Mina funderingar om spårvagn i postvagnen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kalle

Mina funderingar om spårvagn i postvagnen

Inlägg av Kalle »

Jag har också funderat om varför det blivit så mycket spårvagn i postvagnen den senaste tiden och skrev ett svarsinlägg med mina funderingar om anledningen. Då jag skulle skicka mitt inlägg hade tråden tydligen flyttats till något hemligt ställe där jag var tvungen att logga in och vips kom jag på en ytterligare anledning till varför postvagnen dragit till sig mer trafik: Detta med användare, userids och inloggningar och sånt som i alla fall jag tycker skapar en olustig stämning av krångel i något som är ett tidsfördriv.

Annars ser jag två huvudanledningar till varför det blivit så mycket spårvagn i postvagnen den senaste tiden, en teknisk och en ämnesanknuten:

- Swetramway är/upplevs som krångligare och mer trögnedladdat än postvagnen, kanske främst för att det inte är lika lätt att hålla reda på en tråd. Man får ingen överblick då man loggar in här på det sätt som man får i postvagnen, och inlägget byter plats vid varje ny kommentar på ett sätt som förvirrar iaf mig. Dessutom så öppnas hela tråden varje gång man vill se det senaste inlägget, något som i bild-trådarna kan leda till minuters nedladdande endast för att se att det tillkomna var en personlig hälsning (inget fel i det iofs). Det är svårt att bara surfa förbi i tio sekunder och få koll på vad som hänt sedan man sist kikade in.

- Trådar i Swetramway som inte handlar om SL har en tendens att antingen glida in på Huvudkommunala trafikfrågor i alla fall eller att i brist på respons självdö snabbt. Särskilt under den senaste tiden känns det som att de mer matnyttiga diggabilitetsdiskussionerna och smaskiga bilderna förekommit i postvagnen. Om ens fråga inte handlar om strömskenenedisning så är chansen att få svar oftast större i postvagnen.

Detta är mina högst personliga funderingar om anledningen till varför jag själv hamnar mer och mer i postvagnen.

Kalle T, som tappat sitt lösenord men som har e-post: labanlund@hotmail.com (vill inte vara anonym)
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör

Problemet med ordning och reda

Inlägg av Infomaster »

Att inlägget som du refererar till flyttades beror på att Infomaster bedömde att tråden mer hörde hemma under rubriken "Spörsmål om Forum" än under "Allmänt om lokaltrafik".

Det som skiljer Forum från Postvagnen är ju försök till en viss struktur. Det tycks emellertid inte som om detta självklart uppskattas av alla. Nu är i alla fall tråden tillbakaflyttad så att alla kan fortsätta debatten där den började.

Infomaster
:idea:
Björn J.

Re: Mina funderingar om spårvagn i postvagnen

Inlägg av Björn J. »

Kalle skrev:
- Trådar i Swetramway som inte handlar om SL har en tendens att antingen glida in på Huvudkommunala trafikfrågor i alla fall eller att i brist på respons självdö snabbt. Särskilt under den senaste tiden känns det som att de mer matnyttiga diggabilitetsdiskussionerna och smaskiga bilderna förekommit i postvagnen. Om ens fråga inte handlar om strömskenenedisning så är chansen att få svar oftast större i postvagnen.
Tänk samma sak har jag också funderat på.
kan ju bero på att usocknes banarbetare och annat löst folk är i förhållande till oss från riktes framsida i majoritet. :P

Kan ju också bero på att Tony, Q, jag och i viss mån JAgr liksom ibland bjuder på små poänger som kan orsaka diverde urspårningar eller ämnesbyten.

Men som vi från en av landets få kvarvarande spårvägstäder tycker så handlar det liksom för litet om det vi har här i 031-landet.
Klart att vi hela tiden gör allt för att ändra denna sneda balans... men man känner sig ändå i minorotet. En etnisk mioritet kanske... Kanske man skall konsultera Jämo?

Kanske därför jag inte brytt mig om att bli medlem i SSS, stockholmska spårvägsällskapet :twisted: ja den var elak, jag vet.
Men efter att ha studerat spridda nummer av senare årgångar av medl.tidskriften så är jag tveksam.... men jag kanske ändrar mig.

Lokalpatriot? jag?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Per Lind

Postvagnen vs Forum

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Jag som startade hela diskussionen tackar Webmaster för att ämnet flyttats tillbaka då fler läser "Allmänt om lokaltrafik" än de andra avdelningarna.
Personligen tycker jag att SSS Forum är trevligare än Postvagnen och mitt inlägg i det som skulle bli en stor debatt var en hyllning till Bruse & Co som i mitt tyckte fått en trevlig layout som är en njutning för ögat.
Att det skulle vara svårmanövrerat och segt tycker jag inte, det kan vara väldigt segt emellanåt även i Postvagnen.
Även i Postvagnen har det framförts kritik om att man får in diverse obskyra bidrag och har haft önskemål om registrering. Varför är det så hemskt att registrera sig när man bara framför sina åsikter. Det är ju inte politiskt avslöjande var man står, röd eller blå, det handlar om utan sunt bondförnuft - oftast - och det är väl inget att skämmas för.

Vad jag tycker att Bruse lyckats bäst med är följande:
- Svarsmail: När jag skrivit ett inlägg, eller vill bevaka ett ämne får jag mail i brevlådan.
- Ändring: Upptäcker jag att något blev fel kan jag ändra och slipper skriva om.
-Antal läsare: Jättebra. Här ser jag om någon är intresserad av vad jag skriver eller inte.
- Omröstningen: Har jag en fundering kan jag själv fixa en omfrågning bland läsarna. Jättebra!
- Arkivet: Här kan jag gå tillbaka och kolla om jag söker något. Detta kanske kunde göras enklare så att fler utnyttjar möjligheten istället för att fråga igen om något som nyss besvarades.

Man behöver ju inte använda alla finesser men för den som vill är de jättebra.

Kunde man inte på något vis kombinera ihop Postvagnen, Forum samt ett tredje Forum för modeller (både spårvagnar och tåg) så har man allt på ett ställe.
Gärna sökbart på ett ställe för att kolla om ämnet finns i något av Forumen.

Många, de flesta?, läser bägge forumen och skulle nog bli glada för en enkel uppdelning i ämnesområden, nåbara från ett och samma ställe.

Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
bruse

Re: Postvagnen vs Forum

Inlägg av bruse »

Per Lind skrev:Vad jag tycker att Bruse lyckats bäst med är följande:
- Svarsmail: När jag skrivit ett inlägg, eller vill bevaka ett ämne får jag mail i brevlådan.
- Ändring: Upptäcker jag att något blev fel kan jag ändra och slipper skriva om.
-Antal läsare: Jättebra. Här ser jag om någon är intresserad av vad jag skriver eller inte.
- Omröstningen: Har jag en fundering kan jag själv fixa en omfrågning bland läsarna. Jättebra!
- Arkivet: Här kan jag gå tillbaka och kolla om jag söker något. Detta kanske kunde göras enklare så att fler utnyttjar möjligheten istället för att fråga igen om något som nyss besvarades.

Man behöver ju inte använda alla finesser men för den som vill är de jättebra.

Kunde man inte på något vis kombinera ihop Postvagnen, Forum samt ett tredje Forum för modeller (både spårvagnar och tåg) så har man allt på ett ställe.
Gärna sökbart på ett ställe för att kolla om ämnet finns i något av Forumen.

Många, de flesta?, läser bägge forumen och skulle nog bli glada för en enkel uppdelning i ämnesområden, nåbara från ett och samma ställe.

Hälsningar
-Per
Tack för berömmet! Men det enda jag gjort är att välja att vi ska använda oss av just detta skriptet. Jag har alltså inte programemrat ett dugg! Bara ändrat lite färger, som den hära Forumska gröna nyansen, som går igen överallt, som denna: Bild

Kombinera med Postvagnen? Inte mig emot, men vill SJK?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Jo sedan kan jag ju instämma i att hela denna web-platsen är genomtrevlig, och den blir ju till det vi gör den till!

Nu slipper ni mig på en vecka.
Skall ägna mig åt spårning med vatierande spårvidd, i "Rocolandet".
Det kommer att gå utför i Saalbach.

ha det!

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar