Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Sten Håårdh skrev:"Det vanliga är att man blir nermejad av en högersvängande bilist"
Vad menar du med vanliga? Brukar det hända dig varje dag eller kanske bara ett par gånger i veckan? Då har du sannerligen gott läkekött!
Det vanliga är att man blir nermejad av en högersvängande lastbil, sen får du raljera hur mycket du vill. Minst två dödade cyklister i Stockholm 2007 och ett stort mörkertal när det gäller rapporterade incidenter.

"De senaste åren har en handfull dödsolyckor skett där cyklister blivit påkörda av tunga fordon, oftast lastbilar. I augusti omkom en 26-årig kvinna efter att ha hamnat under en lastbil i korsningen Vasagatan/Kungsgatan.
- Lastbilar som svänger höger är en av de största farorna för cyklister, säger Per-Åke Tjärnberg, projektledare på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, i Stockholms län.
Även Hans Brandt, förundersökningsledare på Polisens trafiksektion i city, säger att högersvängsolyckorna dominerar.
- Dödsolyckorna kanske inte är så många. Men incidenter sker hela tiden. Mörkertalet är stort, många cyklister anmäler inte de tillfällen då de blir påkörda utan bara vinglar till, säger han."

"Stockholms stad arbetar för att minska olycksriskerna för cyklister. Bland annat skapas så kallade cykelboxar, ett avgränsat område för cyklister framför bilarnas stopplinje. Cykelboxen gör att högersvängande fordon lättare kan se cyklisten."

"Innan årets slut ska cykelboxar finnas i innerstadens samtliga korsningar med signalljus, 315 stycken. Ett 70-tal återstår att måla."

Samtliga citat ur artikeln "Svängande lastbilar största faran", Dagens Nyheter, 19 oktober 2007.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
RVR

Inlägg av RVR »

TKO skrev:
Richard Jacobsson skrev:Thomas Lange:

Det ska tydligen finnas en uppdaterad variant av samma PLAN rapport från hösten 2008, troligen anpassad till de planer om djurgårdslinjen som finns, men den finns inte publicerad någonstans på nätet (har ej läst den).
Rapporten torde ha publicerats hösten 2007 och heter "PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen-Djurgården".
En sammanfattning finns på nätet enligt nedanstående länk:
http://sl.se/Upload/om_sl/pdf/Djurgards ... parvag.pdf

Det vore intressant att ta del av den - jag ska se om den går att få tag...
/TKO
Jag har gått händelserna i förväg, naturligtvis ska det vara hösten 2007.

I följande dokument finns det längst bak en förteckning över PLAN rapporter utgivna under 2007, där finns en med titeln 2007:8 Utveckling av stomtrafiken i Stockholms innerstad:http://www.sl.se/upload/rapporter/uploa ... USS-08.pdf

Den planrapport TKO hänvisar till från juni 2007 har redan visats och diskuterats flitigt på forum under sensommaren/hösten 2007 och den finns tillgänglig på SL:s öppna sida, men den är i flera avseenden nu inaktuell.
Sten Håårdh

Inlägg av Sten Håårdh »

Anders Norén skrev:
Sten Håårdh skrev:"Det vanliga är att man blir nermejad av en högersvängande bilist"
Vad menar du med vanliga? Brukar det hända dig varje dag eller kanske bara ett par gånger i veckan? Då har du sannerligen gott läkekött!
Det vanliga är att man blir nermejad av en högersvängande lastbil, sen får du raljera hur mycket du vill. Minst två dödade cyklister i Stockholm 2007 och ett stort mörkertal när det gäller rapporterade incidenter.

"De senaste åren har en handfull dödsolyckor skett där cyklister blivit påkörda av tunga fordon, oftast lastbilar. I augusti omkom en 26-årig kvinna efter att ha hamnat under en lastbil i korsningen Vasagatan/Kungsgatan.
- Lastbilar som svänger höger är en av de största farorna för cyklister, säger Per-Åke Tjärnberg, projektledare på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, i Stockholms län.
Även Hans Brandt, förundersökningsledare på Polisens trafiksektion i city, säger att högersvängsolyckorna dominerar.
- Dödsolyckorna kanske inte är så många. Men incidenter sker hela tiden. Mörkertalet är stort, många cyklister anmäler inte de tillfällen då de blir påkörda utan bara vinglar till, säger han."

"Stockholms stad arbetar för att minska olycksriskerna för cyklister. Bland annat skapas så kallade cykelboxar, ett avgränsat område för cyklister framför bilarnas stopplinje. Cykelboxen gör att högersvängande fordon lättare kan se cyklisten."

"Innan årets slut ska cykelboxar finnas i innerstadens samtliga korsningar med signalljus, 315 stycken. Ett 70-tal återstår att måla."

Samtliga citat ur artikeln "Svängande lastbilar största faran", Dagens Nyheter, 19 oktober 2007.

Anders
Uppfattas jag som raljant? Ja, det kanske jag är men det beror i så fall på att jag inte förstår vilket parallelt universum ni pratar om när ni vill pressa ihop cyklar och bilar i samma fil samtidigt som ni beskriver hur farligt det är. Hur ska ni ha det?

Vad jag inte heller förstår är varför det här måste göras till en "vi och dom"-fråga där cyklister, fotgängare och spårvägsnostalgiker är "vi" medan bilisterna är "dom". Det är minst 150000 bilister ute i Stockholm varje dag och om alla de människorna framställs som motståndare i spårvägsfrågan gråter Mikael Söderlund av lycka.

Jag gör ett nytt ämne om det här om jag kan förstå hur jag ska göra.
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Norén skrev:Det vanliga är att man blir nermejad av en högersvängande lastbil, sen får du raljera hur mycket du vill. Minst två dödade cyklister i Stockholm 2007 och ett stort mörkertal när det gäller rapporterade incidenter.
En relevant fråga i sammanhanget är kanske vad cyklisterna egentligen ska göra där i hörnet. Om de i stället körde mitt i gatan, så skulle de vara mycket mer synliga och löpa mindre risk att skadas. (I STAN, inte på E4, talar jag om nu, om det skulle vara någon oklarhet om den saken.)
TKO

Inlägg av TKO »

Richard Jacobsson skrev:
TKO skrev:
Richard Jacobsson skrev:Thomas Lange:

Det ska tydligen finnas en uppdaterad variant av samma PLAN rapport från hösten 2008, troligen anpassad till de planer om djurgårdslinjen som finns, men den finns inte publicerad någonstans på nätet (har ej läst den).
Rapporten torde ha publicerats hösten 2007 och heter "PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen-Djurgården".

/TKO

I följande dokument finns det längst bak en förteckning över PLAN rapporter utgivna under 2007, där finns en med titeln 2007:8 Utveckling av stomtrafiken i Stockholms innerstad:http://www.sl.se/upload/rapporter/uploa ... USS-08.pdf

Den planrapport TKO hänvisar till från juni 2007 har redan visats och diskuterats flitigt på forum under sensommaren/hösten 2007 och den finns tillgänglig på SL:s öppna sida, men den är i flera avseenden nu inaktuell.
PLAN 2007:4 går att hitta på nätet - jag var dum nog att leta bland SLs rapporter och där finns den inte, men väl under "På gång - Djurgårdslinjens förlängning". Ja inte ens SLs egen sökmotor lyckades hitta den där!
PLAN 2007:8 hittar jag inte, innehåller den en analys av det nuvarande förslaget till Djurgårdslinjens förlängning?
Någon form av beslutsunderlag måste väl finnas?
Det kanske är bättre att söka hos Landstinget eller Staden...
Eller så får jag gå via SLs styrelse - dom måste väl veta vad dom beslutat!
/TKO
Ferdinand

När Söderlund har bestämt sig kan han inte ändra sig

Inlägg av Ferdinand »

Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.

...heter den här tråden.

Han höll ett öppet möte idag på stadsbiblioteket i Stockholm. Lite sen blev han allt, för han kom från en presskonferens med Banverket om att det inte skulle byggas arbetstunnlar för Citybanan från Drottninggatan.

I alla fall kanske det var någon närvarande åhörare som hade tänkt fråga honom lite så där offentligt om det här han har bestämt sig för om alla problem som han (men kanske inte alla andra) ser om Djurgårdsförlängningen, för att kanske få veta lite hur han resonerar.

Men han hade bestämt sig för att inga frågor fick ställas efter hans genomgång. Istället skulle han ha "enskilda samtal" med de närvarande som så önskade.

Det fanns ju opinion bland åhörarna om att faktiskt få ställa frågor. Men nej, Söderlund hade bestämt sig. Det blir inget (öppen frågestund alltså).

Det kanske inte är så konstigt att det blivit som det blivit. Inte vet jag om man vinner väljare på det sättet. Genom att inte lyssna på dem som kommer till hans möten alltså. Men det kanske han inte heller vill.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Enligt "tillförlitlig källa" (som det ju heter 8) ) så går planeringen av Djurgårdslinjen helt enligt SL:s ritningar - vad gäller div politikers (Söderlund bl a) uttalande så kommer han att ändra sig till det positiva enligt min källa!

