Stationsskyltar på Stockholm Ö - inte är de bra.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
Stationsskyltar på Stockholm Ö - inte är de bra.
I en annan tråd diskuterades linjenummer på Roslagsbanan, och då framkom att de används för att skylta spår & destinationer på Stockholm Ö (enda användningen?)
Nå det var inte vad jag tänkte ta upp här, utan skyltningen som sådan.
Jag tycker nämligen att den är dålig.
För de som inte känner till den är det en skylt (eller ett par) vid varje spår där avgångstid och destionation, samt ett extrameddelande visas.
Mellan spår 3 och 4 är det en stor tavla som visar de närmast instundande avgångarna (samma text som på småskyltarna + spårnumret)
Dessutom finns samma information som på storskylten på ett antal bildskärmar här och där. (Som ofta inte fungerar.)
Nå det här låter väl bra, men sedan är det några praktiska småsaker:
1) En destination tas bort vid avgångstid oavsett om tåget gått då eller ej. Därför finns informationen inte kvar när den är som mest vital: nämligen för en resenär som försöker hinna med ett försenat tåg. - Prata om uselt skäl att missa ett tåg: tåget står kvar på stationen, men resenären vet inte var.
2) Det är bara destinationen som skyltas. Inte ett ord om uppehåll vid mellanstationer, och alla tåg har inte uppehåll överallt - för Österkärstågen är det till och med så att uppehållen varierar beroende på vilken tid på dagen det är. Istället hänvisas resenärerna till att konsultera fullständiga tidtabellen, eller en avsides placerad bildskärm (som dessutom resenärer plägar missuppfatta funktionen på).
3) Stora skylten är inte läsbar då solen ligger på.
Skyltarna i Djursholms Ösby lider av samma problem (plus att en av dem inte riktigt fungerar). Där är det till och med ännu mer förvirrande vid småförseningar, eftersom avståndet mellan spår 1 och 3 (från vilka tågen till Stockholm kan gå) är ganska stort. Hur kul är det att hänvisas till spår 1 "där nästa tåg till Stockholm" ska gå, samtidigt som det rullar in ett (försenat) tåg på spår 3 (och självfallet hinner avgå innan du hinner fram).
Det som speciellt retar mig med allt detta, är att den tidigare skylten på Stockholm Ö inte hade någon av dessa brister. Det hade man tänkt på.
Sedan är det en annan sak att den gamla skylten förvisso hade sina brister. Framför allt var den mekaniskt otillförlitlig och hade en klar tendens att visa spår 2 när den borde visa spår 3 - skyltar av samma typ som visar fel är för övrigt en stående notis i tidskriften Tåg, problemet tycks vara normalt för skylttypen.
Dessutom var handhavandet ganska besvärligt (inmatningsfel var ett mycket vanligt felmeddelande). Slutligen la signalavdelningen ned mycket tid på reparation och underhåll (utan någon nämnvärd framgång).
Men som sagt: funktionen var oerhört mycket mer genomtänkt än för den nuvarande skylten.
SI
Nå det var inte vad jag tänkte ta upp här, utan skyltningen som sådan.
Jag tycker nämligen att den är dålig.
För de som inte känner till den är det en skylt (eller ett par) vid varje spår där avgångstid och destionation, samt ett extrameddelande visas.
Mellan spår 3 och 4 är det en stor tavla som visar de närmast instundande avgångarna (samma text som på småskyltarna + spårnumret)
Dessutom finns samma information som på storskylten på ett antal bildskärmar här och där. (Som ofta inte fungerar.)
Nå det här låter väl bra, men sedan är det några praktiska småsaker:
1) En destination tas bort vid avgångstid oavsett om tåget gått då eller ej. Därför finns informationen inte kvar när den är som mest vital: nämligen för en resenär som försöker hinna med ett försenat tåg. - Prata om uselt skäl att missa ett tåg: tåget står kvar på stationen, men resenären vet inte var.
2) Det är bara destinationen som skyltas. Inte ett ord om uppehåll vid mellanstationer, och alla tåg har inte uppehåll överallt - för Österkärstågen är det till och med så att uppehållen varierar beroende på vilken tid på dagen det är. Istället hänvisas resenärerna till att konsultera fullständiga tidtabellen, eller en avsides placerad bildskärm (som dessutom resenärer plägar missuppfatta funktionen på).
3) Stora skylten är inte läsbar då solen ligger på.
Skyltarna i Djursholms Ösby lider av samma problem (plus att en av dem inte riktigt fungerar). Där är det till och med ännu mer förvirrande vid småförseningar, eftersom avståndet mellan spår 1 och 3 (från vilka tågen till Stockholm kan gå) är ganska stort. Hur kul är det att hänvisas till spår 1 "där nästa tåg till Stockholm" ska gå, samtidigt som det rullar in ett (försenat) tåg på spår 3 (och självfallet hinner avgå innan du hinner fram).
Det som speciellt retar mig med allt detta, är att den tidigare skylten på Stockholm Ö inte hade någon av dessa brister. Det hade man tänkt på.
