Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
I fredags hamnade jag i C20 2098. Vagnen var sist i tåget, av förklarliga skäl. Nämligen det att:
Geom fönstret till förarhytten kunde jag se en lapp fasttejpad på fönsterrutan, väl synlig för den som nu måhända tänkt sig köra detta tåg.
Där gick att lösa följande:
IDU-fel
Kan ej gå som ledarhytt.
03-01-10
Följande frågor föds:
Vad är IDU-fel?
Varför har inget gjorts åt detta - i fredags var det den 31:a. Altså har denna lapp rest i 21 dagar! (hoppas den hade månadskort - blir så dyrt annars... )
Reser lappen omkring fortfarande?
Jag är ingen C20-expert men IDU har något med display att göra tror jag. Hur som helst finns det mängder av C20-vagnar (åtminstone på bana 2) som ej får gå som ledarvagnar. Varje kväll vid frånkopplingen, då tre vagnar ska bli två, så blir det knas eftersom en mellanvagn med ledarvagnsförbud ska bli ledarvagn efter kopplingen! Det är en kombination av dålig planering och det faktum att alldeles för många C20-vagnar har ledarvagnsförbud. (Även en hel del C6H och C13-vagnar har ledarvagnsförbud, i dessa fall har man norpat radioanläggningen då den ska doneras till nya C20-vagnar. Så det finns en hel del Cx-vagnar som ej gått som ledarvagnar på ett bra tag och som aldrig mer kommer att göra det före skrot...)
Fredrik H Klint skrev:Jag är ingen C20-expert men IDU har något med display att göra tror jag. Hur som helst finns det mängder av C20-vagnar (åtminstone på bana 2) som ej får gå som ledarvagnar. Varje kväll vid frånkopplingen, då tre vagnar ska bli två, så blir det knas eftersom en mellanvagn med ledarvagnsförbud ska bli ledarvagn efter kopplingen! Det är en kombination av dålig planering och det faktum att alldeles för många C20-vagnar har ledarvagnsförbud. (Även en hel del C6H och C13-vagnar har ledarvagnsförbud, i dessa fall har man norpat radioanläggningen då den ska doneras till nya C20-vagnar. Så det finns en hel del Cx-vagnar som ej gått som ledarvagnar på ett bra tag och som aldrig mer kommer att göra det före skrot...)
Den enda C13H jag kommer på är 1178 men det är också inte speciellt många. Däremot är det många C6H som har ledarvagnsförbud, följande vet jag på rak arm; 2655, 2744, 2745, 2755, 2761 och 2771. Även bana 1:s C14-vagnar så är varannan vagn tagen ur bruk som ledarvagn. Vagnar med jämna nummer vill jag minnas går som ledarvagnar medan vagnar med udda nummer fått radion bortplockad. Av den återstående Cx-flottan verkar det som om nästan 50% av vagnarna numer är permanenta mellanvagnar!
Det har aldrig funnits mer en en radio ombord på en C14 enhet. Det finns en bra historia om detta. En förare stack ner fingret i det hål som fans vid radion och konstaterade att det var tomt. Därefter så anropar Tutf TLC och säger det fins ingen radio här i V1, TLC svarar: du menar V8 väl, Tutf: nej här i V1, TLc: och vad pratar du i då? Tutf: hoppsan
Inte för att jag misstror dig men hur har man då haft kontakt med TLC om man kört ex. C14 1275 som saknar radio? Om vagnarna med udda nummer aldrig haft radio förstår jag inte anledningen till att de ej får gå som ledarvagnar längre, speciellt inte då det sitter en lapp i hytten där anledningen är "saknar radio"... Hur går det ihop?
Hei!
Kan det være tilfellet som i Oslo at radioen virker i begge ender av toget selv om den sitter i den ene enden?
Snakker da om T1-2 vognene: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=589
Anonymous skrev:Inte för att jag misstror dig men hur har man då haft kontakt med TLC om man kört ex. C14 1275 som saknar radio? Om vagnarna med udda nummer aldrig haft radio förstår jag inte anledningen till att de ej får gå som ledarvagnar längre, speciellt inte då det sitter en lapp i hytten där anledningen är "saknar radio"... Hur går det ihop?
Slavigt skrivet av mig, C14 har en radio per enhet men fungerar normalt i bägge hytterna.
Andy skrev:Hei!
Kan det være tilfellet som i Oslo at radioen virker i begge ender av toget selv om den sitter i den ene enden?
Snakker da om T1-2 vognene: http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=589
Andreas
For de gamle radioenes del, så er dette helt korrekt. Radioen er normalt "på" i betjent førerrom, og denne radioen "fórer" radiohøytallerene i alle togets førerrom. Dette gjelder alle serier, T1-T8.
Imidlertid oppfører AB-vognene på Øst (T1-2) og AB-vognene på vest (T6) seg ikke likt når betjent førerrom er en B-ende, men det er en helt annen sak.
Yngve skrev:Når det gjelder "Tetra" har jeg ingen anelse.
mvh
Yngve
TETRA systemet har ihvertfall et betjeningspanel for hvert førerrom, om hver betjeningsdel har egen radiodel aner jeg ikke, men ser ikke på det som usansynlig på AB vognene.
Om radioen fungerer gjennomgående fra aktivisert førerrom og gjennom hele toget aner jeg heller ikke, men for meg virker det ikke usansynlig siden TETRA radioen er koblet paralelt med den gamle radioen!
Rett etter monteringa var det faktisk mulig å sende SMS mellom vognene