Vilken sittplats väljer man hellst?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Eco

Vilken sittplats väljer man hellst?

Inlägg av Eco »

I den nya underbara M32 spelar det ju ingen roll.
Men när det är en M31 som kommer in på hållplatsen så har man ju tre val; A-, C-, eller B-delen...

Jag är förvånad över att någon frivilligt sätter sig längst bak i vagnen, B-delen känns för mig som ett tillhåll för de som inte gärna vill att föraren ska se när de kl-ttr- eller engagerar sig i diverse andra aktiviteter. Jämför B-delen lite med stadsdelen Harlem.

C-delen är ju trevlig, jag gillar den av tre anledningar.
1: Det är bekvämt att kliva på och av.
2: Det vibrerar och skakar skönt när man sitter på de hårda sätena, som att åka på en skatebord ned för en asfaltsbacke.
3: Jag råkar gilla tvåblads parallelskutdörrar.
MEN, anledning 1 medför också en hel del bäbisar och fyllon som båda har en förkärlek för att skita på sig och pissa ner sätena. Det luktar blä.

A-delen är för det mesta ren och snygg å trevlig. Min favoritplats har råkat bli, längst in på tredje raden till vänster... =)
Det finns dessutom bra ståplatser om det är fullsatt.

Kommentarer någon? :P
André
Användarens profilbild
Martin

Re: Vilken sittplats väljer man hellst?

Inlägg av Martin »

Eco skrev:I den nya underbara M32 spelar det ju ingen roll.
Men när det är en M31 som kommer in på hållplatsen så har man ju tre val; A-, C-, eller B-delen...

Jag är förvånad över att någon frivilligt sätter sig längst bak i vagnen, B-delen känns för mig som ett tillhåll för de som inte gärna vill att föraren ska se när de kl-ttr- eller engagerar sig i diverse andra aktiviteter. Jämför B-delen lite med stadsdelen Harlem.

2: Det vibrerar och skakar skönt när man sitter på de hårda sätena, som att åka på en skatebord ned för en asfaltsbacke.
MEN, anledning 1 medför också en hel del bäbisar och fyllon som båda har en förkärlek för att skita på sig och pissa ner sätena. Det luktar blä.

A-delen är för det mesta ren och snygg å trevlig. Min favoritplats har råkat bli, längst in på tredje raden till vänster... =)

Om bebisarna kissar eller bajsar på sig hamnar det allra mesta i blöjan (just därför dessa tingestar finns :wink: ), eftersom årstiden påbjuder overaller och annan utrustning som exempelvis åkpåsar torde även lukten av dessa våra allra yngsta medmänniskors exrementer utgöra ringa obehag för omkringsittande passagerare 8)

Kategori två som beskrivs är dock lite vanskligare att hantera, då dessa ofta idogt försöker att socialicera med sin omgivning.

Själv väljer jag A-delen i M31:an, men kan jag, avstår jag helst att åka m31 över huvud taget till M28's & M29's fördel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Siste jeg reiste med SL 95 var alle sitteplasser i fartsretningen opptatt og jeg måtte sitte mot fartsretningen. I Oslo er det helt klar tendens til at mange ønsker å sitte i fartsretningen. Ellers er det ofte flere passasjerer i første vogn enn lenger bak i toget. På kvelden har sporvognene redusert lyset i første kupe og da er det gjerne flere som velger å sitte lenger bak hvor de kan lese.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Jag sitter så långtbak jag kan komma i alla vagnar , kanske för att jag är ungdom och inte sitter som man bör :P om man törs säga det här :D

Annars ser jag det inte som ett problem med alkisar och sånt, jag sitter lugnt i hela vagnen , fast inte i mitten med dom säterna som är mitt i mot varandra som någon annan redan sagt inte så kul å sitta med knät i skrevet på någon , eller om det är en snygg tjej kanske ;) :D
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

I M31 väljer jag nog A-delen, men visst händer det att jag sitter/står längst bak också. Mellandelen undviker jag helt.
Dock skall jag erkänna att jag tar hellre M28/M29 framför M31 om det går.
M32 är jag nyfiken på, kan gissa att det finns bättre och sämre platser i den vagntypen. En del torde väl vara väldigt trånga, då gäller det att ha bra medresenärer, någon skönhet kanske :D och inte någon alkis :roll:

Mikael 8)
Bertan

Inlägg av Bertan »

I Oslo er det helt klar tendens til at mange ønsker å sitte i fartsretningen.
Intressant fenomen. Är norrmännen mer angelägna om detta. Minns en resa med tåg där på högtalarkommande alla började "snu" sätena för att tåget skulle ändra färdriktning. Fattade först ingenting. Hemma är man ju van vid att det är ungefär 50/50 med platser i och mot färdriktningen på tvåriktningsfordon.
Eco

Inlägg av Eco »

BussJohan skrev:fast inte i mitten med dom säterna som är mitt i mot varandra som någon annan redan sagt inte så kul å sitta med knät i skrevet på någon
Ja de var jag det... och det stämmer ju... :P
André
Björne

Inlägg av Björne »

A eller B-delen givetvis. I C-delen är det fler grisiga säten och dessutom så bullrar det något enormt (svarva hjulen lite oftare?)

Synd att M31 är så oerhört grisiga, det är en skam för norra europas största spårvagnsstad att ha sådanna här smutsiga och skitna spårvagnar i trafik. M28 och M29 är i de flesta fall lite bättre när det gäller städningen ombord.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Björne skrev:A eller B-delen givetvis. I C-delen är det fler grisiga säten och dessutom så bullrar det något enormt (svarva hjulen lite oftare?)

Synd att M31 är så oerhört grisiga, det är en skam för norra europas största spårvagnsstad att ha sådanna här smutsiga och skitna spårvagnar i trafik. M28 och M29 är i de flesta fall lite bättre när det gäller städningen ombord.
Inget tar ju nattrafiken hem...

När man har varit ute och ska hem , kan man ju ge sig fan på att det är spyor i vagnarna , borde det inte finnas någon som kan spola bort sånt vid endhållplatserna man betalar ju ändå 40 kr på kvällerna, knappast värt om man ska få lukta på sånt :D
Anders.k.

Re: Vilken sittplats väljer man hellst?

Inlägg av Anders.k. »

Eco skrev:I den nya underbara M32 spelar det ju ingen roll.

Andra raden till höger framifrån i släpkärran på ett pedalsätt, kan inte sluta att vara barnsligt intresserad av att titta på hur vagnarna följer varandra , dessutom så ser man bromsljusen på första vagnen där.

M.V.H Anders.k.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Björne skrev:Synd att M31 är så oerhört grisiga, det är en skam för norra europas största spårvagnsstad att ha sådanna här smutsiga och skitna spårvagnar i trafik.
Du tror inte att det kan bero på dem som åker med vagnarna?
Nej, det är naturligtvis helt i sin ordning att sitta med uteskor uppe på säten, att signera sina "konstverk", kontrollera glasrutornas hårdhet med ospecifierade instrument, lämna burkar och flaskor kvar (det är ju alltid någon som tar hand om dessa, uppenbarligen) osv.

/JAgr
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

JAgr skrev:
Björne skrev:Synd att M31 är så oerhört grisiga, det är en skam för norra europas största spårvagnsstad att ha sådanna här smutsiga och skitna spårvagnar i trafik.
Nej, det är naturligtvis helt i sin ordning att sitta med uteskor uppe på säten, att signera sina "konstverk", kontrollera glasrutornas hårdhet med ospecifierade instrument, lämna burkar och flaskor kvar (det är ju alltid någon som tar hand om dessa, uppenbarligen) osv.

/JAgr
Slänga halvätna mosbrickor på säten. Pinka på metrotidningar och äta tusen små nötter o lämna alla skalen över hela vagnen.

