Det där förb:nde fällsätet håller jag med om.. Hur det kom dit är en väldigt bra fråga.. nu åter står bara att försöka få väck det (se nedan om västtrafik). Detta hjälper jag dig gärna att jobba för Erik.errkki skrev: Jag misstänker att Eco menar att på platserna färdas rullstolsburna med ryggen i färdriktningen. Förutom att man på så vis tar upp större yta och färre barnvagnar (som är fler än många anar) får plats är det dessutom mer osäkert. Ryggstödet som ska fånga upp rullstol vid ev krock/hastig inbromsning är försett med en utfällbar pall. Pallen gör att man inte kan köra intill på ett säkert vis. När jag står så tätt intill som jag kan så är det ett mellanrum på ca 25-30 centimeter mellan min nacke och nackstöd. Med tanke att Västtrafik resonerar som så att rullstolsburna har mindre styrsel i kroppen än övriga är detta ytterst anmärkingsvärt. En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock. Skulle man inte sitta precis kloss an ryggstödet är platsen direkt farlig. En (hastig) inbromsning och man tippar stolen mot ett ryggstöd en halvmeter bakom. Har man tur kommer man lindrigt undan med en whiplash-skada i det läget.
Jag förstår inte hur fysikens lagar skulle jobba med dig om du rullstol står 90grader mot färdriktningen? Det innebärju att du får en böjande rörelse av din kropp och den anser jag ju farligare än att tryckas mot ett ryggstöd.
F.ö. så ska ju "fållan" se till att rullstolen inte välter om vagnen spårar ur och ställer sig på snedden (i valfri riktning). Och det är ju inte att förakta..
Och således är platsen oduglig? Fundera på ordet "oduglig" ett tag till alternativt slå upp det i ett uppslagsverk.eco skrev: PRECIS!
Tycker det är hemskt hur rullstolsburna behandlas av Västtrafik. För det är ju absolut inte en fråga om tid eller pengar... det verkar vara en fråga om lust; -vi har inte lust att göra något åt saken idag.
Ang Västtrafik & lust, tillåt mig asgarva.. Det finns många viljor innom v-trafik, varav en hel del byråkratiska, som ska verka mot ett mål. Tror du alla gör det per automatik? Tur är väl att det finns folk som "lust" att det ska fungera och jobbar för det. en förbättring på dessa platser kommer säkert, men rom byggdes inte på en dag (och inte italienska spårvagnar heller...)
//Q