M32 i trafik 28 december!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

errkki skrev: Jag misstänker att Eco menar att på platserna färdas rullstolsburna med ryggen i färdriktningen. Förutom att man på så vis tar upp större yta och färre barnvagnar (som är fler än många anar) får plats är det dessutom mer osäkert. Ryggstödet som ska fånga upp rullstol vid ev krock/hastig inbromsning är försett med en utfällbar pall. Pallen gör att man inte kan köra intill på ett säkert vis. När jag står så tätt intill som jag kan så är det ett mellanrum på ca 25-30 centimeter mellan min nacke och nackstöd. Med tanke att Västtrafik resonerar som så att rullstolsburna har mindre styrsel i kroppen än övriga är detta ytterst anmärkingsvärt. En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock. Skulle man inte sitta precis kloss an ryggstödet är platsen direkt farlig. En (hastig) inbromsning och man tippar stolen mot ett ryggstöd en halvmeter bakom. Har man tur kommer man lindrigt undan med en whiplash-skada i det läget.
Det där förb:nde fällsätet håller jag med om.. Hur det kom dit är en väldigt bra fråga.. nu åter står bara att försöka få väck det (se nedan om västtrafik). Detta hjälper jag dig gärna att jobba för Erik.

Jag förstår inte hur fysikens lagar skulle jobba med dig om du rullstol står 90grader mot färdriktningen? Det innebärju att du får en böjande rörelse av din kropp och den anser jag ju farligare än att tryckas mot ett ryggstöd.

F.ö. så ska ju "fållan" se till att rullstolen inte välter om vagnen spårar ur och ställer sig på snedden (i valfri riktning). Och det är ju inte att förakta..
eco skrev: PRECIS!
Tycker det är hemskt hur rullstolsburna behandlas av Västtrafik. För det är ju absolut inte en fråga om tid eller pengar... det verkar vara en fråga om lust; -vi har inte lust att göra något åt saken idag.
Och således är platsen oduglig? Fundera på ordet "oduglig" ett tag till alternativt slå upp det i ett uppslagsverk.

Ang Västtrafik & lust, tillåt mig asgarva.. Det finns många viljor innom v-trafik, varav en hel del byråkratiska, som ska verka mot ett mål. Tror du alla gör det per automatik? Tur är väl att det finns folk som "lust" att det ska fungera och jobbar för det. en förbättring på dessa platser kommer säkert, men rom byggdes inte på en dag (och inte italienska spårvagnar heller...)

//Q
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

errkki skrev: En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock.
Du menar jämfört med att sitta med ryggen mot det pallförsedda ryggstödet?

Det allra säkraste vore väl att sitta med ryggen mot ryggstödet fast utan pall?
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av errkki »

Q skrev:Jag förstår inte hur fysikens lagar skulle jobba med dig om du rullstol står 90grader mot färdriktningen? Det innebärju att du får en böjande rörelse av din kropp och den anser jag ju farligare än att tryckas mot ett ryggstöd.

F.ö. så ska ju "fållan" se till att rullstolen inte välter om vagnen spårar ur och ställer sig på snedden (i valfri riktning). Och det är ju inte att förakta..
Om en spårvagn välter eller hamnar uppochner spelar det nog inte så stor roll huruvida man sitter åt ena eller andra hållet - man gör sej nog dessvärre illa hur man än bär sej åt. Tråkigt men sant. Visst borde man alltid vara 100% säker - men det kommer nog aldrig att uppnå (säkerhetsbälten för ALLA vore kanske att föredra - men omöjligt då det vore oändligt opraktiskt!).

En spårvagn välter lyckligtvis sällan. En spårvagn tar sällan ett oväntat skutt sidledes. Om något händer oväntat så är det oftast krafter i spårvagnens färdriktning som är inblandade. En spårvagn acclererar och bromsar åtminstone varje gång man åker.

Om en rullstol kan flytta sej under färd så gör den det också bak- eller framlänges. Bromsar SKALL alltid vara ordentligt fastspända - men ibland är det dåligt med luft i ett däck - eller snöslask gör friktionen dålig. Om man råkar falla ur sin 'fålla' är platsen direkt farlig att sitta på. (och nu "glömmer" vi pall-eländet ett ögonblick). Sitter man sidledes - så sitter man still - trots temporärt taskiga bromsar på rullstolen.

Alltså; man kommer lättare ur optimal position om man sitter på dagens vis (med ryggen i färdriktningen). Sitter man med (vänster-)sidan i färdriktningen påverkar inte accleration eller inbromsning stolens position nämnvärt. Om en hastig inbromsning skulle ske idag finns inget ryggstöd kloss an idag hur man än parkerar. Detta är dåligt. I den bästa av världar fanns ett bredare "ryggstöd" - utan pall - som man satt intill.

Whiplash - som är den vanligaste allvarliga trafikåkomman uppkommer då nacken hastigt slås fram- och baklänges. Inte sidledes.
Eco
Inlägg: 37
Blev medlem: fredag 18 februari 2005 19:05
Ort: Göteborg

Inlägg av Eco »

Q skrev:
errkki skrev: Jag misstänker att Eco menar att på platserna färdas rullstolsburna med ryggen i färdriktningen. Förutom att man på så vis tar upp större yta och färre barnvagnar (som är fler än många anar) får plats är det dessutom mer osäkert. Ryggstödet som ska fånga upp rullstol vid ev krock/hastig inbromsning är försett med en utfällbar pall. Pallen gör att man inte kan köra intill på ett säkert vis. När jag står så tätt intill som jag kan så är det ett mellanrum på ca 25-30 centimeter mellan min nacke och nackstöd. Med tanke att Västtrafik resonerar som så att rullstolsburna har mindre styrsel i kroppen än övriga är detta ytterst anmärkingsvärt. En placering av rullstolen med ryggen mot fönsterrutan hade gjort att fysikens lagar jobbat med en istället för mot en i eventuell krock. Skulle man inte sitta precis kloss an ryggstödet är platsen direkt farlig. En (hastig) inbromsning och man tippar stolen mot ett ryggstöd en halvmeter bakom. Har man tur kommer man lindrigt undan med en whiplash-skada i det läget.
Det där förb:nde fällsätet håller jag med om.. Hur det kom dit är en väldigt bra fråga.. nu åter står bara att försöka få väck det (se nedan om västtrafik). Detta hjälper jag dig gärna att jobba för Erik.

Jag förstår inte hur fysikens lagar skulle jobba med dig om du rullstol står 90grader mot färdriktningen? Det innebärju att du får en böjande rörelse av din kropp och den anser jag ju farligare än att tryckas mot ett ryggstöd.

F.ö. så ska ju "fållan" se till att rullstolen inte välter om vagnen spårar ur och ställer sig på snedden (i valfri riktning). Och det är ju inte att förakta..
eco skrev: PRECIS!
Tycker det är hemskt hur rullstolsburna behandlas av Västtrafik. För det är ju absolut inte en fråga om tid eller pengar... det verkar vara en fråga om lust; -vi har inte lust att göra något åt saken idag.
Och således är platsen oduglig? Fundera på ordet "oduglig" ett tag till alternativt slå upp det i ett uppslagsverk.

Ang Västtrafik & lust, tillåt mig asgarva.. Det finns många viljor innom v-trafik, varav en hel del byråkratiska, som ska verka mot ett mål. Tror du alla gör det per automatik? Tur är väl att det finns folk som "lust" att det ska fungera och jobbar för det. en förbättring på dessa platser kommer säkert, men rom byggdes inte på en dag (och inte italienska spårvagnar heller...)

//Q
Oj, attityd...

Med oduglig menade jag "ej duglig", den uppfyller inte sitt syfte helt och hållet, den duger ej. Ingen anledning till att hetsa upp sig...

Ang. lust, så är det ändå så att Västtrafik inte verkar göra något... OM de faktiskt GÖR något åt saken så är det deras fel att de får skit eftersom de inte upplyser om deras "aktiva" arbete för rullstolsbundna...
André
Skriv svar