Tycker att detta är ett intressant fenomen. Varför beter sig inte passagerare på detta sätt i en buss? Tänker på det ibland när jag åker buss kontra spårvagn. I vagnen är det tydligen helt ok att släppa loss ap-testiklarna.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

M31 i synnerhet ser ut så som gemene man vill att den ska se ut.
Så länge vi kör runt på drägg som tycker det är oki att sabbotera, spy, skita ner, skräpa ner så kommer M31 att se ut som den gör.

Tro inte att M32 kommer att se så mkt bättre ut efter ett tag, spelar ingen roll hur mkt energi det läggs på vagnaras utseende från GS sida när vagnen ser likadan ut efter några timmar i trafiken.

Jag körde M31 vagn 316 som andra förare ute i ordinarie trefik på L3 när den kom, det tog ca 8 timmar innan första kl-ttr-t satt i B-delen på den vagnen.

Så jag säger såhär, Ni får stå ut med hur vagnarna ser ut sålänge ingen i samhället vågar säga ifrån.
Det är inte GS fel att vagnarna ser ut som dom gör :evil:
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Igår sa jag till ett par ungdomar att ta ner fötterna från sätena i C-delemn (mitten) på min M31:a. Deras kommentar var ungefär "Men det är ju nyår" och lät fötterna vara kvar på sätena. Jag svarade då "Just för att det är nyår är det väl synd om folk ska få festkläderna nerskitade för att ni har blöta och smutsiga skor på sätet". Då åkte faktiskt fötterna ner på golvet. Sen såg vagnen i alla fall ut som en svinstia när jag kom ner ut till Saltholmen, ölburkar och flaskor av olika slag i nästan hela vagnen, flera blöta och nedskitade säten i mittdelen pga fötter på sätet. Nåja, jag ska väl vara glad att jag slapp spyor och sönderslagna rutor...
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Stare

Inlägg av Stare »

Heder åt dig Daniel. Jag är imponerad av människor med civilkurage. Själv skulle jag aldrig våga säga åt, man kan ju få en kniv i magen bara av att titta lite snett på någon numera.
Kloker

Inlägg av Kloker »

I M31 tycker jag om att sitta längst bak i A-delen på höger sida i vagnens färdriktning. Man är tämligen beskyddad från B- och C-delens böss och man slipper dessutom att riskera att någon på sätet bakom pillar in tuggummi i håret på en. Från platsen har man även fin överblick över de (förhoppningsvis fagra) människor som stiger på genom dörrpar 3+4.

:)
Björne

Inlägg av Björne »

JAgr skrev:

/JAgr
Självklart beror det på dom som sitter med fötterna på säterna, vilket är helt fel, och jag brukar själv som privatperson säga till folk att ta ned fötterna från säterna.

Men detta är inget specifik för Göteborg, men i andra städer så städar man spårvagnarna lite oftare.
Johan

Inlägg av Johan »

M31 är inte byggd för att vara speciellt städvänlig tycker jag. Jag har inte jobbat med spårvagnar men varit med om att inreda offentliga miljöer på andra sätt.
Det är för mycket vinklar, plåtkanter, springor, skrymslen, hål, horisontella ytor... överallt samlas skräp och smuts. De grå gummiaktiga handtagen på sätena blir solkiga på nolltid och går inte att hålla rena eller kl---tersanera. Tyvärr kommer M32 att få samma säten.
Däremot tycker jag att man gör så gott man kan man städningen när vagnen nu är byggd som den är. Och smutsiga säten byts ju ut.

Av någon anledning upplever jag pedalvagnarna som renare varje gång. :wink:
Stare

Inlägg av Stare »

BussJohan skrev:Jag sitter så långtbak jag kan komma i alla vagnar , kanske för att jag är ungdom och inte sitter som man bör :P om man törs säga det här :D
Hur sitter du då?
Joohan

Inlägg av Joohan »

Stare skrev:
BussJohan skrev:Jag sitter så långtbak jag kan komma i alla vagnar , kanske för att jag är ungdom och inte sitter som man bör :P om man törs säga det här :D
Hur sitter du då?
Tar upp två?
Sitter la med ryggen mot väggen å benen över den brevid . Så har inte fötterna på sätet iaf ;)
Skriv svar