Tunnelbanans elektroniska skyltar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B

Tunnelbanans elektroniska skyltar

Inlägg av Stefan B »

Som uppföljning till ett inlägg från Gunnar Eriksson i samband med snöstoppen för några dagar sedan:

"En märklig observation jag gjorde var att på de stationer där tunnelbanan var i drift där rullade skyltarna med text om avstängda sträckor. Men på de sträckor där trafiken var avstängd, där var skyltarna helt släckta, medan det ändå stod folk och väntade på tåg som inte kom. Likadant var det med högtaleriet. På sträckorna där tågen gick ropades det stup i ett om avstängningarna, på stationerna utan trafik var högtalarna tvärtysta. Förmodligen satt det någon trafikledare helt avskärmad från verkligheten och tyckte att på de sträckor där det inte gick några tåg behövdes heller ingen information.
GE"

Jag tycker att införandet av elektroniska informationsskyltar i tunnelbanan är en av de största förbättringar som gjorts i tunnelbanan. Genom att kasta en blick på skylten kan man bedöma om det är bråttom eller om man kan ta det lugnt. Genom de numera på fler stationer förekommande dubbletterna i biljetthallen kan man också se om man hinner in på Pressbyrån innan tåget går. Bra trafikantservice helt enkelt.

MEN, tyvärr kommer ett stort men. För mig som någorlunda bevandrad i trafiksystemet har det alltid varit en gåta varför dessa skyltar inte visar det de borde: den aktuella trafiksituationen i realtid. För uppenbarligen gör det ju inte det. Just vid avvikelser från normal tidtabell skulle ju skyltarna göra sin största nytta. I stället ser vi att de alltsomoftast släcks ned helt vid trafikrubbningar.

Jag har av tidigare debatter i ämnet här på Forum förstått att skyltarna visar någon form av förinställd tidtabell med "viss avkänning" av var aktuellt tåg är -- på vissa stationer? Stämmer det och var på grön linje (som har det nyaste skyltsystemet) ligger dessa avkännare?

Jag har liksom en del andra noterat systemet i Bryssel, där större stationer utrustats med "ställverksbild" av banan med tågen markerade med lampor. (Visserligen bara en linje per bana där, men ändå). Om man "vågar visa upp" sina tåg och trafiksituationen i Bryssel, varför har man i Stockholm konstruerat ett system som inte gör det?

Vid trafikstörningar går tåg i konstig ordning, långa uppehåll kan förekomma etc. Man kan få känslan av att trafikledningen tycker det är jobbigt att visa det, varför annars nuvarande system med svarta skyltar? För trafikanten är ju dock en korrekt angivelse av när nästa tåg kan ankomma det centrala, oavsett om det är kort eller lång tid dit.

Jag kan förstå att det kan bli en del omdisponeringar vid störningar, vilket på realtidsskyltar kan innebära att tåg "försvinner/dyker upp" genom omtågning. Men från det tillfälle föraren definierar tåget som 17 mot Skarpnäck eller 19 mot Hässelby borde det ju inte vara svårt för modern elektronik att visa aktuell ankomsttid för resp. station?

Med andra ord: varför har nuvarande skyltsystem gjorts så krångligt att använda vid annat än normal trafik då ju faktiskt skillnaden mot tidigare system med anslagna papperstidtabell och kunskap om "styva tidtabellsavgångar" är som minst?

Stefan

PS. Med svarta skyltar ökar ju behovet av högtalarutrop. Jag håller med Gunnar ovan om att det kan bli suboptimering. Stående på Bagarmossens station är det i och för sig värdefullt att få reda på att Farsta-Gullmarsplan ersattes av "beställda" bussar (vilka i och för sig aldrig dök upp har jag förstått, en annan fråga), men viktigast var när tågen på vår gren kom. Efter tre upprepningar om Farsta i högtalaren med svart skylt och utebliven avgång ökar INTE uppskattningen av informationen från SL...
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Apropå bristande känsla för vilken information som behövs och var, kan jag berätta en liten lustig (men alldeles sann) anekdot om vad som inträffade på Gullmarsplan när man stängt av tvärbanebroarna för sprickbildningar och körde med gamla spårvagnar från Nockebybanan mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, dock fortfarande skyltade linje 12. Så här lät det i högtalaren:

'Vi har ett stopp på linje 12 på grund av vagnfel vid Höglandstorget'.

Reaktionen hos många trafikanter vid Gullmarsplan var att de trodde att stoppet gällde tvärbanan, eftersom de hade märkt att spårvagnarna där ju var skyltade linje 12 vid tillfället. Alla kanske inte hade så mycket hum att tvärbanan på SL-språk kallas linje 20 och att det fanns en liten hållplats på andra sidan stan på en spårvagnslinje där som hette Höglandstorget. Det är inte så tokigt som det först låter att tro så, eftersom det är rimligt att anta att även om man skulle veta (vilket säkerligen inte alla resenärer gjorde) att tvärbanan har nummer 20 sträckan Gullmarsplan-Alvik, så kan man ju tro att då man bara kör sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen, så kan den ju möjligen heta linje 12, eftersom spårvagnarna var skyltade så (vilket inte heller är orimligt att tro, om man inte är insatt resenär på Nockebybanan).

Hur många vid Gullmarsplan som verkligen hade nytta av denna information om Höglandstorget kan jag inte säkert säga, men jag gissar på 0,0 %. Man förstod att det var en spårvagnsentusiast som tyckte det var kul att ropa ut ett sådant här meddelande ;-)

Då hade de gamla spårvagnarna gått skyltade som linje 12 i flera dagar på tvärbanan, och trots många inlägg på det gamla forumet från många olika personer om att man borde skylta om dem, så var det många som svarade att det var dumt att tycka så. Alla trafikanter var ju så 'väl insatta' i tvärbanans förhållanden. När jag berättade om den förvirrade händelsen jag relaterar ovan i SSS forum, så dröjde det bara några timmar innan man klistrade över de felaktiga linje 12-skyltarna. Om det hade samband med mitt inlägg eller ej låter jag vara oskrivet, men det visar hur tokigt det blir när man som trafikledare inte sätter sig in i trafikanternas situation vilken information man behöver, och vilken man kan undvara.

Ett av de fånigaste meddelandena jag hört i samband med trafikstörningar, är när alla skyltar är släckta och folk stått och väntat på tåg som inte kommer, så hör man i högtaleriet: Vi har just nu stora trafikstörningar på gröna linjen. Och sedan tystnad. Snacka om att ge trafikanterna den information de behöver... Men det kräver ju inte så mycket att säga så i högtalarsystemet. Då har man ju uppfyllt sin plikt att informera trafikanterna, och för dem har det då gått upp ett Liljeholmens ljus! eller...?

Hälsningar
GE
Skriv svar