Sedan är det en annan sak att den gamla skylten förvisso hade sina brister. Framför allt var den mekaniskt otillförlitlig och hade en klar tendens att visa spår 2 när den borde visa spår 3 - skyltar av samma typ som visar fel är för övrigt en stående notis i tidskriften Tåg, problemet tycks vara normalt för skylttypen.
Dessutom var handhavandet ganska besvärligt (inmatningsfel var ett mycket vanligt felmeddelande). Slutligen la signalavdelningen ned mycket tid på reparation och underhåll (utan någon nämnvärd framgång).
Men som sagt: funktionen var oerhört mycket mer genomtänkt än för den nuvarande skylten.
SI
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Skyltfilosofi Sydney anno 1992
Har en teori om orsaken till ovanstående brister; skylten visar enbart tidtabellstider. Rätt?
Påminner mig osökt om skyltningen vid vissa förortsstationer i Sydney. Här var åtminstone 1992 skyltningen helt manuell och gick till på följande, för personer uppväxte på 60-talet längs RB, inte helt obekanta vis:
I själva biljetthallen fanns det tavlor med stationsnamn i långa rader, där namnskyltarna kunde vändas så atttexten doldes. PÅ detta vis kunde man (stationspersonalen) vrida fram de stationer som de avgående tågen stannade vid. Ovanför respektive tavla fanns en vridbar analog klocka där avgångstiderna stod inställda. (Mycket jobb för personalen således, speciellt vid rusningen...).
På perrongerna kunde skyltningen gå till på två sätt, antinen genom de klassiska påhängsskyltarna (där i stor sett bara destinationen stod angiven) eller genom att det indikerades på stora tavlor medelst små lampor framör respektive stationsnamn där nästa tåg ämnade göra uppehåll.
Ett arbetsintensivt, men mycket informativt system, således. Men förmodligen för kostsamt för världens mest avreglerade järnvägsmarknad...
Påminner mig osökt om skyltningen vid vissa förortsstationer i Sydney. Här var åtminstone 1992 skyltningen helt manuell och gick till på följande, för personer uppväxte på 60-talet längs RB, inte helt obekanta vis:
I själva biljetthallen fanns det tavlor med stationsnamn i långa rader, där namnskyltarna kunde vändas så atttexten doldes. PÅ detta vis kunde man (stationspersonalen) vrida fram de stationer som de avgående tågen stannade vid. Ovanför respektive tavla fanns en vridbar analog klocka där avgångstiderna stod inställda. (Mycket jobb för personalen således, speciellt vid rusningen...).
På perrongerna kunde skyltningen gå till på två sätt, antinen genom de klassiska påhängsskyltarna (där i stor sett bara destinationen stod angiven) eller genom att det indikerades på stora tavlor medelst små lampor framör respektive stationsnamn där nästa tåg ämnade göra uppehåll.
Ett arbetsintensivt, men mycket informativt system, således. Men förmodligen för kostsamt för världens mest avreglerade järnvägsmarknad...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Stationsskyltar på Stockholm Ö
I en annan tråd diskuterades linjenummer på Roslagsbanan, och då framkom att de används för att skylta spår & destinationer på Stockholm Ö (enda användningen?)
I de tidtabeller som lades in centralt i "ur-Linariasystemet" användes någon form av linjenummer. Jag minns inte om det var nödvändigt att lägga in det för att kunna registrera och skylta ett extratåg. Systemet var egentligen avsett för busstrafik; spårnumret lades in som uppgift under "Refug".
Ok, låt oss alla vara överens om att det perfekta informationssystemet är och förblir sannolikt en dröm. Däremot skulle man säkert närma sig drömmen om man lät någon eller några av dem som ska använda systemet komma med synpunkter och önskemål. Detta har aldrig hänt vid RB. Personalen har bara serverats ett färdigt system.
Ett problem som de flesta infosystem har gemensamt är själva manövreringen av dem. Ofta kräver leverantören att få ställa dit sin valda utrustning - annars lämnar man ingen garanti. Det skulle underlätta om systemen kunde köras från exv den pc som normalt brukar stå inom räckhåll för trafikledaren. Vid trafikstörningar behöver man dem som bäst, men har sällan möjlighet att resa sig ur stolen, vända ryggen till ställverket och pyssla med att uppdatera skyltsystemet.
Jag känner till system som kan manövreras via ställverkets manöversystem. Det är helt klart ett steg i rätt riktning, men i gengäld får man då en applikation som tar 40-50 sekunder att starta. Sedan ligger en ruta och blockerar en ställverksskärm medan du jobbar med att hålla skylten a jour...
Skyltsystemet vid RB jobbar efter en i förväg inläst statisk tidtabell och därför uppträder de fenomen du beskriver. Det finns idag andra system som jobbar både efter tidtabellen och var tåget befinner sig. Nackdelen med dessa är att den version jag känner till aldrig glömmer ett tåg.
Har en avgång "försvunnit" vid störningar i trafiken, ligger den fortfarande kvar och ställer till förtret med felvisning som följd. Inte alltid så lätt att veta vilket tåg man glömt att ställa in i systemet.

Vill du ändra status från "Ej i trafik" till "I trafik" eller ändra destinationen går inte detta att göra sedan tåget börjat gå. Jag tror att ett informationssystem för spårbunden kollektivtrafik med storstäders turtäthet måste vara konstruerat för att klara av sista sekundenändringar för att fungera till allas belåtenhet.

Möjligheten att komplettera annonserade avgångar med information om uppehåll etc finns säkert att få redan idag. Det skulle inte förvåna mig om man tjuvhåller på att ta steget fullt ut eftersom informationstavlor idag endast finns på Öst och i Djö. Tog man steget fullt ut och satte upp skyltar på fler ställen, skulle viss information kunna följa med tåget och ut på skyltarna. Detta vore värdefullt för snabbtågen och när det är lite si och så med tidhållningen. Visst vore det skönt att slippa konflikterna med arga resande som råkat stiga på fel tåg?
Modern teknik har sina nackdelar. En av dem är just att kombinationen elektroniska ljusskyltar och solsken inte är någon höjdare. En sådan där pricktavla vore bättre, men de kanske inte tillverkas längre. Ett annat alternativ är väl att projektansvarig först går ut med en kompass och därefter sätter upp skyltarna i lämpliga väderstreck?
En diskussion som denna kan bli oändlig. Det verkar som om SL föredrar att testa olika system på marknaden. RB är ju en känd experimentbana [för sådant man är skeptisk till?]. Samtidigt så undrar jag om de styrande och ställande någonsin funderat över vad det egentligen är man vill ha och vilka krav man ställer på sådan information/system.
Ibland snubblar vi nog på våra egna högt ställda förväntningar och krav. Vi kanske (i all välmening) önskar och kräver för mycket av dem. Jag tycker du har tagit upp precis de funktioner som behövs och varken mer eller mindre. Nyhetens behag har en förmåga att förblinda ibland. Skyltsystemen förväntas kunna lämna adekvat information om precis allt vid alla tillfällen. Vår tid och förmåga att läsa sådan information är begränsad och naturligtvis bör ambitionen vara att den kompletterar och förstärker sådan info som tydlig spårnumrering, kompletterar och påminner om info lämnad i högtalare mm. Tendensen att vara övertydlig och nå fram till allt och alla har snarare motsatt effekt, men det har du säkert redan räknat ut.
Sedan förra sommaren, tror jag, tycks det sitta avgångssignaler över spår 3 på Stockholm Östra, och sedan några månader också vid övriga spår. Jag kan tänka mig att det "nya" skyltsystemet på stationen är förberett för att visa tåg på tavlan tills konduktören trycker på "avgångsknappen" på perrongen, då tåget är färdigt för att avgå (sådana knappar har också satts upp igen). Kan det kanske införas samtidigt med ATC-systemet, som ju är flera år försenat? Det vore väldigt vettigt.
Re: Stationsskyltar på Stockholm Ö - inte är de bra.
Linjenummer för Roslagsbanan förekom(mer?) även på ett högst osannolikt ställe i SL-systemet: I kontaktformuläret för synpunkter på trafiken på SL:s webplats. Där ska man, eller skulle för åtminstone för något år sedan, ange linjenummer för att identifiera vilken trafik man avsåg. (Det gick att ange den aktuella trafiken på annat sätt, men linjenummer var det enklaste och snabbaste.) Huruvida detta finns kvar sedan de senaste omarbetningarna av webbplatsen vet jag inte.Stefan Isaksson skrev:I en annan tråd diskuterades linjenummer på Roslagsbanan, och då framkom att de används för att skylta spår & destinationer på Stockholm Ö (enda användningen?)/.../
mvh/ Jörgen G
Låter som det är samma linjenummer som används i skyltsystemet på A 32. Det finns en lista med samtliga linjer och destinationer som i vart fall tidigare delades ut till förarna. Av naturliga skäl finns inte RB med i systemet och således inte heller på listan.Jörgen Gustavsson skrev:Kort svar: Nej.bruse skrev:Du minns inte vad det var för nummer på RB:s linjer?
Kommer däremot ihåg att Saltsjöbanan hade de lägre numren i 30-serien. Men inte heller där kommer jag ihåg vilket nummer som var kopplat till vilken linje.
mvh/ Jörgen G
Stationsskyltar på Stockholm Ö
A-signalerna har suttit där i flera års tid i väntan på att någon ska knäcka nöten att få dem att trivas med ställverket.Kuba skrev:
Sedan förra sommaren, tror jag, tycks det sitta avgångssignaler över spår 3 på Stockholm Östra, och sedan några månader också vid övriga spår. Jag kan tänka mig att det "nya" skyltsystemet på stationen är förberett för att visa tåg på tavlan tills konduktören trycker på "avgångsknappen" på perrongen, då tåget är färdigt för att avgå (sådana knappar har också satts upp igen).
Systemet du beskriver är ingen nyhet på Stockholm Ö. Den gamla skylten, som försvann för drygt 10 år sedan, fungerade som din beskrivning ovan. Att få det att fungera ihop med ett ställverk från 1938 verkar inte ha varit något problem. Det är det tydligen med ett modernt ställverk från senare delen av 90-talet.