Hoppas att det verkligen stämmer! :roll:
Användarens profilbild
Stefan Widén

posetivt

Inlägg av Stefan Widén »

Banverkets beslut är posetivt för Djls förlängning. Ett av MS argument var att tunnlarna skulle påverkar trafiken och därmed skulle en samtida spårvägsbyggnad göra att city korkade igen. Detta besked är alltså ett steg i rätt riktning.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
RVR

Inlägg av RVR »

TKO skrev:
Richard Jacobsson skrev:
TKO skrev: Rapporten torde ha publicerats hösten 2007 och heter "PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen-Djurgården".

/TKO

PLAN 2007:4 går att hitta på nätet - jag var dum nog att leta bland SLs rapporter och där finns den inte, men väl under "På gång - Djurgårdslinjens förlängning". Ja inte ens SLs egen sökmotor lyckades hitta den där!
PLAN 2007:8 hittar jag inte, innehåller den en analys av det nuvarande förslaget till Djurgårdslinjens förlängning?
Någon form av beslutsunderlag måste väl finnas?
Det kanske är bättre att söka hos Landstinget eller Staden...
Eller så får jag gå via SLs styrelse - dom måste väl veta vad dom beslutat!
/TKO
Plan 2007:8 presenterades på SL:s senaste styrelsemöte:länk. Det är i stort sett samma rapport som tidigare länkats till på forumet med några justeringar.

Johan Eriksson: Det nu efter den 28 Februari som de "riktiga" förhandlingarna har börjat...
Ferdinand

två plus två blir förlängning istället för pudel

Inlägg av Ferdinand »

Jaha. Det är kanske bara att lägga ihop två och två:
Patrick skrev:Enligt "tillförlitlig källa" (som det ju heter 8) ) så går planeringen av Djurgårdslinjen helt enligt SL:s ritningar - vad gäller div politikers (Söderlund bl a) uttalande så kommer han att ändra sig till det positiva enligt min källa!
Stefan Widén skrev:Banverkets beslut är posetivt för Djls förlängning. Ett av MS argument var att tunnlarna skulle påverkar trafiken och därmed skulle en samtida spårvägsbyggnad göra att city korkade igen. Detta besked är alltså ett steg i rätt riktning.
Oavsett vad som sägs offentligt om att orsaken är "miljöhänsyn" och liknande, så kanske någon bakom de slutna dörrarna kläckte den här idén så att Söderlund slipper göra en alltför stor pudel när "han kommer att ändra sig". Kanske det var därför han inte ville svara på frågor på det där mötet. Han kanske redan hade pudlat inför banverkets beslut, och inte hade hämtat sig ännu. Även fast pudlandet inte är offentligt ännu.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ang artikeln i City idag (den 19 mars 2007) så verkar det som att priset för projektet ökar ett par hudra miljoner varje gång som M.S. uttalar sig.

Dessutom kunde man få intrycket av att en stor del av pengarna gick till renovering av den nuvarande djurgårdslinjen, vilket inte är fallet.
Ferdinand

skattesänkaren som blev skattehöjare

Inlägg av Ferdinand »

Odd skrev:Ang artikeln i City idag (den 19 mars 2007) så verkar det som att priset för projektet ökar ett par hudra miljoner varje gång som M.S. uttalar sig.

Dessutom kunde man få intrycket av att en stor del av pengarna gick till renovering av den nuvarande djurgårdslinjen, vilket inte är fallet.
Fast man kan kanske säga att de här extra hundra miljonerna har kommit till för att möjliggöra Djurgårdsförlängningen. Den här hr Söderlund kostar skattebetalarna stora pengar. Kanske dags att höja skatten. Onekligen en intressant vinkling vad agerandet från en företrädare för ett skattesänkarparti kan leda till. Skattesänkaren som blev skattehöjare, kanske man kan skoja lite. Eller det kanske är allvar.
TKO

Inlägg av TKO »

Richard Jacobsson skrev:Plan 2007:8 presenterades på SL:s senaste styrelsemöte:länk. Det är i stort sett samma rapport som tidigare länkats till på forumet med några justeringar.
Rapporten verkar inte så uppdaterad när det gäller DjL:s förlängning...
/TKO
LÅ1

Re: Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.

Inlägg av LÅ1 »

Svenskan i dag: Spårvagn till Centralen på väg – men kan dröja
"Det är inte så att staden är negativ till landstingets och SL:s spårvagnsplaner i City, hävdar Mikael Söderlund, moderat borgarråd för stadsbyggnad:
–Men det är olyckligt att man har genomfört en upphandling utan att vara överens med väghållaren.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar