Ytterligare sidospår: Det var regionalpolitik som avgjorde att hovet fick en fast placering i Stockholm ( som innan dess flyttade runt mellan olika borgar i olika städer, jämför Gustav Vasas riksmöten i Västerås och Arboga som han inte behövde resa till eftersom han sedan en tid redan bodde på ort och ställe ) på 1600-talet. Stockholm ansågs gynnat p.g.a läget vid vattnet och att det låg centralt i dåtidens rike (som omfattade Finland men exkluderade Skånelandskapen, Bohuslän, Härjedalen/Jämtland och Gotland). Nog var det allt regionalpolitik när man avgjorde placeringen i Stockholms favör.Anders Norén skrev:(Sidospår: Vi har haft regionalpolitik sedan sjuttonhundratalet någon gång, en regionalpolitik utan vilken järnvägens alla felande länkar förmodligen redan vore byggda.VeVen skrev:Regionalpolitik
Vi har haft regionalpolitik i det här landet sen sjuttitalet nångång. Det har varit en hel del olika åtgärder som prövats under årens lopp. Vad tycker du borde göras?
Anders)
Sedan kan man inte alltid tala om att det var regionalpolitikens fel att järnvägarna drogs igenom landet där de gjorde. När det gäller statsbanorna stämmer det eftersom man närde förhoppningar om att kolonisera Sveriges ödemark som alternativ till emigrering till Amerika, men privata banor fick lov att bygga som de ville efter kungligt tillstånd. Under tiden stambanorna byggdes, byggdes nuvarande Västkustbanan av flera olika järnvägsbolag liksom Blekinge Kustbana och detta innan antikustprincipen upphörde. Städerna har i många fall sig själva att skylla som var ointresserade eller styrde efter andra intressen och önskemål. Hade t.ex. Västervik gått med på att bygga banan Berga-Totebo hade Kalmar läns största städer varit förbudna direkt med varandra via smalspårig järnväg.