Bilresan t/f Hede i Härjedalen !!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Bilresan t/f Hede i Härjedalen !!
Resan till Hede den 23/12 - 2005.
6:31:10 – Vi (familjen) åker hemifrån. (0 mil)
7:52:19 t. 8:03:39 – Besök vid â€OKQ8†i Uppsala. (10,68)
8:53:26 t. 8:59:13 – Paus vid rastplats â€Tallskogenâ€. (16,81)
9:53:27 t. 10:28:58 – Lunch vid â€Tönnebro Värdshusâ€. (25,75)
--- (p1) Sill- & Grönsakssallad, (p2) räkgryta med pasta och (p3) schnitzel.
11:11:59 t. 11:20:19 – Paus i Iggesund. (32,71)
12:28:06 t. 12:35:07 – Paus vid â€OKQ8†i Färila. (40,62)
13:41:59 t. 13:44:52 – Paus i Sveg. (50,21)
14:35:33 – Framme i Hede. (57,65)
Körtid inkl. paus: 8:04:23
Körtid exkl. paus: 6:53:20
Medelhastighet exkl. paus: 83,6854838709677 km/h
Sträckning: Södra Kopparmora – (LV 669) - (LV 667) - Hemmesta vägskäl - (LV 274) - Ålstäket - (LV 222) - Stockholm (Söderleden - Klarastrandsleden) - (E4) - Hudiksvall - (RV 84) - Ljusdal (RV 83/84) - (RV 84) - Kårböle (RV 84/LV 296) - (RV 84) - Älvros - (RV 45/84) - Sveg - (RV 84) - Hede.
Resan från Hede den 27/12 - 2005.
6:24:02 – Vi (familjen) for från Ljusnegränd i Hede. (0)
8:38:14 t. 8:47:28 – Paus vid â€OKQ8†i Ljusdal. (18,65)
10:15:09 t. 10:48:49 – Paus vid â€Tönnebro Värdshus†för lunch. (31,98)
--- Jag åt (p1) grönsakssallad med dressing samt (p2) pasta med champinjonsås, ketchup och chilisås.
11:41:50 t. 11:47:12 – Paus vid rastplats â€Tallskogenâ€. (40,91)
13:49:28 t. 13:57:43 – Paus vid â€Coop Konsum†i Hemmesta C. (57,39)
14:07:43 – Framme i Södra Kopparmora. (58,24)
Körtid inkl. paus: 7:43:51
Körtid exkl. paus: 6:47:10
Medelhastighet exkl. paus: 85,822349572006 km/h
Sträckning: Hede – (RV 84) - Sveg - (RV 45/84) - Älvros - (RV 84) - Kårböle (RV 84/LV 296) - (RV 84) - Ljusdal (RV 83/84) - (RV 84) - Hudiksvall - (E4) - Stockholm (RV 75) - LV 222 – Ålstäket - (LV 274) - Hemmesta vägskäl – (LV 667) - (LV 669) - Södra Kopparmora.
Med vänliga hälsningar Alexander T !! !!
6:31:10 – Vi (familjen) åker hemifrån. (0 mil)
7:52:19 t. 8:03:39 – Besök vid â€OKQ8†i Uppsala. (10,68)
8:53:26 t. 8:59:13 – Paus vid rastplats â€Tallskogenâ€. (16,81)
9:53:27 t. 10:28:58 – Lunch vid â€Tönnebro Värdshusâ€. (25,75)
--- (p1) Sill- & Grönsakssallad, (p2) räkgryta med pasta och (p3) schnitzel.
11:11:59 t. 11:20:19 – Paus i Iggesund. (32,71)
12:28:06 t. 12:35:07 – Paus vid â€OKQ8†i Färila. (40,62)
13:41:59 t. 13:44:52 – Paus i Sveg. (50,21)
14:35:33 – Framme i Hede. (57,65)
Körtid inkl. paus: 8:04:23
Körtid exkl. paus: 6:53:20
Medelhastighet exkl. paus: 83,6854838709677 km/h
Sträckning: Södra Kopparmora – (LV 669) - (LV 667) - Hemmesta vägskäl - (LV 274) - Ålstäket - (LV 222) - Stockholm (Söderleden - Klarastrandsleden) - (E4) - Hudiksvall - (RV 84) - Ljusdal (RV 83/84) - (RV 84) - Kårböle (RV 84/LV 296) - (RV 84) - Älvros - (RV 45/84) - Sveg - (RV 84) - Hede.
Resan från Hede den 27/12 - 2005.
6:24:02 – Vi (familjen) for från Ljusnegränd i Hede. (0)
8:38:14 t. 8:47:28 – Paus vid â€OKQ8†i Ljusdal. (18,65)
10:15:09 t. 10:48:49 – Paus vid â€Tönnebro Värdshus†för lunch. (31,98)
--- Jag åt (p1) grönsakssallad med dressing samt (p2) pasta med champinjonsås, ketchup och chilisås.
11:41:50 t. 11:47:12 – Paus vid rastplats â€Tallskogenâ€. (40,91)
13:49:28 t. 13:57:43 – Paus vid â€Coop Konsum†i Hemmesta C. (57,39)
14:07:43 – Framme i Södra Kopparmora. (58,24)
Körtid inkl. paus: 7:43:51
Körtid exkl. paus: 6:47:10
Medelhastighet exkl. paus: 85,822349572006 km/h
Sträckning: Hede – (RV 84) - Sveg - (RV 45/84) - Älvros - (RV 84) - Kårböle (RV 84/LV 296) - (RV 84) - Ljusdal (RV 83/84) - (RV 84) - Hudiksvall - (E4) - Stockholm (RV 75) - LV 222 – Ålstäket - (LV 274) - Hemmesta vägskäl – (LV 667) - (LV 669) - Södra Kopparmora.
Med vänliga hälsningar Alexander T !! !!
Re: Bilresan t/f Hede i Härjedalen !!
Både bilens trippmätare och ett vanligt ur med sekundprecision är för trubbiga instrument för att kunna ange en medelhastighet på en tiondels nanometer/ timmeat1981 skrev: Medelhastighet exkl. paus: 83,6854838709677 km/h
Medelhastighet exkl. paus: 85,822349572006 km/h

Jag antar att du inte har några kissnödiga ungar i bilen då?Nupski skrev:Jisses vad myckt pauser.... det kanske är bra eller nåt... brukar själv köra 35-40 mil innan paus... ingen kritik bara reflektion...

