Tidsangivelser på Nockebybanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Tidsangivelser på Nockebybanan?
Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!
Re: Tidsangivelser på Nockebybanan?
Folk har tillgång till SL's hemsida och tidtabeller precis som på busstationervirtual1 skrev:Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!

-
Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??Sparkfot skrev:Folk har tillgång till SL's hemsida och tidtabeller precis som på busstationervirtual1 skrev:Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!
Jadu, Jag vet faktiskt inte men det skulle iallafall inte skada med sånna skyltar.virtual1 skrev:Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??Sparkfot skrev:Folk har tillgång till SL's hemsida och tidtabeller precis som på busstationervirtual1 skrev:Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!
Därför att på Nockebybanan går tågen enligt tidtabellen, så det behövs inte några skyltar!virtual1 skrev:Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??
-
Äh, bortförklaring =) - o även om så är fallet så är väl en skylt som visar exakt amtal minuter mkt bättre än en tidtabell på en stolpe - det är ju inte säkert att du har en klocka på dig!JDS skrev:Därför att på Nockebybanan går tågen enligt tidtabellen, så det behövs inte några skyltar!virtual1 skrev:Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??
Man får väll köpa en då.virtual1 skrev:Äh, bortförklaring =) - o även om så är fallet så är väl en skylt som visar exakt amtal minuter mkt bättre än en tidtabell på en stolpe - det är ju inte säkert att du har en klocka på dig!JDS skrev:Därför att på Nockebybanan går tågen enligt tidtabellen, så det behövs inte några skyltar!virtual1 skrev:Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??
Naturligtvis är det mycket bättre om det finns en ordentlig tidtabell. Det finns inte en snubbe i hela Västerort som saknar klocka! Vad får du allt ifrån?virtual1 skrev:Äh, bortförklaring =) - o även om så är fallet så är väl en skylt som visar exakt amtal minuter mkt bättre än en tidtabell på en stolpe - det är ju inte säkert att du har en klocka på dig!JDS skrev:Därför att på Nockebybanan går tågen enligt tidtabellen, så det behövs inte några skyltar!virtual1 skrev:Jo, men det har du på tvärbanan, pendeltågen o i tunnelbanan med, men där finns tidsagivelserna (som ju baseras på trafikförhållandena o inte på en tidbaell tryckt på papper!) elektroniskt med tack o lov, så varför inte på nockebybanan??
I Alvik vore det väldigt bra med en tavla som visar hur många minuter det är kvar till 12:an har avgång.När man kommer med tunnelbanan har man aldrig pejl på detta utan springer då ofta i onödan.Tänk så skönt om man kunde se på en tavla -Aha! Tre minuter kvar,jag behöver inte springa.
Har framfört detta för en massa år sedan till SL,men vem lyssnar, egentligen, på trafikanterna där kan man undra?Är kanske mest ett spel för galleriet detta med kundtjänst och trafikantsynpunkter?
För många kockar som ska bestämma måhända?
Även om det är de mest enkla förbättringar för trafikanterna så får man en känsla av att allt går så fruktansvärt trögt

Har framfört detta för en massa år sedan till SL,men vem lyssnar, egentligen, på trafikanterna där kan man undra?Är kanske mest ett spel för galleriet detta med kundtjänst och trafikantsynpunkter?
För många kockar som ska bestämma måhända?
Även om det är de mest enkla förbättringar för trafikanterna så får man en känsla av att allt går så fruktansvärt trögt
All sådan utrustning kostar pengar och jag gissar att man fokuserar på de stationer och linjer med flest trafikanter. Roslagsbanan borde ligga närmast i tur - endast ett fåtal stationer där har plattformsskyltar (Stockholms östra, Åkersberga, Djurholms Ösby... finns det fler?).
Och jag stör mig fortfarande på att det inte finns skyltar i tunnlarna till och från blå linje på T-centralen och Fridhemsplan.
Och jag stör mig fortfarande på att det inte finns skyltar i tunnlarna till och från blå linje på T-centralen och Fridhemsplan.
Ja, där slog du huvudet på spiken!Tolvantrafikant skrev:Har framfört detta för en massa år sedan till SL,men vem lyssnar, egentligen, på trafikanterna där kan man undra?Är kanske mest ett spel för galleriet detta med kundtjänst och trafikantsynpunkter?
