär dubbelt så bra, och en full driftbromsning precis efter en acceleration är defintivt inget man gör annat än i ett rent nödläge: Folk kan slå sig rejält eller till och med skada sig! (För övrigt fullbromsar man helst inte heller ett tunneltåg i så låg fart.). Har man "nästan stannat" vid en hållplats/station och behöver köra fram lite till, så är det varsam acceleration och bromsning som gäller. Folk håller i sig på olika sätt beroende på om man accelererar eller bromsar, och de måste få chansen att byta grepp för att inte ramla

Dom prioriterar helt enkelt inte att hålla hög snittfart och är därför inte skickliga på det heller - oavsett hur länge dom kört.



Min video visade iallfall vilken typ av körning jag gillar. Snart har man förhoppningsvis råd med bil så då behöver man iallfall inte reta sig på förarna i kollektivtrafiken (och dom ggr man ändå åker kollektivt har man lättare att stå ut med att det går lite segt). Vi som inte gillar körstilen och inte har råd med bil har det däremot jobbigt.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 15:35
av Fredrik E
Ska du sno bensin när du köper bil? :wink:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 16:57
av Pwer med ölmagen
Ja du C20_Rules.

Det här var den roligaste tråden på länge :cheesygrin:
Mitt leende har varit brett och ibland utvecklats till ett rejält asgarv. I Göteborg jobbar vi efter prioriteringen Säkerheten-Tidtabellen-övrig service. I en perfekt värld där vi färdades helt ensamma i trafiken med tomma vagnar och en signalprioritering som aldrig krånglade, kanske det skulle gå att uppfylla dina teorier.

En tur ser inte lika dan ut från gång till gång och förhållanden ändras konstant under en tur. Jag talar om väderförhållanden och även mänsklig psykologi. En räl är ingenting som är sig alltid lik. Tex en hållplats där du normalt sett kanske kan bromsa så som du vill att det skall göras, kan plötsligt ha förändrats till ett halkigt helvete och om du då håller för hög fart så är sannolikheten att vagnen missar hållplatsen stor och du kanske även mejar ned någon gammal tant som tror att du skall stanna. Eller så får du istället skenbromsa och då finns risken att tant Olga i vagnen bryter lårbenshalsen när hon ramlar.

Det kan även befinna sig barn på hållplatsen, vilket gör att du lämpligtvis (fiskör) eftersom att erfarenheten i verkligheten säger dig att barn aldrig beteer sig logiskt enligt teorierna.

Jag tror att du egentligen bara är en av alla dem i den stora mängden som inbillar sig att det är ett enkelt yrke vi utför dagligen. Du har bara lite mer fysiska teorier bakom dig.

Vi räddar liv varje dag och vi utför ett förbaskat bra jobb under de förutsättningar som råder. Så är det!

Sedan inbillar jag mig inte att du skall bli övertygad, eftersom att jag tror du har en ganska lång väg att gå i din personliga utveckling.

Men, kul tråd är det :cheesygrin:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 18:06
av C20_rules
Köra i stan är ju självklart besvärligt. Det är ju ganska välkänt även t ex med bil att det inte går att köra speciellt snabbt i stadstrafiken - men alla linjer är ju inte innerstadslinjer och jag snackar om fenomenet generellt inte just Göteborgs-förarna (vilka förövrigt kör bra jämfört med t ex här i Stockholm)

Fast det finns ju snabbare sätt att färdas ändå - detta ser skönt ut :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZsG7_JhV ... annel_page

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 18:08
av daniel_s
C20_rules skrev:
daniel_s skrev:Nej, det är det inte. Det är tekniska problem med vagnarna som orsakar hastighetsnedsättningen till 50 km/h på A32
Då har det felet funnits på vagnarna ett bra tag då
Det är några olika problem som har avlöst varandra. Från början kände man inte till något fel, men då var inte ATC driftsatt, och sth var därmed ändå 50 km/h.

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Postat: fredag 02 januari 2009 22:50
av C20_rules
Jag ger mig i denna diskussion - den visar bara att man måste ha råd med bil eller mc för att få åka anständigt