Hastighet Stureby-Svedmyra
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hastighet Stureby-Svedmyra
Varför kör tunnelbanetågen alltid så sakta från Stureby till Svedmyra? Är det av bullerhänsyn till omgivningen, eller finns det någon teknisk anledning?
Har hört alla möjliga historier om det där, men det verkar som att nån som har nåt att säga till om bor i närheten och inte vill störas. Börvärdet låg förut på 70, så det var möjligt att dra på fullt ös där, något som ändrades för inte så längesen. Mycket irriterande iallafall...
Iallafall... anledningar jag hört är att det var någons hus vars grund skakade sönder om man körde för fort, att det fanns nån slags seismologisk utrustning i nån kåk som registrerade om nån körde för fort och då kunde det gå riktigt illa för den som satt vid spaken... (ja, jag avfärdar det som trams, men jag har hört detta och tänkte dela med mig)
Iallafall... anledningar jag hört är att det var någons hus vars grund skakade sönder om man körde för fort, att det fanns nån slags seismologisk utrustning i nån kåk som registrerade om nån körde för fort och då kunde det gå riktigt illa för den som satt vid spaken... (ja, jag avfärdar det som trams, men jag har hört detta och tänkte dela med mig)
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Klagomål efter växelinläggning mellan dom två stationer.
Det var en då nyinflyttat som klagade och visst sattes det in mätinstrument.
Dom kom fram till att personen hade rätt i sin klagan och man satte upp en permanent hastighet begränsning (40 km) där, men man ändrade inte beskedet (börvärde).
Men så var det förare som "drog" på där, så sattes det även 40 in som börvärde.
Micke
Det var en då nyinflyttat som klagade och visst sattes det in mätinstrument.
Dom kom fram till att personen hade rätt i sin klagan och man satte upp en permanent hastighet begränsning (40 km) där, men man ändrade inte beskedet (börvärde).
Men så var det förare som "drog" på där, så sattes det även 40 in som börvärde.
Micke
Börvärdet sänktes som en förberedelse för ATO. ATO kör nämligen alltid så fort det går vilket medför, förutom en allmänt ryckig körning, att alla hastighetsnedsättningar måste vara inlagda i signalsystemet. Tyvärr finns risken att det blir fler konstiga nedsättningar om/när ATO införs eftersom den har den obehagliga egenskapen att alltid dra på för fullt när börvärdet går upp, även om tåget skall stanna 200 meter senare.Micke Asklander skrev:Men så var det förare som "drog" på där, så sattes det även 40 in som börvärde.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Mja, nu är det ju så här att dessa villor/egnahemshus efter tunnelbanan (Tallkrogen, Stureby och Bromma) betingar ett väldigt stort värde, och går oftast i arv från föräldrar till barn...Rico skrev:Hur kraftigt kan det ha skakat i huset? Spontant känns det lite osmart att bosätta sig bredvid tuben och förvänta sig att man inte kommer att störas av den...Micke Asklander skrev: Det var en då nyinflyttat som klagade och visst sattes det in mätinstrument.
Det är m a o inget som säger att man måste, utan kanske är tvungen för att rädda barndomshemmet...
Vad är skillnaden mellan "måste" och "är tvungen"?Byggare Bob skrev:Det är m a o inget som säger att man måste, utan kanske är tvungen för att rädda barndomshemmet...

Bara för att man har något som är värt en massa pengar så är man ju inte tvungen att genomlida åratal av sömnlösa nätter. Med andra ord är det ingenting annat än ren girighet som hindrar dem från att sälja sina hus. Arvs-argumentet håller inte heller, för varför skulle man tvinga på sina barn något man själv inte vill ha?
För att hålla mig kvar på spåret så vill jag dock påpeka att stan är full med vägar, spår och verksamheter. Det går inte riktigt att hävda att "man kan alltid flytta någon annanstans". Det är bara det att just de här människorna har faktiskt i allmänhet ekonomiska möjligheter att flytta vart de vill. Så därför är det bara gnäll. Det är värre när det drabbar boende i flerfamiljshus.
Många av villorna är före tunnelbanans tid. Området började bebyggas 1921. Men kallades då Ersta Villastad...Rico skrev:Hur kraftigt kan det ha skakat i huset? Spontant känns det lite osmart att bosätta sig bredvid tuben och förvänta sig att man inte kommer att störas av den...Micke Asklander skrev: Det var en då nyinflyttat som klagade och visst sattes det in mätinstrument.

Men vad fan! Om man flyttar in i ett hus, som ligger brevid en befintlig järnväg, tunnelbana, spårväg, flygplats... vad som helst. Då vet man ju vad man får som grannar, att det kan bullra föra väsen osv. Gillar man det inte, å är det fasen ingen som tvingar dom att köpa huset. Eller har vi sånt tvång numera i Sverige???
Annat är det om buller uppkomme refter man flyttat in, som nybyggd, väg, spårväg, järnväg, flygplats osv.
Fan va folk är gnälliga nufförtiden1 Flytta ut på en mosse i övernorrland om ni vill ha det tyst! Bostätt er INTE i en miljonstad!
Annat är det om buller uppkomme refter man flyttat in, som nybyggd, väg, spårväg, järnväg, flygplats osv.
Fan va folk är gnälliga nufförtiden1 Flytta ut på en mosse i övernorrland om ni vill ha det tyst! Bostätt er INTE i en miljonstad!

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag håller med. Jag bodde i Mariehäll. Där bodde många som kämpade för att flyget skulle upphöra på Bromma. Varför? För att de skulle få lite lugnt där de bodde. Likadant gick det protester i Bällsta och Sundby mm. Men jag låter dig yttra svordomarna, Bruse, det vill jag inte göra, men sur blev jag på dem. Jag tyckte då att flygplatsen var praktisk, jag lade inte märke till den knappt, man vande sig fort. Jag undrade som många här varför folk hade flyttat dit om de nu blev störda av flyget...bruse skrev:Men vad fan! Om man flyttar in i ett hus, som ligger brevid en befintlig järnväg, tunnelbana, spårväg, flygplats... vad som helst. Då vet man ju vad man får som grannar, att det kan bullra föra väsen osv. Gillar man det inte, å är det fasen ingen som tvingar dom att köpa huset. Eller har vi sånt tvång numera i Sverige???
Annat är det om buller uppkomme refter man flyttat in, som nybyggd, väg, spårväg, järnväg, flygplats osv.
Fan va folk är gnälliga nufförtiden1 Flytta ut på en mosse i övernorrland om ni vill ha det tyst! Bostätt er INTE i en miljonstad!
Nu finns det ju förvisso andra skäl till att flyget ska väck därifrån, men de åberopades inte i dessa klaganden...
Professionell tyckare
Just fallet med Bromma flygplats är väl lite speciellt eftersom en del av dem som klagar har flyttat dit under de perioder det har funnits avvecklingsplaner som senare har skjutits på framtiden. Och så är det väl en ekonomisk fråga, en del av husen har det säkert betalats mer för än det skulle betalats om man inte varit lovade att flyget skulle bort, för att de personerna ska få tillbaka sina investeringar måste flyget bort innan de kan sälja husen.Kantorn skrev:Jag håller med. Jag bodde i Mariehäll. Där bodde många som kämpade för att flyget skulle upphöra på Bromma. Varför? För att de skulle få lite lugnt där de bodde. Likadant gick det protester i Bällsta och Sundby mm. Men jag låter dig yttra svordomarna, Bruse, det vill jag inte göra, men sur blev jag på dem. Jag tyckte då att flygplatsen var praktisk, jag lade inte märke till den knappt, man vande sig fort. Jag undrade som många här varför folk hade flyttat dit om de nu blev störda av flyget...
Nu finns det ju förvisso andra skäl till att flyget ska väck därifrån, men de åberopades inte i dessa klaganden...
I övrigt håller jag med om att man inte ska bosätta sig bredvid något bullrande om man inte gillar buller.
Men nu var det väl något som uppkommit efteråt, en ny växel, eller?bruse skrev:Men vad fan! Om man flyttar in i ett hus, som ligger brevid en befintlig järnväg, tunnelbana, spårväg, flygplats... vad som helst. Då vet man ju vad man får som grannar, att det kan bullra föra väsen osv. Gillar man det inte, å är det fasen ingen som tvingar dom att köpa huset. Eller har vi sånt tvång numera i Sverige???
Annat är det om buller uppkomme refter man flyttat in, som nybyggd, väg, spårväg, järnväg, flygplats osv.
Fan va folk är gnälliga nufförtiden1 Flytta ut på en mosse i övernorrland om ni vill ha det tyst! Bostätt er INTE i en miljonstad!
Man kan annars tycka att "samhället" = offentliga sektorn på något vis borde driva en webbsida där man kan knappa in valfri adress och få information om planerade byggnationer/förändringar, och utredningar om sådana, som finns inlagda inom överskådlig tid.
Men, finns det gränsvärden för bullernivåer så finns det. Även om man så bor en meter från ett spårsystem så borde man ha rätt att kräva att bullret inte ökar med mindre än att spårsystemägaren erbjuder sig att lösa in bullerstörda fastigheter till marknadspriser, alternativt bullersanera.
Varför ska just de som bor granne med trafikapparaterna/spårsystemen ta emot allt buller för alla resenärer som bor överallt, inkl på bullerfriare områden?
Man kan väl också vända på steken och säga att ett fel är att det byggs för lite nya bostäder, och skapas för få nya arbetstillfällen, där folk vill bo och arbeta. Det gör att folk tvingas faktiskt att bo även på de platser som har högst bullernivå. Titta på priserna för olika bostäder. Om nån tycker att folk lika gärna kan bosätta sig ute i bushen om storstaden inte passar så är denne välkommen att förklara varför just de som inte hittat en hyffsat bullerfri bostad i storstaden ska flytta ut i bushen medan de som redan bor i en hyffsat bullerfri bostad i storstaden ska få bo kvar? Ett system som absolut aldrig går att genomföra i praktiken, men som teoretisk fundering kan vara en bra tankeställare, är ett slags cirkulationssystem. Om det inte finns tillräckligt många bostäder där folk vill bo så får alla som vill bo där turas om att bo där. Jag undrar hur många som redan bor i ett bra läge skulle uppskatta om de tvingas att t.ex. under semestern packa ihop sina prylar för att nån annan under en månads tid har besittningsrätt på bostaden?
D.v.s. pengarna räcker inte för att skaffa en bullerfri bostadJDS skrev:Det tycker jag också. Men nu var det ju så (som jag och Byggare Bob redan påpekat) att just de här husen representerar ett avsevärt värde, så husägarnas gnäll går nog mest ut på att de är rädda att få mindre pengar när huset skall säljas.

Åjo. Har du sett kåkarna?mats skrev:D.v.s. pengarna räcker inte för att skaffa en bullerfri bostadJDS skrev:Det tycker jag också. Men nu var det ju så (som jag och Byggare Bob redan påpekat) att just de här husen representerar ett avsevärt värde, så husägarnas gnäll går nog mest ut på att de är rädda att få mindre pengar när huset skall säljas.
Mmm, för det är en snubbe i en kåk i det området som orsakar att alla som bor söderut på Hagsätra linjen från Stureby får förlängd restid in mot stan...resenär skrev:Om tillräckligt många resenärer klagar på att man tycker tågen kör för sakta kanske man tvingas till en annan problemlösning än sänkt hastighet vid Stureby.
Känns inte riktigt i tiden med spårtrafik som sniglar sig fram i 40
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Bruse, precis rätt. Fans Tunnelbanan (eller spårvägen eller järnvägen eller motorvägen eller flygstationen eller bara en väg) där först så tycker jag inte att grannarna har mycket orsak att klaga!bruse skrev:Men vad fan! Om man flyttar in i ett hus, som ligger brevid en befintlig järnväg, tunnelbana, spårväg, flygplats... vad som helst. Då vet man ju vad man får som grannar, att det kan bullra föra väsen osv. Gillar man det inte, å är det fasen ingen som tvingar dom att köpa huset. Eller har vi sånt tvång numera i Sverige???
Annat är det om buller uppkomme refter man flyttat in, som nybyggd, väg, spårväg, järnväg, flygplats osv.
Fan va folk är gnälliga nufförtiden1 Flytta ut på en mosse i övernorrland om ni vill ha det tyst! Bostätt er INTE i en miljonstad!
Men vi har liknande problem på Metron här i Washington, vid Grosvenor station.
Var den Röda Linjen kommer upp ur tunnel och sedan på en ganska lång viadukt byggdes det hus efter banans rutt blev offentligt godkänd av vår county council (observera att i USA är en county council inte samma sak som landsting men mycket mera som kommunfullmäktige). Personerna som bodde i dessa nya hus började ju klaga om oljud från tunnelvagnarna (som låter ungefär som C6:orna), och det byggdes först dyra barriärer för att dämpa ljud från strömavtagaren mot strömskenan o s v (och från boggierna [trucks på amerikanska]). Men det passade inte. Nu måste tunneltågen rulla mycket sakta under en stor del av trafikdynget tack vare personerna som bor i dessa hus (och dessutom har en del av dessa hus en stor motorväg [Interstate highway] precis bakom!