Igenmurad tunnel vid Hornstull

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Byggare Bob skrev:
M224 skrev:När jag praktiserade som signalmontör vid fd BapTe 5 NA-...
Låter som någon taskig nerlagd militärförläggning, men att det är Nyboda det fattar i a f jag... :shock:

F ö när jag genomgick min examinering i SÄO TUB så gick vi i cirkulärtunneln mellan Ömt och TCe, kan väl säga att gott om utrymme mellan näsan och ett 8-vagnars Cx var det dock inte, ståendes på en svajig 40 cm bred spång...men några råttor såg vi inte, däremot tystnaden...
Jotack, den promenaden har nog många gjort (även jag) men tyst kan jag inte påstå att det var i cirkulärtunneln när tåget passerade förbi i full hastighet på väg till Tce.

//Lars
Lasse Braun KPÖ

Inlägg av Lasse Braun KPÖ »

Ganska trångt är det även mellan Mbp och Skt.
Lasse Braun KPÖ
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.

1. Jag har en polare som har hållt på med lite "U.E." en gång i tiden. Han berättade att hans farsa hade nån gammal karta från sent 70-tal som visade "alla" tunnlar(även el-tunnlar, kulvertar o.dyl) i Stor-Stockholm (dock tror jag att det även finns tunnlar som är så pass hemliga att man inte ens har med dom i "tunnelarbetares" kartor).
Så han har sprungit omkring i lite tunnlar lite här och var, och bland annat så har han kommit till en bergasal som fungerar som något sorts lager under krigstid under Södersjukhuset(har den nångon anknytning till den där järnvägsstationen under sjukhuset?).

2. Han har även varit i den där "tvillingstationen" i Odenplan, den där som ska vara lika stor som ligger brevid och som finns ifall man behöver bygga ut systemet. Dock snacka han något om att det ska ha med pedneltunellbygget och att dom har hållit på att förbereda i flera år "i smyg", vet dock inte om han blandar ihop med ovannämda "tvillingstation"...

3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Salen ska vara nån sorts station, men vara störra än en vanlig station.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...

Nån som har några svar?
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.

3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.
Sedan så har han även sagt att där ska ha ståt två tåg, som han ansåg vara "silvertåget", alltså den legendariska Silverpilen.
Dock så är ju dom vagnarna tagna ur trafik sedan länge, men då sa han att det åtminstonde var omålad tåg, vilket ju får det att låta ännu mer spännande.
Min lekmana teori är att det rör sig om spår från tiden då man experimenterade med dränering, tätning och sånt inför byggandet av blåalinjen...

Nån som har några svar?
Kan vara den arbetstunneln som BV har till kommande projekt av Citytunneln. Den ska ligga vid Stadshagen om inte minnet sviker.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Sparkfot skrev:
Nima skrev:Jag har läst om detta tidigare här på forumet, men jag skulle vilja ställa några frågor.

Nån som har några svar?
Kan vara den arbetstunneln som BV har till kommande projekt av Citytunneln. Den ska ligga vid Stadshagen om inte minnet sviker.
Njae, inte ska man väl driva arbetstunnlar till Citybanan ända från Stadshagen? Det är ju flera kilometer därifrån till både Odenplan och City. Jag har för mig att jag har sett skisser på arbetstunnlarna där station City förvisso ska byggas via tunnlar från Kungsholmen, men de tunnlarna ska mynna nånstans på sydostligaste Kungsholmen (dvs. bara på andra sidan vattnet sett från Centralen).

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Bertan

Inlägg av Bertan »

Hopas du sov djupt och gott när du drömde om alla dom där hemliga tunnlarna med uppställda silvertåg. Mysigt, alltså... :D :lol:
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

1. Jag har en polare som har hållt på med lite "U.E." en gång i tiden. Han berättade att hans farsa hade nån gammal karta från sent 70-tal som visade "alla" tunnlar(även el-tunnlar, kulvertar o.dyl) i Stor-Stockholm (dock tror jag att det även finns tunnlar som är så pass hemliga att man inte ens har med dom i "tunnelarbetares" kartor).
Så han har sprungit omkring i lite tunnlar lite här och var, och bland annat så har han kommit till en bergasal som fungerar som något sorts lager under krigstid under Södersjukhuset(har den nångon anknytning till den där järnvägsstationen under sjukhuset?).

2. Han har även varit i den där "tvillingstationen" i Odenplan, den där som ska vara lika stor som ligger brevid och som finns ifall man behöver bygga ut systemet. Dock snacka han något om att det ska ha med pedneltunellbygget och att dom har hållit på att förbereda i flera år "i smyg", vet dock inte om han blandar ihop med ovannämda "tvillingstation"...

Nån som har några svar?
Och jag har en kompis som såg Elvis och John Lennon på bussen till Bro igår kväll. De satt visst och snackade om deras nya CD-samarbete.

Eller?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hade han månne kommit in i vagnhallen i Rissne?
Det skulle förklara varför han såg tåg.

Silverpilen kan vi väl glömma, men finns det några verkfordon som har blek målning eller som varit tillfälligt omålade?

SI
AGR
Kontakt:

Odenplan

Inlägg av AGR »

Nån som har några svar?
Det fins ingen "tvillingstation" gömd vid ODP endast "försvars" arbeten för en extra plattform och spår mot Karolinska. Det ända som stämmer något så när är det om SÖS allt annat är hopdiktat.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har förstått att man kallar förberedelsearbeten för framtida (möjliga) utbyggnader för försvarsarbeten! Någon som vet varför det heter så? Förberedelsearbeten låter som en mer rimlig benämning, tycker jag!
Är det kanske en sammandragning av några ord som beskriver det hela?
Nima
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Vad är det för arbeten då?
Har man gröpt ur berg eller vad är det för nåt liksom?
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
andreaspain

Inlägg av andreaspain »

LÅ1 skrev:Jag har förstått att man kallar förberedelsearbeten för framtida (möjliga) utbyggnader för försvarsarbeten! Någon som vet varför det heter så? Förberedelsearbeten låter som en mer rimlig benämning, tycker jag!
Är det kanske en sammandragning av några ord som beskriver det hela?
Förberedelse är för något man förväntar ska ske, försvar är för något man inte förväntar ska ske (men ändå vill gardera för). Kan det vara så?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Nima skrev:Vad är det för arbeten då?
Har man gröpt ur berg eller vad är det för nåt liksom?
Se kartan här. Eftersom tub1 är byggd som "cut-and-cover" ("gräv-och-fyll") så vete sjutton om man har gröpt ur något berg över huvud taget, men man har i alla fall lämnat tunnelstumpar vid T-Odenplan för att möjliggöra utbyggnad med ett tredje spår samt tunnel mot Huvudsta.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Dryg

Inlägg av Dryg »

>3. nu kommer vi till det intresanta. Han säger att han har varit i en stor sal (station?) några stationer från T-Centralen. Jag antog att detta är något sorts utrymme i Stadshagen då jag vet att att Stadshagen var stationen där man "experimenterade" med olika tekniker innan man byggde blålinjen och 70-talets utbyggnader på rödalinjen.

Nån som har några svar?

Stationen som här talas om är bygd under andra världskriget och skulle
användas som utrymningsväg för Kungahuset och specielt för Gustav V.
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
XIZANG

Inlägg av XIZANG »

och hur menar du att den sitter ihop med tuben sa du ?
Johan A

Inlägg av Johan A »

En jag känner säger att det finns ett stort system av tunlar så att man kan gå in vid Hötorget och komma ut i portar vid Odenplan . Det ska vara parkerings garage och tunelbanor som sitter ihop och det finns långa gångar mellan de . Tydligen finns ett stort system under HELA STOCKHOLM . Det var hemmligt förut men har ändarts så att man får veta nu stod det i en bok han hade läst . Vet något något mera ?
XIZANG

Inlägg av XIZANG »

vad hette boken din vän läst ?
Gunnar Ekeving

Inlägg av Gunnar Ekeving »

Tydligen finns ett stort system under HELA STOCKHOLM . Det var hemmligt förut men har ändarts
Undrar just om inte mycket av mytbildningen kring hemliga tunnelbanesträckor och -stationer har sitt ursprung i det spårsystem som finns i fjärrvärmetunnlarna? Detta har ju ibland skämtsamt kallats "den hemliga tunnelbanan", men har väl aldrig varit hemligt, däremot okänt för de flesta.

Spårvägssällskapet gjorde en utflykt under stora delar av STockholms innerstad via detta tunnelsystem för cirka tjugo år sedan. Jag tror det finns bilder på webben. Systemet finns också beskrivet i SJK småbaneavdelnings bok "Industrilok i Uppland". Där framgår att det finns tre system med en sammanlagd spårlängd på 20 km:

Under innerstaden
Under Farsta (har väl haft förbindelse med det sedan länge nedlagda kärnvärmeverket vid Ågesta)
Under Akalla

Det jag bland annat minns från utflykten cirka 1985 var att det förekom kraftiga stigningar i tunnlarna, så kraftiga att loket bitvis inte klarade att dra det diggarfyllda tåget. Vidare var det helt omöjligt att orientera sig, guiden sa "nu är vi under KTH", "nu passerar vi Kungsholmen" etc, men det fanns inga skyltar eller andra orienteringshjälpmedel i tunnlarna. Hela systemet verkade vara mycket väl tillbommat och larmat, kanske hade man redan då behov att stänga ute "urbana exploratörer".

Sedan finns (ej spårlagda) teletunnlar, inte heller särskilt hemliga; bland annat beskrivs på http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=9288 hur försvarsmakten använder sig av detta tunnelsystem.
Bertan

Inlägg av Bertan »

Tydligen är tillvaron i Stockholm väldigt trist, så att man måste hitta på en massa konstigheter för att det skall bli mer spännnade.

Tror någon på fullt allvar att alla dessa hemliga tunnlar skulle ha kunnat hållas hemliga i årtionden? Vi bor inte i Pjongyang.

Hade sådana saker verkligen byggts så hade informationen läckt som ur ett såll. Eller tror ni kanske att tunlarna byggts av politiska fångar som efter fullgjort arbete skjutits med nackskott för att inte kunna skvallra om dem? Återvänd till den banala verkligheten!
JDS

Re: En stor station, mitt i berget med två omålade tåg?

Inlägg av JDS »

CB skrev:Stationen som här talas om är bygd under andra världskriget och skulle
användas som utrymningsväg för Kungahuset och specielt för Gustav V.
Stationen och cirka 200 meter tunnel färdigstäldes men sen kom arbetet av sig. Den är belägen under Kronobergsparken och har förbimdelse med Polisens pakeringsgarage / utfart vid Fhp. När jag såg den fanns det inga vagnar där:(
M.V.H
CB.
Gick igenom stationen på väg till jobbet idag. Där stod faktiskt en C2, under ett skynke, samt en äldre SJ-lokomotor. Vem äger dessa?
Skriv svar