Det är trevligt att se de nya gröna C20-vagnarna levererade nu strax före nyår. Förhoppningsvis är alla vagnarna ommålade till 1 april så att vi slipper se alltför många tåg med olika färgsättningar.
Olle skrev:Det är trevligt att se de nya gröna C20-vagnarna levererade nu strax före nyår. Förhoppningsvis är alla vagnarna ommålade till 1 april så att vi slipper se alltför många tåg med olika färgsättningar.
Gott nytt år, önskar
lle.
Trodde första april inföll första april, men min almanacka måste fått spel tror jag
Det här rör sig inte om nylevererade vagnar utan vagnar som genomgått revision i Hammarbyverkstan. Vagnarna har försetts med
- halkfri golvmatta
- stolpar att hålla sig i
- fungerande luftkonditionering i alla utrymmen
- nytt system för låsningsfria bromsar som inte låser hjulen (för att slippa plattor)
- ryckfritt pådrag
- golvhöjden sänkt till plattformshöjd
- utskjutbara fotsteg för att täcka glipan mellan vagn och plattform
och en del andra nymodigheter (eller kanske gammalmodigheter.....).
Som förebild till en del av ändringarna, inklusive färgen, har man haft C4 2548 som stått en längre tid i verkstan.
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den fredag 30 december 2005 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Ska de verkligen vara gröna? Jag hade för mig att landstinget hade bestämt att alla spårburna fordon skulle vara blå eller är det jag som är helt ute och cyklar?
Erik skrev:Ska de verkligen vara gröna? Jag hade för mig att landstinget hade bestämt att alla spårburna fordon skulle vara blå eller är det jag som är helt ute och cyklar?
Erik skrev:Ska de verkligen vara gröna? Jag hade för mig att landstinget hade bestämt att alla spårburna fordon skulle vara blå eller är det jag som är helt ute och cyklar?
April april!
Vadå April, April?
Såg vagnens själv igår på linje 18 vid Gullmarsplan.
Såg väldigt snyggt ut med den gröna färgen...
April april!
Vadå April, April?
Vaddå det finns väl endå inga gröna C20 vagnar ute i trafik
Vadå April, April?
Inte??? Jag har sett den själv, en mycket smakfull ombyggnad må jag säga...
Lars Stegenius skrev:
Det här rör sig inte om nylevererade vagnar utan vagnar som genomgått revision i Hammarbyverkstan. Vagnarna har försetts med
- halkfri golvmatta
- nytt system för låsningsfria bromsar som inte låser hjulen (för att slippa plattor)
- ryckfritt pådrag
Som förebild till en del av ändringarna, inklusive färgen, har man haft C4 2548 som stått en längre tid i verkstan.
Byggare Bob skrev:
Vadå April, April?
Inte??? Jag har sett den själv, en mycket smakfull ombyggnad må jag säga...
Lars Stegenius skrev:
- halkfri golvmatta
- ryckfritt pådrag
//Lars S
Och Lars S borde veta vad han skriver om...
Det måhända att han gör men jag tror er endå inte
Vad har den gröna vagnen för vagns nr och namn?
Sparkfot (ej inloggad) skrev:
Det måhända att han gör men jag tror er endå inte
Vad har den gröna vagnen för vagns nr och namn?
Det är inte bestämt ännu, ett namnförslag har varit "Gröna Lund"
efter namnet på en gammal spårvägschef för SNS (Stockholms Norra spårvägsbolag), Axel Lund som var VD mellan åren 1877-1894...
April april!
Vadå April, April?
Om personen som 'målade' vagnen hade lärt sig använda photoshop bättre så had säkert nån kunna gå på det här - men nu missade han en hel del blå färg i skarvarna samt att skuggor saknas helt i bilden...
Byggare Bob skrev:Vem har sagt att vagnen går i trafik?
Just nu testkör man vagnen för att bl a trimma in de utskjutbara fotstegen och det nya pådraget...
Eftersom det än så länge rör sig om en prototypombyggnad är det långt kvar tills ni får se denna vagn och flera likadana i trafiken. Det är många funktioner som måste trimmas in. Givetvis är det omfattande ändringar i programvaran. Man passar också på att uppgradera till Windows XP för förarens grafiska gränssnitt.