SL:s kundtjänst är egentligen en sorts psykologlinje, som använder SL:s medel till att få folk att känna sig bättre utan att något egentligen blir bättre. Inget ont i det, men det är ju kanske inte det man tror att den är till för.
Jo. Jag tror inte att skyltar längs hela tolvan skulle tillföra speciellt mycket. De flesta trycker ändå ut hållplatstidtabellen och har den på anslagstavla/ i hallen. Däremot skulle, precis som redan tidigare nämnts, en skylt vid avgångsplattformen i Alvik vara bra, gärna där man ser "1min30sek" till nästa tolva går. Både bra för förare och trafikanter!
Behovet borde väl också bero på bebyggelsen längs banan? Om det mestadels är bostäder och permanenta arbetsplatser så borde behovet vara lägre än om det är fullt av "annat" längs banan, exempelvis nöjen, turistattraktioner och andra saker man oftast bara gör tillfälliga resor till, typ sjukhus o.s.v.virtual1 skrev:Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!
Sen kanske man satsade högre på tvärbanan för att se till att uppnå det resultat politikerna ville se, medan nockebybanan liksom rullar på som den alltid gjort...?
Fast egentligen vill man nog visa lite olika information, d.v.s. klippa bort info om de tåg som visserligen inte ännu avgått men har så kort tid kvar till avgång att man inte hinner med dem även om man stressar fram rejält...LÅ1 skrev:Ja, finns det i biljetthallarna så skulle det kunna finnas där också! Vid början av transportbandet då, lämpligen!kildor skrev: Och jag stör mig fortfarande på att det inte finns skyltar i tunnlarna till och från blå linje på T-centralen och Fridhemsplan.
Jag har åkt med Linje 12 många gånger över åren (första resan 1959). De flesta passagerare verkar ju vara folk som bor ut med linjen, och jag tror att dessa kunder har reda på turlistan. Skyltar i stil med tunnelbanan eller Tvärbanan skulle inte precis "passa in" vid de flesta hållplatser.virtual1 skrev:Har det aldrig funnit funderingar på att liksom på Tvärbanan slänga upp minutinfotavlor längs stationerna på Nockebybanan? - hade väl hoppats o trott att det skulle skett i samband med den upprustning som var för ngra år sen, men tydligen inte?!
Men - i fall det blir förseningar eller trafikavbrott så skulle skyltar vara bra, men gärna lite mindre i så fall.
Jag håller inte med. "Du kommer inte hinna" kan vara nog så viktig information för den som kan välja flera olika resvägar till sin destination. Om inte annat slipper man springa i onödan.mats skrev:Fast egentligen vill man nog visa lite olika information, d.v.s. klippa bort info om de tåg som visserligen inte ännu avgått men har så kort tid kvar till avgång att man inte hinner med dem även om man stressar fram rejält...
- simonbertilsson
- Per Jacobson
Tidsangivelser på Nockebybanan
Kom ihåg att, "Det kommer alltid en 12:a bara man väntar länge nog!"
Hälsningar
Per
Hälsningar
Per
SS.A9.259
-
Hur kan det vara _lättare_ att förstå sig på ett klockslag än att förstå hur många minuter det är kvar till tåget går???? - ettt klockslag säger ju bara att tåget enl. tidtabell är planerat att gå då, inte att det faktiskt kommer göra det! - står det antalet minuter som är kvar är det ju irrelevant om tåget är försenat eller ej, du vet hur länge du måste vänta!simonbertilsson skrev:Varför är ni besatta av tavlor som visar antalet minuter till avgång? Själv föraktar jag det systemet, det är så mycket bättre när man visar klockslaget istället, lättare att förstå sig på.
Det kan inte vara bättre att skylten visar avgångens klocklsag eftersom man då med blicken också måste uppsöka en urtavla för att stämma av vad klockan är och sedan utifrån detta räkna ut hur många minuter det är till avgång.Bättre då att kunna se minuter till avgång på en gång.1 minut på skylten = nu får jag skynda mig .5 minuter på skylten = ta det coolt,köp en korv.Vill man ha avgångstiden i klockslag är det bara att gå och läsa på därför anslagna tidtabeller.simonbertilsson skrev:Varför är ni besatta av tavlor som visar antalet minuter till avgång? Själv föraktar jag det systemet, det är så mycket bättre när man visar klockslaget istället, lättare att förstå sig på.