Ovanlig lösning

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Ovanlig lösning

Inlägg av Harald »

Så här kan man också göra. Inte så vanligt, men bra när trottoaren är smal.

Bild
Eco

Re: Ovanlig lösning

Inlägg av Eco »

Harald skrev:Så här kan man också göra. Inte så vanligt, men bra när trottoaren är smal.

Bild
Ah! Men därifrån tar ju jag bussen varje morgon =)
André
olof_vasastan

Inlägg av olof_vasastan »

Vad står C:et för?
Eco

Inlägg av Eco »

olof_vasastan skrev:Vad står C:et för?
Det är hållplatsläge C
Det finns A och B också...
André
Eco

Inlägg av Eco »

Eco skrev:
olof_vasastan skrev:Vad står C:et för?
Det är hållplatsläge C
Det finns A och B också...
Ja alltså för att förtydliga så är det ju så att hållplatserna i Göteborg har bokstäver efter "läge". På tex Prinsgatan så finns det ju en spårvagnshållplats som då är A, sen finns det ytterligare en hållplats för spårvagnar i andra riktningen som då blir B, och denna hållplats har även ett hållplatsläge för bussar som ligger på en korsande gata, som då är hållplatsläge C.
Första gången jag skulle med bussen missade jag den eftersom jag stod vid fel hållplatsläge. Såg bussen komma och svänga in på en gata 100 m bort... fick traska hem å be pappa om skjuts istället... =)
André
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Är det där i närheten av sushistället? :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Ovanlig lösning

Inlägg av leifd »

Harald skrev:Så här kan man också göra. Inte så vanligt, men bra när trottoaren är smal.

Bild

Vet inte vad som skulle vara konstigt allså ?
Men hemma i Norrköping, så är detta mer regel än undantag.
Man har under många år avskaffat så mycket onödiga stolpar som det går.

Främst så beroer det nog på att de aggresiva handikapporganisationerna lyckats tjata till sig detta hos kommunen.
Att sedan stolpen har en funktion för var fordonet ska stanna på hållplatsen, det spelade visst ingen roll i sammanhanget.

//Leif D
essin

Inlägg av essin »

Jag tycker att det ser ganska snyggt ut, det blir lite "skräpigt" med stolpar överallt på trottoarerna. Behöver busschaufförerna en stolpe alldeles vid trottoarkanten för att stanna på rätt plats? Annars räcker väl själva skylten? Ett tänkbart problem med denna lösning är att det blir svårare att få syn på hållplatsskylten på långt håll, om den skyms av markiser och andra skyltar på fasaden. Varningsskylten lite längre bort bort på gatan hade man väl också kunnat fästa på samma sätt, men det har väl bara inte blivit av. I Uppsala har jag inte sett denna lösning, däremot händer det att trottoarerna blockeras av träd, så att fotgängarna får gå ut i cykelbanorna...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Eco skrev: Första gången jag skulle med bussen missade jag den eftersom jag stod vid fel hållplatsläge. Såg bussen komma och svänga in på en gata 100 m bort... fick traska hem å be pappa om skjuts istället... =)
Då antar jag att du skulle med 190 till Volvo. För du bad väl inte pappa om skjuts från Prinsgatan till Masthugget. :)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

essin skrev: Behöver busschaufförerna en stolpe alldeles vid trottoarkanten för att stanna på rätt plats?
Sa jag att det bara gällde bussar ?
Exempelvis, kan det vara bra om man kör ca 30m spårvagn, att veta lite mer exakt var man bör ställa fronten, för att aktern t.ex. ska lämna en trafikerad korsning eller ett övergångsställe (jaja, jag vet att övergångsställen inte finns i samband med spårväg här i Norrköping, men folk går ju lixom där ändå).
Förvisso kan ju detta lösas med ett hållmärke på asfalten, men de är rätt svåra att se just nu, varför jag nog tycker att stolpar är att föredra.

//Leif D
essin

Inlägg av essin »

leifd skrev:
essin skrev: Behöver busschaufförerna en stolpe alldeles vid trottoarkanten för att stanna på rätt plats?
Sa jag att det bara gällde bussar ?
Exempelvis, kan det vara bra om man kör ca 30m spårvagn, att veta lite mer exakt var man bör ställa fronten, för att aktern t.ex. ska lämna en trafikerad korsning eller ett övergångsställe (jaja, jag vet att övergångsställen inte finns i samband med spårväg här i Norrköping, men folk går ju lixom där ändå).
Förvisso kan ju detta lösas med ett hållmärke på asfalten, men de är rätt svåra att se just nu, varför jag nog tycker att stolpar är att föredra.

//Leif D
Tänkte inte på det... :shock: Helst borde man väl ha som en del har i sina garage, dvs en pingisboll i ett snöre som hänger ner från taket exakt där man ska stanna, men det skulle se lite fånigt ut med en stång för bollen ut från fasaden, och pingisbollar i strömavtagaren är nog inte så bra. :D Naturligtvis måste det vara lättare att se en stolpe alldeles vid trottoarkanten än att snegla in mot en skylt på en vägg.
Eco

Inlägg av Eco »

Harald skrev:
Eco skrev: Första gången jag skulle med bussen missade jag den eftersom jag stod vid fel hållplatsläge. Såg bussen komma och svänga in på en gata 100 m bort... fick traska hem å be pappa om skjuts istället... =)
Då antar jag att du skulle med 190 till Volvo. För du bad väl inte pappa om skjuts från Prinsgatan till Masthugget. :)
Volvo Torslanda TK Port... =)
Är inte lat... :p
André
nklj-Dennis

Inlägg av nklj-Dennis »

Åsså blir det bättre att man inte får stolpar ivägen när man skall ta spårvagns eller buss bilder. Va bra!!!

mvh Dennis
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

nklj-Dennis skrev:Åsså blir det bättre att man inte får stolpar ivägen när man skall ta spårvagns eller buss bilder. Va bra!!!

mvh Dennis

Seriöst gnäll tycker jag.... ta din bild nån annan stanns då !!
Mc_Topaz

Inlägg av Mc_Topaz »

Eco skrev:
Harald skrev:
Volvo Torslanda TK Port... =)
Är inte lat... :p
Ja vid Kungssten kl 06:54 hoppar jag på 190 till Volvo TK.

Sen vill jag nog påstå att det finns ett hållplatsläge D också :P
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!
Skriv svar