Hehe... Sant! Dessutom måste at1981 haft en miniräknare som visar extremt många siffror!Martin skrev:Både bilens trippmätare och ett vanligt ur med sekundprecision är för trubbiga instrument för att kunna ange en medelhastighet på en tiondels nanometer/ timme

När jag körde en S70 på E4an, slog jag på farthållaren vid exakt 110 km/h (så noggrant det gick enligt hastighetsmätaren) och nollställde färddatorn. Ungefär en halvtimme senare, utan att ha pillat minsta lilla på någon pedal eller reglage och utan att ha sett hastighetsmätaren röra på sig det minsta lilla så visade färddatorn en medelhastighet på 105 km/h!
Så precisionen i en bils mätinstrument är nog inte så mycket att hänga i julgranen...
-
- Inlägg: 647
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:09
Nej jag åker själv för det mesta...37368 skrev:Jag antar att du inte har några kissnödiga ungar i bilen då?Nupski skrev:Jisses vad myckt pauser.... det kanske är bra eller nåt... brukar själv köra 35-40 mil innan paus... ingen kritik bara reflektion...
Kör linje bil ibland till Småland och Skåne då oftast på natten... kör 30 mil byter bil eller last och tar paus och kör hem...Jonas Strömblad skrev:Och hur fräsch bilförare tror du att du är dåNupski skrev:Jisses vad myckt pauser.... det kanske är bra eller nåt... brukar själv köra 35-40 mil innan paus... ingen kritik bara reflektion...![]()
Ska man köra långt är små bensträckare då och då mycket vettigt. Särskilt om det är mörkt och dåligt väglag.
/J
Vägverket rekommenderar att man pausar lite då och då:
Vägverket.se skrev:http://www.vv.se/filer/785/glom_inte_pausen.pdf
Professionell tyckare
- Per Jacobson
- Inlägg: 27
- Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17
Faktiskt........så åkte jag nattåg från Stockholm till Hede februarilovet 1949.........det var grejer det!.....Fortfarande går det att följa den gamla banvallen och titta på lite stationer här och där på sträckan Sveg-Hede. Vid Överberg skall det enligt en artikel fortfarande stå ett par vagnar i skogen.
SS.A9.259
Jag tror att det farligaste som finns är att planera pauserna i förväg, t.ex. "vi stannar där och där och där" eller "vi kör X timmar eller X mil innan vi stannar". Jag tror mer på en variant att man känner efter när man tycker man börjar bli lite seg, lite trött eller vill ha en nypa luft och då tar en bensträckare/rast på första bästa ställe.
För mig personligen brukar det bli en paus var 1,5-2 timmes körning (ibland oftare än så). Däremot är jag skeptisk mot att köra mer än 40-45 mil själv, för efter 40 mil bakom ratten blir man riktigt såsig i skallen oavsett hur många pauser man tagit. Då bör man nog vara fler än en förare i bilen.
För mig personligen brukar det bli en paus var 1,5-2 timmes körning (ibland oftare än så). Däremot är jag skeptisk mot att köra mer än 40-45 mil själv, för efter 40 mil bakom ratten blir man riktigt såsig i skallen oavsett hur många pauser man tagit. Då bör man nog vara fler än en förare i bilen.
Bara det att... när man börjar känna sig trött har man nog varit lite smått trafikfarlig i en kvart eller så... Reaktionsförmågan minskar ganska tidigt.37368 skrev:Jag tror mer på en variant att man känner efter när man tycker man börjar bli lite seg, lite trött eller vill ha en nypa luft och då tar en bensträckare/rast på första bästa ställe.
Professionell tyckare
Tjenare!
Hejsan!
Jag och mor vara bara passagerare, det var pappa som körde det som anges i texten och dom många pauserna berodde bl.a. på att pappa var lite förkyld och sedan är det bättre att vila än att somna vid ratten.
Jag har visserliggen körkort men pappa vill gärna köra bilen sin själv och dessutom har jag lätt att bli trött om jag kör alldeles för mycket bil i sträck.
Dessutom är E4 så evinnerligt tråkig så det kan vara ett sömnpulver i sig om man är ovan att köra längre sträckor, det längsta jag kört själv är Värmdö - Simpnäs t/r men jag hade då paus på Rindö-Vaxholms-färjorna och vid Simpnäs då jag och en kompis tog båten över till Arholma.
Jag och mor vara bara passagerare, det var pappa som körde det som anges i texten och dom många pauserna berodde bl.a. på att pappa var lite förkyld och sedan är det bättre att vila än att somna vid ratten.
Jag har visserliggen körkort men pappa vill gärna köra bilen sin själv och dessutom har jag lätt att bli trött om jag kör alldeles för mycket bil i sträck.
Dessutom är E4 så evinnerligt tråkig så det kan vara ett sömnpulver i sig om man är ovan att köra längre sträckor, det längsta jag kört själv är Värmdö - Simpnäs t/r men jag hade då paus på Rindö-Vaxholms-färjorna och vid Simpnäs då jag och en kompis tog båten över till Arholma.
MVH Alexander från Värmdö